Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on tapa tavoittaa jo nykyinen tai tuleva asiakas suorilla sähköpostiviesteillä. Sähköpostimarkkinointi toimii niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissakin, ja on yksi kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista.

Lue lisää Ota yhteyttä

Sähköposti­markkinointi on tehokkaimpia markkinoinnin muotoja, jos listanne on terve ja viestinne tarkasti kohdennettuja

Sähköpostimarkkinoinnin aloittamisen tärkein osuus on se, että asiakkaasi ovat liittyneet sähköpostilistallesi omaehtoisesti. He ovat siis joko tilanneet uutiskirjeesi tai ladanneet esimerkiksi ostajan oppaan. Kylmiin ja ostettuihin listoihin sähköpostimarkkinointi on usein melko tehotonta, eikä sitä saa tehdä GDPR:n myötä B2C-alalla kuin muutamissa tapauksissa.

Sähköpostimarkkinoinnin tulee olla hyvin kohdennettua siten, että viesti tuottaa vastaanottajalle lisäarvoa. Yksi yleinen massaviesti ei ole läheskään niin tehokas kuin vastaanottajan kiinnostuksen pohjalta tarkasti segmentoitu viesti.

Oikeaoppinen ja tehokas sähköpostimarkkinointi on mitattavaa ja tuloksellisesti selkeästi seurattavaa. Mittauksien tulokset antavat markkinoijalle suoran palautteen viestien toimivuudesta ja täten myös suunnan oman markkinoinnin laadun parantamiseen.

Miksi sähköpostimarkkinointi kannattaa?

Sähköpostimarkkinoinnin avulla saat asiakkaasi jakamattoman huomion yritystänne kohtaan.

Digitaalisten markkinointikeinojen tehokkuutta voi vertailla ROI:n (Return On Investment) avulla. Nykyisillä mittareilla sähköpostimarkkinoinnilla on suurin ROI-arvo. Useiden tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinoinnilla oli eri yrityksissä keskimäärin 3 800 % ROI. Toisin sanoen jokainen sijoitettu euro palautui 38-kertaisena takaisin. Tätä varten sähköpostimarkkinointi tulee kuitenkin tehdä huolella ja tarkkaan suunnitellusti, jotta:

  • viestit vastaanotetaan (se ei joudu roskapostisuodattimen haaviin)
  • viestejä ei poisteta (viesti on tervetullut ja odotettu)
  • viestit avataan (mielenkiintoinen otsikko)
  • viestit luetaan (aihe on kohderyhmälle kiinnostava, se tuottaa lisäarvoa)
  • viestien linkkejä avataan

Jos edellä mainitun listan kohdista jokin ei täyty, niin sähköpostimarkkinoinnin tavoitteeseen ei päästä.

Ota yhteyttä

Mitä enemmän keräät sähköpostilistallenne liidejä, sen enemmän teet sähköpostimarkkinoinnilla kauppaa.

Hyödyllinen asiantuntijasisältö kaupanteon jälkeen lisää asiakaspysyvyyttä ja käynnistää parhaimmillaan uudelleenoston

Ota yhteyttä

Sähköposti­markkinointi MRACE-viitekehyksen mukaan

Sähköpostimarkkinoinnilla vaikutamme MRACE-mallin Convert- ja Engage-vaiheisiin. Tavoitteena on siis saada asiakas ostamaan ja sitoutumaan sen jälkeen yritykseenne, jotta hän ostaisi uudestaan ja suosittelisi yritystänne eteenpäin.

mrace markkinonti malli
mrace-c
mrace-e
mrace-m

Ota
yhteyttä

  1. Saat asiakkaidenne jakamattoman huomion
  2. Teet kauppaa
  3. Kehität asiakaskokemusta
  4. Sitoutat asiakkaita yritykseenne
  5. Hankit suositteluja
    • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Lue lisää sähköposti­markkinoinnin käytännön toteutuksesta

    Lue lisää

    Sähköpostimarkkinointi alkaa sähköpostilistasta

    Ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista on mietittävä, mistä saamme sähköpostilistalle sekä potentiaaliset että jo olemassa olevat asiakkaat. Listan kerääminen on toimialariippuvaista. Siinä missä verkkokauppa saa asiakkaiden sähköpostiosoitteita tilausten yhteydessä, täytyy B2B-yrityksen kerätä listaa esimerkiksi tarjoamalla potentiaalisille asiakkaille ladattavia materiaaleja.

    Listan merkitystä ei voi ylikorostaa. Hyvälle listalle lähetyt sähköpostit tavoittavat juuri oikeat ihmiset ja sähköpostimarkkinointi tuottaa yrityksellesi mitattavia tuloksia. Kun listalla olevat ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita yrityksesi palveluista, saat sähkömarkkinoinnilla aikaan kovia tuloksia.

    Sähköpostimarkkinointi asettuu osaksi ostoprosessia

    Kun mietimme yritysten sähköpostimarkkinointia, sidomme sen asiakkaidesi tapaan ostaa tuotteitasi tai palveluitasi. Asiakkaitasi autetaan löytämään oikeat tuotteet ja palvelut oikeaan aikaan, jolloin ostaminen helpottuu. Ovatpa potentiaaliset asiakkaasi sitten ladanneet esitteen tai ostaneet verkkokaupastasi, voidaan asiakkaita auttaa ostamaan lisää.

    Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi

    Verkkokaupassa asiakkaillesi suositellaan samankaltaisia tuotteita kuin joita he ovat jo katselleet tai ostaneet, tai tunnistetaan asiakasryhmistä niitä ihmisiä, jotka ostavat tiettyjä tuotteita eri kausilla tai vuodenaikoina. Tärkeintä on, että asiakkaasi saavat hyödyllisiä tarjouksia tai tuotteita sähköpostiinsa. Näin sähköpostimarkkinointi tukee ihmisten ostamista.

    B2B-sähköpostimarkkinointi

    B2B-kentällä keskiostokset ovat isompia. Yritysten välisessä markkinoinnissa sähköpostimarkkinointi onkin asiakkaan opettamista ja tiedottamista. Asiakasyrityksesi voi harkita hyvää yhteistyökumppania pitkään ja vertailla useita vaihtoehtoja. Tällöin ladattavalla materiaalilla saadaan yrityksen sähköpostiosoitteet, joille voidaan tehdä sähköpostimarkkinointia. Opettaminen ja opastaminen ovat tärkeässä roolissa, jotta tavoittelemasi yritykset tulevat asiakkaiksesi. Kuvittele esimerkiksi, että potentiaalinen asiakkaasi tuntee jo tuotteesi ja palvelusi ja tietää niiden ominaisuuksista. Näin ollen ostaja on jo pidemmällä myyntiprosessissa ja myyntihenkilökuntasi voi keskittyä suoraan palvelemaan asiakkaasi tarpeita tarkemmin.

    Suunnittelu, sisältö ja jakelu

    Sähköpostimarkkinointia voidaan hyvin verrata perinteiseen suorapostitukseen, jossa kirje kolahtaa asiakkaasi luukusta. Suorapostituksessa suunnitellaan kenelle viesti halutaan lähettää, millainen sisältö ihmisiä kiinnostaisi ja jakelu hoidetaan postin kautta. Digitaalisessa maailmassa kaikki tämä tapahtuu sähköisesti, jolloin kustannuksia säästyy ja suorapostitusta voidaan lähettää pienemmille kohderyhmille ja tarkemmin. Tällöin sähköpostimarkkinointi palvelee tehokkaammin sekä yritystäsi että asiakkaitasi.