• Markkinointi

Suomen Digimarkkinoinnin ja Digitoverien vuosi 2018 oli menestys

Miten SDM:n vuosi 2018 oikein meni? Entä millaiset tuulet puhaltavat vuonna 2019?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Vuosi 2018 oli Suomen Digimarkkinointi Oy:lle menestys. Liikevaihto nousi 1 764 000 euroon (+37,7%) ja kannattavuus parani 179%, 108 000e tuloksella. Samanlaista kehitystä on odotettavissa myös vuodelle 2019.

Otimme sisäisesti käyttöön ketterät menetelmät ja kehitimme yrityksen toimintaa sekä johtamista kokonaisvaltaisesti. Saimme 11 uutta asiantuntijaa #digitoverien joukkoon. Yrityksen osaamisen taso kehittyi myös ensimmäisillä ulkomaan seminaareilla, jotka koulutus- ja lentobudjetti mahdollistivat jokaiselle asiantuntijalle. Näin pystymme tuottamaan enemmän arvoa asiakkaillemme jatkossakin ja olemaan digitaalisen markkinoinnin kehityksen kärjessä Suomessa.

Kehitimme myös omaa markkinointiamme, koska haluamme jatkossakin pitää linjan, että myymme asiakkaillemme samoja palveluita, joilla hoidamme oman markkinointimme. Meidän kaikki asiakkuudet tulevat tarjouspyyntöjen tai suositusten kautta. Digimarkkinoinnin verkkolehti ylitti odotukset lähes 3 000 latauksella.

Me emme ole sellainen digitoimisto, joka kasvaa puhelinmyyjäarmeijan avulla. Ajatuksena on, että jos emme saa omaa yritystämme kasvamaan digitaalisen markkinoinnin avulla, miksi asiakkaidemmekaan kannattaisi ostaa meiltä sitä. Siksi testaamme palvelumme ensin omassa markkinoinnissamme, jonka jälkeen voimme tarjota niitä ylpeänä asiakkaillemmekin.

Työpaikka, jossa viihtyy

Alusta asti SDM:llä on ollut selvää, että haluamme rakentaa työpaikan, johon on mukava tulla aamulla töihin. Siksi toimiston seinällä oleva tarkoitus (purpose) kuuluu: ”Meillä ei tarvitse elää viikonloppuja varten”. Juhlistamista on treenattu vuonna 2018 kvartaaliteemoilla sekä ensimmäisellä SDM Gaalalla.

Onnistuimme saamaan riveihin 11 uutta arvoihimme sopivaa asiantuntijaa ja kaikkien digitoverien joukostamme jokainen pyrkii olemaan oman osa-alueensa huippu asiantuntija, sekä auttamaan työkavereitaan löytämään sen parhaan mahdollisen version itsestään.

Työssä viihtyvyyttä parannettiin sisäisen NPS-kyselyn, työviihtyvyyskyselyn ja tietenkin jokaiselta digitoverilta tulevien kehitysehdotusten perusteella. Kukaan ei pysty rakentamaan Suomen parasta työpaikkaa yksin, vaan siihen tarvitaan koko joukkue. Meillä on ollut onni löytää mahtavia tyyppejä, jotka uskovat yhdessä tekemiseen ja tekevät markkinointia rakkaudesta lajiin.

Yhdessä tekeminen

Kun rakennamme yhdessä Suomen parasta työpaikkaa, se tarkoittaa täyttä luottamusta ja läpinäkyvyyttä toiminnassa. Niinpä julkistimme vuonna 2018 mahdollisuuden kaikkien digitoverien lunastaa itselleen SDM:n osakkeita.

Tämä lupaus realisoituu nyt keväällä 2019 ja yhtiön omistajapohja laajenee. Alun mahdollistaja ja sijoittaja ostettiin tammikuussa ulos ja näin pystymme laajentamaan omistajuutta digitovereille. Kun kaikki tietävät mitä tehdä ja mihin suuntaan yhdessä soudetaan, on mahdollista saavuttaa oikeastaan mitä vaan.

Asiakkaiden kehitys

Saimme vuonna 2018 monta kansainvälistä isoa yritystä asiakkaiksemme. Näistä esimerkkeinä Bridgestone, Toshiba, Lehto asunnot ja Valtra. Nämä kaikki tulivat tarjouspyyntöjen tai suositusten perusteella, mikä luo paljon uskoa meidän tapaamme toimia ja tehdä tulosta asiakkaillemme. Kun asiakkuudet kasvavat, lähdemme vuonna 2019 kehittämään ketteryyttä eteenpäin asiakkaiden kanssa ja luomme oman markkinoinnin viitekehyksen, jotta pystymme tuottamaan tasaisesti huippu laatuista markkinointia ja kilpailuetua asiakkaillemme.

Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme nopeasti muuttuvassa maailmassa kumppanin, jonka kanssa ottaa digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet mitattavasti vastaan siten, että vaikutukset näkyvät positiivisesti liiketoiminnassa.

Vuosi 2019

Vuotemme alkoi sillä, että muutimme uusiin lähes 500 neliön tiloihin, jotka on rempattu meille sopiviksi. Jatkamme yrityksen kehittämistä ketterämmäksi ja parannamme markkinoinnin osaamistamme suunnitelmallisesti. Tulemme palkkaamaan vuoden aikana noin 12 uutta digitoveria. Näistä yksi merkittävimmistä tulee olemaan HR-johtajamme, joka pystyy jatkamaan panostustamme siihen, että työpaikka on enemmän kuin paikka jossa vietetään iso osa päivästä rahasummaa vastaan.

Kiitos digitoverit. Kiitos asiakkaat. Tehdään vuodesta 2019 tähän mennessä menestyksekkäin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää