• Sisältömarkkinointi

Voimista blogitekstisi vaikuttavuutta oikealla rakenteella

Blogitekstin rakenne on hyvin oleellinen sen kannalta, jaksaako lukija lukea tekstin loppuun asti.

Kimmo Pulkka

Vuonna 2017 nettiin julkaistiin 2 000 000 blogitekstiä. Joka päivä. Suurin osa niistä on kuitenkin täysin hyödyttömiä niiden julkaisijalle, koska blogitekstin rakenteeseen ei ole kiinnitetty huomiota.

Jos et halua, että kirjoittamasi blogitekstit ovat turhia, niin lue tämä kirjoitus. Opit luomaan teksteillesi rakenteen, jota lukijan on helppo seurata ja joka saa hänet toimimaan. Voit soveltaa näitä periaatteita kaikkiin kirjoittamiisi teksteihin ja voimistaa niiden vaikuttavuutta.

En käsittele tällä kertaa blogien sisältöä, sisältömarkkinointia tai hakukoneoptimointia, vaan puhtaasti tekstin rakennetta.

Aloitetaan!

1) Valitse tekstille yksi aihe ja pysy siinä

Älä kirjoita yhtä blogitekstiä omenoista ja päärynöistä, vaan kirjoita molemmista omat tekstinsä. Tekstistäsi tulee paljon vaikuttavampaa, kun kirjoitat yhdestä aiheesta kerrallaan, koska lukija pysyy paremmin tekstin mukana. Näin hän myös muistaa kirjoittamasi asiat paremmin.

Hyvä käytännön vinkki aiheessa pysymiselle on kirjoittaa itsellesi ylös, mitä haluat lukijan saavan tekstistäsi ja mitä aihetta käsittelet tekstissäsi.

Itselläni on nyt ylhäällä:

  • Lukija oppii hyvän rakenteen blogiteksteille
  • Käsittelen blogitekstin rakenteen perusasioita.

Tämä helpottaa minua huomattavasti siinä, etten kirjoita tätä tekstisisällön näkökulmasta, vaan juurikin rakenteen näkökulmasta.

2) Luo houkutteleva otsikko

Hyvä otsikko on tekstisi tärkein yksittäinen elementti. Otsikon ainut tehtävä on saada lukijasi klikkaamaan sitä. Jos otsikko epäonnistuu tehtävässään, koko muu teksti on turhaa. Harmillisen usein näin myös käy.

Monesti kirjoitetaan teksti loppuun ja sitten muistetaan ”Ainiin, otsikko vielä.”. Tekstin kirjoittamisen jälkeen otsikon teko tuntuu työläältä ja otsikoksi kirjoitetaan ensimmäinen parin sanan pötkylä, mikä tulee mieleen.

Näin pilataan käytännössä koko blogiteksti. Panosta siis edes 10 minuuttia hyvän otsikon luomiseen ja tee useita eri otsikkoversioita. Se maksaa itsensä takaisin, eikä aikapanostuksesi blogitekstiin mene hukkaan.

Millainen on hyvä otsikko?

Hyvä otsikko kertoo, mitä lukija tulee tekstistä saamaan. Se antaa lukijallesi syyn klikata sitä.

Tämän blogitekstin otsikko olisi voinut olla: ”Perusasioita tekstin rakenteesta”. Tuosta käy ilmi, mitä teksti käsittelee, mutta onhan tuo todella huono. Se ei anna lukijalle minkäänlaista syytä klikkaukseen. Hieman parempi olisi: ”Lue kuinka tekstin rakenteen perusasiat vaikuttavat luettavuuteen” Ihan ok, mutta varsinaiset hyödyt puuttuvat täysin.

Hyvä otsikko kertoo siis lukijan tekstistä saamat hyödyt. Luettavuuden parantaminen on toki hyöty, mutta ei kukaan halua lähtökohtaisesti parantaa tekstinsä luettavuutta. Me haluamme niitä hyötyjä, joita hyvä luettavuus ja rakenne tuovat mukanaan; tekstiäsi luetaan ja jaetaan somessa, pääset vaikuttamaan asiakkaisiisi, saat lisää liidejä, saat lisää kauppaa jne.

Väliotsikot ovat tärkeitä!

Väliotsikoiden tehtävä on jäsentää tekstiä, tehdä siitä helposti selattava ja pitää lukijan kiinnostus yllä. Usein skannaamme tekstin läpi ennen kuin luemme sen kokonaan, joten iskevillä väliotsikoilla helpotat lukijan päätöstä lukea teksti kokonaan.

Huomaat varmaan, että voit selailla tämänkin tekstin helposti läpi väliotsikoiden avulla ja paneutua tarkemmin niihin kohtiin, jotka koet kaikista mielenkiintoisimmiksi.

3) Tempaise lukija mukaasi ensimmäisessä lauseessa ja kappaleessa 

Ensimmäisen kappaleen ensimmäiset lauseet ovat otsikon jälkeen toiseksi tärkein blogitekstin elementti.

Ensimmäisten lauseiden tulee lisätä entisestään otsikolla luotua mielenkiintoa. Ensimmäinen kappale on ikään kuin otsikon jatke, josta selviää vielä tarkemmin se, mitä lukija tulee blogitekstistä saamaan.

Laimea ja ympäripyöreä alku, joka ei tempaise lukijaa heti mukaansa, on yhtä kohtalokas kuin huonosti suunniteltu otsikko. Vertaile näitä kahta alkua:

”Kirjoitan nykyisin 2x nopeammin, kun sisäistin viikko sitten yhden yksinkertaisen asian kirjoittamiseen liittyen. Haluan jakaa oivallukseni, jotta sinäkin voit oppia kirjoittamaan tuplasti nopeammin viikossa”

VS.

”Tehokkuus on nykypäivän trendejä. Työt halutaan tehdä nopeammin, jotta ne eivät kasaannu suuriksi todo-listoiksi, jotka pitää purkaa juuri ennen deadlineja. Se on stressaava ja laskee tehokkuutta entisestään… 

blaa blaa…” 

Kumpi alku nappaa lukijan mukaan paremmin? Mene siis heti asiaan, jotta lukija ei malta poistua.

4) Kirjoita lyhyitä lauseita ja kappaleita

Jos haluat tekstisi olevan tehokasta ja vaikuttavaa, niin pidä tekstisi yksinkertaisena, koska näin lukijan on helpompi sisäistää sanomasi. Älä siis ota kirjoittamista kaunokirjallisuuskilpailuna tai tee monimutkaisia lauseita.

Helppo keino yksinkertaistaa tekstiäsi, on lisätä pisteiden määrää. Jos lauseeseen (virkkeeseen) tulee kolme pilkkua, niin kokeile jakaa se kahdeksi erilliseksi lauseeksi.

Esimerkki:

”Jotta saat lauseestasi selkeämmän, on sinun muutettava lauseesi rakennetta siten, että vähennät pilkkujen määrää ja jaat lauseen kahtia pisteellä, jotta lukija sisäistää paremmin, mitä haluat sanoa.”

VS

”Saat lauseestasi selkeämmän, kun vähennät pilkkujen määrää ja jaat pitkät lauseet pisteellä kahtia. Lyhyiden lauseiden ansiosta lukija sisäistää paremmin sen, mitä haluat sanoa.”

Lyhyet lauseet ovat selkeytensä ansiosta myös paljon tehokkaampia ja vaikuttavampia kuin pitkät lauseet. Lue vielä nuo kaksi esimerkkilausetta ja kuvittele, että joku puhuisi ne sinulle kasvotusten. Ensimmäisessä pilkkusalaatissa tunnelma on huomattavasti epävarmempi. Jälkimmäinen on itsevarma ja asiantuntijamainen.

Mikä on sopiva kappaleen pituus?

Sopiva kappaleen pituus on 1-5 lausetta. Lyhyet kappaleet ovat helpompia selata läpi, jolloin tärkeimmät pointtisi osuvat lukijan silmään helpommin, eivätkä katoa tekstimuurin uumeniin. Lisäksi 1-5 lauseen pituiset kappaleet säilyvät mukavan mittaisena myös mobiilissa.

5) Lisää blogitekstin loppuun Call-to-Action (CTA)

Pyydä lopuksi lukijaa suorittamaan jokin haluamasi toiminto. Se voi olla jonkun aiemman aiheeseen liittyvän blogin lukeminen, sähköpostilistalle liittyminen, palveluihin tutustuminen, oppaan lataaminen, kommentoiminen tai vaikka tekstin jakaminen Facebookissa.

Pyydä ihan rohkeasti, sillä jos lukija on käyttänyt arvokasta aikaansa lukemalla tekstisi kokonaan, niin olet todennäköisesti onnistunut herättämään hänessä positiivisia ajatuksia.

CTA:n voi laittaa myös keskelle blogitekstiä, mikäli se istuu tekstin sekaan luontevasti.

Yhteenveto

Näillä vinkeillä saat tehtyä tekstistäsi helpommin luettavan, mikä on erittäin tärkeää, koska netti on pullollaan blogitekstejä. Yli 2 000 000 blogitekstiä julkaistaa päivittäin, niin kuin jo opimme. Lukijalla on siis vara valita, eivätkä rakenteeltaan raskaat kirjoitukset pärjää siinä kilpailussa.

Vaikka puhuin nyt paljon blogeista, niin voit soveltaa tulevaisuudessa näitä vinkkejä kaikkiin kirjoituksiisi; palvelu- ja tuotekuvaukset, sähköpostit, blogit, esitteet jne. toimivat kaikki samalla rakenteella.

Millaisessa kunnossa yrityksesi sisällöt ovat tällä hetkellä? Jos niissä on korjattavaa, niin voit aloittaa rakenteen korjaamisen näillä vinkeillä. Helpoin tapa on kuitenkin ottaa meihin yhteyttä, niin saat sisältösi kerralla kuntoon. Voit myös auttaa tuttavaasi ja vinkata tästä blogista hänelle!

Siispä: Ota meihin yhteyttä tai tee tuttavallesi palvelus ja vinkkaa tekstistä hänelle!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää