• Hakukoneoptimointi

Paikallinen hakukonenäkyvyys – lue 4 vinkkiä

Rajatulla maantieteellisellä alueella palveluita tarjoavan yrityksen on järkevää pyrkiä sijoittumaan korkealle hakutuloksissa kyseiselle alueelle kohdistetuissa hakukyselyissä. Googlen käyttäjän maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, mitä Google hakutulossivulla näyttää. Google ei kuitenkaan ilman apua osaa päätellä missä mikäkin yritys sijaitsee ja mitä palveluita yritys tarjoaa. Turkulaiselle parturille ”parturi Turku” on luultavasti sellainen hakutermi, jolla kannattaa näkyä korkealla hakutuloksissa, jotta saadaan oikeanlaista […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Rajatulla maantieteellisellä alueella palveluita tarjoavan yrityksen on järkevää pyrkiä sijoittumaan korkealle hakutuloksissa kyseiselle alueelle kohdistetuissa hakukyselyissä. Googlen käyttäjän maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, mitä Google hakutulossivulla näyttää. Google ei kuitenkaan ilman apua osaa päätellä missä mikäkin yritys sijaitsee ja mitä palveluita yritys tarjoaa. Turkulaiselle parturille ”parturi Turku” on luultavasti sellainen hakutermi, jolla kannattaa näkyä korkealla hakutuloksissa, jotta saadaan oikeanlaista liikennettä sivustolle. Mutta millä keinoilla voi parantaa paikallista hakukonenäkyvyyttä? Tässä neljä vinkkiä:

1. Verkkosivun sisällön optimointi

Aloitetaan yritykselle tärkeiden hakusanojen sijoittelulla verkkosivustolle. Oikein tehdyllä hakusanojen sijoittelulla kerrotaan Googlelle, mistä sivu kertoo. Paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi kannattaa käyttää tärkeää hakutermiä ja yrityksen sijaintia (esim. Parturi Turku) seuraavissa paikoissa:

  • Sivun Title-tag
  • Sivun URL-osoite
  • Sivun H1-otsikko
  • Sivun sisältöteksti
  • Sivulla olevien kuvien ALT-teksteissä

Se, mille hakusanoille minkäkin yrityksen kannattaa ruveta sisältöään rakentamaan, selvitetään hakusanatutkimuksella. Etenkin kilpailuilla aloilla on erittäin tärkeä tietää, minkä hakusanojen varaan sisältöä tehdään.

2. Google My Business -tili

Google My Business (GMB) on Googlen yrityksille tarjoama palvelu, johon voi lisätä yrityksen yhteystiedot, kuvia ym. Näitä tietoja Google voi näyttää luonnollisten hakutulosten rinnalta, kun haun tekijä etsii yrityksen palveluita. GMB-tilin avulla saa myös yrityksen sijainnin näkymään Googlen karttapalveluun. Jos brändiäsi haetaan, voi hakutulossivulla näkyä myös ns. Knowledge Graph, jossa on lisätietoa yrityksestäsi.

 

Kun yrityksellä on GMB-tili, asiakkaat voivat myös arvostella yrityksen toimintaa Google+:n kautta. Asiakkaiden antamilla arvosteluilla onkin vaikutusta sijoitukseen paikallisissa hakutuloksissa. Lisäksi hakutuloksia selatessa valitsee helpommin yrityksen, jolla on hyvät arvostelut, kuin sellaisen, jolla on joko huonot arvostelut, tai ei arvosteluja lainkaan.

Luo yrityksellesi GMB-tili osoitteessa google.com/business ja lisää sinne tarkasti kaikki yhteystiedot, kuvat ja kuvaustekstit yrityksestäsi. Tarkista myös, että antamasi yhteystiedot ovat yhdenmukaisia kaikissa paikoissa. Eli sama yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero säilyvät verkkosivustolla, Google My Business -tilissä ja mahdollisissa muissa kanavissa.

3. Jäsenneltyjen tietojen lisääminen verkkosivulle

Hakukoneita voi auttaa ymmärtämään sivuston sisältöä käyttämällä sivustolla jäsenneltyjä tietoja. Jäsenneltyjen tietojen avulla voidaan saada sivuston sisällöstä kertovia lisäkenttiä Googlen hakutulossivulle ns. Rich Snippettinä. Esimerkiksi ravintola voi nettisivuillaan kertoa jäsennellyillä tiedoilla aukioloajat tai ruoka-annosten hinnat, jolloin ne voivat näkyä suoraan Googlen hakutulossivulla. Ilman tietojen jäsentelyä hakukoneet eivät osaa tulkita riittävän tarkasti sivuston sisältöä näyttääkseen tarpeellisia tietoja luonnollisten hakutulosten lomassa.

Jäsennellyt tiedot lisätään sivun HTML-pohjaan, joten siihen vaaditaan hieman teknistä osaamista. Menemättä liian syvälle teknisiin yksityiskohtiin, mainittakoon Googlen Merkintäapuri, joka löytyy Google Search Consolesta. Merkintäapurin avulla voi suoraan tarkastella, mitä HTML-elementtejä sivustolle tarvitsee lisätä, jotta voidaan saada hakutuloksiin Rich Snippet näkymään. Alla on esimerkkinä kaksi tapaa lisätä yrityksen osoite verkkosivuille. Ensimmäisessä ei ole käytetty jäsenneltyjä tietoja, toisessa on.

<div class=”content”>
<p>Yritys Oy</p>
<p>Katuosoite 10</p>
<p>40100 Jyväskylä</p>
<p>Puh. 010 1234567 </p>
<p>info@yritys.fi</p>
</div>

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness” class=”content”>
<p itemprop=”name”>Yritys Oy</p>
<span itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>Katuosoite 10</p>
<p><span itemprop=”postalCode”>40100</span><span itemprop=”addressLocality”>Jyväskylä</span></p></span>
<p>Puh.<span itemprop=”telephone”>010 1234567</span></p>
<p itemprop=”email”>info@yritys.fi</p>
</div>

4. Linkit

Viimeisenä, muttei suinkaan vähimmäisenä, hakusijoitukseen vaikuttavat myös sivustolle muualta osoittavat linkit. Linkit korkeasti arvostetuilta saman aihepiirin sivustoilta vaikuttavat suuresti hakukonenäkyvyyteen. Huonoista lähteistä (esim. linkkikirjastot, spämmisivustot) tulevat linkit taas voivat johtaa sijoituksen tiputtamiseen hakutuloksissa.

Linkkien rakentelu on oma taiteenlajinsa, eikä siihen paneuduta tässä kirjoituksessa sen syvällisemmin. Linkkejä voi kuitenkin hankkia erilaisilla keinoilla: kannattaa hyödyntää omat kontaktit, sosiaalinen media, blogi jne. Sivustolla oleva ja lisääntyvä laadukas sisältö alkaa ajan kanssa saamaan linkkejä luonnollisesti, mutta kannattaa myös miettiä muita tapoja linkkien hankkimiseen. Vältä kuitenkin internetin linkkikirjastoja ja muita linkkienrakennusmetodeja, joista Google voi rangaista.

Siinä oli vinkit, joiden avulla voit lähteä parantamaan sijoitusta maantieteellisesti rajatuilla hakukyselyillä. Joko oma sivustosi on kilpailijoiden edellä Googlen hakutuloksissa? Mikäli kaipaat apua verkkosivujen optimoinnissa, ota yhteyttä!

Kyllä, haluan kasvattaa sivustoni näkyvyyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää