Vieläkö väsäät verkkokaupan digimarkkinointia käsityönä? Kuvitellaan, että vastaat 30 000 tuotteen kuluttajaverkkokaupan markkinoinnista, jossa on laajasti tuotteita sadoilta eri brändeiltä (ja ehkä vastaatkin). Olet tähän mennessä rakentanut hakumainontaa lähinnä bränditasolla ja koittanut boostata uudelleenmarkkinointia staattisilla bannereilla… Mutta verkkokaupan sisältö muuttuu niin suurella vauhdilla, että et millään ehdi tuomaan uusia tuotteita mukaan mainontaan. Myös tuotteiden hinnat olisivat erittäin mukava lisä, mutta alennuskampanjoiden myötä sinun on sula mahdottomuus päivittää hintatietoja lähes päivittäin satoihin tuotteisiin.  

Vai onko sittenkään? Tuotesyötteet ovat ensimmäinen askel markkinoinnin automaatioon – niiden avulla voit skaalata verkkokauppasi myyntiä aivan uudelle tasolle.   

Mitä tuotesyötteet ovat?  

Tuotesyötteet ovat tekstitiedostoja, jotka sisältävät tietoja verkkosivuistasi. Esimerkiksi verkkokaupoissa tuotesyötteiden avulla voidaan siirtää tietoa verkkokaupasta markkinointiin täysin automaattisesti, jolloin inhimillisen työn määrä ja myös virheet vähenevät huomattavasti Samalla markkinointiin saadaan ajankohtaisempaa tietoa verkkokaupan tuotteista 

Miksi tuotesyötteitä on hyvä käyttää? 

Mitä laajempi sivusto sinulla on, sitä enemmän markkinoinnin rakentamiseen menee aikaa. Jos sivustolla on paljon samankaltaisia asioita, voi tuotesyötteen luominen tuoda huomattavaa apua kampanjoiden rakentamiseen. Tästä eivät hyödy pelkästään verkkokaupat, vaan myös muut suuret sivustot, joiden sisältö sopii hyödynnettäväksi mainonnassa.  

Kun sivuston sisältö muuttuu, on tuotesyöte oiva tapa päivittää tietoa automaattisesti mainontaan. Tämä korostuu varsinkin suurissa verkkokaupoissa, joissa on tuhansia tuotteita joiden hintatiedot, saatavuus ja tuotenimikkeet muuttuvat päivittäin. Tuotesyötteiden avulla tekijälle jää enemmän aikaa kehittää mainontaa strategiatasolla ja panostaa optimointiin mainosten päivittyessä automaattisesti taustalla. 

Miten luon tuotesyötteen? 

Kaikissa suuremmissa verkkokauppa-alustoissa on mahdollisuus saada tuotesyötteitä. Osassa tuotesyötteet ovat jopa sisäänrakennettu, mutta suosituimmista löytyy myös ostettavina lisäosina hyvin monipuolisia työkaluja tuotesyötteiden tekemiseen. Esim. WooCommerceen on tarjolla kymmenittäin eri lisäosia eli plugareita, joilla saa rakennettua syötteen lukuisiin eri markkinointialustaan.  

Mikäli käyttämässäsi verkkosivujen julkaisujärjestelmässä ei ole tukea tuotesyötteille, on niitä mahdollista luoda hakurobottien (Web Spider) avulla. Hakurobotti käy verkkosivustosi läpi sivu kerrallaan ja tallentaa verkkosivun tiedot CSV -muotoon hyödynnettäväksi esim. Excelissä. Näppärä markkinoija saa muokattua tästä käsityönä valmiin syötteen, vaikka Facebookin dynaamista uudelleenmarkkinointia varten. 

Jos kyseessä on pienempi sivusto, onnistuu tuotesyötteen rakentaminen käsityönä Excelilläkin. Esimerkiksi Googlen Adsin Dynaaminen hakumainonta (DSA) tarvitsee minimissään vain sivun osoitteen, joten voit muutamassa minuutissa kerätä nopeasti käsityönä kaikki verkkosivujesi osoitteet, syöttää ne Excelin taulukkoon, tallentaa CSV -muodossa, lähettää tiedoston Googlelle ja rakentaa mainontaa. 

 

Kuvakaappaus Merchant Centerin tuotesyötteen eri kentistä, joiden avulla määritellään erittäin tarkasti verkkokaupan tuotetiedot, joiden pohjalta Googlen tekoäly rakentaa Shopping -mainontaa.  

Miten muokata tuotesyötteen tietoja? 

Jokaisella markkinoinnin palvelulla on erilainen tuotesyötteensä ja pahimmillaan joudut rakentamaan mainontaa varten omat syötteet jokaiselle mainosalustalle. Esim. Facebookin syöte ei ole suoraan yhteensopiva Googlen syötteen kanssa. Tämän voi rakentaa käyttämällä useampaa eri lisäosaa verkkokaupassa, tai luoda yksi mahdollisimman monipuolinen tuotesyöte ja viedä se erillisen palvelun kautta useampaan eri markkinointialustaan.  

Samalla palvelulla voidaan muokata tuotesyötteitä jokaisen markkinointialustan tarpeiden mukaisesti ja korjata virheitä ja puutteita, mitä alkuperäisessä verkkokaupassa on ollut tuotetiedoissa, kuten tuotteiden nimien korjaamisessa. 

Markkinointialustalle lähetettävän tuotesyötteen kannattaa olla mahdollisimman täydellinen sisältäen kaikki tarpeelliset lisätietokentät. Mitä laadukkaamman syötteen saat tuotettua markkinointiin, sitä parempia tuloksia tulet saamaan. Näin ollen meilläkin Suomen Digimarkkinoinnilla panostetaan maksullisiin työkaluihin, joilla voi rakentaa hyvinkin monimutkaisia ja täysin automaattisia tuotesyötteen muokkauksia.  

 

Kuvakaappaus tuotesyötteen muokkaukseen rakennetusta työkalusta, jossa voi näppärästi määritellä automaattisesti tuotteen lopullisen hinnan sen mukaan, onko tuotteesta A) käytetty hinta, vai B) alennushinta tai C) normaali hinta.  

 

Kerron seuraavaksi lyhyesti, mitä kaikkea voit tehdä pelkästään Googlen markkinointialustoilla. 

Tuotesyötteiden hyödyntäminen Google-mainonnassa 

Hakuverkko 

Otetaan esimerkiksi aiemmin mainittu 30 000 tuotteen kuluttajaverkkokauppa, jossa on laajasti tuotteita sadoilta eri brändeiltä. Tuotesyötteen avulla on mahdollista rakentaa automaattista hakumainontaa jopa jokaiselle tuotteelle erikseen. Eli saat jokaiselle verkkokauppasi 30 000 tuotteelle ikioman mainosryhmän, jossa mainostekstissä mainitaan tuotteen nimi, tuotesyötteen mukana tuleva hintatieto ja muita lisätietoja, mikä voisi kiinnostaa potentiaalista ostajaa.  

Tuotesyötteen tietojen perusteella voidaan luoda automaattisesti myös sopivat hakusanat ja hintatietojen perusteella sopivimmat bidit, joten voit hallinnoida mainonnan kuluja aidosti myös tuotteiden kateprosenttien perusteella. On aivan toista mainostaa 5€ kännykkäkuoria kuin 2500 € taulutelevisiota, toisessa on kate pari euroa ja toisessa parhaimmillaan satoja euroja. Kun tuotesyötteen mukana kulkee myös tiedot tuotteiden katteesta, voidaan mainonnassa alkaa optimoimaan aidon ROAS:in mukaan, eikä vain perinteisellä ”liikevaihto – mainonnan kustannukset” -kaavalla.  

Display Network 

Googlen Display -verkostossa tuotesyötettä voit hyödyntää niin dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa, kuin mainosten visuaalisuuden ja sisällön personoinnissa. Parhaimmillaan sopivien työkalujen avulla voit rakentaa jokaiselle tuotteelle omat uniikit mainokset, jotka vetoavat juuri tavoittelemaasi ostajapersoonaan. Myös dynaaminen prospektointi onnistuu kylmään yleisöön. Tällöin mainostekstit haetaan automaattisesti tuotefeedistä ja muokataan Googlen tekoälyn avulla sopivaksi mainokseksi.  

Esimerkki dynaamisesta prospektoinnista voisi olla autokauppa, missä myytäviä olevia Audeja näytetään juuri niille henkilöille, jotka ovat Googlen mukaan kiinnostuneita Audeista. Tuotesyötteen mukana saadaan mainokseen kuva autosta, teknisiä tietoja, ajetut kilometrit ja hinta. Voit hyvin kuvitella, että audimiehiäkin alkaa kiinnostaa ihan toisella tapaa kuin perinteinen staattinen bannerimainos.  

Google Shopping ja tuotesyötteet 

Google lanseerasi Shoppingin viimein myös Suomen markkinoille. Suomalaisille verkkokauppa-asiakkaillemme olemmekin innolla rakennelleet tuotesyötteiden avulla Google Shopping -mainontaaShoppingin monimutkaisuuden takia myös tuotesyötteen pitää olla timmissä kunnossa, jotta mainos-euroista saadaan puristettua kaikki konversiot irti. Heikommallakin syötteellä pääsee alkuun, mutta koska Google Shopping -mainonnan hallinta tapahtuu suurimmaksi osaksi tuotesyötteen kautta, kannattaa optimointiin panostaa. Vaikka automaatio kuulostaa hyvältä, Google Shoppingin mainostaminen ei ole ”asenna kerran ja unohda” -tyylistä, vaan vaatii myös asiantuntijaa muokkaamaan tuotetietoa ja aktiivisesti ohjaamaan kampanjoita.  

Lue viimeisin blogimme Google ShoppingistaMiten Googlen Smart Shopping –kampanja eroaa vakiotyyppisistä Shopping –kampanjoista? 

Kuulostaako tekniseltä ja hankalalta? Ei hätää, apu on lähellä! 

Vaikka tuotesyötteen avulla rakennettava digitaalinen mainonta voi viedä jopa enemmän aikaa mitä käsityönä tehty kampanjointi, on se varsinkin suuremmilla sivustoilla ja verkkokaupoissa äärimmäisen tärkeä työvaihe, jolla nostat omaa mainontaasi aivan toiselle tasolle.  

Syötteiden parissa ahertaminen vaatii sopivasti teknistä osaamista luovaa markkinointinäkökulmaa unohtamatta, joten älä suotta nyhrää niiden parissa yksin vaan kysy suoraan apua. Ota yhteyttä, ja katsotaan yhdessä, miten tuotesyöte saataisiin palvelemaan liiketoimintaasi!