• Verkkosivut

Miksi verkkosivujen palvelimesta ei kannata tinkiä?

Myyvien verkkosivujen omistajien ei kannata valita verkkosivuilleen halvimpia palvelimia, sillä se on usein väärä paikka säästää.

SDM logo

Digimarkkinointi

Palvelimiin liittyvät asiat menevät monella helposti yli hilseen, sillä kyseessä on varsin teknistä osaamista vaativa aihe, joka pitää sisällään monia vaiheita ja uusia termejä. Olet ehkä saattanut kuulla termejä kuten web-hotelli, hosting, palvelintietokone tai kiintolevytila, etkä oikein tiedä mitä nämä tarkoittavat.

Jokainen toimiva verkkosivu tarvitsee web-hotellin (englanniksi web-hosting), jonka avulla sivusto toimii kuten pitää. Verkkosivujen omistaja vuokraa palveluntarjoajan www-palvelimelta kiintolevytilaa, joka taas pitää verkkosivustoa pystyssä.

Palvelinpuolen asiat unohtuvat helposti, sillä palvelimen olemassaolo muistuu mieleen lähinnä vain silloin, kun verkkosivustosi on kaatunut. Verkkosivujen toimiessa kuten pitääkin, harva jaksaa kiinnittää palvelinasioihin lainkaan huomiota.

Koska palvelimeen liittyvät asiat ovat monille vaikeita ymmärtää, sekä niiden kanssa joutuu harvemmin olemaan tekemisissä, niiden hinnassa tulee helposti tingittyä. Tätä asiaa ei myöskään helpota se, että webhotellien hinnat voivat vaihdella hyvinkin paljon. Halvimmillaan palvelu saattaa kustantaa vain pari euroa kuukaudessa, kun taas toinen toimija pyytää hostauksesta useita kymppejä kuukaudessa.

Miksi palvelin on väärä paikka säästää?

Laajasta hintaskaalasta huolimatta, myyvien verkkosivujen omistajien ei kannata ikinä valita halvimpia palvelimia, sillä se on todellakin väärä paikka säästää. Sen summan minkä kuluissa säästää, häviää varmasti monin kerroin myöhemmin, kun verkkosivusto ei myy odotetulla tavalla.

Seuraavaksi kerron teille miksi palvelimen hinnasta säästämisestä voi muodostua sinulle äkkiä varsin kallis ja huono päätös.

Halvat palvelimet kaatuvat useammin

Verkkosivut ovat tunnetusti väsymätön myyntikone, joka tekee sinulle kauppaa kellon ympäri. Tämä on totta, mutta vain silloin, jos sivustosi on pystyssä. Kaatunut verkkosivusto ei tuo sinulle yhtään kauppaa, koska tällöin asiakkaat eivät pääse tutustumaan liiketoimintaasi. Tästä syystä sivuston downtime, eli kaatuneena vietetty aika tulisi olla aina mahdollisimman pieni.

Valitettava totuus on tässäkin tapauksessa se, ettei halvalla saa tunnetusti hyvää. Halvat webhotellit ovat keskimäärin enemmän alhaalla, sekä niiden nouseminen takaisin ylös saattaa kestä pitkään.

Asiakaspalvelu ontuu tai sitä ei ole ollenkaan

Kuten jo blogikirjoituksen alussa totesin, palvelinasiat aiheuttavat helposti kysymyksiä, jos aihe ei ole itselle entuudestaan tuttu. Sen vuoksi hyvä asiakaspalvelu sinun ja palveluntarjoajan välillä korostuu, jotta ymmärrät missä mennään.

Asiakaspalvelu on myös yksi niistä asioista, josta halvat palveluntarjoajat tinkivät ensimmäisenä. Kuvittele kohdallesi tilanne, jossa huomaat verkkosivustosi kaatuneen. Koska et tiedä vian syytä, otat yhteyden palveluntarjoajaan. Viesteihisi ei kuitenkaan reagoida mitenkään, etkä tiedä onko joku korjaamassa vikaa tai koska sivustosi on taas ylhäällä. Moni arvostaa myös suomenkielistä palvelua silloin, kun asialla on todella kiire.

Erilaiset mysteeriviat mahdollisia

Tämä kohta menee myös osittain kehnon asiakaspalvelun alle. Joskus halpojen web-hotellien ohessa saa palvelintilan lisäksi itselleen erilaisia ongelmia, joiden selvittämiseen ei aina löydy ratkaisua.

Erään verkkosivun uudistamisprojektin kohdalla törmäsimme ongelmaan, jossa asiakkaan sähköpostiin alkoi virrata spämmiviestejä. Vaikka käytimme sivustolla erilaisia suodattimia botteja varten, jostain syystä näitä ärsyttäviä viestejä pääsi silti läpi sähköpostiin asti. Uudistettu sivusto sijaitsi jollain pienellä ja meille entuudestaan tuntemattomalla palvelimella. Myöhemmin siirsimme sivuston meille tutulle palvelimelle, ja samassa yhteydessä spämmiviestien tuleminen loppui kuin seinään.

Huono palvelin toimii hitaasti

Olemme tottuneet aina vain nopeampiin nettiyhteyksiin, mikä on tehnyt netin käyttäjistä kranttuja hitaille sivustoille. Emme vietä mielellämme aikaa hitailla verkkosivuilla, vaan pyrimme etsimään aina nopean ja miellyttävän sivun.

Yksinkertaisin esimerkki tästä on se, kun etsimme jotain meille vierasta asiaa Googlesta. Klikkaamme ensimmäisen hakutuloksen auki, mutta sivulle siirtyminen on hidasta kestäen useita sekunteja. Hyvin herkästi alitajuisesti klikkaamme kesken odottelun selaimen edellinen-nappia, ja valitsemme hakutuloksissa seuraavan kohteen. Jos tämä sivu aukeaa välittömästi, jäämme hyvin suurella todennäköisyydellä etsimään haluttua tietoa tältä nopealta sivulta.

Huono palvelin hidastaa verkkosivua monella tapaa, mikä tekee sen käyttämisestä epämukavaa. Pitkät latausajat alentavat käyttäjäkokemusta ja asiakas vaihtaa suurella todennäköisyydellä kilpailijan verkkosivulle.

Google arvostaa käyttökokemusta hakukonetuloksissa

Kehnot käyttökokemukset eivät ole vain ihmiskäyttäjien riesa, vaan myös hakukoneiden indeksointirobotit laskevat kaiken muun datan ohella sivuston latausaikoja ja vertaa niitä muihin sivuihin.

Toisin sanoen, latausnopeudet vaikuttavat suoraan sivustosi hakukoneissa saamiin sijoituksiin. Vaikka sivustosi olisi muuten tehty viimeistä piirtoa myöten hakukoneoptimoidusti, huonon palvelimen vuoksi hidas sivusto ei menesty hakukoneissa hyvin.

Palvelinkulut ovat verkkosivujen kuluista pienimpiä – miksi säästäisit niissä?

Jos mietitään verkkosivu-uudistusta ja sen hintaa, niin palvelinkulut muodostavat vain murto-osan kokonaisuudesta. Pelkästään hakukoneoptimoidun sekä mobiililaitteet huomioivan responsiivisen verkkosivuston** hinta on yleensä joitakin tuhansia euroja. Jos verkkosivu-uudistuksesta tulee iso ja yhteydessä tehdään avainsanatutkimus tai sisällöntuotantoa, niin koko projektin hintalappu saattaa kasvaa yli 10 000 euroon.

Web-hotellien hinnat lähtevät halvimmillaan muutamasta eurosta kuukaudessa. Meidän suosimamme web-hotellit kustantavat noin 30 euroa kuukaudessa. En kiellä, etteikö tässä tulisi helposti mieleen kysymys siitä, mitä järkeä on maksaa kymmenkertainen hinta palvelusta.

Tässä tapauksessa kannattaisi kuitenkin miettiä kokonaisuuden hintaa. Verkkosivustoasi on saatettu rakentaa satojen työtuntien edestä. Ennen projektin aloittamista on selvitetty huolella kaikki liiketoimintasi kannalta tärkeimmät hakusanat, sisällöissä on viilattu sanavalintoja viimeistä piirtoa myöten sekä teknisessä toteutuksessa tehty sivustosta mahdollisimman nopea.

Tämä kaikki työ on mahdollista pilata vielä valitsemalla yksinkertaisesti huono palvelin, joka vaikuttaa sivuston toimintaan pitkinä latausaikoina sekä useampina sivuston käyttökatkoksina.

Käännetäänpä tuo 30 euroa kuukaudessa muotoon yksi euro per päivä. Jos olemme jo käyttäneet parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja verkkosivuston uusimiseen, onko tämän jälkeen järkeä nuukailla asiassa, joka maksaa noin euron per päivä?

Aito asiakas-case: pelkkä palvelimen vaihto nopeutti sivua huomattavasti

Lopuksi esittelen teille vielä aidon asiakas-casen, joka esittää hyvin palvelinvalinnan vaikutukset sivuston nopeuteen. Eräs asiakkaamme lähestyi meitä verkkosivustonsa nopeuttamiseen liittyvällä toiveella. Sivustoa tuli saada nopeammaksi, sillä hitaasti toimivaa sivua oli ärsyttävä käyttää.

Aloitimme asian ratkaisemisen tutkimalla sivustonopeutta mm. Google PageSpeed Insightin avulla, joka on Googlen oma työkalu sivuston nopeuden ja ongelmakohtien selvittämiseen. PageSpeed Insight kertoo jopa omat tulokset mobiili- sekä desktop-versiolle sivustosta. Tässä tapauksessa työkalu nosti yhdeksi kehityskohdaksi palvelimen, jolla sivusto sijaitsee.

Kyseinen asiakkaan verkkosivusto ei tällä kertaa sijainnut edes millään hinnat alkaen -mallin palvelimella, vaan tunnetun monikansallisen teleyhtiön web-hotellissa. Tässä tapauksessa asiakas ei siis edes säästänyt rahaa, vaikka sivusto lepäsi hitaalla palvelimella.

Sovimme palvelimen vaihdon yhdeksi osaksi asiakkaan sivuston nopeuttamiseksi. Siirsimme asiakkaan sivun samalle palvelimelle missä meidän oma verkkosivumme on, sillä olimme todenneet sen hyväksi ja toimivaksi ratkaisuksi.

Ajoimme verkkosivuston vielä uudelleen Google PageSpeed Insightin läpi juuri ennen palvelimen vaihtoa, jotta saisimme mahdollisimman varmasti vertailukelpoiset luvut. Samoin ensitöiksemme palvelimen vaihtamisen jälkeen teimme saman testin vielä kolmannen kerran. Ennen ja jälkeen tulokset voit katsoa alapuolen kuvasta.

Verkkosivun palvelin

Kuten tulokset kertovat, pelkällä palvelimen vaihdolla on merkittävät vaikutukset sivuston nopeuttamiseen. Sivusto on selvästi aiempaa nopeampi, mikä heijastuu jatkossa parempana käyttökokemuksena sekä parempina sijoituksina hakukoneissa.

Merkittävää nimenomaan tässä asiakas-casessa oli se, että vanha palvelin ei edes ollut sieltä halvimmasta päästä, vaan monille tutun yhtiön omistama. Hauska yksityiskohta tässä on myös se, että asiakkaamme ei varmasti maksa jatkossa palvelimesta yhtään enempää kuin aiemmin.

Tarinan opetus on myös se, että myöskään iso hintalappu ei aina takaa web-hotellin laatua. Jos mietit nyt oman verkkosivustosi nopeuttamista tai palvelimen laatua, ota meihin yhteyttä!

Yhteenveto: Palvelimesta ei kannata tinkiä

Koska palvelinasiat ovat usein vaikeita ymmärtää, kaivetaan lopuksi varsin yksinkertainen vertauskuva palvelimen vaikutuksesta verkkosivujen toimivuuteen. Palvelimen rooli verkkosivujen toimimisessa on yhtä tärkeä, kuin moottorin rooli auton toimivuudessa. Kaikki varmaan ymmärtävät, ilman toimivaa moottoria auto menettää oikeastaan kokonaan tarkoituksensa.

Oli sitten kyseessä autosi moottori tai verkkosivujesi palvelin, molempien kohdalla ikävät yllätykset aiheuttavat niin ylimääräistä vaivaa, kuluttavat aikaa ja hyvin usein katkaisevat jotain tärkeää. Autoilun kohdalla matkasi jää kesken ja verkkosivujen kohdalla väsymätön myyntikoneesi joutuu pitämään hengähdystauon.

Sinun ei kannata koskaan tinkiä palvelimesi hinnasta, sillä säästö saattaa helposti kopsahtaa pienen mutkan kautta omaan lompakkoosi. Todennäköisyydet sille, että sivustosi kaatuilee, on hidas tai sijoittuu hakukoneiden tuloksissa kehnommin kasvavat sitä mukaa, mitä halvempaa palvelintilaa verkkosivustollesi etsit.

Palvelimien hintaerot ovat useimmiten päivässä suklaapatukan ja kahvikupillisen hinnan välissä, joten kannattaako näin pienen säästön vuoksi riskeerata verkkosivuston toimivuus, johon olet saattanut aiemmin käyttää rahaa tuhansista jopa kymmeniin tuhansiin euroihin?

Jos tarvitset palvelimen valintaan liittyvissä kysymyksissä, tai haluat tehdä sivustostasi nopean, ole meihin yhteydessä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää