• B2B Markkinointi
  • Digitaalinen markkinointi

Verkkosivustosi on B2B markkinoinnin kulmakivi

Käsittelin viimeksi B2B-markkinoinnin muuttumista ja sitä miten yritykset käyttävät enemmän aikaa valikoidessaan yrityksiä miltä edes pyytävät tarjousta palvelusta. Smart Insights tutki jo muutama vuosi sitten miten yrityksen etsivät informaatiota palveluntarjoajista. Tulokset olivat minusta erittäin kuvaavia. Verkkosivusi on 2010 luvun myyntimies. Tutkimukseen osallistui yrityksiä viidestä eri maasta ja 68% vastanneista yrityksistä kertoi etsivänsä tietoa yritysten verkkosivuilta. 68% on niin […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Käsittelin viimeksi B2B-markkinoinnin muuttumista ja sitä miten yritykset käyttävät enemmän aikaa valikoidessaan yrityksiä miltä edes pyytävät tarjousta palvelusta. Smart Insights tutki jo muutama vuosi sitten miten yrityksen etsivät informaatiota palveluntarjoajista. Tulokset olivat minusta erittäin kuvaavia.

Verkkosivusi on 2010 luvun myyntimies.

Tutkimukseen osallistui yrityksiä viidestä eri maasta ja 68% vastanneista yrityksistä kertoi etsivänsä tietoa yritysten verkkosivuilta. 68% on niin valtava luku etten ymmärrä miten B2B yrityksillä on yleisesti edes varaa jättää verkkosivustojaan huonolle tasolle.

Vaikka B2B yrityksillä verkkosivuston liikenne on yleisesti huomattavasti vähäisempää kuin B2C yrityksillä on keskiostoksen koko kompensoi vähäisen liikenteen määrän. Voit myös olla varma että myyjän kontaktikäynnin jälkeen asiakasyrityksestä vieraillaan hyvin nopeasti verkkosivustollasi.

Seuraamme tarkasti itse mitkä yritykset käyvät verkkosivustollamme ja tiedämme, että hyvin usein asiakkaamme katsovat verkkosivustoltamme miten meillä menee. Verkkosivusto on siis myös hyvä tapa osoittaa, että teemme joka päivä töitä voidaksemme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin.

Hakukoneet ovat kaikkialla

65% yrityksistä käytti tiedon hakuun hakukoneita. Hakukoneissa näkyminen on siis erittäin tärkeää (suorastaan välttämätöntä). Jos et ole hakutulosten ensimmäisellä sivulla kun tuotteitasi tai palveluitasi haetaan olet automaattisesti ulkona keskustelusta, kun yritys etsii palveluntarjoajaa.

Tiesitkö että vain 2% hakuja tekevistä ihmistä menee Googlen toiselle hakutulossivulle. Kolmannelle ei juuri kukaan.

Hakukoneoptimoinnilla nouset orgaanisissa hakutuloksissa korkeammalle ja näin olet jatkuvasti asiakkaiden löydettävissä helposti. Hakukoneoptimoinnilta et voi kuitenkaan odottaa tuloksia nopeasti vaan se on pitkä prosessi missä yrityksesi verkkosivustoa voidaan joutua muokkaamaan kovalla kädellä.

Oikotie Googlen etusivulle on Google adwords-mainonta. Kampanja voidaan tarvittaessa käynnistää nopeasti ja sillä saadaan myös tärkeää informaatiota miten paljon hakusanoilla on liikennettä. Kampanjan jatkuvan kehittämisen avulla saadaan liikenne hiottua tarkemmaksi ja pian huomaat miten verkkosivustosi liikenne on kasvanut.

Oletko muuten koskaan miettinyt, että millaisen kuvan jätät asiakkaalle, jos sinua ei löydy palvelusi nimellä Googlen hausta. Googlen algoritmi nostaa etusivulle sellaisia yrityksiä jotka ovat näkyviä verkossa, joidenka sisältö on hyvää ja se on oikein kohdennettu. Kai sinun yrityksesi haluaa olla näiden yritysten joukossa?

Sähköposti avataan kun se tulee kumppaniyritykseltä

Sähköpostimarkkinoinnin ilmoitti 45% yrityksistä olevan hyvä informaatiokanava. Sähköpostia pidettiin erityisesti hyvänä kanavana kun se tuli yritykseltä jonka kanssa on jo asiakassuhde. Tällöin asiakasyritys avaa sähköpostin todennäköisemmin ja on kiinnostunut sen sisällöstä.

Suosittelenkin erittäin lämpimästi kaikille B2B yrityksille sähköpostilistojen käyttämistä ja hyvän sisältöstrategian tekemistä mitä asiakkaille lähetetään. Toimivilla verkkosivuilla on muuten mahdollista yhdistää sähköpostimarkkinointi ja hakukoneoptimointi. Miten se tapahtuu on aiheena blogissamme vuodenvaihteen jälkeen.

Summa summarum

Tämänkertainen kirjoitukseni oli hieman puhuttelevampi. Olen viime viikkoina käynyt kymmeniä ja taas kymmeniä B2B yritysten verkkosivuja läpi hakukonenäkyvyyden kannalta läpi liittyen asiakasprojektiimme. On ollut mielenkiintoista ja hieman järkyttävää huomata miten erilaisella tasolla jopa samalla alalla olevat yritykset ovat. Kun olet lukenut blogini tähän asti läpi niin tee vielä yksi asia. Tyhjennä selaimesi historiatiedot ja mene Googlen hakuun. Tee muutamia hakuja yrityksesi tärkeimmillä hakusanoilla ja katso miten sivustosi löytyy.

Oletko tyytyväinen sinun yrityksesi löydettävyyteen Googlen haussa?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää