Kun kilpailu markkinoilla kovenee, on pysyttävä kyydissä muutosten mukana. Google Adsille jatkuvat muutokset ovat erittäin tuttuja, ja uusista ominaisuuksista voi olla vaikea pysyä ajan tasalla. Tekoälypohjaiset ominaisuudet kolkuttavat toisella olkapäällä ja uudet kampanjatyypit toisella, sekä pään päällä pomppivat tietosuojaan liittyvät säädökset. Kaikki nämä ja muut muutokset kehittävät Google Adsia kanavana eteenpäin, ja oikein käytettynä myös sinä saat niistä enemmän asiakkaita ja myyntiä.

Kokosin yhteen muutamia uusia ominaisuuksia ja kehityssuuntia vuosille 2022-2023. Näistä kannattaa olla perillä, jotta osaat erottaa tärkeimmät kehityssuunnat liiketoimintasi kannalta ja ottaa uusia ominaisuuksia käyttöön ennen kilpailijoitasi, jotta saat niistä parhaan hyödyn irti.

Performance Max -kampanjatyyppi

Googlen yksi uusimmista kampanjatyypeistä on Performance Max (suom. Maksimitulokset), joka lupaa tuoda maksimaaliset tulokset pienemmällä vaivalla hyödyntäen Googlen tekoälyä. Mainoksia näytetään hyvin laajasti Googlen mainosverkostossa, mm. YouTubessa, Gmailissa, hakuverkostossa, Display-verkostossa ja Shoppingissa. 

Performance Max -kampanjoissa ei tehdä erillisiä mainoksia, vaan kampanjoihin syötetään mainostekstejä, kuvia, videoita ja tuotteita, joista Google yhdistelee toimivimmat kokonaisuudet eri kanaviin, ja näyttää mainontaa annetun budjetin ja tavoitteiden mukaisesti. Tässä kampanjatyypissä on tärkeää kohdentaa mainontaa relevanteille yleisöille, koska mainoksia ei voida kohdentaa tarkkaan tietyillä hakutermeillä tietoa etsiville ihmisille. 

Vaikka tämänkaltaisen tekoälyn hyödyntäminen kuulostaa helpolta, on erittäin tärkeää keskittyä kampanjan suunnitteluun, oikeiden asioiden mittaamiseen ja strategiseen tavoitteiden kehittämiseen.

Kyseinen kampanjatyyppi on kokeilemisen arvoinen lisä Google-mainontaan, sillä sen avulla voit saavuttaa laajempaa näkyvyyttä ja parempaa kannattavuutta varsinkin, jos et hyödynnä kaikkia mainostyyppejä mainonnassa. Olemme testanneet Performance Maxia jo useilla asiakkaillamme hyvin tuloksin, ja opimme jatkuvasti sen optimoinnista lisää. Vaikka tämänkaltaisen tekoälyn hyödyntäminen kuulostaa helpolta, on erittäin tärkeää keskittyä kampanjan suunnitteluun, oikeiden asioiden mittaamiseen ja strategiseen tavoitteiden kehittämiseen.

Lue lisää Performance Maxista ja mitä sen käytössä on hyvä huomioida.

Tuotesyötteet mainonnassa

Tuotesyötteet ovat tärkeä osa ketterää verkkokauppojen tuotteiden mainontaa, sillä niiden avulla halutut tuotteet saadaan automatiikan avulla mainostettavaksi Googlen Shopping-verkostoon helposti selattavassa muodossa. Tuhannet verkkokaupan tuotteet saadaan muutettua mainoksiksi, ja esitettyä niistä tärkeimmät tiedot, kuten varastosaatavuus ja toimitusmaksutiedot, potentiaalisille ostajille. Niitä on pystytty hyödyntämään eri kampanjatyyppien mainoksissa jo hyvä tovi, mutta ne ovat edelleen mielestämme erittäin relevantteja tänä päivänä, kun Google laajentaa niiden käyttöä eri mainostyypeissä, 

Viimeisimpänä edellä mainituissa Performance Max -kampanjoissa tuotesyötteellä on olennainen rooli verkkokaupoille, mutta nyt voit lisätä syötteen myös Discovery- ja videokampanjoiden yhteyteen. Kun videotasi katsellaan YouTubesta, muutaman sekunnin kuluttua videon alle ilmestyy verkkokauppasi tuotteita esittelevä mainososio, kun puhelin on pystysuorassa. Kätevä tapa ohjata potentiaalinen asiakas ostamaan tuote suoraan verkkokaupastasi esimerkiksi tuotteen kokeiluvideon jälkeen, eikö? Näin konversioaikaa saadaan lyhennettyä.

Tuotesyöteestä saatavia tietoja on tärkeää tuoda mainoksiin selkeässä muodossa, jotta me kuluttajat pystymme helposti saamaan tuotteesta tarvitsemamme tiedon. Trendinä on huomattu, että ostoksia tehdään verkosta ja halutaan itse noutaa kaupasta, jolloin vältytään toimitusmaksuilta. Tällaisten tuotteiden osalta on tärkeää, että tuotemainoksessa näkyy saatavuustieto, milloin tuote on noudettavissa.

Miten tuotesyöte tehostaa verkkokauppasi markkinointia?

Tekoälypohjaiset hintatarjousstrategiat

Googlen tekoälyyn pohjautuvat automaattiset hintatarjousstrategiat ovat oikeassa vaiheessa käytettynä oiva tapa saada parempaa kannattavuutta mainonnalle. Liian aikaisin tekoälylle ei kannata antaa sijaa, vaan odottaa kunnes kampanjat ovat kerryttäneet konversioita ja muuta dataa tekoälyn tulkittavaksi ja jatkojalostettavaksi.

Google on laajentanut tekoälyavusteisia hintatarjousstrategioita eri kampanjatyyppeihin. Nyt myös Video Action- ja Discovery-kampanjoissa on mahdollista käyttää Target ROAS eli tavoitellun mainostuoton tavoitetta. Tämän tavoitteen hyödyntäminen vaatii sen, että konversiolle on määritetty tietty euromääräinen arvo, joka on verkkokaupoilla tuotteen hinta.

Vaikka tekoäly saattaa kuulostaa isolta pahalta sudelta, tuo se mainostajille enemmän aikaa keskittyä kampanjoiden analytiikan tulkitsemiseen, kampanjoiden kehittämiseen ja strategioiden hiomiseen, mikä ei ole lainkaan huono asia. Jos aihe kiinnostaa, niin syvenny Googlen tekoälyn eri muotoihin blogissamme.

Vaikuttavaa mainontaa videoilla

Videot ovat tämän päivän megatrendi, ja mikään merkki ei kerro, että niiden voima olisi vähentymässä. Siksi myös Google Adsissa kannattaa ottaa videot käyttöön, jos haluat saada kattavaa näkyvyyttä ja maksimoida tulokset. Ensimmäisenä videomainonnasta puhuttaessa sinulle saattaa tulla mieleen YouTube, vaikka videot ovat osa monia muitakin kampanjatyyppejä. YouTubeen on lisätty erilaisia mainosmuotoja tasaiseen tahtiin, joista uusimmat muodot ovat YouTube Masthead ja Bumper Video -mainokset. 

Jos haluat todella laajaa näkyvyyttä brändillesi 24 tunnin ajan YouTuben aloitussivun suurimmalla mainospaikalla, valintasi on Masthead-mainos. Mainospaikan ostaminen sovitaan Googlen edustajan kautta ja maksetaan ennakkomaksuna. 

Bumper Video -mainokset ovat lyhyitä muutamien sekuntien pituisia videomainoksia. Google julkaisi uuden helpon työkalun, jonka avulla teet alle 90 sekuntia pitkistä videoistasi nopeasti lyhyempiä pätkiä. Lyhyiden videoiden tekeminen on nyt siis entistä vaivattomampaa. Bumper-videot ovat erinomaisia kasvattamaan näkyvyyttä ja pitämään brändisi potentiaalisten tai jo olemassa olevien asiakkaiden mielessä.

Bumper-videot ovat erinomaisia kasvattamaan näkyvyyttä ja pitämään brändisi potentiaalisten tai jo olemassa olevien asiakkaiden mielessä.

Myöskään kuvien merkitystä ei kannata vähätellä mainonnassa. Siinä missä videoita ei voida vielä hyödyntää kaikissa kampanjatyypeissä, niin kuvat sen sijaan ovat hyödynnettävissä lähes kaikissa. Tee kuvien ja videoiden avulla brändisi tunnetuksi niin visuaalisen ilmeen kuin äänimaailman muodossa.

Kuinka rakentaa oma videomainonnan strategiasi asiakkaidesi ostopolun mukaisesti? Onnistu näillä vinkeillä.

Responsiiviset mainokset parantavat mainonnan suorituskykyä

Kesäkuun 2022 jälkeen hakusanamainonnan vanhoja laajennettuja tekstimainoksia ei ole enää voinut muokata, kun Google pakotti uusia mainoksia tekevän valitsemaan responsiivisen mainosmuodon. Tähän uuteen mainosmuotoon lisätään useita otsikko- ja kuvaustekstejä, joita Google yhdistelee ja testaa niiden toimivuutta kohderyhmälle.

Vanhat laajennetut tekstimainokset saattoivat toimia niin hyvin, että ne kannatti jättää responsiivisten mainosten rinnalle pyörimään testataksesi niiden suoriutumista. Laajempien sisältöpäivitysten, kuten brändin uuden tone-of-voicen tai arvolupauksen päivityksen yhteydessä nämä kannattaa kuitenkin muistaa poistaa käytöstä, ja luottaa responsiivisten mainosten testauksen tuovan tuloksia jatkossa yhtä hyvin kuin vanhat mainokset. Erilaisten yhdistelmien testaaminen on tässä mainosmuodossa erittäin helppoa, kun sinun ei tarvitse enää luoda useita eri mainoksia erilaisten yhdistelmien testausta varten.

Lue responsiivisten mainosten ydinhyödyistä.

Äänihaku yleistyy

Olet luultavasti kokeillut puhelimesi äänihakutoimintoa mielenkiinnosta, tai ainakin kuullut kaverisi testanneen sitä. Suomessa äänihaut eivät vielä ole yhtä suuressa kasvussa kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, mutta trendi on nousemaan päin, kun suomen kielen vaikeat taivutusmuodot tulevat tutummaksi Googlelle. Älykotilaitteet -ja tuotteet kuten Alexa, Cortana ja Siri ovat lyöneet läpi, ja saatamme pian nähdä maksetun äänihakumainonnan yleistyvän.

Äänihaut sisältävät monesti useamman sanan kuin tekstimuotoiset hakulauseet, jolloin pidemmät hakulausekkeet kannattaa muistaa mainonnassa. Ne ovat myös kieleltään usein kysyvässä muodossa, joten verkkosivun sisältöä tulisi pohtia myös niiden kannalta. Esimerkiksi Usein kysytyt kysymykset -sivu vastaa usein hyvin tällaisiin tarpeisiin. Verkkosivun sisällöt kannattaa suunnitella hyvin orgaanisen hakukonenäkyvyyden kannalta, jossa auttavat hakukoneoptimoinnin ammattilaiset.

GDPR ja evästeet

Tietosuojaan liittyviä muutoksia on syytä tarkkailla jatkuvasti, jotta verkkosivusi ja mainontasi vastaavat voimassa olevia säädöksiä. Yksityisyydensuoja on kuluttajille yhä tärkeämpää, ja myös Google on tehnyt toimia parantaakseen avoimuuttaan säilytettävästä datasta. Google-mainostajien saatavilla on yhä vähemmän dataa kohdentaa mainoksia, joten yrityksen omasta asiakasdatasta tulee entistä tärkeämpää. 

First party data eli ensimmäisen osapuolen data on ensiarvoisen tärkeää kerätä ja alkaa tulkita. Sitä saadaan esimerkiksi verkkokaupasta ostaneilta asiakkailta ja liidilomakkeen täyttäneiltä. Usein markkinointitiimeillä on pääsy tähän dataan käsiksi, ja myös Google Adsissa on mahdollista syöttää lista esimerkiksi asiakkaidesi yhteystiedoista, jolloin saat tehtyä hyvin kohdennettua uudelleenmarkkinointia. Kolmannen osapuolen evästeet tulevat poistumaan lähiaikoina (Google on muuttanut muutoksen ajankohtaa jo muutaman kerran), mikä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa Googlella on uusia keinoja (Privacy Sandbox -hanke) kohdentaa mainontaa eri kohderyhmille. Emme vielä tiedä tulevasta tarkalleen, mutta seuraamme asian kehittymistä korvat höröllä.

Markkinoinnin strategian merkitys epävakaassa maailman tilanteessa: Siksi MRACE®

Trendejä tulee ja menee, mutta markkinoinnin keskiössä tulee aina olla selkeä strategia ja tavoitteet. Näiden ympärille rakennetaan taktisen tason mainontaa valittuihin kanaviin, joiden tuloksia mitataan säännöllisesti mainonnan jatkuvan kehittämisen vuoksi. Me luotamme MVG ja MRACE® -malleihin, joiden avulla voi seilata hallitusti trendien aallonharjalla ja kovemmassakin aallokossa niin, että saat välittömiä tuloksia ja lisäät brändinne vetovoimaa.

Trendejä kannattaa pitää silmällä, muttei kuitenkaan tarttua jokaiseen uutuuteen sokeasti vaan harkiten, mistä juuri sinun yrityksesi voisi saada parhaan mahdollisen hyödyn irti ennen kuin kilpailijasi ehtii ensin. Kun mainonta ei enää totutussa kanavassa tuo samoja tuloksia kuin ennen, on hyvä suunnata katseet uusiin kanaviin, joissa kilpailua ei ole vielä niin paljon. MVG ja MRACE®  -mallimme auttaa sinua löytämään parhaiten tuloksia tuovan yhdistelmän liiketoimintasi kasvattamiseksi digitaalisen markkinoinnin avulla.

Haluatko syventyä Google Adsiin kanavana paremmin?

Lue oppaastamme, mitä Google Ads -mainonta on ja miten se toimii.

Lataa Google Ads -opas