• Hakukoneoptimointi

Tuotearvostelujen merkitys hakukoneoptimoinnissa

Tuotearvosteluiden merkitys on jatkuvassa kasvussa, koska luotamme toisten asiakkaiden antamiin arvosteluihin. Siksi viimeistään nyt asiaan tulee perehtyä. Saaduilla asiakaspalautteilla kehität liiketoimintaasi paremmaksi, parannat näkyvyyttäsi verkossa ja teet enemmän kauppaa. Ennen kuin päästään itse asiaan, on tärkeä määrittää, mitä tarkoitamme tuotearvostelulla tässä tapauksessa. Mitä tarkoitamme tuotearvostelulla? Tässä tapauksessa puhutaan arvosteluista, jotka ovat asiakkaan antamia tähtiä sekä […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Tuotearvosteluiden merkitys on jatkuvassa kasvussa, koska luotamme toisten asiakkaiden antamiin arvosteluihin. Siksi viimeistään nyt asiaan tulee perehtyä. Saaduilla asiakaspalautteilla kehität liiketoimintaasi paremmaksi, parannat näkyvyyttäsi verkossa ja teet enemmän kauppaa.

Ennen kuin päästään itse asiaan, on tärkeä määrittää, mitä tarkoitamme tuotearvostelulla tässä tapauksessa.

Mitä tarkoitamme tuotearvostelulla?

Tässä tapauksessa puhutaan arvosteluista, jotka ovat asiakkaan antamia tähtiä sekä tekstipalautteita tuotteista, palvelusta tai itse yrityksestä, ja jotka ovat verkossa näkyvillä kaikille. Arvostelut näkyvät verkkosivullasi, arvostelu-alustoilla sekä hakusivuilla.

Miltä tuotearvostelu näyttää sivustolla

Miten saan arvostelut sivustolleni

Helpoimpia tapoja saada arvostelut näkymään verkkosivulla on käyttää lisäosaa. Eri vaihtoehtoja löytyy ainakin tunnetuimmille sivustohallintajärjestelmille, kuten WordPressille. Toinen vaihtoehto on käyttää arvostelualustoja, kuten eKomia.

Miten arvostelu vaikuttaa liiketoimintaasi ja saamaasi näkyvyyteen?

Ennen internettiä ainoa tapa saada rehellisempää palautetta tuotteesta tai palvelusta oli tuttujen kautta. Ihmiset luottavat enemmän muihin ihmisiin kuin yrityksen omaan väitteseen. Tai sanotaanko näin, että asiakkaasi haluavat varmistua lupaamiesi asioiden paikkansa pitävyydestä lukemalla muiden asiakkaiden antamia arvosteluita. Spiegel Research Centerin tekemä tutkimus osoitti, että julkinen tuotearvostelu voi kasvattaa myyntiä 15%, ja että kävijä todennäköisemmin ostaa verkkosivulta, jolla on eniten arvosteluja.

Hakukoneoptimoinnin näkökannalta arvostelut ovat myös arvokkaita. Moz-tutkimus osoitti, että tuotearvostelut vaikuttavat paikalliseen hakunäkyvyyteen 6,47% verran. Arvostelut eivät siis ole ensimmäisiä asioita, joihin tulee kiinnittää huomiota, mutta kun ns. perus optimointityö on tehty, niitä ei tule sivuuttaa.

Miten saada arvosteluja sivustolle?

Tuotearvostelut ovat yllättävän monella toissijainen asia, eikä sille anneta tarpeeksi huomiota. Jos arvostelua ei pyydetä, niitä on myös mahdotonta saada. Eli arvostelujen keräämiseen tulee olla jokin suunniteltu taktiikka.

Hyvä käytäntö on lähettää asiakkaalle sähköposti, jossa kehotat asiakasta jättämään arvostelun ostamastaan tuotteesta tai palvelusta. Arvostelun jättäminen pitää olla mahdollisimman kevyttä, jotta asiakkaalla menee vain hetki sen täyttämiseen. Asiakkaalle voi myös tarjota lisähoukutinta, kuten alennusta seuraavasta ostoksesta, jos hän jättää arvostelun sivustolle. Jos haluat mahdollisimman helpon ratkaisun arvostelujen keräämiseen, voit hyödyntää kolmannen osapuolen tarjoamaa palvelua. Tunnettu palvelu on Trustpilot, joka tarjoaa automaatiota arvostelujen keräämiseen asiakkailta, sekä helpon tavan lisätä arvostelut sivustollesi. Tämän kaltaiset palvelut tosin usein maksavat, mutta samassa hetkessä ne maksavat itsensä myös takaisin.

Tuolla arvostelustrategialla pääset pitkälle, mutta se ei vielä riitä. Googlella on oma arvostelukanavansa, joka löytyy Google My Business -palvelun sisältä. Tämän työkalun hyödyntäminen on tärkeää paikallisen näkyvyyden kannalta. Google My Business -arvostelut näkyvät Google-tietopankissa (knowledge graph) sekä karttapalvelussa, kun yrityksesi tiedot tulevat esille. Mitä paremmat arvostelut yritykselläsi on, sitä todennäköisemmin kävijä asioi yrityksesi kanssa.

Vaikka lisäät tuotearvostelut sivustollesi, nämä arvostelutähdet eivät vielä ilmesty hakutuloksiin. Tämä vaatii scheman toteuttamista. Scheman avulla pystyt erittelemään ja viestimään sivusta löytyvistä tiedoista hakukoneelle. Esimerkiksi, schemalla pystyt merkitsemään yrityksen osoitteen, hinnat, puhelinnumeron sekä arvostelutiedot. Tämän avulla hakukone pystyy paremmin tulkitsemaan sivuston sisältöä ja tarjoamaan rikkaampaa tietoa hakutuloksista. Esimerkiksi tarpeeksi tarkalla hakutermillä hakukone voi ehdottaa suoraan yrityksesi puhelinumeroa hakutuloksissa. Vaikka hyödynnät schemaa, tämä ei kuitenkaan takaa, että hakukone näyttää tiedon hakutuloksissa.

Entä jos tulee negatiivisia arvosteluita?

Negatiivisia arvosteluja ei kannata pelätä. Välillä huonoja arvosteluja saattaa tulla, minkä takia negatiivinen arvostelu kannattaa nähdä mahdollisuutena. Tällä palautteella pystyt kehittämään liiketoimintasi heikompia kohtia, jotta sama ongelma ei jatkossa toistu. Hakunäkyvyyden kannalta näihin negatiivisiin arvosteluihin kannattaa vastata perusteellisesti ja asianmukaisesti.

Yhteenveto

Arvostelut ovat merkittävässä roolissa näkyvyyden kannalta. Ihmiset kiinnostuvat enemmän sivustasi ja siirtymisen määrä hakutuloksista sivustollesi kasvaa. Hyvät arvostelut vaikuttavat myös positiivisesti myyntiin, ja tämä on yleensä tarpeeksi hyvä kannustin ottaa arvostelut tosissaan.

Jos sinulla ei ole vielä strategiaa arvostelujen keräämiselle, nyt on hyvä hetki aloittaa. Otathan meihin yhteyttä jos haluat sparrata tästä asiasta sekä hakukoneoptimoinnista yleisesti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää