• Analytiikka ja mittaaminen

Tavoitteiden määrittäminen – Google analytics

Ajatuksena web-analytiikassa on se, että tiedon/datan kerääminen on vasta ensimmäinen askel kohti verkkosivustosi kävijöiden ymmärtämistä. Tavoitteiden määrittäminen Google Analyticsiin, on varmaankin koko konfigurointiprosessin tärkein osuus, koska se auttaa sinua mittaamaan menestyksesi. Tulokset, tavoitteet tai konversiot (Goal ja conversions, suomennokset muuttuvat jatkuvasti ja kaikkia edellä mainittuja käytetään) ovat niitä toimenpiteitä, joita varten koko sivustosi on ylipäätään […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Ajatuksena web-analytiikassa on se, että tiedon/datan kerääminen on vasta ensimmäinen askel kohti verkkosivustosi kävijöiden ymmärtämistä. Tavoitteiden määrittäminen Google Analyticsiin, on varmaankin koko konfigurointiprosessin tärkein osuus, koska se auttaa sinua mittaamaan menestyksesi.

Tulokset, tavoitteet tai konversiot (Goal ja conversions, suomennokset muuttuvat jatkuvasti ja kaikkia edellä mainittuja käytetään) ovat niitä toimenpiteitä, joita varten koko sivustosi on ylipäätään perustettu. Näitä pystyt seuraamaan Google analyticsin tulos- tai tavoiteseurannalla. Oli sitten sivustosi tarkoitus myydä, luoda liidejä/yhteydenottoja, pitää asiakkaasi ajantasalla tuotteista tai houkutella työnhakijoita.
Tavoitteiden määrittely ja niiden mittaaminen kertoo osutko toimillasi maaliin.

Mitä pystyt Google Analytics tavoitteilla seuraamaan

Verkkosivustolla voi olla useampiakin tavoitteita. Jokaisella verkkosivulla kuitenkin vähintään yksi tavoite, eihän sitä muuten olisi edes perustettu. Verkkokauppasivuston tulokset ovat helppo ymmärtää, kauppa se on mikä ratkaisee. Niinpä on tärkeää seurata, miten paljon sitä kauppaa tulee eri lähteistä.
Aloita siis miettimällä, ”miksi verkkosivuni ovat olemassa?” tätä kautta päädyt tavoitteeseen, jota seuraamalla tiedät toimiiko sivustosi vai ei.
Alla lueteltuna erilaisia toimia, joita voit seurata sivustollasi:
Kävijöiden toimet sivustolla:
  • Kävijät jotka lataavat dokumentteja. (esitteitä, white paper, hinnastot)
  • Kävijät jotka tutkivat tiettyjä sivuja tai tietyn osion sivuja. (työpaikat, hinnasto, erikoistarjoukset, yhteydenottosivut)
  • Kävijät jotka täyttivät lomakkeen. (Sisäänkirjautuminen, palautelomake, tilaus)
  • Kävijöiden vuorovaikutus sivustosi kanssa. (Kommentti blogiin, kyselyn täyttäminen, foorumiin kirjoittaminen, sisällön lataaminen sivustolle, sisällön arviointi)
  • Kävijöiden vierailujen kynnysarvot. (Sivustolla x määrä sekunteja, katseli yli 5 sivua)

Myynti sivustolla:

  • Tapahtumat. (onnistunut kauppa, kaupan epäonnistuminen)
  • Kävijä joka saapuu sivustosi myyntiosioon. (Lisäävät jotain ostoskoriin, menevät kassalle, käyttävät tarjouskoodin)
Siinä asioita joita pystyt verkkosivustollesi konfiguroimaan tuloksiksi ja sitä kautta niitä seuraamaan.
Pystyt määrittelemään tiliisi 20 tulosta, näillä pitäisi pystyä kattamaan laajankin sivuston tavoitteet.

Tavoitteen määrittäminen

Tavoitteen määrittäminen aloitetaan klikkaamalla ”järjestelmänvalvoja” painiketta analytics-sivun yläreunasta.
järjestelmänvalvoja-google-analytics
Pääset sivulle, jossa on seuraavat kohdat TILI, SIVUSTO, NÄYTÄ.
NÄYTÄ kohdasta klikkaa ”Tavoitteet”.
tavoitteet
Tämän jälkeen klikkaa punaista ” + UUSI TAVOITE” nappia.
+uusi tavoite
Pääset tavoitteen määritys -sivulle.
tavoitteen-määrittäminen
Saat listan esitäytetyistä tavoitemäärityksistä. Otetaan esimerkiksi meidän sivuston yhteydenottolomakkeen lähettämisen seuranta.
Valitaan kohta ”Ota yhteyttä” ja klikataan ”Seuraava vaihe”.
Nimi muutetaan ”Lähetetty yhteydenottolomake” näin erotamme milloin yhteydenotto on tullut lomakkeella.
lähetetty-yhteydenotto
Tyypiksi valitaan ”kohde”, tässä tapauksessa se tarkoittaa lomakkeen jälkeistä sivua.
Klikataan ”Seuraava vaihe”.
Kohde kohtaan yhteydenottolomakkeen jälkeisen kiitossivun url-osoite. Pari tärkeää asiaa siitä:
  • url-osoite aina ilman domainia, me emme siis lisää eteen https://www.digimarkkinointi.fi, vaan kohde alkaa kohdasta, missä domain loppuu, eli /kiitos-yhteydenotosta.
  • Kiitossivulle, ei tule päästä mitään muuta kautta, kuin täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen. Google laskee tulokseksi aina sen, kun sivu ladataan. Jos sinne pääsee muuta reittiä, ei tulosseuranta pidä enää paikkaansa.

Paina vielä vahvista tavoite ja näet toimiiko tavoite (jos lomake on ollut käytössä jo aiemmin).

Lopuksi klikkaa ”luo tavoite”  ja näin pystyt raporteissa seuraamaan, mistä kanavista ja milloin yhteydenottosi tulevat.

Erilaisia poikkeuksia on sitten vaikka kuinka paljon, jos sinulla on mielestäsi poikkeava tilanne tavoiteseurannan asentamisessa, kysy kommenteissa neuvoa ja katsotaan jos kirjoitamme siitä ohjeen blogiin?

Haluatko kehittää Google Analytics -seurantaasi?

Google Analyticsin tuntemuksemme on vahva. Tarjoamme sinulle analytiikkatyökalujen osaamisemme yhdistettynä harvinaisen hyvään ymmärrykseen liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Osaamisemme ja sinun asiantuntijuutesi avulla rakennamme yrityksellesi mittarit, joita ymmärrät ja jotka mittaavat oikeita, liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita.

Lue lisää miten kehität markkinointiasi analytiikan avulla

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää