Verkkopalvelun mittaamisen strategia rakennetaan ostajapersoonat huomioiden
Mittaaminen itsessään ei tuo lisäarvoa liiketoiminnallenne, jos mittaamalla saatavaa dataa ei hyödynnetä oikeilla tavoilla. Tämän vuoksi täytyy ymmärtää liiketoimintaa ja käyttää mittaamista sen päätavoitteiden edistämiseen. Mittaamisen suunnittelutyö tehdään yhdessä kanssasi workshop-toteutuksena. Tarkoituksena on koota tarvittavat sidosryhmät yhdessä keskustelemaan ja kartoittamaan tavoitteita, jotta mittaamisen kokonaisuudessa on myös huomioitu analytiikan käyttäjien erilaiset tarpeet.Workshopissa selvitetään muun muassa seuraavat asiat:
- Liiketoiminnan, myynnin ja markkinoinnin sekä digipuolen tavoitteet ostajapersoonat huomioiden
- Verkkopalvelun rooli ja ydintavoite
- Analytiikan käyttäjät (sidosryhmät)
- Tekninen ympäristö, jossa toimimme (kanavat ja järjestelmät)
- Raportointitiheys
Tämän kaiken tiedon pohjalta määrittelemme relevantit tavoitteet MRACE®-mallimmevaiheisiin koko asiakkaasi ostoprosessin ja eri kanavat huomioiden. Tavoitteet pureskellaan aina yksittäisiksi mittareiksi asti. Strategia dokumentoidaan ja dokumenttiin määritellään tarkasti mittareiden lisäksi mittaamisen taksonomia (nimeämiskäytänteet ja mittaamisen logiikka) ja kampanjaliikenteen merkintä.