• Hakukoneoptimointi

Yrityksen maineenhallinta hakukoneissa

Liittyen kirjoitukseeni hakukoneoptimoinnista brändin rakentamisessa sekä ihmisten ostoprosessin muutoksesta, käymme tänään lävitse sitä, miten merkittävään asemaan hakutulokset ovat nousseet yritysten maineenhallinnassa. Varoittava esimerkki maineenhallinnasta Käytän esimerkkinä erästä asiakastamme, kuitenkaan yrityksen nimeä paljastamatta. Kun asiakkaanamme olleesta yrityksestä kiinnostunut henkilö kirjoitti Googleen ”Brändi kokemuksia” tai ”Brändi keskustelu”, ensimmäisenä hakutuloksissa oli molemmilla hauilla keskustelupalsta ja hakutuloksen otsikko oli […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Liittyen kirjoitukseeni hakukoneoptimoinnista brändin rakentamisessa sekä ihmisten ostoprosessin muutoksesta, käymme tänään lävitse sitä, miten merkittävään asemaan hakutulokset ovat nousseet yritysten maineenhallinnassa.

Varoittava esimerkki maineenhallinnasta

Käytän esimerkkinä erästä asiakastamme, kuitenkaan yrityksen nimeä paljastamatta. Kun asiakkaanamme olleesta yrityksestä kiinnostunut henkilö kirjoitti Googleen ”Brändi kokemuksia” tai ”Brändi keskustelu”, ensimmäisenä hakutuloksissa oli molemmilla hauilla keskustelupalsta ja hakutuloksen otsikko oli ”Brändi, pysykää erossa kyseisestä yrityksestä!”.

Laskimme hieman, mitä tämä tuli yritykselle maksamaan.

Kyseinen keskustelu oli luettu 24 058 kertaa, 2161 päivän aikana. Tämä tekee 11,13 kertaa päivässä, vuoden 2008 jälkeen.

Oletettavasti siis 11 ihmistä joka päivä törmäsi viestiin ”pysykää erossa kyseisestä yrityksestä” etsiessään muiden kokemuksia ja keskustelua tästä yrityksestä Googlesta. Tämä on yksi syy siihen, miksi heidän puhelimessa sovitut asiakastapaamiset päättyivät usein siihen, että asiakas ei saapunutkaan paikalla ollenkaan.

Saapuisitko sinä paikalle, jos ensimmäisten hakutulosten otsikot kehottaisivat pysymään erossa yrityksestä?

Katso mitä tehtiin hakukoneoptimoinnilla iHelp sivustolle

Maineenhallinnalla tällainen tilanne voidaan välttää.

Hakukonenäkyvyys ja mahdolliset ongelmat sen ja yrityksen maineen kanssa on hyvä ottaa huomioon ennen kuin hakutuloksissa on ongelma.

Tee siis haku yrityksesi brändillä, ”brändi keskustelu”, ”brändi kokemuksia” ja käy ensimmäisen sivun hakutulokset lävitse.

  • Jos löydät pelkästään positiivisia hakutuloksia, hyvä.
  • Jos löydät pelkästään yrityksesi hallinnassa olevia hakutuloksia, parempi.

Tavoitteeksi on hyvä ottaa se, että jokainen brändi haulla tuleva etusivun hakutulos on yrityksen hallussa.

Miten otat Googlen etusivun haltuun brändillesi?

Tehokas tapa ottaa Googlen etusivu haltuun brändiisi liittyvillä hauilla on sosiaaliset verkostot. Varmista, että yritykselläsi on kunnolla täytetyt profiilisivut ainakin seuraavilla sivustoilla.

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. LinkedIn
  4. Youtube
  5. Pinterest
  6. Google+

Pelkästään profiilisivujen täyttäminen ei riitä, kyseisissä medioissa on oltava vielä aktiivinenkin. Aktiivisuus tuntuu vaikuttavan suuresti kyseisten profiilisivujen löydettävyyteen. Jaa siis informaatioita, kuvia ja osallistu keskusteluun, jolloin profiilisi arvo nousee Googlen silmissä ja samalla myös sen hakusijoitukset.

Lisäohjeita profiilien luontiin:

  • Nimeä profiilit oikein, käytä jokaisessa samaan tapaan yrityksesi koko nimeä.
  • Käytä kunnolla aikaa profiilin täyttämiseen. Lisää kuvat, yrityksen kuvaukset ja tagit. Käytä jokainen tietokenttä hyväksesi.
  • Yhdistä profiilisi tuttuihisi, tykkää, pyydä ystäväksi ja lisää ympyröihin kaikki tuttusi, jotka käyttävät kyseistä sosiaalista mediaa.
  • Muista kuitenkin profiiliasi täyttäessä, että et tunge sitä vain täyteen hakusanoja. Kuten verkkosivuillasikin, tuotat tekstit ihmisiä, et hakukoneita varten.

Sosiaalisen median profiilien nostaminen ylös hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään nostamaan asiakkaan sivustoa korkealle tietyillä hakusanoilla. Näillä samoilla keinoilla pystytään nostamaan yrityksen sosiaalisen median profiileja ylös hakutuloksissa. Yksi parhaista ohjeista tähän on ehdottomasti Rand Fiskinin antama.

Kun yrityksestä uutisoidaan verkossa, usein uutiseen kiinnitetään lyhyt kuvaus yrityksestä, mikä pyydetään jutun lisäksi. Randyn vinkki neuvoo rakentamaan tuollaisen lyhyen kuvauksen valmiiksi ja linkittämään siitä yrityksen sosiaalisen median verkostoihin. Näin aina kun yrityksestäsi uutisoidaan ja lyhyt kuvaus julkaistaan jutun kanssa, saavat sosiaalisen median verkostosi linkkejä ja nousevat ylös hakutuloksissa.

Sosiaalisen median profiilit myös sijaitsevat vahvoissa domaineissa, kuten www.facebook.com tai www.twitter.com. Nämä domainit kestävät hieman vähemmän laadukkaitakin linkkejä. Kun törmäät helposti rakennettaviin linkkeihin, kuten blogien kommentit, osoita ne sosiaalisen median profiileihisi.

Muista myös linkittää sosiaalisen median profiilisi toisiinsa aina, kun mahdollista.

Mitä tehdä jos brändi haku on jo jonkun toisen sivuston hallinnassa?

Yksi keino varmistella brändi haun tuloksia tai sitten lähteä kilpailemaan jo negatiivisen hakutuloksen kanssa, on varata esimerkiksi www. brändisikokemuksia.fi domain, tai www. brändisikeskustelu.fi domain. Sen jälkeen julkaise sinne asiakkaiden palautteita yrityksen palveluista ja tuotteista.

Muista myös käynnistää kyseisellä haulla omat adwords-mainoksesi, näin negatiiviset hakutulokset putoavat yhden sijoituksen alemmaksi. Ohjaa kuitenkin mainosta klikkaavat sivustosi osioon, jossa on asiakaspalautteita. Näin etsijä löytää sen, mitä on hakemassakin.

Lopuksi

Jo valloitetun brändi haun takaisin saaminen ei ole helppo asia korjata ja vaatii strategian, resursseja sekä aikaa, mutta se on tehtävissä. Ihmiset etsivät yrityksestäsi tietoa ja varsinkin jonkun kolmannen osapuolen antamaa palautetta. Tälläiset negatiiviset hakutulokset näkyvät suoraan yrityksen kassassa.

Muista kuitenkin, että negatiivisiin palautteisiin on jokin syy. Ensimmäinen asia on aina selvittää, miksi negatiivinen palaute on alkujaan tullut ja varmistaa, että asia korjataan. Jotta saman asian vuoksi ei tule lisää negatiivista palautetta.

Verkossa kuitenkin negatiiviset asiat leviävät nopeammin kuin positiiviset, joten maineenhallinta verkossa on yksi huomioon otettava asia yrityksen brändissä.

 

[button size=”medium” style=”primary” text=”Ota yhteyttä ja kerromme miten voimme auttaa” link=”/ota-yhteytta” target=””]

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää