• Google Ads

PPC-Markkinointi ja kampanjan asetukset

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti? Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti?

Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka avulla aloitteleva mainostaja välttää arvokkaan mainobudjettinsa tuhlaamisen. Tänään perehdymme kampanjan asetuksiin.

Google Adwords PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

1. PPC-KAMPANJAN ASETUKSET

Suurimmalle osalle uusista mainostajista sopivat samat perusasetukset. Suosittelemme uutta PPC-markkinoijaa aloittamaan mainonnan pelkästään hakuverkossa.

Kieli

Jos mainostat pelkästään Suomessa, kieleksi tulee valita Suomi, sekä Ruotsi. Näin kampanjasi näkyy varmasti Google.fi sekä Google.se, mutta vain maantieteellisesti rajoittamallasi alueella.

Verkostot

Valise käyttöön ainoastaan Google-haku. Erittäin suuri virhe on käyttää samaa kampanjaa sekä haku että näyttö-verkossa. Näyttö verkko tarvii aivan toisenlaiset kampanja asetukset.

Sijainnit

Valitse kohdealueeksi Suomi. Jos haluat mainostaa vain paikallisesti, valitse alueeksi esimerkiksi Jyväskylä.

Hintatarjoukset ja budjetti

Valitse painopisteinä klikkaukset, manuaaliset korkeimmat klikkauskohtaiset hintatarjoukset.

Budjetti = Kuukausibudjettisi / 30.

Jakelutapa

Valitse ”Nopeutettu:näytä mainoksia nopeammin, kunnes budjetti on kulutettu loppuun”. Jos tämä aiheuttaa sen että kampanjasi budjetti on käytetty loppuun jo klo. 12, ovat hakusanojen tarjoukset liian suuria tai päiväbudjettisi liian pieni. Tällä asetuksella varmistat sen että mainoksesi näkyvät aina kun käyttämäsi hakusanat sopivat suoritettuun hakuun Googlessa. Tavoitteesi on että päiväbudjettisi loppuu tasan 23.59 ja tämän mukaan sinun tulee säätää hakusanojen tarjouksesi.

Esitysaikataulu

Mainosten ajoitus 07:00-23:00, useimmissa tapauksissa tämä on oikea aika näyttää mainoksiasi, poikkeuksia kuitenkin on. Jos tavoitteenasi on esimerkisi saada puhelinsoittoja kampanjallasi, muista rajoittaa kampanjan siten että olet vastaamassa puhelimeen.

Mainosten jakelu

Kierrätä rajoituksetta: Näytä heikoimpia mainoksia tasaisemmin tehokkaampien mainosten kanssa. Ei optimointia. Tämä asetus on jatkuvaa mainosten testaamista varten, näin varmistat että molemmat mainoksesi näkyvät yhtä paljon ja pystyt valitsemaan niistä voittajan.

Seuraavassa osassa keskitymme PPC-kampanjan suunnitteluun, vaikka kampanjan on nopea pistää käyntiin, on tärkeää suunnitella ja minimoida riskit.

Toinen osa löytyy –> Suunnittelu takaa tuloksen.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää