• Hakukoneoptimointi

Onko sivustonne hakukoneoptimoitu väärille hakusanoille?

Kun keskitytään oikeisiin hakusanoihin, niin sivuston toimivuudesta kohderyhmään saadaan oikeanlaista dataa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakusanat ovat tärkeässä roolissa hakukoneoptimoinnissa. Hakusanatutkimuksesta löydetyt hakutermit ohjaavat sisällöntuotantoa ja sisällön optimointia. Hakusanoilla on myös merkitystä linkkienhankinnassa. Hakusanatutkimuksen pitäisi siis olla jokaisen hakukoneoptimointiprojektin lähtökohta.

Hakusanatutkimuksen tekeminen ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, miltä se kuulostaa. Usein keskitytään ainoastaan hakuvolyymeihin, eikä ihmisiin, jotka käyttävät kyseisiä hakusanoja. Sen sijaan, että hakusanoja valitaan hakuvolyymien perusteella, täytyy miettiä mitä kyseisen hakusanan kirjoittaja on etsimässä. Kirjoittajan motiivien kartoittaminen voi usein olla haastava prosessi, koska monesti hakusanalla voi olla täysin eri merkitys, kuin mitä uskot sen olevan.

Pahimmassa tapauksessa voi käydä niin, että hakukoneoptimointiprojektissa valitaan semmoisia hakusanoja, mitä kohdeyleisö ei käytä silloin, kun he hakevat teidän tarjoamia palveluita tai tuotteita. Sitten kun sisältöä aletaan tuottamaan näille hakusanoille, niin iso työ menee hukkaan, koska kohdeyleisö ei löydä kyseisiä sisältöjä, ja vaikka löytäisikin, se ei ole kiinnostunut niistä.

Näin voi käydä kenelle tahansa ilman huolellista alkukartoitusta. Keräämällä dataa ja testaamalla eri hakusanoja löydät varmasti juuri ne oikeat hakusanat, joita kohdeyleisösi käyttää. Tärkeämpää on kuitenkin se, että osaat määrittää tehokkaasti, mitkä hakusanat eivät ole relevantteja yrityksellenne. Analysoimalla kolmea asiaa, pystymme määrittämään tätä ongelmaa.

Välitön poistumisprosentti ja keskimääräinen istunnon kesto

Analysoimalla sivun välittömän poistumisprosentin, keskimääräisen istunnon keston sekä konversioiden määrän, saadaan hyvä kuva siitä, kuinka osuva sisältö sekä sisällössä käytetyt hakusanat ovat. Jos tärkeällä sivulla, jonka tarkoitus on konvertoida, on korkea välitön poistumisprosentti ja lyhyt keskimääräinen istunnon kesto, niin sinne todennäköisesti eksyy vääriä kävijöitä. Eli sivu ja sisältö on kohdennettu väärille hakusanoille. Tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi myös AdWords-mainonnassa.

Hakusanan ja hakutulossivun konteksti

Jos tavoittelette korkeita sijoituksia tietyillä hakusanoilla, niin täytyy tutkia muita hakutuloksia, joita kyseisellä hakusanalla nousee. Onko sisällön tavoite samalla linjalla muiden hakutulosten kanssa? Jos se ei ole, on turha lähteä tavoittelemaan korkeita sijoituksia kyseisellä hakusanalla, sillä vaikka se nousisi korkealle, se tuskin kerää klikkejä saati konversioita.

Esimerkiksi, jos haluat nousta korkeille sijoituksilla ”Facebook markkinointi”-hakusanalla, kun kirjoitat informatiivista sisältöä Facebook-markkinoinnista, sillä hakutulossivulla ei ole mitään muuta kuin ohjeita ja oppaita. Tällä hakusanalla on siis turha yrittää nousta yrityksesi palvelusivulla, sillä suurin osa hakijoista etsii yksinkertaisesti vain tietoa Facebook-markkinoinnista. Sen sijaan, palvelusivullasi olisi relevantimpaa ja tehokkaampaa lähteä optimoimaan ”Facebook markkinointi koulutus” -hakusanalla, sillä se vastaa palvelusivusi sisältöä paljon enemmän.

Näyttökerrat ja klikkausprosentti

Sisältösi löytyy korkealta Googlen orgaanisista hakutuloksista halutuilla hakusanoilla. Huomaat, että näyttökertoja alkaa kertymään mutta liikenne ei kasva juuri ollenkaan kyseiselle sivulle. Tämä on vahva merkki siitä, että sisältö on kohdennettu väärille hakusanoille.

Maksetussa mainonnassa yksi päätavoitteista on luoda mainoksia, jotka purevat kohdeyleisöön. Jos mainokset eivät saa klikkejä, tämä data on heti saatavilla ja mainostekstin muuttaminen relevanteimmaksi kohdeyleisölle on nopeaa. Hakukoneoptimoinnissa joudutaan usein odottamaan jopa kuukausia, ennen kuin ollaan saatu riittävästi dataa sisällön ja hakusanavalintojen tehokkuudesta. Tästä syystä on erittäin tärkeää olla jatkuvasti valvomassa sitä, mitkä sisällöt sijoittuvat korkealla hakutuloksissa ja saavat paljon näyttökertoja, mutta eivät klikkejä.

Tällaisissa tilanteissa tulee miettiä, vastaako sisältö samaa mitä muut hakutulokset tarjoavat ja vastaako se muiden hakutulosten tarkoitusta. Joissain tapauksissa sivun otsikon vaihtaminen saattaa nostaa klikkausprosenttia mutta jos klikkausprosentti kasvaa ja konversiot eivät, niin se tarkoittaa, että on aika vaihtaa sisällön perspektiiviä.

Yhteenveto

Onnistunut hakukoneoptimointiprojekti vaati sen, että hakusanat ja sisältö ovat linjassa toistensa kanssa. Jos kohdeyleisö ei löydä sisältösi ja sisältösi vastaa hakijan motiiveja, on turhaa käyttää aikaa sivuston optimoimiseen ja sisällöntuotantoon. Muista, että hakukoneoptimoinnin tavoite ei ole nostaa hakusanojen sijoituksia, vaan nostaa sellaisten hakusanojen sijoituksia, jotka konvertoivat ja tuovat yrityksellesi myyntiä.

Hyvä lähtökohta on miettiä, mitä hakusanoja käytätte nykyään ja analysoida ovatko nämä juuri niitä hakusanoja, joita asiakkaasi käyttävät kun he etsivät tarjoamasi palveluita / tuotteita. Tai sitten voit antaa sen tehtävän meille hoidettavaksi!

 

Katso kuinka hakukoneoptimoinnin avulla nostimme tämän verkkokaupan konversioita 22%

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää