• Markkinointi

Suomen Digimarkkinoinnin ja Digitoverien vuosi 2018 oli menestys

Miten SDM:n vuosi 2018 oikein meni? Entä millaiset tuulet puhaltavat vuonna 2019?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Vuosi 2018 oli Suomen Digimarkkinointi Oy:lle menestys. Liikevaihto nousi 1 764 000 euroon (+37,7%) ja kannattavuus parani 179%, 108 000e tuloksella. Samanlaista kehitystä on odotettavissa myös vuodelle 2019.

Otimme sisäisesti käyttöön ketterät menetelmät ja kehitimme yrityksen toimintaa sekä johtamista kokonaisvaltaisesti. Saimme 11 uutta asiantuntijaa #digitoverien joukkoon. Yrityksen osaamisen taso kehittyi myös ensimmäisillä ulkomaan seminaareilla, jotka koulutus- ja lentobudjetti mahdollistivat jokaiselle asiantuntijalle. Näin pystymme tuottamaan enemmän arvoa asiakkaillemme jatkossakin ja olemaan digitaalisen markkinoinnin kehityksen kärjessä Suomessa.

Kehitimme myös omaa markkinointiamme, koska haluamme jatkossakin pitää linjan, että myymme asiakkaillemme samoja palveluita, joilla hoidamme oman markkinointimme. Meidän kaikki asiakkuudet tulevat tarjouspyyntöjen tai suositusten kautta. Digimarkkinoinnin verkkolehti ylitti odotukset lähes 3 000 latauksella.

Me emme ole sellainen digitoimisto, joka kasvaa puhelinmyyjäarmeijan avulla. Ajatuksena on, että jos emme saa omaa yritystämme kasvamaan digitaalisen markkinoinnin avulla, miksi asiakkaidemmekaan kannattaisi ostaa meiltä sitä. Siksi testaamme palvelumme ensin omassa markkinoinnissamme, jonka jälkeen voimme tarjota niitä ylpeänä asiakkaillemmekin.

Työpaikka, jossa viihtyy

Alusta asti SDM:llä on ollut selvää, että haluamme rakentaa työpaikan, johon on mukava tulla aamulla töihin. Siksi toimiston seinällä oleva tarkoitus (purpose) kuuluu: ”Meillä ei tarvitse elää viikonloppuja varten”. Juhlistamista on treenattu vuonna 2018 kvartaaliteemoilla sekä ensimmäisellä SDM Gaalalla.

Onnistuimme saamaan riveihin 11 uutta arvoihimme sopivaa asiantuntijaa ja kaikkien digitoverien joukostamme jokainen pyrkii olemaan oman osa-alueensa huippu asiantuntija, sekä auttamaan työkavereitaan löytämään sen parhaan mahdollisen version itsestään.

Työssä viihtyvyyttä parannettiin sisäisen NPS-kyselyn, työviihtyvyyskyselyn ja tietenkin jokaiselta digitoverilta tulevien kehitysehdotusten perusteella. Kukaan ei pysty rakentamaan Suomen parasta työpaikkaa yksin, vaan siihen tarvitaan koko joukkue. Meillä on ollut onni löytää mahtavia tyyppejä, jotka uskovat yhdessä tekemiseen ja tekevät markkinointia rakkaudesta lajiin.

Yhdessä tekeminen

Kun rakennamme yhdessä Suomen parasta työpaikkaa, se tarkoittaa täyttä luottamusta ja läpinäkyvyyttä toiminnassa. Niinpä julkistimme vuonna 2018 mahdollisuuden kaikkien digitoverien lunastaa itselleen SDM:n osakkeita.

Tämä lupaus realisoituu nyt keväällä 2019 ja yhtiön omistajapohja laajenee. Alun mahdollistaja ja sijoittaja ostettiin tammikuussa ulos ja näin pystymme laajentamaan omistajuutta digitovereille. Kun kaikki tietävät mitä tehdä ja mihin suuntaan yhdessä soudetaan, on mahdollista saavuttaa oikeastaan mitä vaan.

Asiakkaiden kehitys

Saimme vuonna 2018 monta kansainvälistä isoa yritystä asiakkaiksemme. Näistä esimerkkeinä Bridgestone, Toshiba, Lehto asunnot ja Valtra. Nämä kaikki tulivat tarjouspyyntöjen tai suositusten perusteella, mikä luo paljon uskoa meidän tapaamme toimia ja tehdä tulosta asiakkaillemme. Kun asiakkuudet kasvavat, lähdemme vuonna 2019 kehittämään ketteryyttä eteenpäin asiakkaiden kanssa ja luomme oman markkinoinnin viitekehyksen, jotta pystymme tuottamaan tasaisesti huippu laatuista markkinointia ja kilpailuetua asiakkaillemme.

Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme nopeasti muuttuvassa maailmassa kumppanin, jonka kanssa ottaa digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet mitattavasti vastaan siten, että vaikutukset näkyvät positiivisesti liiketoiminnassa.

Vuosi 2019

Vuotemme alkoi sillä, että muutimme uusiin lähes 500 neliön tiloihin, jotka on rempattu meille sopiviksi. Jatkamme yrityksen kehittämistä ketterämmäksi ja parannamme markkinoinnin osaamistamme suunnitelmallisesti. Tulemme palkkaamaan vuoden aikana noin 12 uutta digitoveria. Näistä yksi merkittävimmistä tulee olemaan HR-johtajamme, joka pystyy jatkamaan panostustamme siihen, että työpaikka on enemmän kuin paikka jossa vietetään iso osa päivästä rahasummaa vastaan.

Kiitos digitoverit. Kiitos asiakkaat. Tehdään vuodesta 2019 tähän mennessä menestyksekkäin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää