• Hakukoneoptimointi

SEO kasvun tukena – liidien ja verkkokaupan myynnin tehostaja

Miten SEO voi auttaa yritystänne kasvamaan ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ostaessanne SEO-palveluita.

Juuso Lainas

SEO kasvun tukena, hienolta kuulostava buzz-phrase. Tämän blogin tarkoituksena on kertoa teille mitä SEO:lla voidaan saavuttaa teidän yrityksenne kasvun eteen. Käydään siis läpi, mitä hyötyjä SEO:lla voidaan saavuttaa ja mitä teidän kannattaa ottaa huomioon valitessanne SEO-kumppania.

Tässä blogissa en niinkään käy läpi mitä hakukoneoptimointi eli SEO on, vaan miten voitte kasvattaa yrityksenne liidimäärää tai verkkokauppanne myynti MRACE®-mallin mukaisella SEO-työllä. Jos SEO terminä kuulostaa oudolta tai asia ei ole sinulle tuttu, suosittelen tutustumaan varmastikin kattavimpaan suomenkieliseen artikkeliin mitä internetin syövereistä voit löytää alla olevasta linkistä.

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?

Miten SEO auttaa yritystänne kasvamaan?

1. SEO:lla kasvatetaan yrityksenne näkyvyyttä ja tunnettuutta

Koska puhumme digimarkkinoinnista, voimme turvallisesti olettaa, että a) teillä on verkkosivut ja b) verkkosivuillenne tulee kävijöitä c) osa kävijöistä konvertoituu ostoiksi tai liideiksi.

Todennäköisesti suurin massa, mistä kävijöitä voit sivustollesi saada on Google, ja eritoten Googlen orgaaniset hakutulokset. Joidenkin lähteiden mukaan Googlen orgaaninen haku tuottaa yli puolet kaikesta verkkosivuliikenteestä. Tästä massasta löytyy jokaiseen klassisen ostopolun vaiheeseen hakijoita, joiden pääasiallinen tiedonhaku tapahtuu Googlesta.

Todennäköisesti Googlen orgaaninen haku tuottaa yli puolet kaikesta verkkosivustoliikenteestä.

Tuskin on siis yritystä, jolla ei olisi tavoitteena näkyä Googlessa kärkisijoilla. Tässä tullaankin siihen, miksi SEO kannattaa: ette ole ainoa, joka haluaa näkyä Googlessa ja jos olet, niin todennäköisesti kävijä ei osaa hakea tietoa tuotteistasi tai palveluista juuri niillä sanoilla, millä itse ajattelet.

Tarvitset siis tiedon siitä, mitä kävijät hakevat ja mitä voisit tehdä asian eteen, jotta kävijät tulisivat juuri teidän sivustollenne. Samalla kun sivustonne alkaa löytymään Googlesta relevanteilla hakusanoilla, bränditunnettuus kasvaa. Ja jos saavutamme tilanteen, jolloin milloin yrityksenne näkyy Googlen kärkisijoilla kaikilla relevanteilla termeillä, olette aina hakijoiden silmillä ja mielessä, vaikka he eivät aina sivustollenne klikkaisikaan.

2. SEO:n avulla tavoitat asiakkaanne, tuot relevanttia liikennettä sivustollenne ja konvertoit liikenteen liideiksi

Strategiatyön avulla saadaan tietoon juuri ne hakusanat, joita teidän asiakkaanne käyttävät, kun he etsivät teidän tuotteitanne Googlesta ja tiedetään mitä verkkosivuillanne pitää tehdä, jotta sivustonne pystyy nousemaan hakutuloksissa kärkisijoille. Orgaanisten hakutulosten kautta tuleva liikenne on yleensä laadukkaampaa, kuin maksetun mainonnan kautta tuleva liikenne, joten on todennäköisempää, että kävijä konvertoituu liidiksi orgaanisen liikenteen kautta. Monet SEO-toimenpiteet parantavat sivuston käytettävyyttä ja laadukkaat sisällöt, jotka ovat tehty palvelemaan kävijää ja tätä kautta myös hakukonetta vievät kävijää kohti haluttuja tavoitteita.

MRACE®-mallimme mukaisesti siis hakukoneoptimointi tuo arvoa REACH, ACT ja CONVERT -vaiheisiin. Sillä emme keskity ainoastaan siihen, että miten saadaan maksimoitua kävijöiden määrä sivustolla, vaan keskitymme siihen, mistä saamme mahdollisimman laadukasta liikennettä, jota ohjaamme sisältöjen avulla kohti haluttua tavoitetta, samalla varmistaen, että tavoitteiden toteuttaminen on kävijälle mahdollisimman vaivatonta.

3. SEO tekee teistä luotettavan, uskottavan ja auttaa teitä voittamaan kilpailijanne

Korkeat sijoitukset relevanteille hakusanoilla hakukoneissa tekee teistä todennäköisesti luotettavamman ja uskottavamman toimijan verrattuna kilpailijoihinne. Google haluaa näyttää hakijoille parasta ja ajantasaisinta tietoa ja tästä syystä Google onkin hakukoneiden ykkönen.

Kannattaa siis ehdottomasti pitää silmällä sitä, mitä hakukoneista löytyy ensimmäiseltä hakutulossivulta, kun googlaatte a) yrityksenne nimellä b) yrityksenne palveluilla tai tuotteilla. Kaikkeen tähän voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnin avulla.

Oma ajatukseni on se, että SEO on verkkosivujen kivijalka, jonka ympärille muut asiat rakentuvat. Nykypäiväisen SEO:n tekeminen ei ole poissa sivuston käytettävyydestä tai toisinpäin. Jos ette vielä tee hakukoneoptimointia niin olette todennäköisesti kilpailijoitanne jo jäljessä, ota siis yhteyttä meihin heti.

Lue myös: Googlen työkalut – ota nämä haltuun

4. SEO on sijoitus, joka kantaa pitkässä juoksussa

On tärkeää huomata, että SEO ei ole pikajuoksu onneen – jos tarvitset tuloksia huomenna tai ensi viikolla, olet myöhässä. Nopeisiin tuloksiin on parempia tapoja, kuten Google Ads tai Facebook-markkinointi.

Toisaalta SEO:n vahvuus on se, että kun tuloksia aletaan tahkoamaan, niin ne pysyvät pitkälle tulevaisuuteen. Totta kai tämäkin vaatii sivuston päivitystä ja Googlen mahdollisiin päivityksiin reagoimista, mutta lähtökohtaisesti voidaan sanoa, että it keeps on giving. Itseasiassa hakukoneoptimoinnin avulla on mahdollista, että säästät maksetussa markkinoinnissa ja sen budjeteissa, kun saavutetaan parempia sijoituksia orgaanisissa hakutuloksissa.

Lyhyesti siis, SEO auttaa teitä saamaan uusia asiakkaita, parantamaan brändin tunnettuutta, luotettavuutta ja uskottavuutta sekä parhaimmillaan kasvattamaan koko asiakkuuden elinkaaren arvoa.

Lue myös: Mikä ihmeen Core Web Vitals? Googlen viimeisin SEO-päivitys 

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun valitsette SEO-kumppania?

Jos siis innostuit SEO-toimenpiteistä, riittääkö, että alat toteuttaa niitä itse muun työsi ohella? Valitettavasti ei. SEO on monen yhteispelin summa, jossa tarvitaan näkemystä ja tiimin tukea myös teknisen SEO-osaamisen ulkopuolelta.

Karkeasti voidaan sanoa, että kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi vaatii osaamista:

  • verkkosivuston kehityksestä (tekniset muutokset, sivujen luominen, sivujen rakentaminen…)
  • verkkosivujen suunnittelusta (layout-suunnitelmien tekeminen, visuaalinen ilme…)
  • sisältöjen kirjoittamisesta lähestyttävällä tavalla
  • tietenkin itse SEO-osaamisesta (strateginen ja taktinen).

Kun lisäämme vielä osaamisen konversio-optimoinnista, niin ollaan hyvissä kantimissa! Kun saamme kasvatettua relevantin liikenteen määrää sivustolla, voimme konversio-optimoinnilla saavuttaa parempi konversioprosentti ja tätä myötä enemmän tuloksia.

Jotta SEO onnistuu ketterästi ja tuloksia saavutetaan, vaaditaan onnistumista näiltä kaikilta osa-alueilta – muuten jokin asia voi koitua pullonkaulaksi ja halutut toimenpiteet eivät etene parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi jos sisällöt kirjoitetaan ”vain Googlelle”, ne näyttävät todella tönköiltä, ja niistä paistaa läpi hakukoneoptimoinnin väkisin vääntäminen. Myös Googlen suositus on kirjoittaa sisällöt aina ihmisille! Kokenut sisältömarkkinoija osaa kirjoittaa sisällöt huomioiden niin ostajapersoonat, Googlen vaatimukset kuin myös verkkosivuston teknisyyden.

Kaikki tämä osaaminen tulisi siis löytyä joko kokonaan teidän tulevalta kumppaniltanne, tai kombinaationa sekä teidän inhouselta että kumppanilta yhteispelinä.

SDM:llä olemme panostaneet tähän kokonaisuuteen viime vuosina hankkimalla osaamista näihin kaikkiin osa-alueisiin, ja meiltä saattekin käyttöönne tiimin, jossa on asiantuntija tarvittaessa jokaiselle osa-alueelle.

Meidän vahvuutemme onkin (vaikka itse sanonkin), että asiantuntijamme keskittyvät tiettyyn osa-alueeseen, kuten SEOon tai sisällöntuotantoon, mikä takaa tarpeeksi syvällisen asiantuntijaosaamisen, eikä ”kaikkea kaikesta”. Pystymme toimimaan niin strategisena kuin taktisena kumppanina, tai vain toisena näistä. Parhaat tulokset olemme kuitenkin saaneet, kun saamme olla osa teidän omaa markkinointikoneistoanne. Ketterän projektinhallinnan ansiosta viestintä sujuu helposti, ja säännölliset palaverit pitävät teidät kartalla tekemästämme työstä ja tuloksista.

Lue myös: Tapamme toimia – MRACE®-malli

[row class=”blogi-nosto”]

[col span__sm=”12″]

Case

Olemme toimineet kokonaisvaltaisena kumppanina kotimaiselle asiakkaallemme, joka toimii hyvin kilpaillussa kentässä. Yritys toimittaa ratkaisuja asumiseen liittyvissä ongelmissa pääasiassa kuluttaja-asiakkaille.

  • Visuaalisen ilmeen ja sivuston teknisen toteutuksen uudistus paransivat käytettävyyttä, sillä uudistetun sivuston ulkoasu oli tehty käyttäjistä kerätyn käyttäytymisdatan ja palautteen mukaan.
  • Verkkosivuston uudistunut tekninen toteutus yhdistettynä hakukoneoptimointityöhön varmisti, että sivusto vastasi Googlen toiveita ja esimerkiksi sivuston core web vitals -metriikat saatiin kuntoon.
  • Hakukoneoptimoinnin strategiassa saatujen tietojen avulla rakennettiin optimaalinen sivustorakenne, joka auttoi hakukoneita sekä käyttäjiä. Rakenteessa huomioitiin myös se, että sivusto skaalautuu tulevaisuuden tarpeisiin.
  • Hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon yhteispelillä saatiin luotua selkeitä ostamista tukevia polkuja sivuston sisälle, sekä samalla varmistettiin, että tarvittavat hakusanat on huomioitu sivustolla eri MRACE-vaiheisiin, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät tarvittavat tiedon.
  • Noin vuoden ajanjakson aikana muutoksista sivuston orgaaninen liikenne on kasvanut 34 %, tarjouspyyntöjen konversioprosentti kasvoi 30 % ja tarjouspyyntöjen määrä kasvoi 66 %.

[/col]

[/row]

Lopuksi

Tässä lyhyt läpileikkaus melko massiivisesta kokonaisuudesta, joka vaikuttaa oikeastaan kaikkeen mitä digitaalisen markkinoinnin kentässä voi tapahtua.

Tiivistettynä, tiedä vähintään tämä SEOsta:

  • SEO:n rooli yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa on tuoda lisää orgaanista liikennettä sivustollesi, mikä oikein tehtynä tukee kasvua, oli kyseessä sitten B2B- tai B2C-yritys.
  • SEO toimii juuri sinun toimialallasi. Kaikkien asiakkaat käyttävät Googlea, niin teollisuudessa, IT-alalla kuin verkkokauppapuolellakin.
  • Parhaasta SEO-tiimistä tulisi löytyä osaamista eri osa-alueilta: a) verkkosivuston kehitys b) verkkosivuston suunnittelu c) sisältöjen tekeminen d) SEO-osaaminen e) konversio-optimointi.

Autamme mielellämme myös teidän yritystänne hakukoneoptimoinnin ja konversio-optimoinnin kanssa. Kertokaa tilanteestanne meille niin jutellaan ja katsotaan mikä olisi paras ratkaisu teidän tarpeisiinne.

Jos kiinnostuit asiantuntijan toteuttamasta SEOsta, ota meihin yhteyttä, ja käydään läpi, mikä olisi paras ratkaisu tarpeisiinne.

Voitte myös pyytää SEO-CRO-auditoinnin, jolla selvitämme verkkosivustonne kasvupotentiaalin ja kipupisteet sekä position kilpailijoihin nähden.

Kun haluat oppia lisää tehokkaasta SEO:sta, lataa maksuton ostajan opas!

Lataa opas

[button text=”Tilaa SEO-CRO auditointi” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi” target=”_blank”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää