• Hakukoneoptimointi

Verkkosivuston uudistaminen ja hakukoneoptimointi

Hakukonenäkyvyyden mahdollisimman parhaan säilyvyyden vuoksi, kannattaa sivuston uudistaminen suunnitella tarkkaan. Nykyisen hakukonenäkyvyyden takaava sisältö on siirrettävä myös uudelle sivustolle, sekä rakenteen että sisällön uudistaminen samalla kertaa tulee välttää jos vain mahdollista. Joka tapauksessa vanhan sivuston tärkeimmät url-osoitteet tulee tarkasti ohjata uuden sivuston samoihin tai vastaaviin sisältöihin. Kun sivuston uudistus on suoritettu ja vanhan sisällön näkyvyys […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Hakukonenäkyvyyden mahdollisimman parhaan säilyvyyden vuoksi, kannattaa sivuston uudistaminen suunnitella tarkkaan. Nykyisen hakukonenäkyvyyden takaava sisältö on siirrettävä myös uudelle sivustolle, sekä rakenteen että sisällön uudistaminen samalla kertaa tulee välttää jos vain mahdollista.

Joka tapauksessa vanhan sivuston tärkeimmät url-osoitteet tulee tarkasti ohjata uuden sivuston samoihin tai vastaaviin sisältöihin. Kun sivuston uudistus on suoritettu ja vanhan sisällön näkyvyys säilytetty, kannattaa vasta uusi sisältöstrategia ottaa käyttöön.

Tässä chek list minkä avulla vältetään suurimmat sudenkuopat sivuston uudistamisessa.

  • Tarkista että sivuston testiversiot eivät näy hakukoneille asti.

Näin vältetään se että takaisin www. alkuperäinenosoite.fi sijoitettu sivusto ei ole googlen silmissä kopio. Tosin tämän osaa yleensä kaikki verkkosivuja tekevät ottaa huomioon.

  • Tarkista että alasvetovalikot ovat hakukoneiden luettavissa.

Muuten hakukoneet eivät pysty seuraamaan navigaatio linkkejä. Tärkeää on että linkit ovat näkyvissä sivuston lähdekoodissa ja ovat tekstimuodossa.

  • Kysy miten sivuston toteutuksessa otetaan huomioon hakukonenäkyvyys?

Miten sivuston tekijä sen ottaa huomioon? Titlet, meta-tagit, url-osoitteet jne.

Sivuston informaatio arkkitehtuuri sekä url-osoitteet

Suunnittele sivustolle selkeä informaatio arkkitehtuuri. Tämä on yksi hakusijoitukseen vaikuttava tekijä. Selkeä pääteema ja aliteemat. ns. pyramidirakenne toimii hyvin, se varmistaa hakukoneiden ”linkkimehun” siirtymisen myös alasivuille.

Sivuston informaatioarkkitehtuuri hakukoneoptimoiti ohje

Url-osoitteissa kannattaa ottaa huomioon hyvä luettavuus ja hakusanat. Ei dynaamisia url-osoitteita.

  • Muuttuuko sivuston url-rakenne?

Meneekö rakenne aivan uudestaan vai löytyykö selkeä kaava jonka avulla kaikki osoitteet voidaan uudelleenohjata?

  • Ota vanhan sivuton url-rakenne talteen.

Tämä on hyödyllinen kun rakennetaan uudelleenohjauksia vahoista osoitteista uusiin.

  • Miten vanha sisältö siirretään uuteen rakenteeseen?
    • Sisältö
    • Title-tagit
    • Meta-tagit

Tee lista seuraavista sivusta sivustollasi:

  • Erityisen paljon ulkoisia linkkejä kerännyt sisältö
  • Eniten liikennettä saava sisältö
  • Korkealta hakutuloksissa löytyvä sisältö

Kyseisten url-osoitteiden uudelleenohjauksen onnistuminen on erittäin tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta.

  • Tee lista uudelleenohjattavista url-osoitteista.

Kun uuden sivuston url-rakenne on selvillä rakenna lista exceliin:

vanha url —> uusi url

Muista että vain 301 redirect siirtää hakukoneiden arvostuksen uuteen osoitteeseen.

Tavoite on että yhtään sivuston sivua ei poisteta, vaan kaikki uudelleen ohjataan mahdollisimman vastaavaan sisältöön uudessa sivustossa. Sivut jotka jäävät uudelleen ohjaamatta tuottavat 404 virheitä hakukoneissa.

Seuranta

  • Ennen kuin uusi sivusto julkaistaan tarkista että Google Analytics tai käyttämäsi seuranta on kunnolla asennettu.

Näin data saadaan heti talteen.

Sivuston uudistamisen jälkeinen testaaminen

  • Tee site: haku Googlessa ja tarkista paljonko sivuja on indeksoituna.

Tarkkaile tätä lukua ennen uudistusta ja viikoittain uudistuksen jälkeen.

Seuraa erityisen tarkasti mitä näille sivuille tapahtuu:

  • Eniten ulkoisia linkkejä saaneet sivut.
  • Eniten liikennettä saaneet sivut.
  • Korkeimmalla hakutuloksissa sijoittuneet sivut.

 

  • Tarkista sivuston lataus nopeus.

Tämä on suoraan hakusijoituksiin vaikuttava tekijä. Sivuston nopeuden voi näppärästi testata vaikka pingdom website speed testillä.

  • Tarkista löytyykö uuden sivuston julkaisun jälkeen tuplasisältöä

Jos löytyy, suorita tarpeelliset uudelleenohjaukset.

Tee niistä excel taulukko ja tarkastele virheiden määrää:

  • Ennen sivuston uudistamista.
  • Sivuston uudistamisen jälkeen.
  • Tarkkaile tilannetta viikon välein tai useammin uudistamisen jälkeen.

404 ”page not found” virhe sivu

Vaikka kaikki edellä mainitut kohdat käydään tarkasti lävitse. Sivuston julkaisun jälkeen on silti mahdollisuus että kävijät päätyvät sivustollasi osoitteeseen jota ei enää ole olemassa. Tällöin he tulevat 404 page not found sivulle, kannattaa siis panostaa siihen että virhesivu kannustaa jatkamaan sivustolla olemista, ei sivustolta pois lähtemistä.

Yhteenveto

Nämä asiat hyvissä ajoin toteutettuna ja huomioonotettuna auttavat säilyttämään sivustosi hakukonenäkyvyyden.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä

[button text=”tilaa seo-cro auditointi” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää