• Instagram

Yritys, vaikuta Instagramissa

Yleinen myytti on, että Instagramilla voi tavoittaa vain nuoria (ja ruskettuneita) ihmisiä, mutta tämä ei enää juurikaan pidä paikkaansa.

Anssi Toivakka

Viimeisen seitsemän vuoden aikana Instagram on tullut pikkuhiljaa osaksi melkein kahden miljoonan suomalaisen elämää. Markkinoinnin kannalta Instagram on hiipinyt Facebookin ohella yhdeksi tärkeimmistä sosiaalisen median mainoskanavista. Instagram-mainonnan saa hoidettua samoilla työkaluilla, kuin Facebookin, joten jokaisen sosiaalista mediaa hyödyntävän yrityksen kannattaa ehdottomasti markkinoida myös Instagramissa. Yleinen myytti on, että Instagramilla voi tavoittaa vain nuoria (ja ruskettuneita) ihmisiä, mutta tämä ei enää juurikaan pidä paikkaansa.

Mitä Instagram vaatii yritykseltä?

Käyttäjien Instagramiin lataama sisältö on yleensä tyyliltään kevyttä, eikä esimerkiksi Facebookin kaltaista poliittisesti värittynyttä ”keskustelua” tarvitse Instassa kovin usein lukea. Yrityksen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että etenkin orgaanisen sisällön tulisi mukautua käyttäjien kuluttamaan sisältöön: eli siis olla ns. tekijänsä näköistä. Orgaanisen sisällön osalta yritys voi keskittyä esimerkiksi brändäämiseen vaikkapa työnantajamielikuvan näkökulmasta. Alla kaksi kuvaa Supercellin Instagramista.

Instagram@supercell

Tyypillisiä työnantajamielikuvaan tähtääviä Instagram-julkaisuja voi tehdä esimerkiksi juhlapyhinä, kuten vasemman kuvan vappupallot. Oikealla nähdään kuva toimiston donitsiperjantaista. Molemmat julkaisut luovat harkittua kuvaa Supercellistä työpaikkana. Eipä sillä, Supercell on muutenkin yksi Suomen halutuimmista työpaikoista.

Yritys voi myös korostaa brändinsä yhteiskuntavastuullista puolta. Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat esimerkiksi Karhu-oluen Pride-teemainen logo tai kansainväliseksi ilmiöksi noussut Niken tasa-arvokampanja.

(Instagram@karhuolutta)

Sisällön ei tarvitse aina olla viimeisen päälle kiiltävää, mutta jonkinlainen sisältörunko, tai tarinan kaari, on hyvä olla suunniteltuna. Kun kuvatulva seuraa selkeää tarinan kaarta, kerää brändi itselleen markkinoinnin ohella myös seuraajia. Seuraajat ovat suurissa määrissä Instagramissa arvokkaampia, kuin Facebookissa. Facebookin sivutykkääjille markkinoiminen ei ole enää viimeisten vuosien aikana ollut järkevää, vaan paljon kannattavampaa on rakentaa ostajapersoonakohtaiset ostosuppilot. Instagram on osa maksullisen mainonnan myyntisuppiloa, mutta myös orgaanisella sisällöllä voidaan tavoittaa ihmisiä; erään blogin mukaan jopa näin paljon.

Tuloksellinen markkinointi Instagramissa

Instagram ei ole pelkkää kuvatulvaa, vaan ihan oikea maksullinen mainosalusta. Sen tarina- ja syötemainokset ovat tuttuja suurimmalle osalle käyttäjistä, mutta tavallinen käyttäjä ei yleensä tule ajatelleeksi, että hänen näkemänsä mainos olisi kohdennettua, harkittua markkinointia.

Kuten aiemmin totesin, Instagramissa mainostaminen onnistuu yhtä helposti, kuin Facebookissakin. Facebookin mainostyökaluihin tulee jatkuvasti uusia pelkästään Instaan suunniteltuja ominaisuuksia, kuten viimeisin kuvat videoksi –työkalu. Työkalu mahdollistaa tavallisten staattisten kuvien sommittelun animoiduksi videoksi. Kätevänä lisäominaisuutena kuvavideoon voi myös lisätä tekstiä, esimerkiksi toimintakehotteen. Videon päälle voi myös halutessaan liittää vaikka yrityksen logon. Videosta liikenne voidaan (ja kannattaa) ohjata sitä seuraavalle laskeutumissivulle, jossa on asianmukaisesti tehty konversioseuranta. Näin teoriassa esimerkiksi B2B-myyntiä tekevä konsulttiyritys voisi kerätä Instagramin kautta ilmoittautumisia seminaariin. Toinen tapa hyödyntää Stories-mainoksia voisi olla vaikkapa kuluttajamyyntiä tekevän yrityksen rekrytointikanavana.

Facebookissa yksi markkinoijan haaste on aina ollut tekstin liittäminen kuviin, koska Facebook ei salli kuvissaan tekstiä, joka ylittää 20% kuva-alasta. Vaikka tekstimäärän tarkistamiseen on olemassa oma työkalunsa, on tämä sääntö hyvin epäselvä, koska usein tarkistustyökalunkin läpi ajetut ’OK’-statuksen saaneet kuvat päätyvät lopulta hylätyiksi. Instagramissa tätä ongelmaa ei ainakaan uuden videotyökalun kanssa tuntuisi esiintyvän – ja sekös markkinoijaa ilahduttaa.

Kuka niitä meidän kuvia/videoita muka katsoisi?

Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös Instagramissa yrityksen tulee ennen markkinoinnin aloittamista määritellä kohdeyleisönsä ja sen mieltymykset. Toinen yhtäläisen tärkeä asia on huolehtia siitä, että sisältöä on nyt ja tulevaisuudessa. Orgaaninen, kuten maksullinenkaan puoli, ei pysy elossa (tuottavana) ilman jatkuvaa sisällöntuotantoa. Esimerkiksi rekrytoinnin kohdalla voisi olla hyvä idea käyttää työnantajamielikuvaa luovia videoita tai kuvia tietyn aikaa, jonka jälkeen jatkumona seuraa itse rekrykampanja toiminallisuuksineen.

Rekrykampanja seuraa median ja ulkoasun osalta pohjalle tehtyä mielikuvakampanjaa, mutta nyt siihen laitetaan sisään kaksi peruspilaria eli laskeutumissivu ja konversio (hakemuksen lähetys). Tätä kampanjaa näytetään sitten Facebookissa ja Instagramissa konversiotavoitteella. Ensin voidaan ajaa hakemuksiin tähtäävää mainosta klikkitavoitteella suureen yleisöön seuraten samalla konversioita, ja kun dataa (jätettyjä hakemuksia) on kertynyt tarpeeksi, vaihdetaan kampanjatavoitteeksi konversio. Näin Instagramin algoritmi alkaa näyttää mainontaa vain niille, jotka todennäköisimmin jättävät hakemuksen.

Kun markkinoinin tavoitteet on asetettu kanavakohtaisesti ja sisältö tukee tavoitteita, Instagramista tulee nopeasti tärkeä osa markkinointiasi.

Lue täältä, miten rakennat yrityksellesi sosiaalisen median strategian.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää