Sosiaalisen median markkinointi tuloksia tuottavasti edellyttää suhteellisen laajaa osaamispohjaa ja hallintaa erilaisista kokonaisuuksista. Koska me Suomen Digimarkkinoinnilla haluamme olla parhaita sosiaalisen median asiantuntijoita, on meillä oltava käytössä myös parhaat työkalut. Tässä blogissa esittelen teille yhden meille tärkeimmistä some-asiantuntijan työkaluista, Smartlyn. Smartly mahdollistaa meille monia hienoja asioita päivittäisessä työssämme, mutta tiivistetysti sen tärkeimpänä tehtävänä on lisäarvon tuottaminen asiakkaillemme.  Jos muuten haluat lukea enemmänkin, mitä kaikkea some-asiantuntija päivittäin toimistollamme puuhailee, lue tiimivalmentajamme Anssin blogi someduunarin työpäivästä. Mutta mennäänpä sitten itse asiaan ja blogin päätähden esittelyyn.

→ Hae Social Media Account Managerin paikkaa 13.4.2019 mennessä.

Smartly – sosiaalisen median markkinoijan paras kaveri

Suomen Digimarkkinoinnilla työskentelevän sosiaalisen median asiantuntijan tavoitteena on kasvattaa asiakkaidemme liiketoimintaa tuomalla asiakkaidemme verkkosivustolle heidän kannaltaan relevanttia ja mahdollisimman ostovalmista liikennettä.  Jotta tämä onnistuu, tarvitsemme siihen vankan osaamisemme lisäksi tekemistämme järkevöittäviä työkaluja, joista ehdottomasti ylivoimaisin on Smartly.

Smartly on lyhyesti kuvailtuna maksetun some-mainonnan optimointi-, automatisointi- ja skaalaustyökalu, joka mahdollistaa työskentelyn tehokkaasti ja ketterästi aikaa säästäen. Smartly tekee some-mainonnan tekemisestä helppoa, tehokasta ja nautittavaa. Smartly tarjoaa paljon toiminnallisuuksia, joita et löydä Facebookin omasta mainostyökalusta. Se auttaa sinua sosiaalisen median markkinoijana mm. tarjoamalla laajan valikoiman luovan sisällön (creatives) vaihtoehtoja, esimerkiksi erilaisia kuva- ja videomallipohjia (dynamic templates), joita voit hyödyntää dynaamisessa uudelleen markkinoinnissa. Myös mainonnan automatisointiin ja tuotefeedipohjaiseen mainontaan on uniikkeja ratkaisuja, joista kerron seuraavaksi enemmän.

Mitä Smartly tekee paremmin kuin muut?

Smartlyn käytössä ehdoton etu on tuotefeedipohjaiset ratkaisut, ja kuinka niiden pohjalta voi hyödyntää erilaisia luovia sisältöjä mainonnassasi. Dynaamisten, personoitujen ja brändisi ilmeen mukaisten mallipohjien (kuvat ja kuvista tehdyt videot) avulla saat varmemmin parempia tuloksia aikaan verrattuna perinteisiin Facebookin tarjoamiin ratkaisuihin. Mainonnan skaalaamiseen Smartly onkin ylivoimainen, sillä voit asettaa tietyn ROAS- tai CPA-tavoitteen, jonka pohjalta työkalu skaalaa mainontaasi kannattavasti. (CPA = Cost Per Acquisition)

Tässä esimerkki. Kuvitellaan, että teen mainontaa luonnonkosmetiikkaa myyvälle verkkokaupalle. Heidän pääkohderyhmänsä on nuoret aikuiset, eettisestä kuluttamisesta kiinnostuneet naiset.  Minulla on yhden päivän kestävä kampanja ja budjettia ei ole rajattu varsinaisesti mitenkään vaan asiakas haluaa tuloksia mahdollisimman kustannustehokkaasti. Facebookin omalla mainostyökalulla pystyn vain esimerkiksi tunnin välein käymään kyttäämässä kampanjan suoriutumista ja manuaalisesti lisäämään budjettia toimivimpiin kohdennuksiin tai puolestaan vähentämään heikommin suoriutuvista. Smartlyn avulla voin puolestaan asettaa tavoitetason yhden oston kustannukselle tai halutulle mainostuotolle, ja antaa Facebookin algoritmin ja Smartlyn löytää minulle parhaimmat ostajat asetettujen ehtojen puitteissa. Näin mainonta on paitsi  vähemmän työlästä myös kannattavampaa.

Smartly helpottaa ja poistaa manuaalista työtä muutenkin, koska sen avulla voit automatisoida työtaakkaasi esimerkiksi luomalla kampanjan, jolla ”boostaat” jokaista Facebook-sivujulkaisua niin, että  kampanjan luotuasi sinun ei välttämättä tarvitse tehdä enää mitään. Automaattisten sääntöjen avulla voit luoda käskyjä, joiden pohjalta Smartly hoitaa mainosten optimointia ja skaalausta puolestasi. Voit esimerkiksi lisätä budjettia parhaiten toimivimmille mainoksille tai lopettaa sellaisten mainosten näyttämisen kokonaan, jotka eivät tuota tulosta. Sinä päätät, mihin tasoon olet tyytyväinen tai mitkä ovat sinulle relevanteimmat mittarit mainonnassa, ja niiden pohjalta voit antaa Smartlylle käskyt optimoida mainontaasi.

Mainonnan kyllääntyminen aiheuttaa harmaita hiuksia meille jokaiselle sosiaalisen median markkinoijalle, ja vaikka tekisit ison pinon erilaisia mainoksia, ei Facebookin algoritmi kuitenkaan lähde näyttämään niistä kuin kahta tai kolmea. Smartlyn avulla voit kierrättää mainoksiasi ja määrittää esimerkiksi, kuinka monta mainosta on päällä yhtä aikaa, ja kuinka kauan aikaa kerrallaan. Näin vältät kyllääntymisen ja toisaalta annat mahdollisuuden kaikille eri mainosversioille, jotka olet näppäimistö sauhuten rustaillut.

Smartlyn automated ads -kampanjalla automatisoit sivustosi vaihtuvaa sisältöä

Facebookin dynaamisen tuotemainonnan kampanja ja vain Smartlyssa saatavilla oleva automated ads -kampanja perustuvat  molemmat tuotefeediin, joka on käytännössä Excel-muotoinen luettelo tuotteistasi. Automated ads -kampanja eroaa perinteisestä dynaamisesta uudelleen markkinoinnista siten, että siinä tuotefeedin voi luoda käytännössä mistä vain, eikä sen tarvitse täyttää Facebookin asettamia tarkkoja vaatimuksia tuotefeedille. Mainokset ja mainosjoukot luodaan ja päivitetään automaattisesti tuotefeedin pohjalta, kun taas dynaamisessa uudelleen markkinoinnissa mainokset perustuvat käyttäjän sivustolla jo aiemmin tekemään toimintaan, kuten tuotteiden katseluun. Automated ads -kampanjan avulla tavoitat puolestaan uusia potentiaalisia asiakkaita.

Automated ads -kampanjan avulla mainontasi kulkee käsi kädessä muiden toimenpiteiden kanssa.  Jos mainostat vaikkapa liikkeitä, vuokrakohteita, tuotteita, hotelleja, lentoja tai tilauksia, ja sinulla on strukturoitu ja päivittyvä lista sivustollasi näistä eri kohteista ja niihin liittyvästä datasta, voit integroida tämän listan Smartlyyn ja mainoksesi pysyvät ajan tasalla. Esimerkiksi matkailusivusto voi automated ads -kampanjan avulla mainostaa erikoiskampanjaa, jossa matkat myydään spesiaalihintaan. Kun kyseiset tarjoukset lisätään sivustollesi, päivittyvät ne automaattisesti myös  automated ads -kampanjassa kiinni olevaan tuotefeediin ja sitä kautta mainontaan.

Tiivistettynä Smartly on sosiaalisen median markkinoijan paras kaveri, kun haluat:

  • Automatisoida työtäsi, jolloin pystyt manuaalisen työn tekemisen sijaan keskittymään asiakkaalle oikeasti arvoa tuottavaan strategiseen työhön sekä datan ja tulosten analysointiin
  • Varmistaa parhaat tulokset optimointisäännöillä, jotka perustuvat kampanjan ja luovien sisältöjen suoriutumiseen
  • Skaalata mainontasi kannattavasti ja hallitusti, mikä tuottaa asiakkaallesi lisää liikevaihtoa, arvokkaita liidejä, ja sitä kautta positiivista tulosta asiakkaan tekemään investointiin
  • Pysyä ajan hermolla ja askeleen edellä muita: Smartly tuo koko ajan uusia mainosformaatteja ja ominaisuuksia testattavaksesi – jopa ennen kuin ne tulevat Facebookin omaan mainosten hallintaan
  • Analysoida ja raportoida kampanjadataa monipuolisesti ja luotettavasti pivot-taulukoinnin avulla
  • Ja mikä parasta: saada aina erinomaista asiakaspalvelua chatin kautta, joka palvelee sinua 24/7. Ei ole tullut vastaan pulmaa, jota Smartlyn asiakaspalvelu ei selvittäisi puolestasi.

Yhteenveto

Sosiaalisen median asiantuntijalta vaaditaan erikoisosaamista ja taitoja, joita millään työkalulla ei voi korvata. Kuitenkin omaa jokapäiväistä suorittavaa työtä voi järkevöittää ja helpottaa erilaisilla työkaluilla, joista Smartly on yksi markkinan parhaista. Osaltaan Smartly kannustaa myös oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen sen uusia ominaisuuksia testaamalla ja miettimällä, kuinka niitä voi eri asiakascaseissa hyödyntää. Smartlyn käyttäminen auttaa meitä digimarkkinointitoimistona myös erottautumaan, sillä se on selkeä merkki asiantuntijuudestamme ja edelläkävijyydestämme kilpailijoihin verrattuna. Smartlyn avulla pystymme kehittämään asiakkaidemme liiketoimintaa ja tuottamaan heille lisäarvoa paremmin.

Lue täältä, millaisia tuloksia saimme traktoreita myyvälle asiakkaallemme!
Katri Leväinen

Katri Leväinen

Katrin kirjoituksissa korostuu Facebook-mainonnan tehokas hyödyntäminen, mutta välillä eksytään käsittelemään aiheita esimerkiksi asiakkuuksien kehittämiseen liittyen.
Katri Leväinen