• A/B-testaus
  • Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostilistan segmentointi

Riippumatta siitä, mitä sovellusta käytät sähköpostimarkkinointiisi, segmentoiminen ja listan alijaottelu on osoittautunut vakiintuneeksi käytännöksi sähköpostimarkkinoinnissa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Riippumatta siitä, mitä sovellusta käytät sähköpostimarkkinointiisi, ovat segmentoiminen ja listan alijaottelu osoittautuneet vakiintuneeksi käytännöksi sähköpostimarkkinoinnissa. Oli yrityksesi tai listasi sitten iso tai pieni, segmentoiminen auttaa viestejäsi tuntumaan yksilöidymmiltä erilaisten lukijoidesi keskuudessa ja täten sinua saavuttamaan parempia lukuja sähköpostimarkkinoinnin raportteihisi.

Mitä on segmentoiminen?

Chad Whiten kirjassa Email Marketing Rules segmentoiminen on määritelty vapaasti käännettynä seuraavasti. Segmentoiminen: tietyn viestin lähettäminen vain todennäköisimmin viestiin reagoivalle osalle vastaanottajista, heidän geografisten, demografisten ja aikaisempiin responsseihin perustuvien tekijöiden mukaan.

Joskus segmentoiminen voi olla kiinteää jakamista. Tällöin otat tietyt sähköpostiosoitteet erilliseksi segmentiksi, joka säilyy kampanjasta toiseen ryhmänä aina muuttumattomana. Hieman yleisempi tapa on eritellä sähköpostiosoitteita isommasta listasta jonkin kriteerin perusteella. Voit esimerkiksi suodattaa esiin ne tilaajat, jotka eivät ole avanneet edellistä viestiäsi.

Eli aina tilanteesta riippuen valitsemasi segmentti elää ja teoriassa tilanne, jossa kyseisessä segmentissä ei ole sähköpostiosoitteita lainkaan, on mahdollinen.

Miksi kannattaa segmentoida?

Etenkin tapauksessa, jossa sähköpostilista alkaa olla varteenotettavan kookas, on hyvin haastavaa löytää viesteille kultaista keskitietä ja pitää yllä tasapainoa erilaisten muuttujien välillä. Näitä muuttujia ovat esimerkiksi:

  • Viestiesi lähetystiheys: Lähetätkö vakiona viestin aina kerran viikossa vai riittäisikö sittenkin vain kaksi kertaa kuukaudessa?
  • Tarjousviestit vastaan muu sisältö: Pommitatko verkkokauppasi asiakkaita aina ja jatkuvasti vain tarjousviesteillä, vai unohdatko mainostaa palveluitasi kokonaan ja jaat pelkästään blogikirjoituksia?
  • Viestiesi aihepiirit: Moniko personal trainerin sähköpostitilaajista on juuri nyt kiinnostunut rasvanpoltosta ja ketkä taas lihasmassan hankkimisesta?

Haasteen pohjimmainen syy on ilmiselvä. Tilaajasi ovat ihmisiä. Ihmiset ovat erilaisia. Isossa sähköpostilistassa tulee aina olemaan tilaajia, jotka eivät ehdi lukea viestejäsi, koska niitä sataa sähköpostilaatikkoon joko liian usein tai ne ovat liian pitkiä kun yrität käsitellä niissä vähän kaikkien palveluidesi aihepiirejä.

”Keskitie voidaan kyllä saavuttaa, mutta…”

Keskitie voidaan kyllä saavuttaa, mutta se ei läheskään aina ole kultainen. Kun yrität miellyttää kaikkia, et todennäköisesti miellytä ketään ja tuloksesi jäävät keskinkertaisiksi. Tilaajasi ja potentiaaliset asiakkaasi eivät ole yhtä harmaata massaa, joten miksi viestiesikään tulisi olla?

Seuraavaksi voidaankin tarkastella yleisimpiä segmentointimalleja.

Uudet tilaajat – Anna hyvä ensivaikutelma

Anna hyvä ensivaikutelma yrityksestäsi uusille tilaajillesi tervetuloautomaatiolla. Asetu hetkeksi tilaajasi saappaisiin ja mieti, minkälainen sisältö ja apu olisi tärkeää täysin uudelle tuttavuudelle. Miten olisi lyhyt ja ytimekäs perustietopaketti alasi palveluista? Tai lista keskeisimmistä blogikirjoituksistasi? Entä voisiko tilauksen jälkeinen automaattinen tervetuloviestisi olla nopea esittely yrityksesi itse sähköpostimarkkinointivaastaavasta tai vaikka toimitusjohtajasta? Kun viesteille antaa kasvot, ovat ne yleisestikin ihmisläheisempiä.

Epäaktiiviset tilaajat – Kuinka aktivoin heidät takaisin peliin?

Joskus käy niin, että alkuvaiheen huuma hiipuu ajan myötä. Usein voi olla, että viestisi vain jäävät unholaan, eikä tilaaja ole ehtinyt tai jaksanut pyytää osoitteensa poistoa listaltasi. Huonommassa tilanteessa nämä toistuvasti epäaktiiviset tilaajat vaikuttavat tuloksiisi negatiivisesti ja yleinen avaus- ja klikkausprosenttisi keskiarvo laskee. Toisin sanoen sähköpostilistasi ”terveys” kärsii. Mikä siis avuksi?

Lämmittele vanhat tutut takaisin pirteiksi. MailChimp on koonnut tätäkin ongelmaa varten oman kompaktin ohjekokoonpanonsa, joka sisältää mm. seuraavat ideat:

  • gallupit ja kyselyt
  • online-kilpailut
  • kupongit ja alennukset

Mikäli kuitenkin ilmenee, että nämä hiljaisemmat tilaajasi eivät tunnu reagoivan yrityksistäsi huolimatta, ei sekään ole aina huono asia. Olet saattanut tuolloin vain löytää ryhmän, joka ei yksinkertaisesti kuulu tavoittelemaasi kohderyhmään.

Tässä tapauksessa voidaan ottaa viimeisenä ratkaisuna käyttöön sähköpostimarkkinointialan asiantuntijoita hieman kahtia jakava keino. Toimita näille henkilöille kyselyviesti, jossa pyydät tilaajaasi päivittämään tilaajatietonsa tai vaihtoehtoisesti jopa lopettamaan tilauksensa. Pahin tapaus on, että nämä epäaktiiviset tilaajat raportoivat sinut spämmääjäksi. Tilaajan menettäminen on siis näistä kahdesta paljon parempi vaihtoehto.

Aktiiviset tilaajat – Vie heidät maaliin

Olet osunut ainakin maalitauluun, ellet jopa häränsilmään. Tämä ”remmi” tykkää tuottamastasi sisällöstä. He avaavat useimmat viestisi ja klikkaavat ahkerasti kampanjaviestisi linkkejä. Tämä tilaajaryhmä on osoittanut kiinnostuksensa. Heidän kanssaan voit jo rohkeammin ottaa sen seuraavan askeleen, mitä et ehkä vielä ole muiden kanssa uskaltanut ottaa. Ikään kuin palkkioksi aktiivisuudesta voit tarjota heille esimerkiksi erityisen, vain heille tarkoitetun alennuskoodin tuotteillesi, toimittaa kutsun nettivalmennukseesi tai tarjota maksutonta alkukartoitusta.

Aihekohtainen jaottelu

Usein jotkin palveluistasi ovat suositumpia kuin muut palvelusi. Joskus taas osa tuotteistasi vaatisi lisäpotkua täsmällisemmällä markkinoinnilla. Sähköpostimarkkinointisovellukset tarjoavat tähän apua antamalla tietoa siitä, mitä linkkejäsi on klikattu ja kuinka paljon.

Monet sovelluksista tarjoavat myös mahdollisuuden muodostaa oman segmenttinsä tietyn viestin tai jopa erillisen linkin klikkaajista. Huomasitko kenties edellisen sähköpostikampanjan raportista, että tietyn aihepiirin linkit miellyttävät tilaajakuntaasi? Ketkä tilaajista nousevat tällöin siis esiin ja ketkä taas äänestävät klikkaamattomuudellaan? Tarjoa kiinnostuneille lisää samasta aiheesta ja jatka testaamista passiivisten kanssa.

Katso lisää, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinua omassa markkinnoinnissasi.

Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää