Näin vuoden vaihtumisen aikoihin on taas aika summata mennyt vuosi ja katsoa, miltä 2021 näytti Suomen Digimarkkinoinnin eli SDM:n ja digitovereiden, eli työntekijöimme, silmin. Blogipostauksen lopussa kerron myös, mitä alkanut vuosi 2022 tuo tullessaan.

Käyn vuoden lävitse liiketoiminnan ”pyhän kolminaisuuden” kautta.

  1. Onnelliset työntekijät
  2. Tyytyväiset asiakkaat
  3. Kannattavat talousluvut

Me uskomme siihen, että onnelliset työntekijät tekevät parempaa työtä kuin epäonnelliset ja kun työntekijät ovat onnellisia ja tekevät hyvää työtä, siitä seuraa tyytyväiset asiakkaat. Kun yrityksellä on onnelliset työntekijät ja tyytyväiset asiakkaat, siitä puolestaan seuraa, että yrityksen talousluvut ovat myös hyvällä mallilla.

Kannattavat talousluvut

Talouden näkökulmasta vuosi oli tähän mennessä SDM:n historian paras. Liikevaihtomme nousi 4 094 000 e ja kasvua vuodessa tuli huimaavat 50 %. Liikevoittomme oli 562 500 e ja se kasvoi 41%. Onnistuimme siis kasvamaan 50 % ja säilyttämään kannattavuuden lähes samalla tasolla kuin vuonna 2020.

Ylitimme budjetin 350 000 eurolla ja paransimme tavoiteltua tulosprosenttiakin. Todella hienoa duunia digitoverit! Olen erittäin ylpeä siitä, että saan toimia toimitusjohtajananne.

Talouden näkökulmasta vuosi oli tähän mennessä historiamme paras.

Vuoden 2021 teema oli ”We work only Agile”

Tavoitteenamme oli viedä kehittämämme ja jo pilotoitu ketterä projektinhallintamalli käyttöön kaikissa asiakkuuksissamme. Tämä vaati paljon työtä, mutta  tässä onnistuimme, sillä kaikki asiakkuudet pyörivät uuden mallin ja uusien järjestelmien päällä.

Ketteryys on osoittanut jo arvonsa asiakkailta tulleessa palautteessa. Esimerkiksi yhden suurimman asiakkaamme sanoja mukaillen:

“Aiemmat toimistot ei pysyneet enää meidän mukana. Sitten aloitettiin teidän kanssa ja asioita alkoi tapahtumaan. Ollaan myös tosi samanlaisia yrityksiä siinä mielessä, että asioita tapahtuu paljon ja nopeasti, tykätään kisailla kaikesta ja halutaan olla parhaita siinä mitä tehdään.”

Kvartaaliteemoja meillä oli kolme kappaletta, jotka olivat:

  • Q1 Ketteryys käytännössä
  • Q2 Asiakkaan polku onnelliseen kasvuun
  • Q3 Asiakaskokemus SDM:llä

Ketterän projektinhallinnan lisäksi prosessoimme asiakkaan matkan tarjouspyynnöstä tyytyväiseen jatkuvaan asiakkuuteen ja kehitimme asiakaskokemusta.

Kvartaaliteemat jäävät tulevaisuudessa historiaan, sillä vuonna 2022 otamme käyttöömme OKR-mallin tavoitteiden asettamiseksi.

Onnelliset työntekijät luovat tyytyväisiä asiakkaita

Tähän otsikkoon kiteytyy yksi perusolettamuksista, jonka päälle rakennamme kaikkea SDM:n tekemisiä. Kun ihminen voi hyvin, hän kehittyy, on aikaansaavempi ja piristää myös työkavereitaan. On siis selvää, että tällainen kehittyvä, aikaansaava ja positiivinen porukka tekee parempaa työtä asiakkailleen.

Vuoden 2020 Great Place To Work -mittauksen perusteella henkilöstöjohtajamme Paula suunnitteli kehitettävät asiat, joihin tartuimme digitoverien palautteen pohjalta. Paransimme digitovereiden etuja ja loimme yhteisen palkkamallin, jotta kaikki ymmärtävät, missä oma palkka sijaitsee tekemisen ja osaamisen suhteen, ja millaisia asioita tulee tehdä, että palkka jatkossa nousee. Paulan kehitysohjelma oli menestys ja nostimmekin haluamiemme GPTW-kysymysten pisteitä todella reilusti – ja saimme jälleen GPTW-sertifikaatin.

Great Place to Workin Trust Index -kysely tehtiin taas marraskuussa ja tulosten mukaan meillä on entistä parempi työpaikka. Tämä todella hieno tulos, koska tutkimusten mukaan yhteisöllisyyttä on vaikeampi kehittää etänä. Hyvä digitoverit ja erityskiitos Paulalle!

Korona teki vuodesta 2021 jälleen hieman erikoisen. Välillä pystyimme olemaan toimistolla, ja välillä emme, ja etätyö on meillä normaalia arkea. Meillä on normivuosina paljon yhteisiä näkemisiä ja juhlia, mutta niitäkään emme luonnollisesti pitäneet normaaliin tapaan.

Rakensimme yhteisöllisyyttä kuitenkin muun muassa virtuaalikahvien avulla, uusien työntekijöiden aamupaloilla ja digitovereiden treffeillä. Kävimme seikkailupuistossa pienemmissä ryhmissä ja loppuvuodesta pystyimme järjestämään myös pikkujoulut teemalla ”hip hop”, jossa pääesiintyjänä oli Gettomasa.

Rakkaat asiakkaamme

Teemme jatkuvasti paljon kehitystyötä, että meidän asiakkaamme voivat luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että he ovat oikean digitoimiston kumppanina. Kiteytimme strategiamme core-asiakkaan määritelmää, ja tuntuu, että olemme saaneet juuri sellaisia asiakkaita, joiden kumppanina haluammekin toimia.

Asiakaskokomme kasvoi jälleen hienosti vuoden aikana ja jatkamme sitä matkaa vuonna 2022. Näitä asiakkaita pystymme parhaiten meidän kilpailueduillamme ja malleilla palvelemaan.

Tulevana vuonna lanseeraamme yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa luomamme strategisen viitekehyksen mukaiset tuotteet ja pystymme tuottamaan jälleen aivan uuden tasoista arvoa asiakkaille.

Lanseeraamme Jyväskylän yliopiston kanssa luomamme strategisen viitekehyksen mukaiset tuotteet vuonna 2022.

Erittäin hieno tunnustus asiakkailtamme oli, että voitimme jälleen Vuoden toimisto -kisan ja tutkimuksen. Kisaa varten digitoimistojen asiakkaita haastatellaan, ja heidän antamat pisteet ovat ainoa asia, minkä perusteella voittajat valitaan.

Olimme tällä kertaa sarjassa ”markkinointiteknologiatoimistot suuret” ja voiton lisäksi tutkimuksen NPS-tulos oli, että ”100% meidän asiakkaistamme suosittelee meitä” mikä on aivan käsittämätön luku. Kiitos asiakkaat, jatketaan samanlaista kehitystä vuonna 2022.

100% asiakkaistamme suosittelee meitä.

Vuoden 2022 Vuoden Toimisto -kisan finaalissa olemmekin ensimmäistä kertaa kahdessa sarjassa mukana. Olemme sekä ”markkinointiteknologiatoimistot”, että ”digitoimistot” -kategorian finalisteja. Helmikuussa 2022 selviää, miten sijoitumme.

Tuloksemme Vuoden Toimisto -kisassa

Työn merkityksellisyys ja yhteiskuntavastuu

Me haluamme olla mukana kehittämässä Suomesta parempaa paikkaa asua, viemällä markkinoinnin tasoa ylöspäin Suomessa. Alueet, joilla on menestyviä yrityksiä, joissa ihmiset voivat hyvin, kukoistavat muutenkin.

Kun katsomme kansainvälisiä menestystarinoita, on niissä markkinointi otettu mukaan jo ennen palvelun ja tuotteen suunnittelua, eikä se ole vain mainonnan roolissa. Menestystarinoita luodessa markkinointi pitää ottaa mukaan alusta lähtien, ja tässä markkinoinnin roolin muutoksessa me haluamme olla etulinjassa.

Suuren merkityksen työllemme antaa myös se, että halumme olla viemässä suomalaista työkulttuuria eteenpäin. Voimme näyttää, että se mukavin ja paras paikka työskennellä voi olla myös se taloudellisesti kannattavin. Haluamme todistaa, että kun ihmiset oikeasti ovat keskiössä, yritys menestyy myös tuloslaskelmalla.

Haluamme näyttää, että se mukavin ja paras paikka työskennellä voi olla myös se taloudellisesti kannattavin.

Vuonna 2021 toimme palkkojen muodossa ostovoimaa Jyväskylään, Helsinkiin ja Suomeen yleisesti 2 100 000 euroa.

Tämän lisäksi verojalanjälkemme oli yhteensä 1 674 959,04 euroa. Laskimme sen kaavalla: henkilöstöön liittyvät suoritusperusteiset lakisääteiset maksut + ennakonpidätykset + maksetut verot.

Lisäksi kannoimme vastuuta ympäristöstämme ja kompensoimme henkilöstömme hiilijalanjäljen.

Vuosi 2022 alkaa hyvällä draivilla

Olen erittäin innoissani tulevasta vuodesta, sillä niin monta hienoa uudistusta on tulossa. Starttaamme Jyväskylässä SDM Academyn, joka ei ole vain trainee-ohjelma, vaan varaslähtö työuralle opiskelijoille, jotka haluavat kehittyä digimarkkinoinnin ammattilaisiksi digitoveriemme tuella.

Alkuvuonna tuomme digimarkkinoinnin oppeja laajemmin koko kansalle, sillä julkaisemme kahden digitoverimme Jyväskylän yliopiston tutkijoiden kanssa kirjoittaman kirjan: Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän. Kirja tulee yleiseen jakeluun, ja sen kustantaa Alma Talent.

Julkaisemme kirjan yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa ja aloitamme digimarkkinoinnin podcastin.

 

Lisäksi näillä näppäimillä olemme julkaisemassa podcastia digimarkkinoinnista strategisen viitekehyksemme MRACE:n näkökulmasta.

Kuluvana vuonna otamme käyttöön myös OKR-mallin, mikä lisää sisäistä ketteryyttä ja parantaa organisaatiomme kykyä jatkuvaan oppimiseen ja paljon muuta.

Lähdemme jatkamaan kovaa kasvua ja budjetissa tavoitteena liikevaihdollisesti on noin 6 200 000 e. Tämä tarkoittaa, että aiomme rekrytä noin 22 uutta digitoveria vuonna 2022. Meillä pääsee työskentelemään todistettavasti yhdessä Suomen parhaista markkinointitoimistoista, jossa todistettavasti välitetään ihmisistä.

Hae siis mukaan matkallemme rekrysivumme kautta, ja rakennetaan Euroopan paras työpaikka yhdessä.