• Verkkosivut

Uudet myyvät kotisivut

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä kuitenkin useimmiten mennään pieleen?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä siis mennään pieleen, kun internet on täynnä sivustoja, joilla ei käy juuri kukaan ja ne vähäisetkään kävijät eivät suorita verkkosivuille määriteltyä MDA:ta (Most Desirable Action)?

Mikä on teidän yrityksen kotisivujen tärkein tavoiteltu toiminto, minkä kävijä voi tehdä? Mikä on teidän sivuston MDA? Jos tästä ei ole tietoa, tarkoittaa se, että yrityksellä on kotisivut vain siksi, että kaikilla muillakin on ne. Sivuilta ei odoteta mitään – ne vain ovat olemassa. Kotisivut ovat internet-markkinoinnin perusta. Mahdollinen liikenne ajetaan yrityksen kotisivuille, mutta jos sivusto ainoastaan kertoo, mitä yrityksenne tekee ja sisältää yhteystiedot, voit olla varma, että yhteydenotot ovat vähissä, vaikka sivustolle AdWords -liikennettä ohjattaisiinkin.

Kotisivujen rakentaminen pitäisi aloittaa kysymyksestä MIKSI? Miksi meidän yrityksellä on verkkosivut? Jos vastaus tosiaan on ”siksi kun kaikilla muillakin on verkkosivut”, ei sivustolta voi paljoa odottaa. Sivuston sisältö ja rakenne kootaan nopeasti kasaan, kilpailutetaan halvin hinta ja kotisivuprojekti on valmis. Mutta tämä ei ole tapa saada sivustolle kävijöitä ja sitä kautta lisää yhteydenottoja, liidejä ja mahdollisesti kauppaa.
Ensin tulee määritellä sivuston MDA. Se voi olla vaikka ”Liidien kerääminen”, eli yhteydenottojen saaminen.
Tämän jälkeen mietitään asiakasta. Kyllä, asiakasta. Ei sivuston layouttia, ei värimaailmaa, eikä aleta kertomaan kuivia faktoja yrityksestä. Nyt kysymys kuuluu, keneltä niitä yhteydenottoja halutaan? Ketkä ovat meidän asiakkaitamme. Määritetään siis verkkosivuston kohdemarkkinat.
Tehokas tapa on rakentaa erilaisia käyttäjäprofiileja, joilta yhteydenottoja kaivataan. Näillä profiileilla on jokaisella jokin ongelma, minkä he haluavat ratkaistavan. Mikä on se tarve, halu, tai ongelma, minkä yrityksesi pystyy ratkaisemaan? Jokainen profiili vastaa erilaiseen sisältöön – jokaista tulee puhutella eri tavalla.
Markkinat voivat olla myös erilaisissa vaiheissa. Profiileihin kuuluvat ihmiset ovat monesti eri vaiheessa ongelmansa kanssa. Eri vaiheessa olevia on myös puhuteltava erilailla. Tähän tarvitaan taas oikeanlaista sisältöä.
Me käytämme Ben Huntin ”Ladder of awareness” menetelmää markkinoiden tietoisuuden määrittelemiseen. Siihen kuuluu 6 askelta.

 

  1. Minulla ei ole ongelmaa.
  2. Minulla on ongelma.
  3. Ongelmaani on olemassa ratkaisu.
  4. Tieto sinun yrityksesi tarjoamasta ratkaisu.
  5. Sinun tarjoaman ratkaisun hyödyt.
  6. Vakuuttuminen siitä että juuri sinun yrityksesi ratkaisu on paras.

 

Sivuston sisältö siis rakennetaan näitä profiileja ja markkinoiden tietoisuutta ajatellen. Tämä on oikea järjestys toteuttaa kotisivuprojekti. Kuten huomaat, se on huomattavan paljon työläämpi tapa, mutta myös ainoa oikea tapa.
Kerrataan vielä kotisivuprojektin vaiheet
  1. Miksi (Verkkosivujen tarkoitus, MDA)
  2. Asiakas (Ketä sivuille halutaan käymään)
  3. Markkinoiden vaihe (Miten kävijöitä pitää puhutella)
  4. Sisältö (Oikeanlaista sisältöä sivuston MDA:n toteuttamiseksi)
Jos et tiedä, miksi yritykselläsi on kotisivut, et tunne asiakkaitasi, etkä tiedä missä vaiheessa markkinasi ovat. Ota yhteyttä ja selvitetään asiat yhdessä.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää