• Google Ads

PPC-Markkinointi ja kampanjan asetukset

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti? Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti?

Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka avulla aloitteleva mainostaja välttää arvokkaan mainobudjettinsa tuhlaamisen. Tänään perehdymme kampanjan asetuksiin.

Google Adwords PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

1. PPC-KAMPANJAN ASETUKSET

Suurimmalle osalle uusista mainostajista sopivat samat perusasetukset. Suosittelemme uutta PPC-markkinoijaa aloittamaan mainonnan pelkästään hakuverkossa.

Kieli

Jos mainostat pelkästään Suomessa, kieleksi tulee valita Suomi, sekä Ruotsi. Näin kampanjasi näkyy varmasti Google.fi sekä Google.se, mutta vain maantieteellisesti rajoittamallasi alueella.

Verkostot

Valise käyttöön ainoastaan Google-haku. Erittäin suuri virhe on käyttää samaa kampanjaa sekä haku että näyttö-verkossa. Näyttö verkko tarvii aivan toisenlaiset kampanja asetukset.

Sijainnit

Valitse kohdealueeksi Suomi. Jos haluat mainostaa vain paikallisesti, valitse alueeksi esimerkiksi Jyväskylä.

Hintatarjoukset ja budjetti

Valitse painopisteinä klikkaukset, manuaaliset korkeimmat klikkauskohtaiset hintatarjoukset.

Budjetti = Kuukausibudjettisi / 30.

Jakelutapa

Valitse ”Nopeutettu:näytä mainoksia nopeammin, kunnes budjetti on kulutettu loppuun”. Jos tämä aiheuttaa sen että kampanjasi budjetti on käytetty loppuun jo klo. 12, ovat hakusanojen tarjoukset liian suuria tai päiväbudjettisi liian pieni. Tällä asetuksella varmistat sen että mainoksesi näkyvät aina kun käyttämäsi hakusanat sopivat suoritettuun hakuun Googlessa. Tavoitteesi on että päiväbudjettisi loppuu tasan 23.59 ja tämän mukaan sinun tulee säätää hakusanojen tarjouksesi.

Esitysaikataulu

Mainosten ajoitus 07:00-23:00, useimmissa tapauksissa tämä on oikea aika näyttää mainoksiasi, poikkeuksia kuitenkin on. Jos tavoitteenasi on esimerkisi saada puhelinsoittoja kampanjallasi, muista rajoittaa kampanjan siten että olet vastaamassa puhelimeen.

Mainosten jakelu

Kierrätä rajoituksetta: Näytä heikoimpia mainoksia tasaisemmin tehokkaampien mainosten kanssa. Ei optimointia. Tämä asetus on jatkuvaa mainosten testaamista varten, näin varmistat että molemmat mainoksesi näkyvät yhtä paljon ja pystyt valitsemaan niistä voittajan.

Seuraavassa osassa keskitymme PPC-kampanjan suunnitteluun, vaikka kampanjan on nopea pistää käyntiin, on tärkeää suunnitella ja minimoida riskit.

Toinen osa löytyy –> Suunnittelu takaa tuloksen.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää