• A/B-testaus
  • Verkkokaupan Markkinointi

Verkkokaupan myynti uudelle tasolle – testaamalla

Verkkokaupan myynti edellyttää jatkuvaa nykytilanteen seuraamista ja parantamista, sillä suurin osa verkko-ostoista saa alkunsa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta, etenee yrityksen verkkosivuille ja päättyy ostoon verkkokaupassa. Tällä matkalla on useita kohtia, joissa potentiaalisen ostajan matka syystä tai toisesta keskeytyy. Osalle näistä syistä emme mahda mitään – näitä voivat olla esimerkiksi kävijän sen hetkinen tilanne, kuten vaikkapa […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkokaupan myynti edellyttää jatkuvaa nykytilanteen seuraamista ja parantamista, sillä suurin osa verkko-ostoista saa alkunsa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta, etenee yrityksen verkkosivuille ja päättyy ostoon verkkokaupassa.

Tällä matkalla on useita kohtia, joissa potentiaalisen ostajan matka syystä tai toisesta keskeytyy. Osalle näistä syistä emme mahda mitään – näitä voivat olla esimerkiksi kävijän sen hetkinen tilanne, kuten vaikkapa bussimatkan päättyminen (selasi kännykällä).

Silti myös suurin osa potentiaalisistakin istunnoista päättyy siihen, että ostosta ei tapahdu. Haluamme tietenkin, että tämä osuus olisi mahdollisimman pieni.

Älä luule tietäväsi

Jokainen kauppa on oma kokonaisuutensa, omalla yleisöllään, omalla ilmeellään, omilla vahvuuksillaan ja heikkouksillaan. Etukäteen ei voi mitenkään tietää, mikä toimii ja mikä ei – vain ajan kanssa kerätty käyttäytymisdata kertoo meille faktoja.

Tuottava verkkokaupan pyörittäminen edellyttää datan keräämistä markkinointibudjetin jakautumisesta, sen tuotosta eri mainoskanavissa sekä siitä, mitä kävijät tekevät ja jättävät tekemättä verkkosivuilla. Mainosbudjetti kannattaa sijoittaa parhaiten tuottaviin toimenpiteisiin ja siirtää tuottamattomista kohteista pois.

Itse verkkokaupassakin voi testata monia asioita. Suurin osa verkkokaupoista noudattaa jo tiettyjä vakiintuneita käytäntöjä sen suhteen, kuinka tuotteet jakautuvat kategorioihin, missä valikot sijaitsevat, kuinka ostoprosessi etenee jne.

Käydään tässä blogissa läpi ostoprosessin eri muuttujat, joiden säännöllisellä testauksella pystyy parantamaan verkkokaupan myyntiä. Muista kuitenkin, että mitä enemmän muuttujia testaat samanaikaisesti, sitä enemmän liikennettä todennäköisesti tarvitset liikenteen jakautuessa pienempiin otoksiin. Yleensä kannattaa aloittaa vain yhden muuttujan testauksella.

Mainonta

Suurin osa yrityksistä käyttää mainonnassaan kahta suurinta alustaa, eli Googlea ja Facebookia. Näiden mainoskampanjoissa voidaan testata:

Kanavia: Google AdWords ja Facebook ovat molemmat erittäin hyviä mainosalustoja, mutta yleensä eri skenaarioissa. Facebook on vahvimmillaan brändiviestin levittämisessä, kun AdWords on tehokkaampi ”klousaaja”, eli kaupan tekijä. Mieti tarkkaan, mitä kullakin alustalla haet, aseta realistiset mittarit ja seuraa, että ne täyttyvät. Molemmat saa kyllä toimimaan, mutta panostustarpeen tietää vasta testin jälkeen.

Kohdistustapoja: Facebookissa ja Googlen Display -verkossa pystyt kohdistamaan mainontaa erilaisiin yleisöihin joko heidän kiinnostuksensa kohteiden, käyttäytymisen tai demografisten tekijöiden perusteella. Valitse/tee tehokas laskeutumissivu, aseta mittarit ja testaa erilaisia kohdistustapoja. Jokin nousee ajan kanssa varmasti tuottavimmaksi ohi muiden – sijoita siihen.

Googlen hakusanamainonnassa erilaiset avainsanat käyttäytyvät eri tavoin. Vaikka yleensä saarnaammekin laajan hakutyypin avainsanoja vastaan, joissain tapauksissa ne tuovatkin reipasta ja kannattavaa kasvua kampanjalle. Et tiedä, ennen kuin testaat.

Mainoksia: Mainosten tärkein tehtävä on tuoda ostavia kävijöitä verkkosivulle. Kävijä ei kuitenkaan läheskään aina ole sama asia kuin ostaja: on olemassa sekä mainostekstejä ja -sisältöjä, joilla saadaan runsaasti liikennettä, että mainoksia, jotka tuovat kauppaa. Erilainen sisältö tuo erilaisia kävijöitä.

Mieti, millaisilla viesteillä haluat lähteä liikkeelle. Mittareita valitessasi muista klikkausprosentin (mainoksen tehokkuus huomion herättämisessä) ja konversioprosentin (mainoksen tehokkuus ostavan liikenteen tuonnissa) lisäksi ehdottomasti näiden yhdistelmä, eli konversio/näyttökerta (tai verkkokaupalle vieläkin parempi, liikevaihto/näyttökerta). Tämä tehokkuusluku yhdistää mainoksen ”klikattavuuden” myynnin tuomiseen.

Samalla mainostekstillä kannattaa testata myös useampia laskeutumissivuja.

Verkkosivusto

Mainonnan tehtävänä on tuoda mahdollisimman ostovalmista liikennettä sivustollesi mahdollisimman kustannustehokkaasti. Klikkauksen jälkeen vastuu siirtyy itse verkkosivulle. Ihannetilanteessa olet suunnitellut tarkkaan, mihin ohjaat Facebookista tulevan kävijän, mihin Googlesta ja mietit myös, mikä on seuraava toivottu askel.

Verkkokaupassa olisi lukuisia testauksen kohteita, mutta yleensä kannattaa 80/20 -periaatteella keskittyä niihin, joilla on luultavasti suurin vaikutus liiketoimintaan. Aatu kirjoitti erinomaisen blogin aiheesta yleisemmin.

Tärkeimpiä testauksen kohteita verkkokaupalle ovat:

  • Lisää ostoskoriin -napit: Kyllä, näillä on toistuvasti osoitettu olevan suuri, ellei jopa suurin, merkitys konversioiden lisääjinä. Testattavia kohteita ovat napin koko, sijainti, väri sekä tekstisisältö (esim. ”osta” vs. ”lisää ostoskoriin”).
  • Hinnoittelu: Riippuen tuotteistasi, voit yrittää testata hinnan muodon muuttamista .99 -loppuisesta tasalukuun tai .95 -loppuiseen. Itse asiassa yhdessä testissä huomattiin naisten mekkojen kysynnän nousseen kolmanneksella hinnan noustessa 34 dollarista 39:ään. 99:llä on siis yleensä hyvin vahva vaikutus, mutta tätäkin kannattaa testata omassa kaupassaan.
  • Edut: Jos pystyt lähettämään tuotteen samana tai viimeistään seuraavana päivänä, tällä voi olla myyntiin isompi vaikutus kuin ilmaisella toimituksella tai paljousalennuksella. Testaa etuja.
  • Tuotteiden esitystapa: Jos pystyt vaikuttamaan siihen, missä järjestyksessä (suosituimmat, hinta: halvin ensin, hinta: kallein ensin, uusin jne.) tuotteesi näkyvät joko kategorioissa tai sisäisen haun tulossivulla, testaa näitä. Lisäksi voit testata, mitä tuotteita kannattaa nostaa etusivulle (uusimmat vs. suosituimmat), tuote- tai kategoriasivujen kylkiäisiksi tai ostoskoriin.
  • Ostoprosessi: Keskimäärin 65–85 % ostoskoriin tuotteita lisänneistä ihmisistä jättää ostamatta. Hahmota ostoprosessisi ja rakenna näistä vaiheista joko tavoitesuppilo Google Analyticsiin tai mikäli mahdollista Google Analyticsin Enhanced E-commerce -seurantaan. Voit näin mitata keskimääräisen hylkäysprosentin, ja jos huomaat jonkun vaiheen selkeästi pudottavan kävijät pois ostopolulta, etsiä korjauskohtia siitä ja testata muita vaihtoehtoja.

Yhteenveto

Vaikka tietäisit tuotteistasi ja liiketoiminnastasi kaiken mahdollisen, et voi koskaan olla varma siitä, mikä toimii joutuessaan oikean elämän testiin. Kokemukseen perustuen voi tietenkin tehdä olettamia, mutta vasta kävijäsi kertovat sinulle, olitko oikeassa vai väärässä.

Asetu kävijän kenkiin ja käy ostoprosessi alusta loppuun muutaman kerran läpi. Mieti, mitkä kohdat nousevat mieleen ja herättävät huolta, kun selaat verkkokauppaa. Vaikuttaako kauppasi luotettavalta, miellyttääkö se silmää, löytyykö kaikki tarvittava tieto nopeasti, onko kokemus ylipäätään sujuva? Kun löydät mahdollisia parannuskohteita, luo niille vaihtoehtoisia toteutuksia ja anna kävijöiden äänestää.

Testaus ja konversio-optimointi on yleensä melko aikaavievää puuhaa ja helpottuu, kun asialle laitetaan ammattilainen ja tehokkaat työkalut. Tulemme syksyn aikana lanseeraamaan meidän konversio-optimointipalvelumme, joten pysy kuulolla!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää