• Digitaalinen markkinointi
  • Verkkosivut

Pop-upien käyttö verkkosivuilla – parhaat käytänteet

Pop-upit ovat oikein kohdennettuina tehokas tapa parantaa verkkokauppasi tai verkkosivujesi konversioprosenttia.

Juuso Lainas

Verkkosivujen pop-upit ja ponnahdusikkunat kärsivät turhaan huonosta maineesta. Vuosituhannen alussa saatoit vielä törmätä usein pop-upeihin, jotka avautuivat vieraillulla sivustolla ja jotka välähtelivät useissa väreissä ja saattoivat päästää myös jotain ärsyttävää ääntä. Nämä pop-upit mainostivat yleensä jotain todella epämääräistä sovellusta, jota ei todellakaan kannattanut ladata. Onneksi näistä vuosista on tultu paljon eteenpäin. Pop-upit ovatkin nostaneet viime vuosina taas päätään, ja oikein toteutettuna ne ovatkin nykyään hyvin varteenotettava keino käyttökokemuksen ja vierailijan ostopolun parantamiseksi, sekä esimerkiksi yrityksen tärkeiden uutisten esiin nostamiseksi tai vaikkapa liidien hankintaan. Tässä blogissa tutustumme, miten pop-upeja voidaan hyödyntää ja mitä niiden käytössä kannattaa ottaa huomioon.

Mikä on verkkosivujen pop-up?

Ennen pop-upit tarkoittivat järjestään koko näytön kokoisia tai uuden ikkunan avaavia (ja varsin ärsyttäviä) ruutuja. Nykyään pop-upit ovat useasti selaimen samaan ikkunaan avautuvia sopivan kokoisia laatikoita, jotka tarjoavat jotain mitä vierailijat oikeasti kaipaavat. Pop-upit tuovatkin yleensä hyviä tuloksia, jos niiden tarjoama arvo on sellainen mitä vierailija tarvitsee.

Mikä pop-up siis käytännössä on? Se on parhaassa tapauksessa kohderyhmää voimakkaasti puhutteleva toimintakehote, jolla voidaan kannustaa vierailijaa jättämään itsestään jälki, kuten sähköpostiosoite, tai kannuste ostamaan tuotteita verkkokaupasta.

Millaisia pop-upeja verkkosivuilla käytetään?

Pop-upit eroavat muutenkin kuin sisällöllisesti ja ulkonäöllisesti toisistaan. Viestin ja ulkonäön lisäksi erityisen tärkeää on se, milloin pop-up tulee näkyviin vierailijalle. Tässä muutama esimerkki:

Sisääntulo-pop-upit

Tällaiset pop-upit tulevat näkyviin heti, kun vierailija saapuu verkkosivustolle. Tämän kaltaiset pop-upit saattavat helposti ärsyttää vierailijaa. Jos se kuitenkin tarjoaa esimerkiksi alennuskoodin verkkokauppaan, voi se olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksen synnyttämiseksi – eikä tällöin lainkaan ärsyttävä.

Selailusyvyyteen sidonnaiset pop-upit

Tällaiset pop-upit tulevat näkyviin, kun vierailija on saavuttanut tietyllä sivulla tietyn selailusyvyyden: esimerkiksi kun vierailija on saavuttanut sivun puolen välin tai selannut sivua vaikka 30%. Tässä tapauksessa vierailija on jo todistanut selaamalla, että on jollain tavoin sitoutunut, joten tämän kaltaiset pop-upit yleensä tuovat jo hyviä tuloksia. Tällaisia pop-upeja on hyvä käyttää esimerkiksi artikkeli- ja blogisivuilla.

Sivustolla vietettyyn aikaan sidonnainen pop-up

Tämä on samankaltainen kuin selailusyvyyteen sidonnainen pop-up, mutta sivustolla vietettyyn aikaan sidoksissa olevat pop-upit tulevat näkyviin, kun vierailija on viettänyt tietyllä sivulla tietyn ajan verran. Kuten selailusyvyys, sivustolla vietetty aika on indikaattori sitoutumisesta.

Verkkovierailijan toimintaan sidonnaiset pop-upit

Tällaisilla pop-upeille voidaan tarjota tarkempia ja personoituja viestejä vierailijoille, sillä pop-upit tulevat näkyviin silloin, kun vierailijan käytös sivustolla kohtaa määritellyt tavoitteet. Esimerkiksi vierailija on lukenut yhden blogin aiheesta ja vieraillut Google Ads -palvelusivulla.

Poistumisaie-pop-up

Poistumisaie pop-upit ponnahtavat näkyviin, kun vierailija on poistumassa sivustolta. Olet ehkä saanut alekoodin ponnahtamaan juuri silloin, kun olet vienyt osoitinta kohti oikean yläkulman ruksia?

Tällaisia pop-upeja näkee erityisesti verkkokauppojen sivuilla. Tämä pop-up-muoto onkin osoittautunut tehokkaaksi keinoksi vähentää ”hylättyjä ostoskoreja”. Poistumisaie pop-upit ovat myös hyvä keino kerätä liidejä tai kasvattaa ladattavien sisältöjen latausmääriä.

Muista: poistumisaie-pop-upin tarjoama arvo täytyy olla erityisen houkuttava, jotta vierailija pysyy sivustolla. Esimerkiksi alekoodi tai maksuton toimitus on monesti verkkokauppojen käyttämä tehokas houkutin poistumisaie-pop-upissa.

Palaute pop-upit

Tämä on erityisesti konversio-optimoinnissa käytetty keino kerätä suoraa palautetta vierailijoilta. Verkkosivuston toimivuudesta ja käyttökokemuksesta voi olla vaikea saada palautetta ilman pyyntöä, joten pop-upilla kerättävä palaute on erinomainen keino tähän. Vierailijoilta saadaan yleensä todella arvokasta tietoa verkkosivustosta, ja palautteen perusteella tehdyt toimenpiteet voivatkin parantaa verkkosivuston konversioprosenttia huomattavasti. Pop-upissa voit kysyä esimerkiksi mielipidettä artikkelista tai oston jälkeen kokemuksia verkkokaupan toiminnasta.

Parhaat käytänteet pop-upien luomiseen

Yksinkertainen on kaunista.

Pidä viesti lyhyenä ja arvolupaus selkeänä. Pop-upin on tehtävä vaikutus vierailijaan nopeasti, joten karsi turhat jaarittelut pois ja tarjoa yksi selkeä arvolupaus vierailijalle. Lisäksi pop-upin pienehkö koko ei salli suuria tekstimääriä yhteen pop-upiin.

Persoonallisuus

Pop-upeja käytetään yhä enemmän ja enemmän. Pyri tuomaan pop-upiin mukaan brändisi persoona erottuvalla ja muistijäljen jättävällä tavalla. Tällä tavoin et kyllästytä vierailijaa heti klikkaamaan pop-upia kiinni.

Kysy vain tarvittavat tiedot

Jos keräät pop-upeissa jotain tietoja vierailijasta, kysy mahdollisimman vähän. Esimerkiksi jos tarjoat alennuskoodia verkkokauppaasi sähköpostilistalle liittymistä vastaan, on turha kysyä vierailijan nimeä tai puhelinnumeroa. Peukalosääntönä mitä vähemmän tietoja kysyt, sitä enemmän konversioita saat.

Lukuvinkki: Parempia tuloksia hyvällä yhteydenottolomakkeella

Mitattavuus

Mitä haluat pop-upilla saavuttaa? Määrittele mitattava tavoite pop-upille, oli se sitten liikevaihdon kasvattaminen, sähköpostilistan kerryttäminen tai vaikkapa ladattavan sisällön latausten kasvattaminen. Tällä tavoin voit myös mitata miten tekemäsi muutokset pop-upiin vaikuttavat.

Tarjoa arvoa oikeassa paikassa

Pop-upien tulisi aina tarjota jotain arvoa vierailijalle. Vierailijat eivät halua, että heidän selailuansa keskeytetään asioilla, joista he eivät hyödy. Mieti tarkasti kenelle haluat näyttää tiettyä pop-upia ja millä sivuilla nämä vierailijat sivustolla käyvät. Esimerkiksi jos vierailija selailee verkkokaupassa televisioita hänelle ei välttämättä kannata näyttää pop-upia pakastimista, mutta vertailu artikkeli televisioiden välillä tuo hänelle arvoa.

Mobiiliystävällisyys

Varmista, että pop-upisi toimivat eri kokoisilla näytöillä moitteettomasti, eivätkä vaikuta negatiivisesti sivuston käytettävyyteen. Tämä korostuu erityisesti mobiililaitteiden pienemmillä näytöillä. Jos pop-up peittää koko mobiilinäkymän, saat varmasti negatiivisen mielikuvan aikaan.

Yhteenveto

Pop-upit ovat oikein mainioita työkaluja verkkosivuilla käyttökokemuksen parantamiseen ja asiakkaidesi auttamiseen – kunhan ne tarjoavat tarpeeksi houkuttelevan viestin tai toimintakehotteen oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikealle yleisölle. Sattumanvaraiset pop-upit verkkosivuille lätkäistynä saattavat aiheuttaa negatiivisia ajatuksia vierailijoissasi, joten pop-upien parhaisiin käytänteisiin on syytä perehtyä.

Voit aloittaa pop-upien testaamisen verkkosivuillasi esim. helppokäyttöisellä sovelluksella Justunolla.

Poimintoni blogistamme, jotka saattavat myös kiinnostaa sinua!

Mitä tulee ottaa huomioon uusien verkkosivujen hankinnassa

Miten tuplata sähköpostilistan tuoma liikevaihto verkkokaupassasi?

Miten hyödyt ladattavasta oppaasta verkkosivuillasi

Kuinka verkkosivusi sisältö vaikuttaa markkinointisi tuloksiin

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää