• Sosiaalinen media

Someduunarin työpäivä Suomen Digimarkkinoinnilla

Millainen on sosiaalisen median asiantuntijan työpäivä SDM:llä?

Anssi Toivakka

Kirjoitin tämän blogin, jotta sinä, mahdollinen seuraava someduunarimme osaisit hieman paremmin varautua tulevaan työhösi. Yllätykset ovat toki mukavia ja ennen kaikkea yllättäviä, mutta työstä puhuttaessa on mukava hieman varautua tulevaan. Haastatteluissa kysytään lähes aina tyypillisestä työpäivästä, joten kirjoitin tähän auki version yhdestä sellaisesta.

Koska olet ehkä pienen lapsen vanhempi tai omaat muuten vaan vinoutuneen unirytmin, saavut juuri meitä varten rempatulle toimistollemme jo ennen kahdeksaa. Hyvä, sinulla on reilu tunti aikaa ennen ensimmäistä palaveria. Olet jo eilen tarkastanut kalenterin ja tiedät, että sinulla on ensimmäinen palaveri myyjämme ja tulevan asiakkaan kanssa vasta kotvan kuluttua. Olet valmistautunut palaveriin edellisenä työpäivänä ja tiedät, kuinka lähtisit viemään asiakkaan somemarkkinointia eteenpäin. Olet havainnut, että maksullista markkinointia ei somessa vielä tehdä, joten tiedät olevasi vahvoilla. Olet tarkistanut selaimen lisäosilla, että Metan seurantaeväste on olemassa, mutta sitä ei juurikaan hyödynnetä. Myyjän alustuksen jälkeen olet äänessä palaverissa ja kyselet asiakkaalta oikeita kysymyksiä. Asiakas on selvästi innostunut ja sovitte seuraavan palaverin, jossa luvataan jo päätöksiä. Palaveri päättyy ajoissa, joten ehdit hyvin kirjoittamaan päiväsi kolme tärkeintä tehtävää SDM:n yhteiselle #3-päivän-tärkeintä-taskia Slack-kanavalle.

Huomaat Slackista, että myös samassa asiakastiimissä oleva kollegasi aikoo yhtenä päivän tärkeimmistä tehtävistä keskittyä yhteiseen asiakkuuteenne, joten siirrät keskustelun asiakkuuden sisäiselle Slack-kanavalle, jossa saatte heti pari hyvää ideaa asiakkuuden kehittämiseksi. Slackissa käydyn hyvän keskustelun jälkeen päätät pitää aamupäivän kahvitauon ja suunnata keittiöön. Keittiöstä kantautuu Siljan nauru sekä tuttu kahvin tuoksu. Otat lempimukisi ja täytät sen tuoreella kahvilla ja kauramaidolla. Kahville kaveriksi ehkä pari keksiä. Seuraavaksi purjehdit onnellinen hymy naamalla kohti omaa työpistettäsi, jonka olet aamulla varannut itsellesi.

Päivän toinen kahvikupillinen tuntuu lopullisesti herättävän sinut ja työnäyttösi. Selaimessa on valmiiksi auki ajan tasalla oleva kalenterisi ja aamun ensimmäisen asiakkuutesi Trello-seinä. Raahaat kahvia ryystäen Trello-kortteja äskeisen Slack-keskustelun pohjalta oikeisiin sarakkeisiin ja alat hommiin.

Näppäimistösi syttyy lähes tuleen, kun kirjoitat seuraavan parin tunnin ajan mainostekstejä verkkokauppa-asiakkaasi tuotemainoksiin. Onneksi tiedät kuitenkin jo kokemuksesta, että mainokset tulevat tuomaan asiakkaallesi euroja merkittävän hyvällä ROAS-luvulla. Hyvät uutiset mielessäsi, odotat jo seuraavaa raportointipäivää melkein yhtä paljon kuin toimistomme ikkunasta näkyvän Jyväskylän Harjun sulamista. Käyt mainostiliä läpi eri attribuutiomallien kautta tarkastellen ja haet vielä fiiliksillesi tukea hyödyntäen Googlen ja Smartlyn tarjoamaa analytiikkaa.

Kurniva mahasi rikkoo melkein toimiston aamurauhaa ja tästä inspiroituneena päätät lähestyä kollegoita Slackin #lounas-kanavalla seuraa kysellen. Viisi innokasta ilmaiseekin halukkuutensa yhteisruokailuun ja päätätte lähteä yhteen Jyväskylän keskustan monista ravintoloista. Matkalla joku huikkaa, että lounas työkavereiden kanssa on päivän tärkein ateria. Lounaspaikassa hyödynnät SDM:n etuhinnan ja istahdat nauttimaan lounaasta ja työkavereiden seurasta.

Lounaan venyttyä melkein tuntiin olet takaisin työpisteelläsi ja kello huitelee jo puolta päivää. Kuulokkeet päähän, Spotify päälle ja töihin. Olet pyhittänyt iltapäivän uuden kampanjan rakentamiselle ja konversioseurannan tekemiselle. Et panikoi, vaikka tiedät, että seuraavalla viikolla on parikin tärkeää deadlineä.

Käyt ensimmäisenä haastavimmaksi kokemasi tehtävän kimppuun, joka on suuren pörssiyhtiön konversioseurannan suunnittelu ja toteutus kollegan kanssa. Päätätte ratkoa asiaa toimistomme takkahuoneessa, koska siellä on mukava sohva. ”Uhka vai mahdollisuus”, mietit.

Mahtava kollegasi on jo hoitanut tarvittavat asennustoimenpiteet, joten pääset suoraan suunnittelemaan konversiotapahtumia ja luomaan Metan mukautettuja konversiota niitä vastaamaan. Hommasta tulee valmista ennätysajassa, mahtavaa! Pääset käynnistämään kampanjat jo huomenna. Kollegasi ehdottaa Fifa-ottelua takkahuoneen pleikkarilla ja otat tietenkin haasteen vastaan. ”Nautinnollisen” rökäletappion jälkeen mielesi tekeekin jo palata työpisteellesi turvaan.

Luurit takaisin päähän ja asiakkaan LinkedIn -kampanjaa rakentamaan. Aamulla ideoit itse verkkokauppa-asiakkaasi mainostekstit, mutta tämä asiakas kirjoittaa mainostekstit itse. Valikoit siis asiakkaan kuvapankista parhaat kuvat, liität niihin asiakkaan kirjoittamat mainostekstit ja rakentelet kampanjan kuntoon. Teet kaksi mainosjoukkoa eri kohdennuksilla, jotta voit testata mikä yleisö tuo asiakkaalle eniten liidejä. Kampanjaa rakennellessa aika juoksee, joten havahdut flow-tilastasi vasta kolmen jälkeen. Vastailet muutamaan päivän aikana tulleeseen sähköpostiin ja liikutat jälleen kortteja Trello-seinällä.

Iltapäiväkahvia ryystäen kirjoittelet vielä asiakkaallesi muutaman rekrymainoksen, kunnes toteat päiväsi olevan valmis. Kollegoista osa on jo poistunut toimistolta ja muutama on ollut etätöissä, joten olet yksin huoneessasi. Keittiöstä kuuluu onneksi mekkalaa, joten käyt vielä juttelemassa hieman viikonlopun pokeri-illasta, jolla on keskimääräistä suurempi todennäköisyys jatkua Londonin karaokekoppiin. Kasa työkavereitasi on menossa hetken päästä after workeille, joten tuumaat, että voit tehdä vielä pari kevyttä taskia ja liittyä sen jälkeen muiden mukaan.

Minusta:

Olen ollut sosiaalisen median kanssa tekemisissä jo muinaisen IRC-gallerian ajoilta, muistaakseni olin ensimmäisen 400 palveluun liittyneen joukossa. Se täytti sosiaalisen median tarpeen (jota ei silloin vielä tarpeeksi noteerattu) mukavasti vuosituhannen alkupuolella.

Itse en ennen Facebookiin liittymistäni (2007) käyttänyt juurikaan muita someja. Oliko niitä edes? MySpacea ei voi kaiketi laskea. Facebook oli kuitenkin kiinnostava ja siihen oli liityttävä. Facebookin alkuvaiheessa palvelu oli hieman erilainen kuin nyt: katso vaikka omia 10 vuotta vanhoja päivityksiäsi ja mieti, että mitä oikeasti mietit, kun painoit julkaise-nappia.
2010 aloitin työt eräässä suomalaisessa pelkästään sosiaalisen mediaan keskittyneessä start-upissa ja sen jälkeen olen painunut yhä syvemmälle jenkkijätin konepellin alle. Kun aloitin kaksi vuotta sitten työt Suomen Digimarkkinoinnilla, en oikeastaan tiennyt mitä odottaa. Takana oli muutaman vuoden tauko kaupallisesta somesta ja tuumin, että varmaan se on sitä samaa kuin ennenkin. Paljastui, että oikeissa käsissä se on aika paljon enemmänkin.

Sinua varten?

Jos tuntuu, että edellä kuvattu voisi olla sinulle mieleinen työpäivä, laita hakemus.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää