• Hakukoneoptimointi

WordPress sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Tässä miniopas Wordpress sivuston sisäiseen optimointiin.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Erittäin monen Suomalaisenkin yrityksen kotisivut on toteutettu WordPressin avulla eikä ihme, se on nopea ja joustava alusta verkkosivuille.

Tässä siis miniopas hakukoneoptimointiin, joka jokaisen WordPress sivuston omistajan kannattaa lukea.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osaan:

  1. Indeksointi (Pystyykö hakukoneet käymään sivuston lävitse ja lisäämään sen sisällön indeksiinsä)
  2. Löydettävyys (Miten hakukoneet pystyvät määrittämään sivustosi sisällön ja teeman)
  3. Optimointi (Miten hakukoneet näkevät sivustostasi ja miten ne sijoittavat sen ja miten sijoitusten parantamiselle voidaan tehdä)

1. Indeksointi

Googlen on pystyttävä käymään sivustosi lävitse roboteillaan tai sivusto ei löydy Googlesta.
Seuraavat asiat on oltava kunnossa:

  1. Robots.txt ei saa blokata robottien pääsyä sivustolle. (Sivuston niihin osiin, joiden halutaan Googlesta löytyvän)
  2. Noindex tagit eivät saa estää robottien liikkumista.
  3. Canonical tagissa väärä url-osoite voi estää indeksoinnin.

Robots.txt

WordPress luo sinulle automaattisesti robots.txt tiedoston, sivuston indeksointia ja robots.txt tiedoston vaikutusta siihen voi testata Google Search Consolen avulla.

Noindex tagi

Tagilla voi estää Googlea indeksoimasta sivustoa, jos siellä lukee ”noindex”, oikea muoto tagin sisältöön on:
<meta name=”robots” value=”index,follow” />

Tällöin Google lisää kyseisen sivun indeksiinsä.

Väärä canonical

Canonical tagilla pystytään kertomaan Googlelle, kumpi kahdesta sivusta joilla on sama sisältö, tulee listata hakutuloksiin. Canonisen urlin määrittäminen onnistuu WordPress Yoast SEO, pluginilla. Url-soite on kuitenkin syytä kirjoittaa oikein, muuten saattaa hävittää sivuston hakukoneista.

2. Löydettävyys

Löydettävyys tarkoittaa sitä, että Google osaa etsiä kaiken sisällön sivustoltasi. Tärkeää on seuraavat asiat:

  1. XML-sitemap
  2. HTML sitemap
  3. Relevantit linkit
  4. Murupolku

XML-sitemap

XML-sitemap kertoo Googlelle sivuston rakenteen ja näin varmistat, että jokainen sivu tulee lisättyä Googlen indeksiin. XML-sitemap myös ilmoittaa muutoksista Googlelle ja näin sivuston indeksointi nopeutuu huomattavasti. Sitemapin luominen onnistuu myös Yoastin WordPress SEO pluginilla.

HTML sitemap

Tämä sitemap on taas vierailijoiden käyttöön, varsinkin isoilla sivustoilla se helpottaa sivuston rakenteen ymmärtämistä. HTML-sitemap myös varmistaa sen, että jokaiselle sivuston sivulle johtaa ainakin yksi linkki.

Relevantit linkit

Toisilleen hyödylliset ja saman aihepiirin sisällöt ja sivut on hyvä linkittää yhteen. WordPressissä on Post Connector plugin, mikä tekee tämän helpoksi ja automaattiseksi.

Murupolku

Murupolku kertoo missä kohtaa sivustoa surffaaja liikkuu. Murupolku helpottaa myös Googlea hahmottamaan sivuston rakenteen hierarkiaa, sekä luo arvokkaita hakusanarikkaita linkkejä syvälle sivustoon.

3. Hakukoneoptimointi WordPressissä

Viimeinen osuus sivuston sisäisessä optimoinnissa on sisältö ja sen tuottaminen myös hakukoneiden näkökulmasta oikein. Kyse on siis hakusanojen sijoittelusta oikeisiin kohtiin sivustoa.

WordPress SEO plugin helpottaa sisällön tuottoa ja siihen voi syöttää esim. blogitekstin tärkeimmän hakulauseen ja sen jälkeen plugini pisteyttää blogikirjoituksen sen hakulauseen mukaan.

Plugin tarkistaa seuraavat asiat:

  1. Postauksen otsikko
  2. Sivun title
  3. URL
  4. Sisältö
  5. Meta-description
  6. Plugin tarkastaa myös sen, kilpaileeko joku toinen sivustosi alasivu samasta hakutermistä.

Varsinkin kun sisällön tuottajia on useita, auttaa plugin sisällön tuottamisen prosessissa ja muistamaan myös hakukoneiden olemassa olon tekstiä luodessa. Pienillä muutoksilla, voidaan saada iso etu kävijämäärissä Googlesta.

Yhteenveto WordPressin hakukoneoptimoinnista

Yoast SEO pluginillä pääset alkuun sivuston hakukoneoptimoinnissa ja se on helppokäyttöinen. Hakukoneoptimointi on kuitenkin laaja prosessi mikä vaatii strategian luomista ja hakusanojen tutkimista, jotta osaat käyttää oikeita ja relevantteja hakusanoja luodessasi sisältöjä verkkosivuille.

Jos haluat saada hakukonenäkyvyytesi kuntoon varmuudella ja ammattitaidolla, ota yhteyttä meihin! Täältä löydät esimerkkejä tuloksellisista hakukoneoptimointi projekteista.

 

Hakukonenäkyvyys kuntoon. Me autamme lisäämään liikennettä sivustollesi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää