• Facebook
  • Verkkokaupan Markkinointi

Tulevaisuuden verkkokauppa – tässä se on

Esittelyssä 11 kohtaa siitä, mihin verkkokauppa on menossa.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Tämä artikkeli avaa sinulle, mihin verkkokauppa on menossa. Esittelen sinulle 11 kohtaa, jotka perustelen kirjoituksen edetessä.

Verkkokaupan mahdollisuudet

Kuvittele, että olet nyt verkkokaupassa.  (1) Näet siellä ensin mielenkiintoisia sinua koskettavia artikkeleita, joihin perehdyt. (2) Katsot samalla 360-kameralla kuvatun Redbullin motocross-lähetyksen, jonka jälkeen näet kaverisi ostaneen etelämatkan Bahamalle, missä on kutsu kavereille liittyä mukaan. Klikkaat kutsua ja sinulle esitellään matka videolla sekä (3) Chat-ikkuna aukeaa, mistä sujuvasti voit kysyä sinua kiinnostavat asiat, kuten Bahaman säät ja hinnat. Saat vastaukset ja sanot varaavasi matkan. (4)  Matka veloitetaan sinulta yhdellä klikkauksella ja kysytään tarvitsetko muuta.

Uudella kameralla saisit kuvattua paremmin matkasi ja aikasi ystävien kanssa. (5) Kysyt Chat-ikkunasta sopivaa kameraa ja sinulle ehdotetaan eri malleja. (6) Menet hakuvalikkoon ja löydät yhdestä verkkokaupasta 100 eri toimittajaa, jotka tarjoavat samaa kameraa. Valitset sinulle parhaan vaihtoehdon ja kysyt toimitusehdoista Chat-ikkunasta ja tilaat jälleen yhdellä klikkauksella.

(7) Saat seuraavana päivänä ilmoituksen, että kameran toimitus viivästyy. Tämä tulee kätevästi viestinä puhelimeen. Samalla saat 5€ alennusetelin seuraavasta ostoksestasi hyvitykseksi.  Käyt lukemassa päivän uutiset ja (8) sinulle suositellaan myös toisen ystäväsi arvostelemaa surffauskurssia Bahamalla. Näet ystäväsi lisäämät kuvat tässä osoitteessa. Ostat surffauskurssin, koska luotat ystäväsi taitoon. Olet jo nähnyt monta videota hänestä surffaamassa verkkokaupassa ja kauppa tietää sen.

facebook_lomamatkan_ostaminen

Matka lähestyy. (9) Saat kaikki dokumentit suoraan puhelimeesi helposti. Saavut määränpäähän ja hotelliin. Hotellihuoneessa tarvitset respasta tietoa kiertomatkoista ja (10) avaat verkkokaupan viestintäsovelluksen ja soitat respaan. Saat kiertoajelun nimen ja varaat paikan yhdellä klikkauksella. (11) Kiertoajelulla otat kuvan mahtavista maisemista ja lisäät sen verkkokauppaan.  ilmainen juoma tarjoillaan tästä hyvästä markkinointiteosta ja palaat hotellille. Annat kiertoajelulle 5 tähteä, kun katselet muiden reissussa olleiden kuvia hotellin sängyssä.

Tätä kirjoitusta voisi jatkaa ikuisesti ja kaikki olisi helppoa ja yksinkertaista. Milloin tämä sitten toteutuu? No oikeastaan se on toteutumassa nopeammin kuin uskotkaan. Facebook on enää muutaman askeleen päässä tästä mallista

Facebook tulee olemaan valtava menestys verkkokaupassa

Perustelut

Käydään läpi yksi osa kerrallaan. Kaikki ylläoleva on mahdollista jo olemassa olevalla teknologialla. Facebook-kauppoja olemme esitelleet myös täällä.

(1)   Luet uutiset Facebookissa

62% yhdysvaltalaisista aikuisista ihmisistä saa uutisia sosiaalisesta mediasta ja noin joka neljäs lukee toistuvasti uutiset sosiaalisen median kautta. Siellä, missä uutiset ovat, ovat myös ihmiset ja toisinpäin katsottuna uutiset kannattaa laittaa sinne missä ihmiset viettävät aikaa. Keskimäärin Facebook-käyttäjä viettää palvelussa yli 50 min päivässä (lähde: journalism.org).

(2)   360-asteen videot

Oikeasti 360-videon voi lisätä Facebook-alustaan kuka tahansa. Aika harvassa alustassa tämä on vielä mahdollista ja todennäköisesti 360-video jääkin Youtuben, Facebookin ja muutaman muun verkkosivun jutuksi. Winner takes it all on internetin juttu. Facebook 360 videot ohjeet

(3)   Facebook chatbot

Facebookissa on käytössä Chatbot, joka mahdollistaa keskustelun käymisen automaattisen botin kanssa. Englannin kielellä tämä toimii hyvin Yhdysvalloissa ja on käytössä lukuisissa verkkokaupoissa erittäin hyvin. Toissapäivänä myös kotoinen Helsingin sanomat testasi Chatbotin toimintaa ja kertoi siitä artikkelissaan. Vielä suomen kieli ei taivu ongelmitta, mutta viimeaikaiset harppaukset konekääntämisessä pitävät kyllä huolen siitä, että pian Chatbot kertoo meille kaiken tarpeellisen.

(4)   Facebook-lompakko

Facebook Messeger muuttuu lompakoksi, millä maksaminen käy yksikertaisesti klikkaamalla. Aiheesta on lukuisia artikkeleita. Tässä esimerkiksi Forbesin artikkeli aiheesta. Viimeaikoina onkin enemmän noussut keskusteluun se, että isot internet-talot tulisivat disruptoimaan jopa pankkien toiminnan seuraavan 20 vuoden aikana.

(5)   Chatbot tuntee sinut

Olet asioinut chatbotin kanssa aikasemminkin. Tuntien ostoshistoriasi ja tietäen, millaisesta hintaluokasta pidät, Chatbot pystyy suosittelemaan sinulle tuotteita, jotka sopivat sinulle. Tämä useasta verkkokaupasta tuttu suosittelu tulee vain nyt keskustelun muodossa, mikä sopiikin ihmiselle, joka tykkää jo luonnostaan kommunikoida.

(6)   Hakuvalikko

Jokainen Facebookin käyttäjä tuntee hakuvalikon, josta voi hakea ystäviä tai Facebook-sivuja. Sama hakuvalikko tulee jatkossa näyttämään sinulle vielä tuotteetkin. Ominaisuus on sitä vaille valmis, että yritykset syöttävät tuotelistauksensa Facebook-sivulle. Haku on ihan yhtä tuttu kuin Googlenkin, eri käytössä vain. Facebook-haulla on jo oma esittelysivunsa.

(7)   Viestintä

Whatsapp, Facebook messenger ja Instagram. Jos käytät edes yhtä näistä sovelluksista, ovat Facebook ja sen verkkokauppiaat kykeneviä viestimään sinulle. Saat viestin suoraan sovellukseen ja alennuskoodin siihen tuttuun lompakkoon, joka kohdassa 4 esiteltiin. Pettymys tuhottu.

(8)   Suosittelumyynti

Facebook tietää jo, että olet ostanut matkan Bahamalle ja tuntee myös kaverisi. Se pystyy helposti suosittelemaan sinulle tuotteita ja palveluita niiden ystävien kautta, joiden julkaisuista pidät. Facebook myös ilmoitti lokakuussa lanseeraavansa uusia ominaisuuksia, joilla suosittelut ja niiden löytäminen onnistuvat helpommin.

(9)   Matkustusasiakirjat

Tämä on päivänselvää. Miksi toimittaa ikuisesti matkustusasiakirjat sähköpostiin, kun Facebook messenger tukee jo tiedostojen lähettämistä. Lisäksi kaikki ostokseen tai asiakkuuteen liittyvät dokumentit ovat siististi yhdessä keskustelussa järjestyksessä. Facebook on rakentanut jo täydet ohjeet dokumenttien liikutteluun messengerissä.

(10) Facebook Messenger -puhelut

Facebook messenger -puhelut ovat olleet jo pitkää mahdollisia. Kun jokaisella ihmisellä on Facebook, alkaa olla varteenotettava vaihtoehto järjestää asiakaspalvelu messengerin kautta. Voit valita kommunikaatiotavaksi viestin, puhelun tai videopuhelun. Tulevaisuudessa Facebook kääntää vielä kielenkin sinulle tarpeen vaatiessa.

(11) Suosittelet itsenäsi ja saat alennusta

Sinusta tiedetään, mitä olet ostanut ja mitä kuvia olet ottanut. Kerrot mielipiteesi palvelusta ja jos annat materiaalin yrityksen käyttöön, saat hyödyn itsellesi. Suosittelu on parasta markkinointia ja tästä yritykset ovat valmiita maksamaan.

Kukaan ei uskonut ja nyt harva ymmärtää

Mark ja Facebook olette tehneet mahtavaa työtä. Kymmenen vuotta sitten Facebook oli hauska lelu, jossa ihmiset opettelivat kommunikoimaan verkon välityksellä. Nyt en puhu mistään IRC-aikaisesta säädöstä, vaan oikeasti isosta hyppäyksestä kommunikaatiossa. Kaksi vuotta sitten Facebook-mainonta alkoi todella kasvaa ja  jopa epäilijät alkoivat seurata F8-tapahtumaa uudella silmällä.

Nyt vuonna 2016 Facebook asetteli sellaisia internetin kaupankäynnin askelmerkkejä, että tämän vuosikymmenen viimeiset vuodet tulevat olemaan erittäin mielenkiintoisia.

Mark. Mä liputan sinulle.

markzuckerberg

LIKE, SHARE AND COMMENT

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää