• Hakukoneoptimointi

Välitön poistumisprosentti verkkosivuillasi – näin tulkitset sitä

Välitön poistumisprosentti eli bounce rate on tärkeimpiä verkkosivusi liikenteen mittareita. Sen tulkinta ei kuitenkaan ole mustavalkoista.

SDM logo

Digimarkkinointi

Välitön poistumisprosentti (englanniksi ”Bounce rate”) on metriikka, joka kertoo prosenttiosuuden käyttäjistä, jotka saapuvat sivustollenne ja poistuvat siirtymättä toiseen alasivuun. Toisin sanoen ”välitön poistuminen” tarkoittaa yhden sivun istuntoa sivustollasi (lue Googlen virallinen määritelmä).

Esimerkki: käyttäjä etsii Googlesta jotain, klikkaa sivustonne linkkiä hakutulossivulta ja heti sivuston ensinäkemyksen jälkeen painaa selaimen ”takaisin”-painiketta takaisin Googlen hakutulossivulle. Välitön poistumisprosentti on yksi lukuisista metriikoista kävijäliikenteestä, mitä voi seurata Google Analyticsissa.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi yleisimmät syyt korkealle välittömälle poistumisprosentille, kuinka lukua tulisi tulkita sekä sen, kuinka mm. hakukoneoptimoinnin avulla saatte sivustonne poistumisprosenttia pienennettyä.

Miksi välitön poistumisprosentti on tärkeää?

Välitön poistumisprosentti on tärkeä luku, sillä se voi kertoa, että:

A) Sivustonne ei kerää relevanttia liikennettä – korkea välitön poistumisprosentti voi olla vahva merkki siitä, että sivustonne kerää epärelevanttia liikennettä.

B) Sivustonne käyttäjäkokemus on heikko, sillä kävijät eivät selaa muita sivuja kuin istunnon aloitussivua.

C) Sivuston sisältö ei ohjaa kävijöitä tehokkaasti eteenpäin tekemään haluttuja toimenpiteitä. Halutut toimenpiteet ovat esimerkiksi yhteydenotto, seuraavan blogikirjoituksen lukeminen, uutiskirjeen tilaus tai verkkokaupassa muiden tuotteiden selaaminen.

Välittömän poistumisprosentin tulkinnassa täytyy kuitenkin olla hyvin kriittinen. Oikeastaan välitön poistumisprosentti on yksi hankalimmasta luvuista kävijäliikenteestä tulkita, koska joissakin tapauksissa korkea poistumisprosentti on ihan ”normaalia”, kun taas toisissa pieni poistumisprosentti voi olla huonompi juttu.

Esimerkki: käyttäjä etsii Googlesta yrityksen aukioloajat, päättyy Googlesta yrityksen yhteystiedot-sivulle, löytää heti etsimäänsä ja sulkee selaimen. Tässä tapauksessa kyseinen sivu on onnistunut tehtävässään ja välitön poistuminen on ihan normaalia. Jos tässä esimerkissä käyttäjä olisi päättynyt toiselle sivulle, mistä ei löytynyt aukioloaikoja, ja painoi ”takaisin”-painiketta etsimään ne muualta, välitön poistuminen olisi huonompi juttu, sillä käyttäjä poistui koska ei löytänyt etsimäänsä tietoa sivustoltanne.

Toinen esimerkki, joka tulee yllättävän usein vastaan, on se, että sivuston analytiikka näyttää erittäin pientä poistumisprosenttia (alle 25 %). Tämä lähes aina tarkoittaa sitä, että jokin tekninen vika sivustolla väärentää poistumisprosenttia, eli sivusto ei kerää ns. puhdasta dataa.

Välittömän poistumisprosentin tulkinnassa täytyy siis olla tarkkana ja mieluummin katsoa dataa sivukohtaisesti, eikä ainoastaan koko sivuston keskiarvoa. Tällä tavalla voi analysoida jokaisen alasivun tarkoitusta, ja tulkita poistumisprosenttia sen valon alla.

Onko sivustoni välitön poistumisprosentti huono?

On erittäin hankalaa määrittää suoraan, mikä on hyvä ja huono välitön poistumisprosentti, sillä se riippuu täysin tilanteesta ja sivun tarkoituksesta ja tavoitteista. Omien kokemuksieni mukaan sivustojen välitön poistumisprosentti liikkuu 40 ja 60% prosentin välillä. Minulta kuitenkin kysytään todella usein, mikä on ”hyvä” välitön poistumisprosentti, joten tässä on muutama nyrkkisääntö välittömästä poistumisprosentista ja siitä, onko se hyvä vai huono.

Välitön poistumisprosentti:

25% tai alle: Jokin on hyvin todennäköisesti rikki tai väärin asennettu, ja Google Analytics ei kerää todellista välitöntä poistumisprosenttia. Yleisimmät syyt tähän ovat:

1) Google Analytics-seurantakoodi on asennettu tuplana kaikille tai osalle sivuista.

2) Virhe tapahtumaseurannan määrittämisessä.

3) Kolmannen osapuolen lisäosat (kuten esimerkiksi live-chat-ohjelmistot) voivat sotkea datankeruuta.

Lue Google Analyticsin asennus WordPressiin ja 4 yleisintä Google Analytics -virhettä.

26%-40%: Erinomainen luku, varsinkin jos sivusto on juuri sellainen, joissa tavoitteena on ohjata kävijöitä tehokkaasti selaamaan muita sivuja aloitussivun lisäksi. Esimerkiksi verkkokaupoille tämä on erinomainen luku.

41%-55%: Keskiverto poistumisprosentti.

56%-70%: Keskivertoa korkeampi. Muista kuitenkin, että välittömän poistumisprosentin tulkinta ei ole mustavalkoista. Joissakin tapauksissa tämän tason prosentti voi olla täysin normaalia, kun taas toisissa turhan korkea. Kerroin tästä äsken aukioloaikojen esimerkin kautta.

Yli 70%: Hälyttävän korkea poistumisprosentti. Katso seuraavasta kappaleesta, mitä asioita kannattaa ottaa tässä tapauksessa huomioon, jotta prosenttia voi pienentää. Jokin voi myös olla rikki Google Analytics -asennuksessa, joten sekin kannattaa tarkastaa.

Kuinka hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä voi pienentää sivustonne välitöntä poistumisprosenttia?

Hakukoneoptimointi on paljon enemmän kuin ainoastaan hakusanojen orgaanisten sijoitusten nostamista. Hakukoneoptimoinnin nimessä tehdyt toimenpiteet voi positiivisesti vaikuttaa orgaanisen liikenteen ja hakukonenäkyvyyden (ja totta kai konversioiden) lisäksi myös esimerkiksi sivuston käyttäjäkokemukseen.

Tässä muutamia hakukoneoptimoinnissa tehtäviä toimenpiteitä, joilla sivustonne välitöntä poistumisprosenttia voidaan saada pienemmäksi:

1. Sivustonopeuden optimointi

Hitaasti latautuvat sivut voivat johtaa siihen, että ihmiset eivät jaksa selata sivustoanne, mikä taas johtaa välittömiin poistumisiin. Sivustonopeuden parantaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia, koska se on yksi tärkeimmistä tekijöistä sivuston käyttäjäkokemuksessa ja vaikuttaa myös hakukoneoptimoinnin tehokkuuteen.

2. Harhaanjohtavat title-tagit ja metakuvaukset

Sivun title-tagi on otsikko, joka näkyy hakukoneiden hakutulossivuilla ja metakuvaus on lyhyt kuvaus sivun sisällöstä, joka näkyy title-tagin alla. Jos nämä tiedot eivät täsmää sivun sisällön kanssa, voit olla varma, että poistumisprosentti tulee olemaan suuri. Esimerkiksi title-tagissa lukee ”Helpot kasvisruoat”, mutta sivun sisältö on harhaanjohtavaa, koska siellä on lihamakaronilaatikon resepti. Välitön poistuminen tulee olemaan suuri, koska sivun sisältö ei vastaa sitä mitä hakukoneesta on klikattu, ja käyttäjä painaa välittömästi ”takaisin”-painiketta etsimään häntä kiinnostavampaa sisältöä. Sivujen metatietojen optimointi on tärkeä osa hakukoneoptimointia.

3. Tyhjät / 404 / rikkonaiset sivut

Kukaan ei saa mitään irti rikkonaisesta sivusta! Kun käyttäjä päätyy rikkonaiselle sivulle, luonnollisen asia tehdä on mennä edelliselle sivulle. Jos aloitussivu on rikkonainen, tämä tarkoittaa välitöntä poistumista. Hakukoneoptimoinnin teknisiin optimointeihin kuuluu rikkonaisten sivujen löytäminen ja korjaaminen.

4. Sivusto ei ole mobiiliystävällinen

Ihmiset selaavat nettiä nykyään enemmän älylaitteilla kuin pöytäkoneilla. Jostain syystä törmään kuitenkin edelleen sivustoihin, jotka eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi välittömään poistumisprosenttiin, sillä pahimmassa tapauksessa sivusto on niin solmussa mobiililaitteella, että sivustolla ei yksinkertaisesti pääse edes klikkaamaan mitään siirtyäkseen eteenpäin. Hakukoneoptimoinnissa sivuston mobiiliystävällisyys on merkittävä tekijä varsinkin nyt kun mobile-first indeksointi on Googlella oletus uusilla domaineilla.

5. Kävijöitä ei ohjata eteenpäin

Kävijöitä pitää ohjata eteenpäin selkeästi ja loogisesti. Esimerkiksi blogikirjoitusten lopussa pitää aina olla selkeä call-to-action tai linkkejä toisiin kirjoituksiin, jotka liittyvät samaan aiheeseen. Tuotesivuilla kannattaa olla esillä muita samanlaisia tuotteita tai linkkejä tuotteeseen liittyviin kirjoituksiin tai arvosteluihin. Jos kävijät jäävät niin sanotusti jumiin luettuaan sivun sisällön loppuun, he todennäköisesti poistuvat sivustolta sen jälkeen. Hakukoneoptimoinnissa tehdään mm. sisäistä linkitystä, joka johtaa siihen, että kävijöiltä ei lopu tekeminen luettuaan yksittäisen sivun sisällön, vaan lukija pääsee loogisesti jatkamaan sivuston selaamista sisäisten linkkien ja call-to-actioineiden kautta.

Yhteenveto

Jos ette ole tarkastelleet sivustonne välitöntä poistumisprosenttia, toivon, että luettuanne tämän kirjoituksen käytte vilkaisemassa, mikä on tilanne. Muistakaa kuitenkin, että prosentin tulkinta ei missään nimessä ole mustavalkoista, eikä ”hyvää” tai ”huonoa” lukua voi yksinkertaista määrittää – se riippuu aina tilanteesta ja sivuston tarkoituksesta.

Joka tapauksessa liian alhainen prosentti tarkoittaa lähes aina, että Google Analytics ei kerää dataa oikein ja liian korkea tarkoittaa sitä, että sivustolla on optimoitavaa. Tärkein metriikka on aina konversiot ja myynti. Eli jos sivusi eivät konvertoidu ja välitön poistumisprosentti on korkea, on syytä huolestua. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä parannat tilannetta.

Tämä oli vain pintaraapaisu erittäin monimutkaisesta aiheesta. Jopa asiantuntijoiden välillä voi olla erimielisyyksiä aiheesta sekä omia näkemyksiä siihen, kuinka lukuja tulkitaan. Ensimmäinen vaihe kuitenkin on aina tarkastaa mikä on tilanne ja analysoida miksi sivustonne näyttää kyseistä lukua.

Millä tasolla sivustonne välitön poistumisprosentti on? Onko Google Analytics edes asennettu? Osaatko sanoa, onko sivustonne välittömässä poistumisprosentissa parantamisen varaa? Kysy meiltä, me voimme auttaa!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää