• Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi ja markkinoinnin evoluutio

Markkinoijan työ on saada ihmiset tietoiseksi tuotteista ja palveluista ja saada heidät sitten ostamaan niitä. Onnistuakseen tässä markkinoijat tavoittelevat ihmisiä yhdistelemällä eri kanavia kuten sähköpostisuorat, puhelinmyynti, televisio, radio ja printti. Teknologian kehittyminen viimeisen kymmenen vuoden aikana on vain rapistanut näiden kanavien tehoa. Tähän on kolme pääsyytä: Kanavien määrä on kasvanut, joten yleisö on pirstoutunut. Markkinointiviestien määrä on kasvanut. […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Markkinoijan työ on saada ihmiset tietoiseksi tuotteista ja palveluista ja saada heidät sitten ostamaan niitä. Onnistuakseen tässä markkinoijat tavoittelevat ihmisiä yhdistelemällä eri kanavia kuten sähköpostisuorat, puhelinmyynti, televisio, radio ja printti. Teknologian kehittyminen viimeisen kymmenen vuoden aikana on vain rapistanut näiden kanavien tehoa.

Tähän on kolme pääsyytä:

  1. Kanavien määrä on kasvanut, joten yleisö on pirstoutunut.
  2. Markkinointiviestien määrä on kasvanut. Ihmiset välttelevät mainontaa lähes huomaamattaan.
  3. Teknologia kehittyy, voimme valita kanavat, joissa mainokset eivät meitä häiritse.

Mikä ei toimi

Sähköpostisuorat eivät enää toimi, koska kaikki suositut sähköpostiohjelmistot käyttävät spämmifilttereitä ja tunnistavat sen, onko sähköpostinlähettäjä tuttava, haluttu markkinointiviesti vai pelkästään listan ostanut yritys. Jos olet ostanut listan, sen teho laskee jatkuvasti. Jos asiakas ei ole itse pyytänyt pääsyä listallesi, sähköpostimarkkinointi on väärä tapa yrittää tavoitella häntä.

Kun sinun puhelin soi, numero on outo ja vastatessasi tajuat, että toisessa päässä on puhelinmyyjä. Mitä mielessäsi sillä hetkellä liikkuu? Itse pyrin lopettamaan puhelun kohteliaasti, mutta nopeasti. Tämän vuoden aikana meitä on lähestynyt moni yritys, joka on kertonut kylmäsoittelun tehon laskeneen erittäin rajusti tämän vuoden aikana.

Televisio oli ennen tapa tavoittaa suuret massat, kun kanavia oli rajoitetusti ja koko perhe oli illalla television ääressä. Nuoriso katsoo koko ajan vähemmän televisiota, kanavien määrä on räjähtänyt ja palvelut kuten YouTube ja Netflix vievät jatkuvasti katsojia perinteiseltä televisioilta. Itse ainakin nautin siitä, kun voin ilman mainoksia katsella yhden jakson suosikkisarjaani netflixistä juuri silloin kun minun aikatauluuni sopii.

Ihmiset ovat täysin kyllästyneitä geneerisiin markkinointiviesteihin, jotka keskeyttävät eivätkä tarjoa mitään arvoa. Siksi me olemme oppineet näitä markkinointiviestejä myös välttelemään. Teknologia on antanut vallan kuluttajien käsiin, seuraamme sitä, mikä on mielenkiintoista, tuo meille arvoa tai brändejä joiden arvoihin uskomme.

Mikä toimii

Mistä nykypäivän kuluttajia sitten voi lähteä tavoittelemaan?

Hakukoneet

On vain todella helppoa istahtaa tietokoneen ääreen, ottaa ipad tai älypuhelin käteen ja suunnata osoitteeseen www.google.fi kirjoitaa mieltä askarruttava kysymys tai etsiä tietoa jostain palvelusta tai tuotteesta. Miksi lähteä kaupungille kiertelemään, kun voit nopeasti sohvalla istuessa selvittää mitä muut ihmiset tuotteesta sanovat ja selvittää myös sen, mistä tämän tuotteen voi edullisimmin ostaa.

Blogit

Internetistä löytyy noin 150 miljoonaa blogia. On yrityksesi markkina tai niche mikä tahansa, siitä varmasti kirjoittaa blogia joku, jonka sydäntä aihe on lähellä. Tämä myös tarkoittaa sitä, että tämän bloggaajan mielipide kiinnostaa ja vaikuttaa blogin lukijoihin. Kun jotain tehdään intohimosta, se näkyy kauas. Miten blogit yleensä löydetään, monesti niihin törmätään hakukoneiden kautta ja jos sisältö on tarpeeksi mielenkiintoista, tilataan blogin uutiskirje sähköpostiin, ettei hyvä sisältö mene jatkossa ohitse.

Sosiaalinen media

Kolmas osa-alue, jossa ihmiset internetissä viettävät jatkuvasti enemmän aikaa, on sosiaalinen media. Tähän listaan pääsee Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube ja kanavia tulee jatkuvasti lisää. Tärkeää on tietää missä sinun kohdeyleisösi liikkuu ja viedä oikeanlainen viesti heidän eteensä, kanavan suosimassa muodossa.

Sisältömarkkinointi

Kun sisältömarkkinoinnissa otetaan huomioon nämä kolme suurta ja varmistetaan, että yrityksen tarina, tuotteet ja palvelut ovat löydettävissä silloin, kun ihminen itse haluaa etsiä tietoa, ollaan jo lähellä menestystä.

Tämä vaatii kokonaisvaltaisen strategian, joka rakentuu seuraavista tärkeistä osasista:

  1. Verkkosivut (Hakukoneoptimointi)
  2. Sisältö (Ottaen huomioon kohdeyleisö)
  3. Sisällön promootio verkossa (Oikeassa kanavassa, oikealla tavalla)

Verkkosivut

Kun verkkosivut toteutetaan, tärkeää on ottaa huomioon hakukoneet. Verkkosivut eivät ole enää pelkkä yritysesittely vaan paikka, jossa voit puhutella asiakaskuntaasi. Selvitä millä hakusanoilla ja hakulauseilla yritystäsi, palvelujasi ja tuotteitasi etsitään ja varmista, että löydyt näillä Googlesta.

Sisältö

Vaikka sivusto on kuvan kaunis, jos sisältö ei ole kunnossa välittää sivusto erittäin vähän mitään arvoa. Sisältö on myös sitä, mitä Google haluaa sivustolta löytää. Hyvä sisältö takaa kävijöiden viihtyvyyden ja oikein toteutettuna varmistaa myös Googlen suosion.

Sisältöä kannattaa alkaa rakentamaan sen mukaan, millaisia kysymyksiä ja ongelmia asiakkaillasi on ja vastata näihin verkkosivustolla. Auta ja anna arvoa ja ihmiset viihtyvät sivustollasi ja muistavat brändisi. Nämä kysymykset ovat usein myös niitä, jotka kirjoitetaan Googleen.

Sisällön promoaminen

Kun sisältöä tuotetaan, kannattaa se viedä kohdeyleisön eteen. Käytä tähän erilaisia sosiaalisen median kanavia, osallistu keskusteluun ja rakenna suhteita alan bloggaajiin.

Nämä kolme kulmakiveä kun on kunnossa, voi sisältömarkkinoinnilta odottaa tuloksia. Kerran sisältöä tuotetaan, kannattaa varmistaa, että kaikki palapelin palaset ovat kunnossa. Puhutellaan oikeaa yleisöä, oikeassa kanavassa ottaen huomioon kanavan erityispiirteet ja varmistetaan vielä se, että Google pitää sivustoasi arvossa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää