• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Tositarina tuloksen tekemisestä AdWordsin ja muun digitaalisen markkinoinnin avulla

Lue millaisia tuloksia syntyy, kun digitaalinen markkinointi saadaan toimimaan kokonaisuutena laadukkaan tekemisen ja tiiviin yhteydenpidon ansiosta.

SDM logo

Digimarkkinointi

Asiakkaamme myy risteilypalveluita Helsingin edustalla ja on kokeillut aikaisemmin useita eri digitoimistoja. Toimistojen tuottamat tulokset eivät ole kuitenkaan vakuuttanut asiakasta, koska myyntiä ei ole syntynyt riittävästi. Asiakkaaseen ei olla myöskään oltu riittävästi yhteydessä ja hän on turhautunut, koska mainonta ei ole johtanut tarpeeksi kannattavaan kaupan kasvuun.

Tästä hieman skeptisestä lähtötilanteesta lähdimme rakentamaan toimivaa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta alkuvuodesta 2018. Mikä olikaan yhteistyön lopputulos? Pääsimmekö asetettuihin tavoitteisiin? Kasvoiko asiakkaan myynti kannattavasti? Miten AdWords-mainontaa lähdettiin rakentamaan yhdessä?

Tulokset:

Kesäkuussa 2018 yritykselle oli syntynyt verkkokauppamyyntiä enemmän kuin koko edellisenä vuonna yhteensä. Kesäkuun alkuun mennessä järjestetyt risteilyt olivat kaikki loppuunmyytyjä jo hyvissä ajoin ennen lähtöä. Jo toukokuussa tehtiin asiakkaan verkkokaupan yhden päivän myyntiennätys. Aika huima lopputulos siis!

Miten mainontaa lähdettiin rakentamaan?

Mainonnan päätavoitteeksi asetettiin nöyrästi myydä kaikki kesän risteilyt täyteen ja tavoittaa etenkin isoja yritysasiakkaita ja ryhmiä. Asiakkaan kanssa suunniteltiin jo varhaisessa vaiheessa sopiva palvelukokonaisuus, johon sisältyi AdWords-mainontaa, Facebook-mainontaa, hakukoneoptimointia ja verkkosivujen uudistusta. Yhteistyö aloitettiin aloituspalaverilla, jossa mainonnan tavoitteet käytiin läpi tiimin ja asiakkaan välillä. Tavoitteiden määrittelyä helpotti myös se, että asiakkaalla oli selkeä markkinointisuunnitelma koko vuodelle ja jokaista markkinointikanavaa varten oli määritelty selkeä vuosibudjetti.

 

Mistä AdWords-mainonta koostui?

AdWords-mainontaa varten tehtiin tarkka avainsanatutkimus ja tutustuttiin myös tilin aikaisempaan avainsanahistoriaan. Mainontaan valittiin mukaan vain mahdollisimman tehokkaat avainsanat. Nämä avainsanat olivat joko tuottaneet aiemmin paljon konversioita tai tuoneet nettisivuille paljon ns. tosissaan olevia kävijöitä eli näissä tapauksissa poistumisprosentti sivuilta oli pieni. Asiakas oli rajannut tarkasti omat asiakassegmentit, joten AdWords-tilille lisättiin myös paljon negatiivisia avainsanoja. Asiakas ei esimerkiksi enää tehnyt perinteisiä sightseeing-risteilyjä, joten kaikki sightseeing-risteilyihin viittaavat sanat lisättiin negatiivisiksi avainsanoiksi.

Jokaiselle avainsanalle luotiin oma mainosryhmä eli yksi mainosryhmä sisälsi vain yhden avainsanan sekä tarkkana että laajana avainsanana. Tällainen AdWords-tilin rakenne tehostaa mainontaa, koska se lisää mainosten osuvuutta ja laadukkuutta Googlen silmissä.

Mainosteksteihin nostettiin esiin yrityksen kilpailuetuja ja hyötyjä, joita asiakas oli nostanut esiin laatimassamme alkukartoituskyselyssä. Mainokset myös ohjattiin mahdollisimman osuville laskeutumissivuille eli esimerkiksi tietyn risteilyn tuotesivulle, josta potentiaalinen asiakas pystyy mahdollisimman helposti tuottamaan konversion eli ostamaan risteilylipun tai jättämään tarjouspyynnön.

Kevään ja kesän aikana kampanjoiden päiväbudjetteja ja AdWordsin mediabudjettia säädettiin myyntitilanteen mukaisesti. Eräskin risteilytuote myytiin lähes loppuun muissa mainoskanavissa, joten sen mainonta keskeytettiin AdWordsin puolella, jotta AdWords-budjettia pystyttiin kohdistamaan muihin kampanjoihin.

Tiliä optimoitiin säännöllisesti erilaisilla optimointityökaluilla ja esimerkiksi muutama avainsana keskeytettiin, koska niiden kulutus kasvoi liian suureksi. Nämä avainsanat saivat myös runsaasti näkyvyyttä muissa mainoskanavissa, esim. radiomainonnassa. Konversioita tuottaneiden avainsanojen hintatarjouksia korotettiin. Mainonnan kulutusta seurattiin siis tarkasti, koska AdWords-mainonnan ei tule koskaan tuhlata rahaa vaan tuottaa sitä.

Mainontaa varten rakennettiin myös tarkka konversioseuranta, jotta mainonnan tavoitteiden täyttymistä pystyttiin seuraamaan mahdollisimman tarkasti. Nettisivuilta asetettiin seurantaan mm. lipun osto, tarjouspyyntölomake ja puhelinnumerolinkki. AdWords-tili myös linkitettiin Google Analyticsiin, jonne asennettiin tavoiteseuranta.

Asiakkaalle raportoitiin tuloksista säännöllisesti joka kuukausi ja mahdollisiin muutosehdotuksiin reagoitiin nopeasti sekä AdWordsin, Facebookin että hakukoneoptimoinnin puolella.

Yhteenveto

Tarvittavan tiivis yhteistyö ja jatkuva kommunikointi asiakkaan kanssa ovat projektien kannalta hyvin tärkeässä asemassa. Näin tiedämme molemmat jatkuvasti, mihin suuntaan olemme menossa ja että suunta on varmasti oikea, koska tiiviin yhteydenpidon myötä sitä voidaan tarvittaessa muuttaa hyvinkin nopeasti.

 

Tutustu muihin referensseihimme täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää