Liittyen kirjoitukseeni hakukoneoptimoinnista brändin rakentamisessa sekä ihmisten ostoprosessin muutoksesta, käymme tänään lävitse sitä, miten merkittävään asemaan hakutulokset ovat nousseet yritysten maineenhallinnassa.

Varoittava esimerkki maineenhallinnasta

Käytän esimerkkinä erästä asiakastamme, kuitenkaan yrityksen nimeä paljastamatta. Kun asiakkaanamme olleesta yrityksestä kiinnostunut henkilö kirjoitti Googleen ”Brändi kokemuksia” tai ”Brändi keskustelu”, ensimmäisenä hakutuloksissa oli molemmilla hauilla keskustelupalsta ja hakutuloksen otsikko oli ”Brändi, pysykää erossa kyseisestä yrityksestä!”.

Laskimme hieman, mitä tämä tuli yritykselle maksamaan.

Kyseinen keskustelu oli luettu 24 058 kertaa, 2161 päivän aikana. Tämä tekee 11,13 kertaa päivässä, vuoden 2008 jälkeen.

Oletettavasti siis 11 ihmistä joka päivä törmäsi viestiin ”pysykää erossa kyseisestä yrityksestä” etsiessään muiden kokemuksia ja keskustelua tästä yrityksestä Googlesta. Tämä on yksi syy siihen, miksi heidän puhelimessa sovitut asiakastapaamiset päättyivät usein siihen, että asiakas ei saapunutkaan paikalla ollenkaan.

Saapuisitko sinä paikalle, jos ensimmäisten hakutulosten otsikot kehottaisivat pysymään erossa yrityksestä?

Katso mitä tehtiin hakukoneoptimoinnilla iHelp sivustolle

Maineenhallinnalla tällainen tilanne voidaan välttää.

Hakukonenäkyvyys ja mahdolliset ongelmat sen ja yrityksen maineen kanssa on hyvä ottaa huomioon ennen kuin hakutuloksissa on ongelma.

Tee siis haku yrityksesi brändillä, ”brändi keskustelu”, ”brändi kokemuksia” ja käy ensimmäisen sivun hakutulokset lävitse.

  • Jos löydät pelkästään positiivisia hakutuloksia, hyvä.
  • Jos löydät pelkästään yrityksesi hallinnassa olevia hakutuloksia, parempi.

Tavoitteeksi on hyvä ottaa se, että jokainen brändi haulla tuleva etusivun hakutulos on yrityksen hallussa.

Miten otat Googlen etusivun haltuun brändillesi?

Tehokas tapa ottaa Googlen etusivu haltuun brändiisi liittyvillä hauilla on sosiaaliset verkostot. Varmista, että yritykselläsi on kunnolla täytetyt profiilisivut ainakin seuraavilla sivustoilla.

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. LinkedIn
  4. Youtube
  5. Pinterest
  6. Google+

Pelkästään profiilisivujen täyttäminen ei riitä, kyseisissä medioissa on oltava vielä aktiivinenkin. Aktiivisuus tuntuu vaikuttavan suuresti kyseisten profiilisivujen löydettävyyteen. Jaa siis informaatioita, kuvia ja osallistu keskusteluun, jolloin profiilisi arvo nousee Googlen silmissä ja samalla myös sen hakusijoitukset.

Lisäohjeita profiilien luontiin:

  • Nimeä profiilit oikein, käytä jokaisessa samaan tapaan yrityksesi koko nimeä.
  • Käytä kunnolla aikaa profiilin täyttämiseen. Lisää kuvat, yrityksen kuvaukset ja tagit. Käytä jokainen tietokenttä hyväksesi.
  • Yhdistä profiilisi tuttuihisi, tykkää, pyydä ystäväksi ja lisää ympyröihin kaikki tuttusi, jotka käyttävät kyseistä sosiaalista mediaa.
  • Muista kuitenkin profiiliasi täyttäessä, että et tunge sitä vain täyteen hakusanoja. Kuten verkkosivuillasikin, tuotat tekstit ihmisiä, et hakukoneita varten.

Sosiaalisen median profiilien nostaminen ylös hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään nostamaan asiakkaan sivustoa korkealle tietyillä hakusanoilla. Näillä samoilla keinoilla pystytään nostamaan yrityksen sosiaalisen median profiileja ylös hakutuloksissa. Yksi parhaista ohjeista tähän on ehdottomasti Rand Fiskinin antama.

Kun yrityksestä uutisoidaan verkossa, usein uutiseen kiinnitetään lyhyt kuvaus yrityksestä, mikä pyydetään jutun lisäksi. Randyn vinkki neuvoo rakentamaan tuollaisen lyhyen kuvauksen valmiiksi ja linkittämään siitä yrityksen sosiaalisen median verkostoihin. Näin aina kun yrityksestäsi uutisoidaan ja lyhyt kuvaus julkaistaan jutun kanssa, saavat sosiaalisen median verkostosi linkkejä ja nousevat ylös hakutuloksissa.

Sosiaalisen median profiilit myös sijaitsevat vahvoissa domaineissa, kuten www.facebook.com tai www.twitter.com. Nämä domainit kestävät hieman vähemmän laadukkaitakin linkkejä. Kun törmäät helposti rakennettaviin linkkeihin, kuten blogien kommentit, osoita ne sosiaalisen median profiileihisi.

Muista myös linkittää sosiaalisen median profiilisi toisiinsa aina, kun mahdollista.

Mitä tehdä jos brändi haku on jo jonkun toisen sivuston hallinnassa?

Yksi keino varmistella brändi haun tuloksia tai sitten lähteä kilpailemaan jo negatiivisen hakutuloksen kanssa, on varata esimerkiksi www. brändisikokemuksia.fi domain, tai www. brändisikeskustelu.fi domain. Sen jälkeen julkaise sinne asiakkaiden palautteita yrityksen palveluista ja tuotteista.

Muista myös käynnistää kyseisellä haulla omat adwords-mainoksesi, näin negatiiviset hakutulokset putoavat yhden sijoituksen alemmaksi. Ohjaa kuitenkin mainosta klikkaavat sivustosi osioon, jossa on asiakaspalautteita. Näin etsijä löytää sen, mitä on hakemassakin.

Lopuksi

Jo valloitetun brändi haun takaisin saaminen ei ole helppo asia korjata ja vaatii strategian, resursseja sekä aikaa, mutta se on tehtävissä. Ihmiset etsivät yrityksestäsi tietoa ja varsinkin jonkun kolmannen osapuolen antamaa palautetta. Tälläiset negatiiviset hakutulokset näkyvät suoraan yrityksen kassassa.

Muista kuitenkin, että negatiivisiin palautteisiin on jokin syy. Ensimmäinen asia on aina selvittää, miksi negatiivinen palaute on alkujaan tullut ja varmistaa, että asia korjataan. Jotta saman asian vuoksi ei tule lisää negatiivista palautetta.

Verkossa kuitenkin negatiiviset asiat leviävät nopeammin kuin positiiviset, joten maineenhallinta verkossa on yksi huomioon otettava asia yrityksen brändissä.

Ota yhteyttä ja kerromme miten voimme auttaa

 

Jaakko

Jaakko

CEO at Suomen Digimarkkinointi Oy
Tulevaisuus, sen tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa ja työelämässä ovat lähellä miehensydäntä. Jokainen päivä alkaa tunnilla kirjan ääressä, koska kehittyminen on elämän suola.
Jaakko