• Hakukoneoptimointi

SEO-palvelut – mitä huomioida etsiessäsi palveluntarjoajaa?

Riittävä taustatyö SEO-palveluntarjoajaa valittaessa, on todella tärkeää. Lue vinkit, mitä taustatyössä tulee ottaa huomioon, niin valinta helpottuu.

SDM logo

Digimarkkinointi

Näkyvyytesi verkossa perustuu pitkälti yrityksesi verkkosivun hakukoneoptimoinnin laatuun. Olet lukenut hakukoneoptimoinnista ja ymmärrät sen hyödyn. Sen jälkeen on aika etsiä yrityksellesi sopiva toimija. Pelkästään Suomessa hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä on satoja, joten sopivan ja yrityksellesi arvoa tuottavan yrityksen löytäminen voi olla hankalaa ja aikaa vievää.

Tässä muutama vinkki ajatustyön helpottamiseksi, kun etsit yrityksellesi sopivaa SEO-palveluiden tarjoajaa. Suosittelen myös tutustumaan hakukoneoptimoinnin ostajan oppaaseen tämän blogitekstin jälkeen, koska siihen olemme listanneet kattavasti asioita, joita sinun tulee ottaa huomioon hakukoneoptimointia ostaessasi.

Määrittele omat SEO-palveluiden tavoitteet huolellisesti

Ennen kuin rupeat etsimään yrityksellesi sopivaa SEO-palveluntarjoajaa, on tärkeää määrittää tavoitteet SEO-projektille tarkasti. Miksi haluatte tehdä sitä? Mitä haluatte saavuttaa?

On olemassa hyviä ja huonoja tavoitteita. Esimerkkeinä hyvistä tavoitteista on ostosten määrän nostaminen tai markkinointilistalle sähköpostiosoitteiden jättäneiden määrän kasvattaminen. Vielä lisää suunnittelua vaativia tavoitteita ovat pelkästään kävijämäärien kasvattaminen tai hakusanojen sijoitusten parantaminen. Sitä saat, mitä mittaat – niin kuin sanotaan.

Sitten tulisi päättää, kuinka onnistuminen ja epäonnistuminen projektin edetessä määritetään. Millä aikataululla tavoitteisiin halutaan päästä? Miten saatuihin tuloksiin reagoidaan projektin ollessa kesken? Tällaisiin kysymyksiin osaava digitoimisto osaa antaa vahvaa näkökulmaa.

Yrityksellesi sopivan SEO-palveluiden tarjoajan löytäminen

Etsimällä Googlesta hakukoneoptimointiin liittyvillä hakusanoilla, löydät heti useita toimijoita. On helppoa olettaa, että yrityksellesi paras löytyisi ensimmäisten tulosten joukosta. On syytä kuitenkin muistaa, että alan parhaille toimijoille verkkosivut eivät välttämättä ole ensisijainen paikka etsiä uusia asiakkaita, vaan he saavat niitä omista verkostoistaan suositusten kautta. Ansioituneiden asiantuntijayritysten ei siten tarvitse käyttää aikaa optimoidakseen omia verkkosivujaan näkyvyytensä parantamiseksi.

Tutustu yrityksen referensseihin. Ovatko he työskennelleet aikaisemmin samankaltaisten yritysten kanssa? SEO-palveluntarjoajalla paras tapa vakuutttaa asiakas siitä, että he ovat sopiva valinta tähän työhön, on positiivinen näyttö aikaisempien asiakkainden kanssa saaduista tuloksista.

Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä

Kannattaa suhtautua skeptisesti yrityksiin, jotka lupaavat liian houkuttelevalta kuulostavia tuloksia kertomatta selvästi, kuinka ne voidaan saavuttaa. Esimerkiksi lupaukset ensimmäiseksi sijoittumisesta hakukonetuloksissa ovat mainospuheita, joita on syytä epäillä. Lisäksi mikäli yritys mainostaa palveluaan siten, että se tuo suuren määrän liikennettä sivustollesi, on huomioitava että itse liikenteen määrä ei ole merkitsevä tekijä, vaan se, että liikenne konvertoituu tulokseksi.

Mitä kysymyksiä sinulta kysytään?

Kokenut SEO-palveluntarjoaja kyselee kysymyksiä, jotta yritys pystyy arvioimaan teidät asiakkaana. Hakukoneoptimointi vaatii onnistuakseen hyvän käsityksen yrityksestä, verkkosivusta ja yrityksen asiakaskunnasta. Tässä kysymyksiä, joita me kysymme asiakkailtamme:

• Mitä yrityksenne tekee? Mikä on ydinliiketoimintaanne?

• Mitä muita markkinointikanavia käytätte?

• Mitä odotatte hakukoneoptimoinnilta? Mitä tavoitteita sille asettaisitte?

• Onko hakukoneoptimointia tehty aikaisemmin?

• Onko edellisistä projekteista raportteja, analyysia, tai muita suunnitelmia?

• Mitkä ovat parhaiten tuottavia tuotteita / palveluja?

• Miten sinun tuotteesi tai palvelusi erottautuu kilpailijoistasi?

• Mitkä ovat yrityksen läheisemmät kilpailijat?

• Mikä sisällönhallintajärjestelmä on käytössä?

• Onko sivustolla käytössä Google Analytics?

• Onko teillä muita verkkosivustoja / domaineja käytössä

Jos et joudu miettimään toisinaan kinkkisiäkin kysymyksiä hakukoneoptimointia ostaessasi, niin SEO-palveluntarjoaja ei yritä tutustua liiketoimintaasi tällöin tarpeeksi hyvin. Hakukoneoptimointi on nimittäin hyvin paljon muutakin, kuin vain avainsanoja tekstin seassa.

Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen toimenpide, vaan jatkuva prosessi

Hakukoneet muuttuvat ja markkina muuttuu. Samalla muuttuvat myös ihmisten ostotottumukset ja sen myötä kilpailutilanteesi. Hakukoneoptimointi on jatkuva hienosäätöä ja muutosta vaativa prosessi, jota täytyy analysoida ja hioa jatkuvasti. Tämän vuoksi haluat tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, joka pystyy tuottamaan sinulle tavoitteiden kannalta oleellista raportointia ja tehdä muutoksia niiden mukaisesti. Älä siis maksa sellaiselle yritykselle, jotka myyvät optimointityötä kertaluontoisina projekteina, koska sitä se ei ole. Olemmekin aiemmin kirjoittaneet, miksi hakukoneoptimointia kannattaa jatkaa määräajan jälkeenkin.

SEO on jatkuva prosessi

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja se kehittyy koko ajan. Tästä syystä tulosten seuraaminen ja mittaaminen on erittäin tärkeää.

SEO-palvelu on vain yksi osa digimarkkinointia

Hakukoneoptimointi on vain yksi osa suurempaa digimarkkinoinnin strategiaa. Varmista, että yritys jonka kanssa lähdet yhteistyöhön ymmärtää tavoitteet suuremmassa kuvassa eikä vain yksittäisenä soluna, joka toimii itsenäisesti muusta verkkomarkkinoinnista. Asian osaavan markkinointiyrityksen verkkosivuilta löydät päätöstäsi helpottavaa materiaalia kaikilta online-markkinoinnin osa-alueilta.

Yhteenveto

Oikean SEO-yrityksen löytäminen voi olla vaikea, ja aikaa vievä prosessi, mutta se kannattaa. Nämä ovat vain muutamia tekijöitä, jotka kannattaa ottaa huomioon päätöstä tehtäessä. Lisätietoa asiasta löydätte ilmaisesta hakukoneoptimoinnin ostajan oppaastamme. Mikäli haluatte kuulla lisää sivustonne hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksista, ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää