Sähköpostimarkkinointi on erittäin suuri osa kaikkea tietoliikennettä, onhan se kuitenkin yksi ensimmäisistä ja käytetyimmistä informaatioteknologian viestintämuodoista nykyaikaisten tietokoneiden ja internetin synnyttyä. Sähköpostimarkkinointi on parhaillaan myyntiä tehostava markkinointikanava, mutta pahimmillaan asiakkaiden ärsytystä lisäävä tekijä. Monet yritykset tekevät sähköpostimarkkinointia, mutta ilman selkeää päämäärää. Joten, älä ole yksi niistä yrityksistä, jotka vain lähettävät satunnaisia tarjouksia sisältäviä sähköpostiviestejä ilman pidemmän aikavälin markkinointistrategiaa. Sähköpostimarkkinoinnissa tuottavuuden kulmakivet ovat sen suunnitelmallisuudessa ja systemaattisessa lähestymistavassa. Parhaimman tuloksen saat, kuten muistakin markkinoinnin keinoista, kun käytössäsi on loppuun saakka mietitty suunnitelma.

Sähköpostimarkkinointisuunnitelma, miksi se on tärkeää?

Sähköpostimarkkinoinnin suunnitelmallisuus on osa yrityksesi kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa. Parhaimmassa tapauksessa tai suoraan sanottuna vähimmäisvaatimustasolla sähköpostimarkkinoinnin tulee tuottaa tuloja yrityksellesi ja auttaa saavuttamaan yrityksesi tavoitteet. Erinomaisen sähköpostimarkkinoinnin tunnistaa siitä, että siinä on tarkasti selvitetty tuotteesi ja palvelusi kohderyhmät ja heidän tarpeensa. Miten? Tunne asiakkaasi, tiedä mitä he hakevat ja tiedä miten he haluavat hyötyä osaamisestasi.  Tämä on suuri osa työstä, toinen jättiläinen on taito tuottaa sisältöä sähköpostimarkkinointiviesteihin.

Tehokas sähköpostimarkkinointisuunnitelma

Kuten kaikessa tuloshakuisessa työskentelyssä sinun tulee olla ensin selvillä siitä, mitä tavoittelet sähköpostimarkkinoinnilla.

  1. Mitkä ovat tavoitteesi?
  2. Millä tavoitteella on suurin merkitys yrityksesi tuloksen kannalta? Priorisoi. (Haluatko esimerkiksi tuoda esille jotakin tiettyä päätuotetta? Millä palvelulla tai tuotteella on suurin siivu yrityksesi kokonaistuotosta? Vai muodostuuko tuloksesi enemmän epäsuorasti esimerkiksi sivuston kävijämäärillä, haluatko ohjata enemmän liikennettä johonkin artikkeliin tai uudelle sesonkikohtaiselle kampanjasivulle?)
  3. Kuinka saavutat tavoitteesi käytännössä? Mitä tekniikoita sinun tulee opetella ja käyttää?  Seuraavassa kohdassa on kerrottuna enemmän tekniikoista

Sähköpostimarkkinoinnin tekniikoita

  1. Sähköpostilistan tai -listojen keräämisen roolia ei voi liikaa painottaa. Sähköpostilistan keräämiselle on siis vaikea olla antamatta ykköspaikkaa vinkeissä.  Jo ennen kaikkea sähköpostimarkkinointia tulee tietenkin tietää, kenelle niitä viestejä oikein lähetetään. Verkkokaupoissa luonnollisin keino saada osoitteita tapahtuu ostotapahtumien yhteydessä. Muita keinoja on esimerkiksi saada asiakas tuntemaan itsensä tärkeäksi tarjoamalla mahdollisuutta liittyä johonkin sisäpiiriin tai muuhun erityisasemaryhmään. Tätä voidaan toimialasta riippuen kutsua esimerkiksi vakio- tai etuasiakkuudeksi.Paras sisältö on hyödyllistä, mutta maksutonta. Jokainen meistä pitää rahallisesti ilmaisista asioista. Kenties yleisin keino saada asiakkaan sähköpostiosoitteita on antaa sitä vastaan jokin merkityksellinen lisäarvoa tuottava tuote tai vinkki. Esimerkiksi moni ravintola tai muu elintarvikkeita tuottava yritys voisi tarjota viikoittain reseptejä tai sesonkiin liittyviä vinkkejä. ”Tässä meidän tämän viikon helpot kesäherkkureseptit grilliin ja salaatteihin.” Kun sitten taas vaatekauppa voisi tarjota lisäarvoa esimerkiksi tarjoamalla vuodenajan mukaan pukeutumis- ja tyylivinkkejä.
  2. Optimoi mobiililaitteille. Ei tule unohtaa, että sähköposteja ei lueta aina vain pöytätietokoneelta tai läppäriltä. Ihminen harvemmin pysyy paikallaan ja sähköposteja luetaan usein tien päällä älypuhelimesta tai tabletilta. Älypuhelin ja mobiililaitemarkkina on pitänyt huolen siitä, että kuluttajalla on laitteita tänä päivänä muutenkin enemmän kuin yksi. Älä laiminlyö ja menetä tätäkään asiakaskuntaa. Jos viestisi eivät näy laadukkaina mobiililaitteissa, on todennäköistä, että niitä ei lueta lainkaan eikä niitä aina muisteta laittaa muistiin ja lukea kotona kotikoneelta. Kun sinulle tulee sähköpostia puhelimeen eikä viesti näy heti kunnolla, lukisitko itse sen vai poistaisitko sen?
  3. Tunne asiakkaasi ja segmentoi. Mitä asiakkaasi hakevat, mitä he tarvitsevat, mitkä tuotteet tai palvelut kiinnostavat heitä eniten? On tärkeää jakaa palvelusi ja tuotteesi osa-alueisiin ja aihepiireihin, segmentteihin. Teet jo tätä jakamista todennäköisesti sen enempää asiaa tiedostamatta, mutta käytätkö asiaa hyväksesi sähköpostimarkkinoinnissasi? Elektroniikan verkkokaupassa tuotteet voitaisiin jakaa esimerkiksi, pelituotteisiin, työelämän tuotteisiin, ja vaikka audio- ja hifi-tuotteisiin. Pelaajat, yksityisyrittäjät ja musiikinkuuntelijat olisivat täten omina segmentteinään. Näille segmenteille tarjottaisiin täten siis aihepiirin mukaisesti tuotteita. ”Kiinnostaisiko myös kuulokkeet mukaan sinun uuteen soittimeen? Haluaisitko kätevät urheilukuulokkeet lenkille vai suorituskykyiset studiotason kuulokkeet kotiin?”
  4. Jäikö osto vahvistamatta? Verkkokaupoissa usein käytetty tekniikka on toimittaa asiakkaalle ystävällinen muistutus, jos heidän ostoskoriinsa jää tuotteita ostamatta. Useissa tapauksissa tarjotaan automaattista aikarajaan sidottua alennusta ostoskorin sisällöstä.
  5. Valitse oikeat toimitusajat. Milloin nykyiset tai uudet asiakkaasi lukevat todennäköisimmin viestisi? Joissakin tutkimuksissa on mitattu, että suurimmat viestin- ja linkkien avausprosentit ovat saaneet sellaiset sähköpostiviestit, jotka ovat toimitettu kellonaikavälillä 20.00-00.00. Mikä on sinun asiakkaillesi optimaalisin aika?

Kaikki keinot eivät sovi joka alaan tai jokaisen yrityksen tyyliin. Nämä kuten moni muukin riippuu kohderyhmästäsi. Testaa, testaa ja testaa, selvitä mikä saa juuri sinun asiakaskuntasi aktivoitumaan.

Vastaa