Markkinointistrategia

Markkinointistrategia asemoi yrityksenne valittuun markkinaan voittavalla tavalla

Haluatko kehittää markkinointianne suunnitelmallisemmaksi ja tuloksellisemmaksi? Kaipaatko keinoja erottua kilpailijoista, tavoittaa oikeat kohderyhmät ja luoda pitkäaikaista kysyntää brändillenne?

Tapamme luoda asiakkaillemme voittavia markkinointistrategioita perustuu kokonaisvaltaiseen Market-Value-Growth -malliin, joka tuottaa tuloksia yrityksen kokoluokasta ja toimialasta riippumatta. Strategian myötä markkinointinne muuttuu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja tavoitteelliseksi toiminnaksi, joka edistää liiketoimintanne päämääriä.

Jätä kilpailijat taaksesi ja luo kasvua vahvan markkinointistrategian avulla

Kun markkinoinnilta vaaditaan enemmän, on aika asettua strategiapöydän ääreen.

Vahva markkinointistrategia poistaa markkinoinnin johtamiseen ja toteuttamiseen liittyvät epävarmuudet sekä luo edellytykset poikkeukselliselle tuloksellisuudelle. Kokonaisratkaisuna toteuttamamme markkinointistrategiat syntyvät kolmen vaiheen kautta.

Ensimmäisessä vaiheessa syvennämme ymmärrystäsi markkinasta, sen sisällä tapahtuvista muutoksista ja tavoittelemisen arvoisesta positiosta. Markkinaymmärryksen luominen asiakaskäyttäytymisen, kilpailijoiden ja teknologisten mahdollisuuksien kautta muodostaa strategiatyön perustan. Syvennämme asiakasymmärrystänne ostajapersoonien avulla, analysoimme kilpailijoidenne markkinointia laadullisten ja määrällisten tekijöiden valossa sekä tunnistamme aidot kilpailuetunne.

Toisessa vaiheessa käännämme kilpailuetunne tavoiteltuja kohderyhmiä puhutteleviksi arvolupauksiksi ja pääviesteiksi sekä kirkastamme strategian toteutumista tukevan tavoitekokonaisuuden. Kaikki tähtää yrityksenne, tuotteidenne ja palveluidenne tuottaman arvon vaikuttavaan kommunikointiin. Asiakkaat on tavoitettava, saatava kiinnostumaan ja ostamaan juuri teiltä. Liiketoiminnan tavoitteista johdettava tavoitekokonaisuus linjaa organisaationne ja markkinointinne samaan suuntaan – kohti strategisesti tärkeimpiä toimia. Samalla syntyy suunnitelma liiketoiminnan kehitystä tukevan digimarkkinoinnin mittaamiseen.

Kolmannessa vaiheessa keskitymme markkinointikanaviin ja digitaalisiin ostopolkuihin. Määritämme kanaville ja markkinointikonsepteille toisiaan täydentävät roolit sekä valitsemme strategiset painopistekanavat. Osana kanavastrategiaa mallinnamme asiakkaiden ostokäyttäytymistä palvelevat ostopolut, luomme sisältösuunnitelmat sekä viimeistelemme dataohjautuvan päätöksenteon ja markkinoinnin jatkuvan optimoinnin mahdollistavan mittariston.

1.

Markkinointistrategia perustuu ymmärrykseen markkinasta

Strategian luominen alkaa aina markkinan, asiakkaiden ja kilpailijoiden syvällisestä ymmärtämisestä. Keräämme ja analysoimme dataa eri lähteistä, jotta strategia pohjautuu oletusten sijaan faktoihin. Näin pystymme ohjaamaan markkinoinnin toimenpiteet oikeisiin asioihin.

2.

Strategian ytimessä on kohderyhmille tuotettu ylivertainen arvo

Erottuvan arvolupauksen ja pääviestien määrittäminen on avainasemassa. Niiden tulee pohjautua aitoihin kilpailuetuihin ja vastata valittujen kohderyhmien tarpeisiin paremmin kuin kilpailijat. Näin markkinointistrategia ohjaa kommunikoimaan kohderyhmille merkityksellistä arvoa.

3.

Strategia sitoo yhteen tavoitteet, toimenpiteet ja mittaamisen

Hyvä strategia asettaa markkinoinnille selkeät tavoitteet ja mittarit. Se määrittelee konkreettiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi ja ohjaa resurssit prioriteettien mukaisesti. Jatkuva mittaaminen mahdollistaa ketterän optimoinnin matkan varrella.

4.

Ostokäyttäytymisen muutokset täytyy huomioida

Asiakkaiden ostoprosessit ovat jatkuvassa muutoksessa. Strategian tulee pysyä ajan tasalla, ottaa huomioon ja hyödyntää uusia teknologioita, kuten tekoälyä tai markkinoinnin automaatiota. Tavoitteena on kohdata asiakkaat oikeissa kanavissa juuri oikealla hetkellä.

5.

Strategia ei ole staattinen dokumentti vaan jatkuva prosessi

Kerran luotu strategia ei ole ikuinen, vaan sitä tulee arvioida ja päivittää säännöllisesti. Markkinat, trendit ja teknologiat kehittyvät nopeasti, joten strategian pitää elää ajassa. Jatkuva datalähtöinen optimointi ja uuden oppiminen ovat strategiatyön kulmakiviä.

Lataa opas

7 vaihetta markkinointistrategian luomiseen

Haluatko tehdä markkinointia, joka tuottaa laadukkaampia liidejä, vauhdittaa myyntiä ja turvaa brändinne pitkän aikavälin kysyntää?

Markkinointistrategia asemoi yrityksenne valitsemaanne markkinaan tavalla, jolla voitatte.

Lataa opas

Saamme asioita tapahtumaan

Valittu neljä kertaa Vuoden Toimistoksi

Yli 340 M€ edestä asiakkaille tuotettua digitaalista myyntiä ja tarjouspyyntöjä vuodessa

Yli 1,7 miljardia mainonnan näyttökertaa vuodessa

MVG-MRACE® osana opetusta yliopistoissa ja ammattikorkeakoulussa

100 % mitattavaa myynnin kasvua

Päämääriesi mukaiset digimarkkinoinnin kokonaisratkaisut

  1. Strategia: Luomme strategisen ymmärryksen markkinasta, kohderyhmistä ja kilpailueduistanne. Määritämme digimarkkinointikanavien ja markkinointikonseptien roolit sekä strategiset painopisteet.
  2. Arvolupaus & pääviestit: Määritämme kilpailuetuihinne perustuvat markkinoinnin arvolupaukset ja pääviestit, jotka erottavat teidät kilpailusta ja saavat asiakkaat toimimaan toivotulla tavalla.
  3. Tavoitteet & mittaaminen: Kirkastamme markkinoinnin tavoitteet sekä määrittelemme mittariston kehityskohteiden paikantamiseksi ja dataohjautuvan päätöksenteon mahdollistamiseksi.
  4. Monikanavainen digimarkkinointi: Valjastamme yksittäiset markkinointikanavat toisiaan tukevaksi myynnilliseksi kokonaisuudeksi. Yli 70 tiiviissä yhteistyössä toimivaa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijaamme mahdollistaa tarkasti asiakkaidemme tarpeisiin vastaavan tiimin kokoamisen.
  5. Jatkuva kehittäminen: Kehitämme asiakkaidemme markkinointia ketterin menetelmin. Annamme toteuttavan työn ohessa dataan perustuvia näkemyksiä markkinoinnin tuloksellisuuden edelleen parantamiseksi.

Toteuttamaamme digitaalista myyntiä ja markkinointia ohjaa MVG-MRACE®-malli, joka mahdollistaa strategisen markkinoinnin systemaattisen johtamisen, mittaamisen ja kehittämisen.

Jutellaanko lisää?

Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö, kun haluat kasvattaa yrityksesi digitaalista myyntiä. Asiakkuuspäällikkömme soittaa sinulle mitä pikimmiten.

"*" näyttää pakolliset kentät

SUOSTUMUKSET*
SUOSTUMUKSET*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue lisää

Lue miten teemme strategista digimarkkinointia, joka tuo sekä välittömiä tuloksia että kasvattaa brändinne kohdistuvaa vetovoimaa pitkällä aikavälillä.

Blogi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Lue lisää