• Hakukoneoptimointi
  • Sisältömarkkinointi
  • Strategia
  • Tekoäly

Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, miten hyvin perustelette sivustollanne syyt ostaa juuri teiltä.

Kimmo Pulkka

Google ja muut suuret hakukoneet ovat muuttumassa keskusteluiksi tekoälyn kanssa niin, että tekoäly tarjoaa tietoa hakijan kysymyksiin. Samaan aikaan ihmiset ovat alkaneet käyttämään tiedonhakuun yhä useammin ChatGPT:n, Clauden tai Perplexityn kaltaisia työkaluja.

Tämä on merkittävin muutos, mitä digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa on tähän mennessä tapahtunut. Se nimittäin muuttaa samaan aikaan sekä asiakkaiden käyttäytymistä, että vaatimuksia hyvälle markkinoinnille ja hakukoneista löydettävyydelle.

Perinteisesti yritykset ovat voineet luottaa siihen, että potentiaalinen asiakas päätyy verkkosivuille hakukoneen kautta ja tutustuu siellä tarjontaan ja brändiin. Tekoälytyökalut muuttavat tämän dynamiikan: ne toimivat välikätenä, joka tiivistää tiedon useista lähteistä ja tarjoilee sen valmiiksi pureskeltuna. Joku voisi sanoa ilmiötä jopa rikkinäiseksi puhelimeksi.

Kyseessä on siis ihan eri tason muutos kuin vuosia sitten hakukoneiden tai sosiaalisen median aiheuttamat muutokset, sillä tekoäly ei pelkästään välitä tietoa – se analysoi, vertailee ja tekee johtopäätöksiä asiakkaan puolesta.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakas ei välttämättä koskaan vieraile yrityksesi verkkosivuilla, vaikka olisit ollut potentiaalinen vaihtoehto ja mukana asiakkaan harkintaprosessissa. Sen sijaan hän käy dialogia tekoälyn kanssa: ”Mitkä ovat parhaat vaihtoehdot tuotannonohjausjärjestelmäksi keskisuurelle teollisuusyritykselle? Entä mitkä näistä toimivat parhaiten prosessiteollisuudessa? Miten järjestelmä X vertautuu järjestelmään Y?” Tekoäly analysoi ja vertailee vaihtoehtoja asiakkaan puolesta, nostaa esiin käyttäjäkokemuksia ja suosittelee sopivimpia ratkaisuja. Vasta tämän esikarsintavaiheen jälkeen asiakas siirtyy yritysten sivuille tutustumaan lisää.

Miten näin suuri muutos tulee huomioida markkinointistrategiassa?

Tekoälyn nousu tiedonhaun keskiöön muuttaa erityisesti vaatimukset sille, miten yritysten täytyy kertoa arvolupauksensa ja erottautumistekijänsä.

Tekoäly pystyy analysoimaan sekunneissa satojen tuotteiden ominaisuudet, hinnat ja käyttäjäkokemukset tavalla, johon yksittäinen kuluttaja ei koskaan kykenisi. Sitten se listaa parhaat vaihtoehdot asiakkaalle kylmän excelimäisesti perustuen löytämäänsä dataan ja faktaan. Brändinne, tone of voicenne tai mikään tällainen pehmeämpi arvo ei pääse tekoälyn listauksissa näkyviin. Kyse on ainoastaan tiedon välittämisestä – siitä mitä sanotte ja mitä teistä sanotaan verkossa.

Tiivistetysti muutos tarkoittaa sitä, että tuotteiden todellinen laatu, asiakastyytyväisyys ja todennetut luvut nousevat markkinoinnin retoriikkaa ja ”tyhjän puhumista” tärkeämmiksi. Tämä korostuu erityisesti ostoprosessin alkupäässä, jossa tekoälyä käytetään vaihtoehtojen karsimiseen. Tekoäly painottaa vahvasti todellisia lukuja, selkeitä osoituksia asiantuntijuudesta (sertifikaatit, menestys kilpailuissa jne.) sekä asiakasarvioita ja -suosituksia.

Mielestäni tämä kaikki on vain tosi hyvä asia. Muutos pakottaa yritykset miettimään, kuinka he todella eroavat kilpailijastaan ja mitä uniikkia arvoa he tuottavat asiakkailleen. Pelkästään tuon pohtimisella voi olla kauaskantoisia positiivisia seurauksia myyntiin ja yrityksen menestykseen. Ihan siis ilman tätä tekoälyjuttuakaan.

Mitä siis konkreettisesti kannattaa alkaa tekemään?

1. Tue asiantuntijuuttanne faktoilla

Lähde liikkeelle siitä, että selvität, mitä tekoälytyökalut ajattelevat yrityksestäsi tällä hetkellä. Kysy ChatGPT:tä tai vastaavalta työkalulta yrityksestäsi. Mitä tekoäly löytää, mitä se korostaa ja mikä jää huomaamatta? Tämä yksinkertainen testi paljastaa usein yllättäviä puutteita sisällöissä.

Tekoäly priorisoi tietoa, joka on selkeästi järjesteltyä ja hyvin dokumentoitua. Tämä tarkoittaa, että markkinointikielen rinnalla väitteet tulee todentaa faktoilla ja luvuilla. Älä sano ainoastaan, että teillä on pitkä kokemus. Pura kokemus myös lukuihin: 30-vuotias yritys, jossa on 3000 henkilövuoden ja 1000 asiakascasen kokemus näiltä toimialoilta.

Lisäksi asiakascaset ja tulokset tulee dokumentoida selkeinä tarinoina, painottaen mitattavia tuloksia ja konkreettisia hyötyjä eri ostajapersoonien näkökulmasta. Kannusta siis tyytyväisiä asiakkaita jakamaan entistä enemmän kokemuksiaan verkossa joko itsenäisesti tai referenssitarinoiden muodossa. Myös yrityksenne omat tutkimuscaset ja analyysit tarjoavat ”herkullista” aineistoa tekoälyn masun täytteeksi. On syytä muistaa, että jatkossa jokaisen tuottamasi sisällön lukee myös tekoäly.

2. Kirkasta arvolupaus, pääviestit ja erottautumistekijät ostajapersoonittain

Tämä on erityisen tärkeää, sillä tekoäly pystyy personoimaan vastauksiaan kysyjän profiilin ja tarpeiden mukaan. Yrityksen on siksi rakennettava selkeät ostopolut ja arvolupaukset eri ostajapersoonille. Jos sivustollasi ei kerrota aukottomasti, miksi tietynlaisen ostajapersoonan kannattaa ostaa myymäsi tuote, niin tekoäly ei mitenkään osaa kertoa sitä asiakkaallenne. Tilanne on sama kuin palkkaisitte uuden myyjän, joka saa käyttää ainoastaan sitä tietoa, joka teistä verkosta löytyy. Tulisiko kauppaa?

Kirkasta siis arvolupauksenne ja erottautumistekijät. Tarjoa näiden tueksi myös todennettua dataa, koska tekoäly toimii tiedonvälittäjänä, jolloin se priorisoi ja nostaa esiin:

  • Tarkkoja lukuja: ”Nopea toimitus” 👉 ”Toimitusaika keskimäärin 1,8 päivää”
  • Mitattavia tuloksia: ”Merkittävät säästöt” 👉 ”ROI keskimäärin 127% ensimmäisen vuoden aikana”
  • Todennettavia väittämiä: ”Asiakkaamme ovat tyytyväisiä” 👉 ”96% asiakkaista suosittelee, n=780”

Arvolupausten kommunikoinnissa korostuu myös täsmällisyys. Tekoäly poimii ja vertailee yrityksen keskeisiä kilpailuetuja, joten voit helpottaa sitä työtä esimerkiksi tällaisilla ilmauksilla:

  • Konkreettiset erottautumistekijät: ”Ainoa toimija markkinalla, joka tarjoaa 24/7 päivystyksen”
  • Mitattavat edut kilpailijoihin nähden: ”Keskimäärin 23 % edullisempi kuin kolme suurinta kilpailijaa (vuoden 2025 data)”
  • Validoidut asiantuntijaväittämät: ”15 vuoden kokemus, yli 500 toteutettua projektia toimialalla”

Tämän kaiken voi tiivistää ajatukseen: Sano markkinoinnissa enemmän sellaisia asioita, joita yksikään kilpaileva yritys ei voi sanoa. Tue sanomaasi faktoilla ja kerro hyödyistä, joita eri ostajapersoonat tulevat saamaan.

3. Helpota tekoälyn vertailutyötä järjestelemällä sisältö oikein

Kyse ei ole vain siitä, mitä sanot, vaan erityisesti siitä, miten sanot sen. Tekoäly etsii vertailtavaa tietoa ja nostaa esiin parhaiten jäsennellyn informaation. Tämä tarkoittaa, että sisällön rakenteeseen ja tekniseen toteutukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lähde liikkeelle FAQ-osiosta. Kun asiakas kysyy tekoälyltä jotain, tekoäly etsii suoria vastauksia kysymyksiin. FAQ-osio on tekoälylle kuin kultakaivos, koska se tarjoaa valmiiksi jäsenneltyjä vastauksia tyypillisimpiin kysymyksiin. Varmista, että FAQ kattaa kaikki keskeiset teemat tuotteista, palveluista, hinnoittelusta ja toimintatavoista. Muista myös päivittää FAQ-osiota säännöllisesti asiakkaiden todellisten kysymysten pohjalta. Hakusanatutkimus tarjoaa tähän hyvää materiaali myös.

Tuote- ja palveluvertailut kannattaa rakentaa strukturoidusti. Tekoäly rakastaa taulukoita ja selkeitä vertailuja. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kolme eri palvelutasoa, esitä niiden erot selkeänä taulukkona. Näin tekoäly pystyy nopeasti vertailemaan ominaisuuksia ja hintoja.

Erityisen tärkeää on myös tekninen toteutus. Lisää metatiedot ja alt-tekstit kaikkiin olennaisiin elementteihin. Tämä ei ole vain hakukoneoptimointia, sillä tekoäly käyttää näitä tietoja ymmärtääkseen sisällön kontekstin ja merkityksen. Jos sinulla on esimerkiksi kuva tyytyväisestä asiakkaasta, älä käytä alt-tekstinä vain ”asiakas”, vaan kuvaile konteksti: ”Asiakasyrityksen toimitusjohtaja kertoo, kuinka yritys säästi 30 % IT-kuluissa uuden järjestelmän myötä.”

Muista myös, että tekoäly arvostaa ajantasaisuutta. Lisää sisältöihin päivämäärät ja varmista, että poistat tai päivität vanhentuneen tiedon sivuilta. Tekoäly priorisoi tuoretta tietoa, joten säännöllinen sisällön päivittäminen on tärkeää.

Muutos on suuri, mutta ovatko vaatimukset yrityksille lopulta niin suuria?

Jos luet yllä olevan kolmen kohdan listan uudestaan, niin eikö kyseessä ole lopulta melko perustavanlaatuisia asioita, joiden tulisi olla kunnossa jo nyt? Verkkosivustonne on yrityksenne tärkein myyjä, ja mitä paremmin saat sivustonne perustelemaan, miksi ostaa juuri teiltä, sen helpompaa kaikesta muusta myynnistä ja markkinoinnista tulee.

Kaiken tämän ytimessä on ymmärrys siitä, että tekoäly ei ole vain uusi hakukone, vaan sivustonne sisällön tulkitsija ja tiedonvälittäjä. Se analysoi ja yhdistelee tietoa tavalla, joka vaatii yrityksiltä entistä järjestelmällisempää ja läpinäkyvämpää tapaa kommunikoida arvolupauksensa ja kilpailuetunsa. Siitä on hyötyä sekä tekoälylle, mutta myös ihmiselle.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää