Google Shopping -kampanjat. Kesän alussa Suomeen rantautunut Googlen kampanjamuoto on ravistellut digimarkkinoinnin lainalaisuuksia ja suomalaisten verkkokauppojen arkea. Voimme hyvillä mielin todeta, että Google Shopping -kampanjat ovat tuoneet asiakkaillemme kauppaa yhä suuremmissa määrin. Verkkokaupoille Google Shopping -mainokset ovat tuoneet yhden kampanjamuodon lisää ja suosittelemmekin jokaiselle verkkokauppiaalle Shopping-mainoksia, jos heidän toimialallaan ne ovat mahdollisia toteuttaa. Kaikilla toimialoilla Google Shopping -mainontaa ei valitettavasti ole mahdollista tehdä, ja voit lukea Google Shopping -mainonnan rajoituksista lisää täältä.

Meille on tullut paljon kysymyksiä asiakkailtamme Google Shopping -mainonnan eri kampanjatyypeistä, minkä takia tässä blogitekstissä selvennän ja vertailen vakiotyyppisiä Shopping-mainoksia Smart Shopping-mainoksiin. Käyn läpi, mitä etuja molemmissa kampanjatyypeissä on ja kumpaa kampanjatyyppiä juuri sinun yrityksesi kannattaisi kokeilla.

Mitä on Google Shopping -mainonta?

Lyhyesti sanottuna, Google Shopping -mainonnalla tarkoitetaan Googlen hakutulossivuilla löytyvää mainostyyppiä, joka sisältää yksityiskohtaisia tietoja myymistäsi tuotteista. Olemme kirjoittaneet Shopping-mainonnasta ja sen luomista mahdollisuuksista verkkokauppiaille sivustollamme kattavammin myös seuraavilla sivuilla:

Jos et vielä ole nähnyt Shopping-mainosta Googlen hakutulosivulla, alla näet desktop-esimerkin Shopping-mainoksesta hakutulossivun oikeasta reunasta hakutermillä pesutorni.

Mikä on Google Smart Shopping -kampanja?

Googlen älykäs Shopping-kampanja (englanniksi Smart Shopping, jota myös vastaisuudessa käytän tässä blogitekstissä) on kampanjatyyppi, jonka avulla Shopping-kampanjan ylläpito helpottuu, sillä Smart Shoppingin kaikki optimointityö tapahtuu koneoppimisen avulla. Smart Shoppingissa Google tekee työn A/B-testaamalla mainostekstejä ja hintatarjouksia optimoimalla suuresta määrästä dataa sen tiedon, kuinka paljon kannattaa tarjota kustakin avainsanasta milläkin sivustolla.

Alkuun Smart Shoppingin käyttöönotto toimii samalla tavoin, kuin vakiotyyppisen Shoppingin. Eli  tällöin Shopping-mainonnan alkuvaiheet, kuten merchant centerin luominen (kauppiaspaneeli), tuotefeedin rakentaminen ja yleiset Shopping-mainontaa koskevat käytännöt pitää olla kunnossa. Lisäksi Smart Shopping vaatii yleisen sivustotagin, konversioseurannan sekä tietyn määrän konversioita viimeiseltä 30 päivältä, jotta se voidaan ottaa käyttöön. Ennen kuin voit ottaa Smart Shoppingin käyttöön, täytyy sinun asettaa Smart Shopping-kampanjan budjetti, mahdollinen Target ROAS-tavoite sekä tuottaa mainostekstisisältöä dynaamisia display-mainoksia varten.

Tekstisisältöä täytyy tehdä siitä syystä, että Smart Shopping käyttää myös muita Googlen verkostoja, joissa käytetään samaista tuotesyötettä. Näitä ovat esimerkiksi dynaamiset Display-mainokset Display Networkissa, Youtubessa sekä Gmailissa. Lisäksi Smart Shopping näyttää mainoksia myös muissa ostosvertailupalveluissa (CSS). Smart Shopping -mainontaa tehdessä muut Shopping-kampanjat sekä Dynaamiset Display-mainoskampanjat suositellaan keskeytettävän, jotta Smart Shoppingin koneoppiminen ei häiriintyisi.

Mitä hyötyjä Google Smart Shoppingissa on?

Smart Shopping on älyttömän helppokäyttöinen ja sen avulla voit saada tuotteesi nopeasti asiakkaasi eteen niin Google Shoppingin hakutulosivuilla kuin myös Google Display Networkissa. Smart Shopping käyttää automaattisia hintatarjousstrategioita ja optimoi kampanjaa tekoälyn avulla. Toisin sanoen ajan myötä Smart Shopping -kampanja tehostuu huomattavasti koneoppimisen myötä. Lisäksi kampanjan kaikki optimointityö tapahtuu automaattisesti Googlen toimesta, eli aikaasi säästyy yrityksesi muihin markkinointitoimenpiteisiin. Smart Shoppingin suurimpinä hyötyinä voidaan nähdä selkeästi sen helppous, ajansäästö sekä eri mainostyyppien sujuva käyttöönotto Googlen verkostoissa.

Mitä hyötyjä vakiotyyppisillä Shopping-mainoksilla on?

Vakiotyyppisessä Shopping-mainonnassa optimointityö tehdään manuaalisesti eri optimointityökaluja hyödyntäen. Tämän takia vakiotyyppinen Shopping-mainonta vaatii hieman enemmän aikaa ja paneutumista kuin Smart Shopping. Manuaalisesti Shoppingia tehdessä voit hallita kaikkia niitä toimenpiteitä, jotka haluat ottaa Shopping-mainonnassa huomioon. Voit esimerkiksi määrittää, mille hakutermeille mainontaa tehdään, kuinka paljon olet valmis maksamaan tietystä hakutermistä sekä millä verkkosivuilla mainontaa näytetään. Lisäksi vakiotyyppisen Shoppingin puolella kaikki data jää sinun käyttöösi ja voit tarkastella tätä dataa milloin haluat, ja optimoida Shopping-kampanjaa perustuen tähän dataan.

Vakiotyyppisen Shoppingin suurimmat erot Smart Shoppingiin:

  • Mahdollisuus lisätä negatiivisia avainsanoja
  • Mainosryhmien priorisointi/hintatarjousten optimointi
  • Mahdollisuus ryhmitellä tuotekategoriat
  • Mahdollisuus tehdä erillinen remarketing-kampanja
  • Hakutermidatan saatavuus (datan saatavuus ylipäätänsä)
  • Alhaisemmat kustannukset
  • Tarkka raportointi
  • Kokonaisvaltainen Shopping-kampanjan hallinta

Smart Shoppingia käyttäessä ei voi tietää mainostaako Smart Shopping pelkästään uusille asiakkaille vai myös uudelleenmarkkinoiko se jo aikaisemmin yrityksesi tuotteista kiinnostuneille asiakkaille. Toisin sanoen, sinulla ei ole kontrollia sen suhteen, kenelle Smart Shopping näyttää tuotemainoksia ja datasi pirstaloituu. Tämän vuoksi, emme voi vetää selkeitä johtopäätöksiä siitä, miten Smart Shopping on näyttänyt mainoksia eri ostopolun vaiheessa oleville asiakkaille.

Toiseksi, Smart Shopping käyttää yleensä alkuun huomattavasti enemmän budjettia kuin manuaalinen Shopping-mainonta. Tällekään asialle et voi Smart Shoppingin puolella tehdä yhtään mitään muuta, kuin vain toivoa, että Smart Shoppingin avulla mainontaeurot käytetään näyttämään oikeita tuotteita ja saat euroille tarpeeksi suuren ROAS:in.

Kolmanneksi, jos haluaa ehdottomasti käyttää hyödyksi automaattisia hintatarjousstrategioita ja tekoälyä optimoinnissa, se on myös mahdollista vakiotyyppisillä Shopping-kampanjoilla. Kaikki Smart Shoppingin hyödyt ovat myös käytettävissä vakiotyyppisen Shopping-mainonnan sekä Dynaamisen Display-mainonnan puolella. Tämä vaatii kuitenkin hieman enemmän osaamista ja paneutumista Google-markkinoinnin maailmaan.

Yleisin virhe, minkä Shopping-mainonnan käyttöönotossa voi tehdä on se, että ottaa käyttöön vakiotyyppiset Shopping-mainokset, jättää optimoinnin tekemättä ja kun tarpeeksi monen konversion jälkeen voi laittaa Smart Shoppingin päälle, huomaa, että muutaman kuukauden päästä Smart Shopping toimii paremmin kuin vakiotyyppinen Shopping.

Mikä edellisessä esimerkissä meni pieleen?

Vakiotyyppisiä kampanjoita ei optimoitu. Tämän jälkeen yleinen fiilis Shopping-mainonnasta voi olla se, että Smart Shopping on parempi vaihtoehto kuin vakiotyyppiset Shopping-kampanjat, mikä voi olla täysin väärin perustein tehty olettamus.

Vakiotyyppisen ja Smart Shoppingin suurin ero onkin siinä, että Smart Shoppingin vetojuhtana on Google ja vakiotyyppisen Shoppingin vetäjänä olet sinä itse. Asiantunteva Google Ads -mainostaja luo myyntisuppilon eri osioille omat kampanjansa eri kampanjatyypeillä. Lisäksi asiansa osaava markkinoija osaa myös ottaa huomioon myyntisuppilon eri osiossa liidin arvon tarjotakseen klikistä optimaalisen summan.

Me Suomen Digimarkkinoinnilla viittaamme kaikissa markkinointitoimenpiteissämme MRACE-viitekehykseen, joka toimii markkinoinnin kokonaisuuden hallitsemisessa.

Voit lukea lisää MRACE-viitekehyksestä blogistamme täältä.

Yhteenveto

Smart Shopping on oiva ja helppo tapa aloittaa Google Shopping -mainonta. Jos olet valmis käyttämään oppirahaa ilman varmuutta siitä, mitä kampanjassa tapahtuu, voi Smart Shopping olla kokeilemisen arvoinen kampanja. Erityisesti pienille verkkokauppiaille Smart Shopping -mainonta voi olla sopivan helppo keino aloittaa Shopping-mainonta.

Kuitenkin, jos haluat optimoida Shopping-kampanjasi tarkemmin omien markkinointitavoitteiden mukaan, suosittelemme ensisijaisesti vakiotyyppistä Shopping-kampanjatyyppiä.

Ota yhteyttä, niin viedään myös teidän yrityksenne Shopping-mainonta uusiin sfääreihin.

→ Ota yhteyttä

Geir

Geirin ote Google-mainontaan on yhtä aktiivinen kuin hänen elämäntyylinsäkin. Geir on hankkinut maailmalta kokemuksia sekä kieliosaamista, joten mainonta hoituu sujuvasti suomen lisäksi viroksi, ruotsiksi, englanniksi, saksaksi sekä tanskaksi.
Geir