Jo yli puolet Yhdysvaltojen verkkokaupasta käydään Amazonissa ja sen markkinaosuus kasvaa Euroopassa jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. Amazon on avautumassa tulevaisuudessa myös Suomeen; verkkokauppajätti on vahvistanut rantautuvansa Pohjoismaihin ja Ruotsin Amazon avattiin vuonna 2020.

Vaikka tarkkaa ajankohtaa Suomen Amazonin avaukselle ei vielä tiedetä, Amazon tarjoaa jo nyt mahdollisuuksia kansainvälistä kasvua hakeville kotimaisille ja pohjoismaisille brändeille.

Lataa opas Amazonin valloitukseen

Amazonin vaikutus Pohjoismaiden verkkokauppaan tulee olemaan merkittävä. Esimerkiksi sekä Iso-Britanniassa että Saksassa Amazon on valloittanut markkinaosuudesta jo noin kolmanneksen. Kun Amazon saapuu Suomeen, voittavat ne tuotevalmistajat, jotka ovat valmistautuneet verkkokauppa-alustan avautumiseen etukäteen.

Lue uutinen: Ostimme osakkuuden Your Amazon Partners Oy:stä vauhdittaaksemme asiakkaidemme kasvua

Viisi syytä miksi Amazon on verkkokauppa-alustana ylivoimainen  

Vaikka voimakkaan kasvun myötä kilpailu Amazonissa on kiristynyt, piilee siellä edelleen hedelmällisiä mahdollisuuksia kaikenkokoisille yrityksille. Itseasiassa Amazonista hyötyvät nyt yhä useammat erilaiset tuotevalmistajat – siinä, missä muutama vuosi sitten joitain tuotteita ei myyty Amazonin kautta juuri lainkaan, voi saman kategorian tuotteet myydä nykyään isoja määriä. 

Miksi Amazoniin sitten kannattaa tiirailla yrityksen kokoluokasta riippumatta? Listasimme viisi syytä, miksi Amazon on verkkokauppa-alustana ylivoimainen.

1. Asiakkaat ovat jo Amazonissa ja tottuneet ostamaan sieltä

Amazon on maailman suurin keskitetty, sähköinen kauppapaikka. On sanottu, että kun asiakas etsii tietoa, hän menee Googleen, mutta kun asiakas haluaa ostaa, hän menee suoraan Amazoniin. Asiakkaat pitävät Amazonia luotettavana ja helppona kauppapaikkana, josta he ovat tottuneet tekemään ostoksia. Siksi intoa etsiä ja kokeilla uusia ostopaikkoja ei ole.

2. Myynti on teknisesti helppo aloittaa

Amazon-myynti on helppo aloittaa. Erillistä verkkokauppaa ei tarvitse perustaa, Amazon tarjoaa maksupalvelut ja ylivoimaisen tehokas logistiikkaketju on valmiiksi automatisoitu. Vastaavan toimintamallin rakentaminen itse on vaikeaa ja kallista.

3. Tuotteen potentiaali voidaan todentaa jo ennen myynnin aloittamista

Amazonista on saatavilla valtava määrä dataa, jota voidaan hyödyntää tuotteiden myynnin, kilpailun, hinnoittelun, laadun, asiakastuntemuksen sekä tuotteen mahdollisuuksien kartoittamiseen jo ennen myynnin aloittamista. Tämä pienentää merkittävästi uuden verkkokauppa-alustan haltuunottoon ja tuotteiden lanseeraukseen liittyviä riskejä.

4. Kaikenkokoisilla yrityksillä on mahdollisuus menestyä

Amazonissa pienillä brändeillä on mahdollisuus kilpailla maailmanlaajuisesti tunnettujen isojen yritysten kanssa. Menestyksen ratkaisee brändin koosta riippumatta tuotteen brändäys, erottautumiskyky, ominaisuudet, laatu ja tuotteesta saadut asiakaspalautteet, sekä Amazonin algoritmin tunteminen ja hyödyntäminen.

5. Amazon tukee myös muita myyntikanavia

Amazonin kautta brändiin tutustuneet asiakkaat etsivät samaa tuotetta usein myös muista myyntikanavista. Lisäksi ihmiset käyvät usein lukemassa Amazonin tuotearvosteluita, vaikka tekisivät lopulta ostoksensa jossain muualla. Myös jälleenmyyjät kartoittavat Amazonista uusia tuotteita omiin myyntikanaviinsa.

Kuka voi menestyä Amazonissa ja millaisilla tuotteilla?

Vielä muutamia vuosia sitten Amazonissa saattoi menestyä suhteellisen pienillä panoksilla. Heikkolaatuisempikin tuote riitti, jos osasi luoda hyvännäköisen ja erottuvan myyntisivun, jota Amazonissa kutsutaan nimellä tuotelistaus. 

Nykyään kilpailun ollessa huomattavasti kovempaa, vaaditaan Amazonin valloitukseen jo merkittävästi enemmän strategista suunnittelua. Riippumatta tuotekategoriasta, tuotteella on oltava kyky tuottaa lisäarvoa kilpailijoihin verrattuna.

Amazonissa voi menestyä muun muassa jollain seuraavista tuotestrategioista: 

  • Täysin uusi tuoteidea: tuote ratkaisee asiakkaan ongelman tai tarpeen uudella, aiempaa käyttökelpoisemmalla tavalla. 
  • Tuotteen uusi design: tuoteidea voi olla vanha, mutta tuotteesi ulkomuoto tai väri poikkeavat totutusta.
  • Kilpailijoita paremmat tai monipuolisemmat ominaisuudet: tuotteesi on yksinkertaisesti parempi, kuin jo markkinoilla olevat ratkaisut.
  • Positiointi: joissain Amazonin tuotekategorioissa voi olla mahdollista menestyä positioimalla oma tuote kilpailijoita paremmin. Mikä ainutlaatuinen ominaisuus saa tuotteesi nousemaan esiin muiden joukosta? Esimerkiksi laadukas, erottuvat pakkaus tai tyylikkäät tuotekuvat herättävät asiakkaissa enemmän luottamusta kuin ilman pakkausta kuvattu halvan näköinen tuote.

Lue lisää, kuinka voit vahvistaa tuotteesi erottautumista brändi-ilmeen ja myyvien tuotekuvausten avulla: 

Brändi-ilme erottautumistekijänä
Näin kirjoitat myyvät tuotekuvaukset

Lataa maksuton opas Amazonin valloitukseen 

Tarjotaksemme entistä kattavammat palvelut kotimaisille ja pohjoismaisille, kansainvälistä kasvua hakeville brändeille, teimme yhdessä Your Amazon Partnersin kanssa maksuttoman oppaan, jossa kerromme

  • miksi kaikenkokoisten yritysten kannattaa kiinnostua Amazonista
  • mitkä kriteerit yrityksesi ja tuotteesi tulee täyttää, jotta voit menestyä Amazonissa
  • kolmiosaisen menestyspolun Amazonin verkkokauppaviidakkoon, sisältäen konkreettisia toimenpiteitä kartoitusvaiheesta tuotteiden lanseeraukseen ja jatkuvaan ylläpitoon.

Pääset lataamaan maksuttoman oppaan Your Amazon Partnersin sivuilta »

Lataa opas