• Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi ja markkinoinnin evoluutio

Markkinoijan työ on saada ihmiset tietoiseksi tuotteista ja palveluista ja saada heidät sitten ostamaan niitä. Onnistuakseen tässä markkinoijat tavoittelevat ihmisiä yhdistelemällä eri kanavia kuten sähköpostisuorat, puhelinmyynti, televisio, radio ja printti. Teknologian kehittyminen viimeisen kymmenen vuoden aikana on vain rapistanut näiden kanavien tehoa. Tähän on kolme pääsyytä: Kanavien määrä on kasvanut, joten yleisö on pirstoutunut. Markkinointiviestien määrä on kasvanut. […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Markkinoijan työ on saada ihmiset tietoiseksi tuotteista ja palveluista ja saada heidät sitten ostamaan niitä. Onnistuakseen tässä markkinoijat tavoittelevat ihmisiä yhdistelemällä eri kanavia kuten sähköpostisuorat, puhelinmyynti, televisio, radio ja printti. Teknologian kehittyminen viimeisen kymmenen vuoden aikana on vain rapistanut näiden kanavien tehoa.

Tähän on kolme pääsyytä:

  1. Kanavien määrä on kasvanut, joten yleisö on pirstoutunut.
  2. Markkinointiviestien määrä on kasvanut. Ihmiset välttelevät mainontaa lähes huomaamattaan.
  3. Teknologia kehittyy, voimme valita kanavat, joissa mainokset eivät meitä häiritse.

Mikä ei toimi

Sähköpostisuorat eivät enää toimi, koska kaikki suositut sähköpostiohjelmistot käyttävät spämmifilttereitä ja tunnistavat sen, onko sähköpostinlähettäjä tuttava, haluttu markkinointiviesti vai pelkästään listan ostanut yritys. Jos olet ostanut listan, sen teho laskee jatkuvasti. Jos asiakas ei ole itse pyytänyt pääsyä listallesi, sähköpostimarkkinointi on väärä tapa yrittää tavoitella häntä.

Kun sinun puhelin soi, numero on outo ja vastatessasi tajuat, että toisessa päässä on puhelinmyyjä. Mitä mielessäsi sillä hetkellä liikkuu? Itse pyrin lopettamaan puhelun kohteliaasti, mutta nopeasti. Tämän vuoden aikana meitä on lähestynyt moni yritys, joka on kertonut kylmäsoittelun tehon laskeneen erittäin rajusti tämän vuoden aikana.

Televisio oli ennen tapa tavoittaa suuret massat, kun kanavia oli rajoitetusti ja koko perhe oli illalla television ääressä. Nuoriso katsoo koko ajan vähemmän televisiota, kanavien määrä on räjähtänyt ja palvelut kuten YouTube ja Netflix vievät jatkuvasti katsojia perinteiseltä televisioilta. Itse ainakin nautin siitä, kun voin ilman mainoksia katsella yhden jakson suosikkisarjaani netflixistä juuri silloin kun minun aikatauluuni sopii.

Ihmiset ovat täysin kyllästyneitä geneerisiin markkinointiviesteihin, jotka keskeyttävät eivätkä tarjoa mitään arvoa. Siksi me olemme oppineet näitä markkinointiviestejä myös välttelemään. Teknologia on antanut vallan kuluttajien käsiin, seuraamme sitä, mikä on mielenkiintoista, tuo meille arvoa tai brändejä joiden arvoihin uskomme.

Mikä toimii

Mistä nykypäivän kuluttajia sitten voi lähteä tavoittelemaan?

Hakukoneet

On vain todella helppoa istahtaa tietokoneen ääreen, ottaa ipad tai älypuhelin käteen ja suunnata osoitteeseen www.google.fi kirjoitaa mieltä askarruttava kysymys tai etsiä tietoa jostain palvelusta tai tuotteesta. Miksi lähteä kaupungille kiertelemään, kun voit nopeasti sohvalla istuessa selvittää mitä muut ihmiset tuotteesta sanovat ja selvittää myös sen, mistä tämän tuotteen voi edullisimmin ostaa.

Blogit

Internetistä löytyy noin 150 miljoonaa blogia. On yrityksesi markkina tai niche mikä tahansa, siitä varmasti kirjoittaa blogia joku, jonka sydäntä aihe on lähellä. Tämä myös tarkoittaa sitä, että tämän bloggaajan mielipide kiinnostaa ja vaikuttaa blogin lukijoihin. Kun jotain tehdään intohimosta, se näkyy kauas. Miten blogit yleensä löydetään, monesti niihin törmätään hakukoneiden kautta ja jos sisältö on tarpeeksi mielenkiintoista, tilataan blogin uutiskirje sähköpostiin, ettei hyvä sisältö mene jatkossa ohitse.

Sosiaalinen media

Kolmas osa-alue, jossa ihmiset internetissä viettävät jatkuvasti enemmän aikaa, on sosiaalinen media. Tähän listaan pääsee Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube ja kanavia tulee jatkuvasti lisää. Tärkeää on tietää missä sinun kohdeyleisösi liikkuu ja viedä oikeanlainen viesti heidän eteensä, kanavan suosimassa muodossa.

Sisältömarkkinointi

Kun sisältömarkkinoinnissa otetaan huomioon nämä kolme suurta ja varmistetaan, että yrityksen tarina, tuotteet ja palvelut ovat löydettävissä silloin, kun ihminen itse haluaa etsiä tietoa, ollaan jo lähellä menestystä.

Tämä vaatii kokonaisvaltaisen strategian, joka rakentuu seuraavista tärkeistä osasista:

  1. Verkkosivut (Hakukoneoptimointi)
  2. Sisältö (Ottaen huomioon kohdeyleisö)
  3. Sisällön promootio verkossa (Oikeassa kanavassa, oikealla tavalla)

Verkkosivut

Kun verkkosivut toteutetaan, tärkeää on ottaa huomioon hakukoneet. Verkkosivut eivät ole enää pelkkä yritysesittely vaan paikka, jossa voit puhutella asiakaskuntaasi. Selvitä millä hakusanoilla ja hakulauseilla yritystäsi, palvelujasi ja tuotteitasi etsitään ja varmista, että löydyt näillä Googlesta.

Sisältö

Vaikka sivusto on kuvan kaunis, jos sisältö ei ole kunnossa välittää sivusto erittäin vähän mitään arvoa. Sisältö on myös sitä, mitä Google haluaa sivustolta löytää. Hyvä sisältö takaa kävijöiden viihtyvyyden ja oikein toteutettuna varmistaa myös Googlen suosion.

Sisältöä kannattaa alkaa rakentamaan sen mukaan, millaisia kysymyksiä ja ongelmia asiakkaillasi on ja vastata näihin verkkosivustolla. Auta ja anna arvoa ja ihmiset viihtyvät sivustollasi ja muistavat brändisi. Nämä kysymykset ovat usein myös niitä, jotka kirjoitetaan Googleen.

Sisällön promoaminen

Kun sisältöä tuotetaan, kannattaa se viedä kohdeyleisön eteen. Käytä tähän erilaisia sosiaalisen median kanavia, osallistu keskusteluun ja rakenna suhteita alan bloggaajiin.

Nämä kolme kulmakiveä kun on kunnossa, voi sisältömarkkinoinnilta odottaa tuloksia. Kerran sisältöä tuotetaan, kannattaa varmistaa, että kaikki palapelin palaset ovat kunnossa. Puhutellaan oikeaa yleisöä, oikeassa kanavassa ottaen huomioon kanavan erityispiirteet ja varmistetaan vielä se, että Google pitää sivustoasi arvossa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää