• Hakukoneoptimointi

Sivut eivät löydy Googlesta – Missä vika?

Vaikka verkkosivusto olisi rakennettu hakukonenäkyvyys huomioiden, käy joskus niin, että sivut eivät kuitenkaan löydy Googlesta.

SDM logo

Digimarkkinointi

Löytyykö sivustosi Google indeksistä?

Vaikka verkkosivusto olisi rakennettu hakukonenäkyvyys huomioiden, käy joskus niin, että sivut eivät kuitenkaan löydy Googlesta. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi muutama seikka, joilla voi suuresti rajoittaa sivuston löydettävyyttä Googlessa.

Aivan aluksi on hyvä tarkistaa, että verkkosivujasi ei todellakaan löydy Googlen tietokannasta. Kirjoita Googlen hakupalkkiin site:verkko-osoitteesi.fi. Haku näyttää sivut, jotka löytyvät haun kohteena olevan verkko-osoitteen sisältä. Kiinnitä huomiota hakutulosten määrään. Jos sivuja on todella vähän, tai ei ollenkaan, voi sivustolla olla jokin tekninen ongelma, joka estää Googlen bottien vierailun sivuston sivuilla. Jos taas tuloksia on todella paljon, voi sivustosi sivuista olla kaksoiskappaleita, eli tuplasisältöä. Tuplasisältö voi vaikuttaa negatiivisesti sivujen sijoituksiin Googlen hakutulossivulla.

sivujen-maara-googlessa

Jos epäilet, että joku tietty sivu ei löydy, voit hakea myös tarkempaa osoitetta:

tarkan-osoitteen-haku-googlessa

Jos Google ei palauta yhtään hakutulosta, ei sivujasi ole vielä lisätty Googlen tietokantaan. Mikäli kyseessä on vasta julkaistut sivut, on täysin normaalia, etteivät ne heti löydy Googlen haun kautta. Googlen hakukonerobottien on ensin vierailtava sivulla, ennen kuin se voi löytyä Googlen tietokannasta.

Uusista verkkosivuista kannattaakin kertoa Googlelle heti julkaisun jälkeen Google Search Consolen kautta. Tämän jälkeen sivusto lisätään Googlen tietokantaan yleensä noin viikon sisällä, olettaen, että sivustolla ei ole muita esteitä Googlen hakurobottien vierailulle. Search Consolen käyttöön tarvitaan maksuttomat tunnukset, jotka on nopea luoda.

Robots.txt -tiedosto

Syynä voi olla myös väärin konfiguroitu robots.txt-tiedosto. Robots.txt on tekstitiedosto, jolla kerrotaan hakukoneille, mille sivuston sivuille hakukoneroboteilla on pääsy. Mikäli hakukonerobotti ei pääse jollekin sivulle, ei sitä myöskään lisätä Googlen tietokantaan.

Hakukonerobotit halutaan yleensä pitää poissa sivustolta esimerkiksi sivuston rakennusvaiheessa, jotta sivuston keskeneräinen versio ei päädy hakukoneiden tietokantaan. Joskus julkaisuvaiheessa kuitenkin voi unohtua tiedoston muokkaus ja robottien päästäminen sivustolle.

Robots.txt-tiedosto sijoitetaan verkkosivuston juurihakemistoon, jolloin sen pitäisi löytyä osoitteesta verkko-osoitteesi.fi/robots.txt.

Esimerkki robots.txt-tiedostosta, jolla suljetaan pääsy kaikilta tunnetuimmilta hakukoneroboteilta:

user-agent: *

disallow: /

Mikäli halutaan estää ainoastaan Googlen robottien vierailu, määritetään user-agentiksi googlebot:

user-agent: googlebot

disallow: /

Samalla logiikalla voi estää robottien pääsyn vain tietyille sivuston sivuille:

user-agent: *

disallow: /kategoria/alasivu.html

Kaikille roboteille täysi pääsy sivustolle:

user-agent: *

allow: /

Meta-robots-tag

Kannattaa tarkistaa sivusto myös virheellisten Meta-robots-tagien varalta. Paina kotisivullasi ctrl+u painikkeita, jolloin näet sivusi lähdekoodin. Etsi <head>-tagien sisältä meta name=”robots” kohtaa ja sen perässä olevia nofollow ja noindex-attribuutteja. Mikäli lähdekoodi näyttää sekavalta, voit käyttää hakuominaisuutta (ctrl+f) ja etsiä lähdekoodista nofollow ja noindex merkkijonoja.

Alla on esimerkki html-koodista, jolla kerrotaan hakukoneroboteille, että niiden ei tule seurata sivulla olevia linkkejä, eikä lisätä sivua hakukoneen tietokantaan.

<meta name=”robots” content=”nofollow, noindex”>

Meta robots-tag on siis toinen keino kertoa hakukoneroboteille, mille sivustoille on pääsy ja mitkä sivut halutaan viedä Googlen tietokantaan. Kannattaa lukea huolellisesti, sillä myös metatiedoissa eri hakukoneiden roboteille voi määritellä eri sääntöjä. Mikäli meta-robots-tagiin on määritetty kohta noindex, ei hakukoneet lisää kyseistä sivua tietokantaansa.

Canonical URL

Jos verkkosivustolla on useita sivuja, joilla on hyvin samankaltainen sisältö, voidaan kanonisella verkko-osoitteella kertoa hakukoneille, mikä sivuista näytetään hakutulossivulla. Ongelmia hakukonenäkyvyyden kanssa voi syntyä myös väärin määritetyn kanonisen verkko-osoitteen takia.  Väärin määritettynä voidaan esim. vahingossa osoittaa kanoninen verkko-osoite osoittamaan sivuun, jota ei edes ole olemassa.

Kanoninen verkko-osoite määritetään lähdekoodin <head>-osiossa rel=canonical–tagilla. Esimerkki:

<link rel=”canonical” href=”http://www.verkko-osoitteesi.fi”>

Sivut löytyvät Googlesta, mutta sijoittuvat huonosti

Mikäli sivusto löytyy Googlen tietokannasta, voit koittaa tehdä haun tarkalla verkko-osoitteella. Jos haettu sivu ei ole hakutulosten 1. sijalla, on sivustoa luultavasti rangaistuksena tiputettu hakutuloksissa alaspäin. Rangaistuksen voi saada rikkomalla Googlen ohjeita.

verkko-osoitteen-haku-googlesta

Yhteenveto

Mikäli sivuston sijoitukset hakutulossivulla eivät vastaa odotuksia, voi hakukoneoptimointi auttaa. Kannattaa kuitenkin aluksi kiinnittää huomiota oman sivuston sisältöön ja verrata sitä edellä olevien kilpailijoiden verkkosivuihin. Mieti, miksi kilpailijat sijoittuvat edellesi? Tarkista myös, että käytät tärkeitä hakusanoja oleellisissa paikoissa sivustolla, ja että sivuillasi on runsaasti aihetta käsittelevää tekstisisältöä. Kun sivuston tekninen toteutus, rakenne ja sisältö ovat kunnossa, on sinne helpompi saada myös linkkejä, jotka vaikuttavat suuresti hakukonenäkyvyyteen.

Saimme hakukoneoptimoinnilla kasvatettua asiakkaamme verkkosivuston kävijämäärää 97%, lue alta kuinka tämä tehtiin.

Tilaa SEO-CRO auditointi

[button text=”Kuinka paransimme asiakkaamme verkkosivuston kävijämäärää 97%?” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/referenssit/prima-rakentajat”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää