• Videomainonta
  • YouTube

YouTube -mainonnan hinta – mistä maksat markkinoidessasi?

Videomainonnan hinta riippuu erityisesti kohderyhmäsi koosta ja siitä, kuinka paljon haluat mainoksiasi näyttää.

Lauri Karvonen

Paljonko YouTubessa mainostaminen maksaa?  Videomainonnan hinta riippuu erityisesti kohderyhmästäsi ja koosta ja siitä, kuinka paljon haluat mainoksiasi näyttää. Mikäli haluat kohdentaa mainosvideoitasi näyttämisen esimerkiksi vain sivustollasi vierailleille, voi budjetti olla muutamia kymppejä tai satasia kuussa. Jos haluat suunnata videosi suuremmalle yleisölle voi jakeluun budjetoida budjetoida mitä vain satasista kymmeniin tuhansiin euroihin (riippuen kohderyhmäsi koosta).

YouTuben-mainonnan hinnoittelu perustuu videon katselukertoihin. Suomessa hinta vaihtelee yleensä noin 0,01 – 0,05 euron välillä per katselukerta. Esimerkiksi uudelleenmarkkinointiyleisöjen kohdalla saatat joutua maksamaan näkyvyydestä tätä enemmän.

Hinta 10 000 katselukerralle on siis tyypillisesti noin 100 – 500 euron välillä.

Koska tarkemmin kohdennetut yleisöt ovat kilpailluimpia, niistä joutuu ja kannattaa maksaa enemmän kuin laajemmista heikommin tuottavista yleisöistä.

Milloin konkreettisesti maksat YouTube-mainoksestasi?

Maksat vain silloin, kun katsoja katsoo 30 sekuntia videostasi (tai koko videon, jos se kestää alle 30 sekuntia) tai kun katsoja klikkaa videon yhteydessä olevasta linkistä verkkosivuille.

YouTube-mainonnassa et siis maksa yhtään mitään siitä, kun mainosvideosi lähtee näkymään (näyttökerta, impression). Maksat vain silloin, kun videotasi katsotaan (katselukerrat, views) ylläolevan määritelmän mukaisesti.

Paljonko yritykset käyttävät rahaa Youtube-mainontaan?

Otetaan tarkasteluun esimerkiksi Suomessa myytävät talvirenkaat.

Suomessa Nokian Hakkapeliitta 9 –videolla on noin 106 tuhatta katselukertaa ja Michelin X-Ice North 4 renkaan Suomessa näytetyillä videoilla noin 617 tuhatta katselukertaa. Continental IceContact 2 kohdalla näyttää siltä, että yritys on panostanut YouTubessa ainoastaan Venäjän markkinointiin, sillä uusimmat Suomeen suunnatut YouTube-mainokset ovat yli viiden vuoden takaa.

Riippuen mainosten kohdistuksista ja hintatarjouksista, voidaan olettaa, että Nokian Hakkapeliitta 9 jakeluun on käytetty noin 1500 – 2000 euroa ja Michelin X-Ice North 4 videon näyttämiseen noin 9000 – 12 000 euroa. Suhteutettuna videotuotannon kustannuksiin, käytetään videoiden jakeluun Suomessa erittäin maltillisesti euroja. Jos käytät rahaa videosisällön tuottamiseen, muista budjetoida rahaa myös videoiden jakeluun.

Millaisia tuloksia YouTube-mainontaan käytetyllä rahalla voi saada?

Kuvitellaan että olet tehnyt minuutin mittaisen asiakasreferenssivideon. Näytät videota maksettuna uudelleenmarkkinointina sivustollasi vieraille sekä in-market yleisölle ”markkinointipalveluista kiinnostuneet”. Tämän esimerkin referenssivideo on saanut noin 10 000 katselukertaa ja sen markkinointiin on käytetty noin 350 euroa. Tässä oikeaan keissiin perustuvassa esimerkissä katselukerrat ovat jakaantuneet karkeasti puoliksi uudelleenmarkkinointiyleisön ja kylmän yleisön välille. Kustannukset ovat puolestaan jakaantuneet siten, että 75 % kustannuksista on käytetty uudelleenmarkkinointiyleisöön 25 % kylmään yleisöön.

Yhden katselukerran hinnaksi muodostui keskimäärin 0,035 euroa. Oliko mainonta onnistunutta? Kannattiko videomainontaan käyttää rahaa? Onko järkevää maksaa uudelleenmarkkinointiyleisön katselukerrasta yli kaksinkertaisesti suhteessa kylmään yleisöön?

Esimerkin kampanjassa saatiin 108 siirtymistä verkkosivuille ja viisi verkkolehden latausta. Tämän lisäksi uudelleenmarkkinoinnin kautta saatiin yksi näyttökerta-avusteinen tarjouspyyntö, eli asiakas on katsonut videon ja tämän jälkeen lähettänyt tarjouspyynnön. Tässä kampanjassa videomainonta ei ollut se tärkein liidien lähde vaan tuki muita markkinointikanavia. Tutkitusti mainostajilla, jotka hyödyntävät samaan aikaan YouTuben videomainoksia ja hakuverkkomainontaa, on kolme prosenttia korkeampi konversioprosentti kuin mainostajilla, jotka hyödyntävät pelkkää hakuverkkomainontaa. Oikein toteutettu videomainonta kannattaa.

Videomainonnan tulosten tarkastelu

Videomainonnan tuloksia ei kannata mitata samalla tavalla kuin muiden kanavien tuloksia. Videomainonta tukee tunnettuuden lisääntymistä ja auttaa vahvistamaan ostopäätöstä. Älä odota edullista liikennettä verkkosivuille, sillä vaikka myös videoista voidaan saada liikennettä verkkosivuille, ei tämä ole videomainonnan päätavoite.

Järkevintä videomainonnassa on verrata eri videoiden ja yleisökohdistusten katseluprosentteja (kuinka pitkään videota katsotaan) – ja keskittyä toimivimpiin yleisökohdistuksiin. Lisäksi on hyvä seurata kohdeyleisön kokoa ja esimerkiksi näyttökertojen frekvenssiä. Konversioista suosittelen tarkkailemaan erityisesti näyttökerta-avusteisia konversioita (henkilö on nähnyt mainoksen ja siirtynyt myöhemmin sivuille tekemään halutun toimenpiteen).

Youtube-mainonnassa saat tarkasti mitattua, kuinka monesti videotasi on näytetty eri henkilöille. Saat seurattua, kuinka pitkään eri videoitasi katsotaan ja kuinka pitkään eri kohderyhmäsi katsovat videoita.

Kuinka Youtube-mainonnasta voi hyötyä?

YouTube-mainonnan selkeät vahvuudet ovat:

  • tavoittavuus
  • kohdentaminen
  • mitattavuus
  • fiiliksen välittäminen

Koska voit kohdentaa YouTube-mainonnan tarkkaan, voi mainonnan aloittaa erittäin kohtuullisella mediabudjetilla. Mikäli erityyppisten videomainosten tulokset kiinnostavat, suosittelen tutustumaan lisää Rulla Median sivuilta.

Loppusanat

Videomainonnalla voit tehokkaasti vallata asiakkaasi huomion ja se tukee hyvin muita markkinointitoimia. Kuten Rulla Median Jussi Riekki kertoo:  ”Video myy mahdollisuuksia, avauksia, harhautuksia, nopeita syöttöjä. Paraskaan video tuo harvoin yksinään voittoja – myös yrityksen muut funktiot täytyy olla kunnossa.” Tämän vuoksi, vaikka innostuisit mistä tahansa kanavasta (olipa se sitten YouTube, Twitch tai Instagram), tärkeintä on, että perusasiat verkkosivuillasi ovat kunnossa. Suosittelen siksi perehtymään myös blogikirjoitukseemme, joka kertoo koko sivustosi sisältömarkkinoinnin tärkeydestä markkinoinnillesi.

Mikäli haluat kuulla videomainonnan mahdollisuuksista juuri sinun yrityksesi tarpeisiin, ota yhteyttä! Kerromme rehellisesti, millaisilla kohdennuksilla ja budjetilla videomainontaa on järkevää lähteä toteuttamaan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää