• Markkinointi

Tehokas Facebook-mainos – miten sellainen oikein rakennetaan?

Tehokkaan mainoksen rakentaminen ei ole salatiedettä. Tehokas mainos koostuu kolmesta tekijästä, jotka ovat tuttuja kaikesta markkinoinnista.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Tehokkaan mainoksen rakentaminen ei ole salatiedettä. Tehokas mainos koostuu kolmesta tekijästä, jotka ovat tuttuja kaikesta markkinoinnista. Digitaalisessa markkinoinnissa näitä tekijöitä voidaan vain testata nopeammin ja tulokset saadaan esiin tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin. Käydään läpi nyt nämä kolme tekijää ja miten niiden avulla rakennetaan se tehokkain Facebook-mainos, jonka olet koskaan nähnyt.

1. Mainoksen relevanttius

Tällä tarkoitetaan jälleen kerran sitä että mainoksesi näkyy ainoataan niille, joille sillä on merkitystä. Merkityksellä tarkoitetaan sitä, että mainoksen näkijät voisivat todella ostaa tuotteen ja se todella täyttäisi jonkun tarpeen heidän elämässään.

Google-mainonnan osalta tämä on mietittävissä hakusanojen kannalta, mutta Facebook-mainonta on mietittävä kohderyhmän kautta. Kohderyhmäsi on harvoin myöskään homogeeninen ja useat ihmisryhmät reagoivat erilailla mainontaan.

Miten siis varmistat että mainos on relevantti niille, joille näytät sitä? Kohdennuksen kautta tietenkin. Suomalaisesta insinööriajattelusta ihmisten ajatteluun on pitkä matka, mutta lähtökohtaisesti sinun tulee ajatella kenelle tuotteestasi on hyötyä.

Esimerkki 1 : Me julkaisemme blogimme ja kohdistamme ne yrityksen toimitusjohtajille, myyntipäälliköille, markkinointihenkilöstölle sekä vastaaville ihmisille. Blogimme julkaistaan viikolla, koska silloin ihmisiä keskimäärin kiinnostaa enemmän työhön liittyvät asiat.

Esimerkki 2 : Markkinoimme erästä auton osien jälleenmyyjää Facebookissa. Yritys myy korkealuokkaisia autonosia useimmille merkeille. Kun teemme heille mainontaa ajattelemme heidän asiakaskuntaansa. Emme hetkeäkään usko, että auton osia ostavat henkilöt ovat yksi kohderyhmä vaan se pitää pilkkoa omiin alaryhmiinsä. Automerkkien omistajat saavat omat mainoksensa ja omat kohdennuksensa. Tuotekohtaisesti ajattelemme vielä mikä on kohderyhmän todennäköinen ikä. Bmw:n omistajat näkevät ja vain Bmw:n osien mainoksia ja Audin omistajat ovat omassa ryhmässään. Pyrimme siis varmistamaan että mainos on mahdollisimman relevantti sen näkijöilleen.

2. Toimintakehote

Miksi reagoida mainokseen juuri sillä hetkellä? Miksi tehdä se ostopäätös juuri nyt? Mikä on sinun asiakkaasi etu että toimii juuri sillä nimenomaisella hetkellä?

Hyvällä mainoksen kohdistuksella ihmiset saadaan kyllä klikkaamaan mainostasi ja käymään sivuillasi, mutta toimintakehote on ratkaisevassa roolissa, kun kauppa halutaan tapahtuvan sillä hetkellä. Varsinkin Facebook-mainonnassa painotetaan tämän merkitsevyyttä, koska ihminen ei varsinaisesti ole etsimässä tätä tuotetta itselleen sillä hetkellä.

Hyviä käytäntöjä ovat rajalliset tarjoukset kuten:

  • Ilmainen toimitus tiettyyn päivämäärään asti
  • Alennusprosentti tiettynä ajankohtana
  • Annat jotain kaupanpäälle vain tiettynä ajankohtana tulleina tilauksina

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Tärkeintä on, että mietit miksi sinun asiakkaasi tekisi ostopäätöksen heti nähdessään mainoksen. Tässäkin testaamisella on suuri merkitys. Pienetkin asiat vaikuttavat voimakkaasti siihen miten kauppa konvertoituu. Jopa lauseen muotoilu on suuressa roolissa, kun pyrit maksimoimaan mainonnan tuloksia.

3. Mikä on tuotteesi arvo asiakkaallesi

Mikä on asiakkaasi saama arvo, kun he tilaavat tuotteesi. Minkä ongelman tuotteesi ratkaisee kohderyhmän elämässä? Liian harva yritys jaksaa miettiä tämän loppuun. Lisäksi monet tuotteet tuottavat useita erilaisia arvoja ja et välttämättä tiedä mikä niistä on paras myyntivalttisi. Tuotteen tuomat arvot voi lisäksi ilmaista todella monella tapaa.

Esimerkiksi 1 : Myyt huippu hyviä juoksukenkiä, jotka on tunnettu siitä että ne: 1) säästävät jalkoja, 2) kestävät pitkään, 3) näyttävät hyvältä ja lisäksi ovat 4) tunnettu brändi. Siinä on monta tekijää, jotka ovat arvoja ostaa tuote. Lisäksi jokainen voidaan kirjoittaa auki monella tapaa. Voisit kirjoittaa kestävyyden vaikka seuraavilla tavoilla

  • Superbb Kengät kestävät vuosia urheilijan arkea
  • Juoksukengät jotka kestävät pitkään : Superbb
  • Urheilijat arvostavat kenkiä jotka kestävät kulutusta. Siksi Superbb
  • Superbb kengät kestävät kauemmin kuin yhden kesän

Siinä olisi muutama nopeasti keksitty esimerkki miten pelkästään kestävyyttä voidaan ilmaista eri tavoille. Hauskinta tässä on se että kokemuksella voin sanoa että noinkin pienten mainoslauseiden muokkausten ero voi näkyä kaupan kulussa isoina eroina.

Mieti siis arvot/hyödyt, mitä ihmiset saavat ostaessasi tuotteesi ja testaa erilaisia ilmaisuja millä viestit arvon ihmisille.

Summasummarum

Mainoksesi koostuu siis monesta tekijästä tärkeintä on ajatella : Kuka, Miksi ja Minkä takia. Pilkoin nyt tarkoituksella nämä markkinoinnin tekijät osajoukkoihin. Älä kuitenkaan ajattele että Facebook-mainonnan olevan sen työläämpää, kuin muiden markkinointikanavien käyttämisen. Facebook-markkinointi Push-markkinointina vaatii ajattelemaan pitkälle ostajan hyötyjä jotta kauppa alkaa käymään.

Ensi viikolla käymme läpi sitten yhden tärkeimmistä osa-alueista Facebook-mainonnassa eli kuvan. Minkälainen kuva vetoaa ihmisiin parhaiten tai kiinnittää huomion.

Oikein mukavaa ja tuloksellista työviikon jatkoa!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää