• Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnin suunnittelu

Sähköpostimarkkinointi on erittäin suuri osa kaikkea tietoliikennettä. Parhaimman tuloksen saat, kun käytössäsi on loppuun saakka mietitty suunnitelma.

SDM logo

Digimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on erittäin suuri osa kaikkea tietoliikennettä, onhan se kuitenkin yksi ensimmäisistä ja käytetyimmistä informaatioteknologian viestintämuodoista nykyaikaisten tietokoneiden ja internetin synnyttyä. Sähköpostimarkkinointi on parhaillaan myyntiä tehostava markkinointikanava, mutta pahimmillaan asiakkaiden ärsytystä lisäävä tekijä. Monet yritykset tekevät sähköpostimarkkinointia, mutta ilman selkeää päämäärää. Joten, älä ole yksi niistä yrityksistä, jotka vain lähettävät satunnaisia tarjouksia sisältäviä sähköpostiviestejä ilman pidemmän aikavälin markkinointistrategiaa. Sähköpostimarkkinoinnissa tuottavuuden kulmakivet ovat sen suunnitelmallisuudessa ja systemaattisessa lähestymistavassa. Parhaimman tuloksen saat, kuten muistakin markkinoinnin keinoista, kun käytössäsi on loppuun saakka mietitty suunnitelma.

Sähköpostimarkkinointisuunnitelma, miksi se on tärkeää?

Sähköpostimarkkinoinnin suunnitelmallisuus on osa yrityksesi kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa. Parhaimmassa tapauksessa tai suoraan sanottuna vähimmäisvaatimustasolla sähköpostimarkkinoinnin tulee tuottaa tuloja yrityksellesi ja auttaa saavuttamaan yrityksesi tavoitteet. Erinomaisen sähköpostimarkkinoinnin tunnistaa siitä, että siinä on tarkasti selvitetty tuotteesi ja palvelusi kohderyhmät ja heidän tarpeensa. Miten? Tunne asiakkaasi, tiedä mitä he hakevat ja tiedä miten he haluavat hyötyä osaamisestasi.  Tämä on suuri osa työstä, toinen jättiläinen on taito tuottaa sisältöä sähköpostimarkkinointiviesteihin.

Tehokas sähköpostimarkkinointisuunnitelma

Kuten kaikessa tuloshakuisessa työskentelyssä sinun tulee olla ensin selvillä siitä, mitä tavoittelet sähköpostimarkkinoinnilla.

  1. Mitkä ovat tavoitteesi?
  2. Millä tavoitteella on suurin merkitys yrityksesi tuloksen kannalta? Priorisoi. (Haluatko esimerkiksi tuoda esille jotakin tiettyä päätuotetta? Millä palvelulla tai tuotteella on suurin siivu yrityksesi kokonaistuotosta? Vai muodostuuko tuloksesi enemmän epäsuorasti esimerkiksi sivuston kävijämäärillä, haluatko ohjata enemmän liikennettä johonkin artikkeliin tai uudelle sesonkikohtaiselle kampanjasivulle?)
  3. Kuinka saavutat tavoitteesi käytännössä? Mitä tekniikoita sinun tulee opetella ja käyttää?  Seuraavassa kohdassa on kerrottuna enemmän tekniikoista

Sähköpostimarkkinoinnin tekniikoita

  1. Sähköpostilistan tai -listojen keräämisen roolia ei voi liikaa painottaa. Sähköpostilistan keräämiselle on siis vaikea olla antamatta ykköspaikkaa vinkeissä.  Jo ennen kaikkea sähköpostimarkkinointia tulee tietenkin tietää, kenelle niitä viestejä oikein lähetetään. Verkkokaupoissa luonnollisin keino saada osoitteita tapahtuu ostotapahtumien yhteydessä. Muita keinoja on esimerkiksi saada asiakas tuntemaan itsensä tärkeäksi tarjoamalla mahdollisuutta liittyä johonkin sisäpiiriin tai muuhun erityisasemaryhmään. Tätä voidaan toimialasta riippuen kutsua esimerkiksi vakio- tai etuasiakkuudeksi.Paras sisältö on hyödyllistä, mutta maksutonta. Jokainen meistä pitää rahallisesti ilmaisista asioista. Kenties yleisin keino saada asiakkaan sähköpostiosoitteita on antaa sitä vastaan jokin merkityksellinen lisäarvoa tuottava tuote tai vinkki. Esimerkiksi moni ravintola tai muu elintarvikkeita tuottava yritys voisi tarjota viikoittain reseptejä tai sesonkiin liittyviä vinkkejä. ”Tässä meidän tämän viikon helpot kesäherkkureseptit grilliin ja salaatteihin.” Kun sitten taas vaatekauppa voisi tarjota lisäarvoa esimerkiksi tarjoamalla vuodenajan mukaan pukeutumis- ja tyylivinkkejä.
  2. Optimoi mobiililaitteille. Ei tule unohtaa, että sähköposteja ei lueta aina vain pöytätietokoneelta tai läppäriltä. Ihminen harvemmin pysyy paikallaan ja sähköposteja luetaan usein tien päällä älypuhelimesta tai tabletilta. Älypuhelin ja mobiililaitemarkkina on pitänyt huolen siitä, että kuluttajalla on laitteita tänä päivänä muutenkin enemmän kuin yksi. Älä laiminlyö ja menetä tätäkään asiakaskuntaa. Jos viestisi eivät näy laadukkaina mobiililaitteissa, on todennäköistä, että niitä ei lueta lainkaan eikä niitä aina muisteta laittaa muistiin ja lukea kotona kotikoneelta. Kun sinulle tulee sähköpostia puhelimeen eikä viesti näy heti kunnolla, lukisitko itse sen vai poistaisitko sen?
  3. Tunne asiakkaasi ja segmentoi. Mitä asiakkaasi hakevat, mitä he tarvitsevat, mitkä tuotteet tai palvelut kiinnostavat heitä eniten? On tärkeää jakaa palvelusi ja tuotteesi osa-alueisiin ja aihepiireihin, segmentteihin. Teet jo tätä jakamista todennäköisesti sen enempää asiaa tiedostamatta, mutta käytätkö asiaa hyväksesi sähköpostimarkkinoinnissasi? Elektroniikan verkkokaupassa tuotteet voitaisiin jakaa esimerkiksi, pelituotteisiin, työelämän tuotteisiin, ja vaikka audio- ja hifi-tuotteisiin. Pelaajat, yksityisyrittäjät ja musiikinkuuntelijat olisivat täten omina segmentteinään. Näille segmenteille tarjottaisiin täten siis aihepiirin mukaisesti tuotteita. ”Kiinnostaisiko myös kuulokkeet mukaan sinun uuteen soittimeen? Haluaisitko kätevät urheilukuulokkeet lenkille vai suorituskykyiset studiotason kuulokkeet kotiin?”
  4. Jäikö osto vahvistamatta? Verkkokaupoissa usein käytetty tekniikka on toimittaa asiakkaalle ystävällinen muistutus, jos heidän ostoskoriinsa jää tuotteita ostamatta. Useissa tapauksissa tarjotaan automaattista aikarajaan sidottua alennusta ostoskorin sisällöstä.
  5. Valitse oikeat toimitusajat. Milloin nykyiset tai uudet asiakkaasi lukevat todennäköisimmin viestisi? Joissakin tutkimuksissa on mitattu, että suurimmat viestin- ja linkkien avausprosentit ovat saaneet sellaiset sähköpostiviestit, jotka ovat toimitettu kellonaikavälillä 20.00-00.00. Mikä on sinun asiakkaillesi optimaalisin aika?

Kaikki keinot eivät sovi joka alaan tai jokaisen yrityksen tyyliin. Nämä kuten moni muukin riippuu kohderyhmästäsi. Testaa, testaa ja testaa, selvitä mikä saa juuri sinun asiakaskuntasi aktivoitumaan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää