• Google Ads

SMX London 2019 – mitä opimme Google Shoppingista ja Google-mainonnan tulevaisuudesta?

SMX London pidettiin 21.-22.5. ja tässä seminaarin parhaat opit.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kaksipäiväinen SMX London -konferenssi järjestettiin toukokuun loppupuolella Lontoossa ja Google Ads -tiimistämme sinne osallistui useampi asiantuntija. Olemme vuosittain käyneet oppimassa alamme huippuasiantuntijoilta erilaisissa konferenseissa, jotta saisimme alan parhaan käytänteet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa käyttöömme.

Konferenssin puhujat olivat hakukonemainonnan ja -optimoinnin huippuja, esim. Microsoftilta, AdAnalysisilta ja Wordstreamilta.

Tässä tiivistetysti konferenssin pääpointit:

1. Avainsanat ovat out, ostajapersoonat in

Wordstreamin Mark Irvinen mukaan mainostajat fokusoituvat liikaa avainsanoihin, minkä takia Google Ads -mainoksista tulee helposti tylsiä. Avainsanoja pidetään kuitenkin edelleen merkittävässä roolissa, koska avainsanojen osuvuus vaikuttaa mainonnan laatupisteisiin. Pelkät avainsanat eivät kuitenkaan itsessään konvertoidu, vaan siihen tarvitaan aina oikeita henkilöitä ja ostajia.

Tämän vuoksi mainostajien tulisi kirjoittaa Google Ads -mainoksia mieluummin erilaisille ostajapersoonille kuin yksittäisille avainsanoille. Esimerkiksi ilmastointilaitteen korjaajaa etsittäessä halpa hinta voi houkutella isoja massoja, kun taas yritysasiakkaat voivat arvostaa enemmän korjauksen nopeutta. Asiakashaastatteluiden avulla saat selville, mitä ostajapersoonanne haluavat ja mikä saa heidät ostamaan.

2. Google Shopping ja Google Smart Shopping tehostavat verkkokauppojen mainontaa

Google Shopping julkaistiin vihdoinkin Suomessa nyt kesäkuussa 2019. On mielenkiintoista nähdä kuinka Shopping tulee toimimaan Suomessa, mutta konferenssin puhujien mukaan Shopping-mainokset päihittävät hakumainokset selkeästi esim. Englannissa. PPC-asiantuntija Ann Stanleyn mukaan etenkin Smart Shopping-kampanjat ovat kasvattaneet verkkokauppojen tuottoa monilla eri toimialoilla.

→ Tutustu Google Shoppingin tuomiin mahdollisuuksiin täältä.

Smart Shoppingia käytettäessä budjetin pitää olla riittävä, sillä Smart Shopping- mainosten näyttökerrat ja klikkaukset kasvavat hyvin nopeasti mainonnan käynnistymisen jälkeen. Konversiot taas yleensä lähtevät kasvuun vasta 2-7 viikon jälkeen. Konversioprosentti ei kuitenkaan välttämättä nouse samassa suhteessa, joten sen vuoksi Smart Shopping -mainosten kulutusta kannattaa seurata tarkasti.

Google Shopping -mainontaan on tulossa jo loppukesästä puhujien mukaan useita uudistuksia, mutta jää nähtäväksi, milloin uudistukset saapuvat Suomeen. Yksi uudistuksista tulee olemaan esim. kausittaiset asetukset (Seasonality Adjustments), joiden avulla voidaan säätää Shopping-kampanjoiden asetuksia vuosittaisen markkinointikalenterin mukaan.

3. Markkinan koko vaikuttaa yleisöjen ja kohdistusten käyttöön

SMX:n puhujat korostivat myös erilaisten yleisöjen ja kohdistusten käyttämistä mainonnassa. Suomessa markkina-alue on kuitenkin esim. Yhdysvaltoihin verrattuna tosi pieni, joten liian tarkat kohdistukset voivat jopa rajoittaa mainonnan näkymistä. Yleisöjen volyymi Suomessa ei siis välttämättä ole riittävä, jos niitä lähdetään rajaamaan liian tarkkaan. Ei kuitenkaan kannata unohtaa esim. demografisia kohdistuksia täysin, jos data kertoo niiden hyödyllisyydestä.

4. Automaatio on kaksiteräinen miekka

Automaatio voi monien puhujien mukaan tehostaa Google Ads -mainontaa huomattavasti, mutta toisaalta sen käytössä tulee olla tarkka, sillä pahimmillaan esim. automaattiset hintatarjousstrategiat voivat vain lisätä mainonnan kuluja.

Esimerkiksi automatisoidut säännöt ja skriptit voivat tehostaa Google Ads -asiantuntijan työtä huomattavasti. Automaation käyttöön kannattaakin siirtyä vaiheittain, sillä paras lopputulos syntyy kuitenkin yleensä asiantuntijan ja automaation yhteistyöstä. Tämä korostuu etenkin Suomessa, jossa asiakasmassat ovat verrattain pieniä. Tekoäly tarvitsee paljon dataa toimiakseen optimaalisella tavalla, minkä takia mainonnan alkuvaiheessa on hyvin tärkeää pitää asiantuntija vahvasti mainonnassa mukana ja antaa koneelle päätösvaltaa vasta, kun dataa on riittävästi. Hyvin kapeilla toimialoilla dataa ei välttämättä kerry koskaan riittävästi, jolloin tekoälyn käyttäminen ei ole järkevää.

Kaiken kaikkiaan konferenssi antoi mielenkiintoisia näkökulmia erilaisten Google Ads -mainonnan parhaista käytänteistä ja uutta tietämystä etenkin tulevien Shopping-kampanjoiden takemiseen.

Suosittelen testamaan etenkin Google Shoppingia myös täällä Suomessa, sillä se voi parhaimmassa tapauksessa tehostaa verkkokaupan myyntiä huomattavasti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää