• Snapchat
  • Sosiaalinen media

Snapchatin perusteet yritykselle

Miten yritykset voivat käyttää Snapchatiä markkinoinnnissaan?

SDM logo

Digimarkkinointi

Viime viikolla mietimme, miten pysyä nuorten perässä ja tavoittaa heidät markkinoinnilla. Sosiaalisen median kanavat, kuten Instagram ja Snapchat, nousivat jälleen esille välttämättöminä työkaluina.

Tässä blogissa perehdytään Snapchatin perusteisiin ja ideoidaan, kuinka yritys voi käyttää ja hyödyntää kyseistä sovellusta. Jos siis Snapchatin perusteet ovat jo hanskassa, katso suositellut seurattavat ja hyppää suoraan viimeiseen lukuun: Snapchat yrityskäytössä.

Mikä on Snapchat?

Snapchat on mobiilissa toimiva viestintäsovellus, joka perustuu katoaviin viesteihin. Vuonna 2011 perustetussa apissa videot ja kuvat ovat pääosassa, mutta tekstiäkin voi lähettää. Lähettäjä määrittää kuinka kauan viestiä voi katsoa (1-10 sek.). Kuvien ja videoiden lähettämisestä hauskaa tekee juurikin se, ettei niihin tarvitse panostaa. Viestit katoavat, evätkä vie tilaa puhelimen muistista.

Snapchatiä käyttävät etenkin nuoret, mutta pikkuhiljaa rohkeat vanhemmat ja yritykset tulevat mukaan.

Asennus ja kirjautuminen

  1. Hae sovellus Applen App Storesta tai Googlen Play storesta.
  2. Avaa sovellus ja paina “sign in”
  3. Anna toimiva sähköpostiosoite ja keksi itsellesi salasana
  4. Valitse käyttäjänimi (helppo ja tunnistettava, et voi muuttaa sitä jälkeenpäin)
  5. Halutessasi voit antaa myös puhelinnumeron, jonka kautta salasanan voi resetoida
  6. Todista, ettet ole robotti.
  7. Olet kirjautunut ja voit aloittaa snäppäämisen

Jos et näillä päässyt käyntiin, lue lisää Snapchatin omista ohjeista (englanniksi).

Snäppien katsominen

Saat ilmoituksia puhelimeesi ja sovelluksen kotinäytölle. Oikealla puolella ovat kaikille näkyvät ”Stories” ja ”Discovery” -julkaisut. Pääset niihin pyyhkäisemällä oikealta tai painamalla alakulman ikonia. Vasemmalla taas ovat yksityiset viestit kavereiltasi.

Kun siirryt jommalle kummalle puolelle, avautuu valikko, josta näet katseltavat viestit. Voit katsella snäpin tai Storyn näppäisemällä sitä. Yksityisviesteissä eri ikonit tarkoittavat eri asioita, kuten video-, kuva- tai chatviestiä, avattua tai lähettyä viestiä tai screenshotilla tallennettua viestiä. Voit katsoa tarkemmin, mitä eri ikonit tarkoittavat täältä.

Stories, Live stories ja Discovery – mitä nämä ovat?

Stories eli suomennettuna tarinat ovat julksia snäppejä, jotka säilyvät 24 tuntia. Niistä on myös nopeasti tullut sovelluksen suosituin ominaisuus. Voit luoda niitä samalla tavalla kuin muitakin snäppejä. Lisäämällä snäppejä My storyyn ne kerääntyvät jonoksi ja vanhimmat snäpit katoavat vanhetessaan.

Stories -sivulta löydät myös kavereidesi ja seurattujen henkilöiden julkiset tarinat, Live Stories ja Discovery-osion. Live Stories ovat tiettyyn paikkaan tai tapahtumaan liitettyjä snäppejä. Discoverystä taas löydät erilaisten uutis- ja tv-kanavien snäppejä.

Ota ja lähetä ”snäppi”

Sovelluksen perusnäkymäksi avautuu kameran kuva. Voit luoda snäpin ottamalla kuvan tai videon sovelluksessa. Painamalla harmaata nappulaa otat kuvan ja pitämällä sitä pohjassa voit ottaa videon. Tekstin lisääminen ja piirrosten tekeminen onnistuu oikean yläkulman painikkeista. Teksti ja piirrokset eivät ole ainoat muokkausvaihtoehdot, mutta muut voit itse etsiä. Kun seuraat muita snäppääjiä, huomaat pian, että sisältö on pitkälti kevyttä ja hauskaa. Älä siis ole tylsä, kun snäppäilet.

Vasemmalta alhaalta taas voit säätää, kuinka kauan snäppiäsi voi katsella, lisätä sen puhelimesi kuviin tai My Storyyn. Kun olet saanut muokkaukset tehtyä, voit painaa oikean alakulman nuolta lähettääksesi.

Kaverien ja seurattavien lisääminen

Yläreunan keltaisesta Snapchatin logosta (ks. kuva alempana) painamalla pääset lisäämään kavereita ja säätämään tilisi asetuksia.

Kavereita ja seurattavia voit lisätä osoitekirjan, käyttäjänimen, sijainnin tai Snapcoden kautta. Kavereiden lisäksi kannattaa seurata mielenkiintoisia julkkiksia ja yrityksiä, jotka ovat aktiivisia snäppääjiä.

Hyviä seurattavia ovat esimerkiksi:

Elastinen
käyttäjänimi: elastinenrr

Musta Barbaari
käyttäjänimi: mustabarbaari

Eero Markkanen (Real Madrid)
käyttäjänimi: eeromarkkanen

Lotta Backlund (koomikko)
Käyttäjänimi: lottabacklund

Spotify
käyttäjänimi: spotify

Mashable
käyttäjänimi: mashable

Snapchat yrityskäytössä

Muutosvastarinta on tässä vaiheessa varmasti voimakas, mutta jos haluat pysyä kehityksessä mukana, kannattaa jatkaa lukemista. Koska olet lukenut jo näin pitkälle, oletan, ettei sinua tarvitse enempää vakuuttaa. Käydään nyt läpi muutamia hyviä tapoja, miten yritykset voivat käyttää Snapchatiä markkinoinnissaan.

Tapahtumat kiinnostavat käyttäjiä ja Snapchatillä voit antaa kaikille autenttisen kuvan paikan päältä. Käyttämällä tarinoita (Stories) videot järjestyvät kätevästi kronologisesti. Voit antaa uuden näkökulman ja päästää käyttäjät tapahtuman eturiviin. Voit myös tehdä  live-videoita vaikkapa yrityksesi tapahtumista ja tempauksista.

Jakamalla henkilökohtaisempaa sisältöä, voit yllättää seuraajasi. Snapchat toimii hyvin sellaisen sisällön näyttämiseen, jota et yleensä muissa kanavissa julkaise. Voit esimerkiksi päästää käyttäjät esiripun taakse, kertoa yrityksen kulttuurista ja rakentaa asiakassuhdetta tai kiusata heitä ennen tuotejulkaisua.

Kilpailut ja promootiot kiinnostavat tietenkin kaikkia ja Snapchatissä voit päästää luovuutesi valloilleen. Voit esimerkiksi tehdä alennuskampanjan tai salaisen tuotteen, jonka saa vain näyttämällä snäpin kassalla. Myös erilaisia kuva-arvoituksia ja nopeuskisoja voi käyttää ja aktivoida käyttäjiä sitä kautta.

Snapchatin maksettu mainonta avattiin vasta viime syksynä (2017). Snapchatissa suositus mainoksen kestolle on 3-5 sekuntia. Snapchat on sosiaalisen median mainosalustoista kaikista nuorin, joten mainonnan hinta on vielä Facebookia ja Instagramiakin huomattavasti halvempaa, ja kohdennusmahdollisuudet toimivat demografisten tietojen pohjalta hyvin. Jos yrityksesi kohderyhmään kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset, kannattaa Snapchatia harkita yhtenä maksetun mainonnan kanavana.

Ole rohkea

Uusia medioita tulee ja menee, eikä mainostajalla ole muuta vaihtoehtoa kuin pysyä asiakkaiden perässä. Älä pelkää uusia juttuja, vaan ole edellä muita. Jos kuitenkaan aikaa tai halua ei riitä uusiin medioihin, voimme varmasti auttaa.

Ota yhteyttä ja toteutetaan yhdessä sinun näköistä markkinointia!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää