
Google Shopping -mainonta
Google Shopping tuo ostovalmista liikennettä verkkokauppaasi korkealla konversioprosentilla. Google Shopping -mainokset näkyvät hakusivun yläreunassa ja ne sisältävät aina myymäsi tuotteen kuvan, hinnan ja nimen.
Google Shopping -mainonnan avulla voit mainostaa verkkokauppasi tai kivijalkasi tuotteita suoraan Googlen hakutuloksissa. Shopping-mainokset näkyvät Googlen hakutulossivulla kuten normaalit tekstimainokset, minkä ansiosta potentiaaliset asiakkaasi voivat hakea, vertailla ja ostaa tuotteitasi Googlesta. Mainoksissa näkyy tuotteen nimi, kuva, hinta sekä mahdolliset tähtiarvostelut – aivan kuten missä tahansa verkkokaupassa.
Shopping on siis tarkoitettu fyysisten tuotteiden mainostamista varten, joten palveluiden mainostamiseen se ei sovellu.
Google Shopping -mainosten mediabudjettia käytetään samalla tapaa kuin Google Adsissakin, eli vain klikkaukset maksavat. Shopping-mainosten klikkihinnat ovat hyvin samaa tasoa kuin Ads-mainostenkin.
Globaalisti 85 % maksetusta Googlen kautta tulevasta liikenteestä on peräisin Shopping-mainoksista.
Asiakas saa tietoa tuotteesta jo hakusivulta (kuva, hinta, nimi), joten verkkokauppaasi päätyy aidosti tuotteestasi kiinnostuneita henkilöitä. Siksi myös useampi vierailija ostaa.
Selkeä tuotekuva, tuotekuvaus, hinta ja tähtiluokitus saavat ostovalmiin asiakkaan klikkaamaan sivustollenne paljon todennäköisemmin kuin pelkän tekstimainoksen luettuaan.
Maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan verkkokauppojen Googlesta peräisin olevasta maksetusta liikenteestä 85 % tulee Shopping-mainosten kautta. Vain 15 % tulee tekstimainoksista, joten ilman Shopping-mainoksia tavoitat vain murto-osan asiakkaistasi.
Tuotekuva, hinta ja tuotekuvaus kertovat asiakkaalle paljon jo hakutulossivulla. Jos tuote ei vaikuta sellaiselta, jonka asiakas haluaa, niin hän ei todennäköisesti klikkaa verkkokauppaasi. Näin säästät mainosbudjettiasi.
Google Shopping -mainonta on kultakaivos isoille verkkokaupoille, mutta suosittelemme myös pienempien verkkokauppojen kokeilevan sitä. Google Shopping tuli Suomeen vasta kesäkuun 2019 alussa, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.
Shopping-mainosta klikkaamalla asiakkaasi pääsee suoraan verkkokauppasi tuotesivulle, josta hän voi lisätä tuotteen suoraan ostoskoriin. Näin tuotteen ostaminen nopeutuu huomattavasti.
Ennen kampanjan aloittamista tuotefeedi tulee laittaa kuntoon. Jos teette jo Googlen dynaamista remarketingia, niin tuotefeedinne on kunnossa. Jos tuotefeedi pitää rakentaa, niin pystymme auttamaan sen tekemisessä. Ilman sitä mainonta ei yksinkertaisesti onnistu.
Tuotefeedistä tulee löytyä selkeät tuotenimet ja -kuvaukset sekä hintatiedot.
Google Shoppingin avulla tavoitat tuotteistasi ja myymistäsi brändeistä kiinnostuneet henkilöt entistä tehokkaammin, koska mainontaa voi kohdistaa tarkasti hakusanojen mukaan.
Asiakkaasi näkevät Googlen hakutulossivuilla tuotteestasi kuvan, nimen, hinnan ja arvostelut. Näin asiakas tekee valintaa jo hakutuloksissa, eikä klikkaa sivuillesi, jos tuotteesi ei ole sellainen, jota hän etsii. Näin et maksa turhasta klikkauksesta.
Mainokset näkyvät hakutulossivun yläreunassa ja ne ovat informatiivisia verrattuna pelkkiin tekstimainoksiin. Siksi niitä klikataan huomattavasti enemmän, minkä takia Google Shopping on verkkokauppiaalle ehdoton markkinoinnin työkalu.
Asiakas ostaa todennäköisemmin silloin, kun hän näkee näyteikkunassa häntä kiinnostavan tuotteen. Google Shopping saa aikaan saman efektin, mutta Googlen hakutuloksissa.
Google Shoppingilla vaikutamme MRACE-viitekehyksen Reach-vaiheeseen.
Shopping-mainoksilla saat tuotteesi kuvan, hinnan, nimen, arvostelut ja kauppasi nimen aivan asiakkaidesi silmien alle. Mainokset erottuvat hyvin hakutulossivuilla visuaalisuutensa ansiosta, joten asiakkaasi näkee heti, millaista tuotetta tarjoat. Se vähentää turhia klikkauksia ja lisää sellaisia klikkauksia, jotka johtavat tuotteen ostoon.
Google Shopping -mainonnan avulla tavoitat paljon ostohaluisia asiakkaita erilaisilla hakutermeillä. Jos myyt juoksukenkiä, niin tuotteesi voivat näkyä esimerkiksi termillä ”siniset juoksukengät” tai ”Asics juoksukengät”. Näin tavoitat henkilöitä, jotka etsivät kengältä tiettyä ominaisuutta sekä henkilöt, jotka etsivät juuri tietyn merkkisiä kenkiä.
Samanlainen ajattelutapa pätee myös missä tahansa muussa tuotteessa, mikä tekee Google Shoppingista yhden tehokkaimmista verkkokaupan asiakashankinnan välineistä.
Määritämme verkkokauppasi kannalta tärkeimmät mittarit, joiden avulla seuraamme mainonnan toimivuutta jo ennen kuin yhtäkään tuotetta on myyty. Tarkan mittaamisen ja dataan pohjautuvan kehittämisen ansiosta mainontanne kehittyy viikoittain paremmaksi, mitä se oli edellisellä viikolla.