Sähköpostimarkkinointi asettuu osaksi ostoprosessia
Kun mietimme yritysten sähköpostimarkkinointia, sidomme sen asiakkaidesi tapaan ostaa tuotteitasi tai palveluitasi. Asiakkaitasi autetaan löytämään oikeat tuotteet ja palvelut oikeaan aikaan, jolloin ostaminen helpottuu. Ovatpa potentiaaliset asiakkaasi sitten ladanneet esitteen tai ostaneet verkkokaupastasi, voidaan asiakkaita auttaa ostamaan lisää.
Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi
Verkkokaupassa asiakkaillesi suositellaan samankaltaisia tuotteita kuin joita he ovat jo katselleet tai ostaneet, tai tunnistetaan asiakasryhmistä niitä ihmisiä, jotka ostavat tiettyjä tuotteita eri kausilla tai vuodenaikoina. Tärkeintä on, että asiakkaasi saavat hyödyllisiä tarjouksia tai tuotteita sähköpostiinsa. Näin sähköpostimarkkinointi tukee ihmisten ostamista.
B2B-sähköpostimarkkinointi
B2B-kentällä keskiostokset ovat isompia. Yritysten välisessä markkinoinnissa sähköpostimarkkinointi onkin asiakkaan opettamista ja tiedottamista. Asiakasyrityksesi voi harkita hyvää yhteistyökumppania pitkään ja vertailla useita vaihtoehtoja. Tällöin ladattavalla materiaalilla saadaan yrityksen sähköpostiosoitteet, joille voidaan tehdä sähköpostimarkkinointia. Opettaminen ja opastaminen ovat tärkeässä roolissa, jotta tavoittelemasi yritykset tulevat asiakkaiksesi. Kuvittele esimerkiksi, että potentiaalinen asiakkaasi tuntee jo tuotteesi ja palvelusi ja tietää niiden ominaisuuksista. Näin ollen ostaja on jo pidemmällä myyntiprosessissa ja myyntihenkilökuntasi voi keskittyä suoraan palvelemaan asiakkaasi tarpeita tarkemmin.
Suunnittelu, sisältö ja jakelu
Sähköpostimarkkinointia voidaan hyvin verrata perinteiseen suorapostitukseen, jossa kirje kolahtaa asiakkaasi luukusta. Suorapostituksessa suunnitellaan kenelle viesti halutaan lähettää, millainen sisältö ihmisiä kiinnostaisi ja jakelu hoidetaan postin kautta. Digitaalisessa maailmassa kaikki tämä tapahtuu sähköisesti, jolloin kustannuksia säästyy ja suorapostitusta voidaan lähettää pienemmille kohderyhmille ja tarkemmin. Tällöin sähköpostimarkkinointi palvelee tehokkaammin sekä yritystäsi että asiakkaitasi.