Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista verkkokaupan markkinointiin erityisesti tilanteissa, joissa verkkokaupassa on jo kävijöitä.

Facebookin dynaamiselle uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan siis mainontaa, jota kohdennetaan henkilöille sen mukaan, mitä tuotetta he ovat katsoneet tai minkä tuotteen he ovat lisänneet ostoskoriin tai minkä tuotteen he ovat ostaneet mukaan.

Esimerkiksi käydessäsi aminoporssi.fi verkkokaupassa katsomassa vaikkapa Nutriworksin Whey Proteiini isolaattia, näet seuraavien päivien aikana Facebookissa mainoksia kyseisestä tuotteesta, mikäli et ostanut kyseistä tuotetta, olet kohderyhmässä ja kyseinen tuote on valittu dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin piiriin.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on siis äärimmäisen tarkasti kohdistettua mainontaa, jonka tarkoituksena on saada ne henkilöt ostamaan verkkokaupastasi, jotka jättivät ostoprosessin syystä tai toisesta kesken.

Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi tarjoaakin tarkan kohdentamisensa ansiosta mahdollisuuden tehdä loistavia tuloksia.

On kuitenkin hyvä muistaa, että Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi ei tuo uutta liikennettä verkkosivustollesi, eli se ei sovi tilanteisiin, joissa sivustolla on vain vähän kävijöitä. Käytännössä Facebookin dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin teho kasvaa sen myötä, kun verkkosivujen kävijämäärä kasvaa, olettaen, että liikenne on laadukasta.

Kyllä, minua kiinnostaa Facebookin Dynaaminen Uudelleenmarkkinointi!

Kenelle Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi sopii?

Seuraavassa 4 kohdan tarkistuslista, jonka avulla selvität, sopiiko Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi yrityksellesi.

  • yritykselläsi on verkkokauppa
  • verkkokaupassa on tasaisesti kävijöitä, vähintään 3000 kävijää kuukaudessa
  • verkkokaupassa käyvistä ihmisistä syntyy kauppaa, eli tuotteenne ovat järkevästi hinnoiteltuja
  • tunnette yrityksenne perusluvut, joiden avulla voidaan laskea markkinoinnin kannattavuutta

Edellä mainitut tekijät mahdollistavat Facebookin dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin tekemisen. Toki dynaamista uudelleenmarkkinointia on mahdollista tehdä, vaikka yllä olevat asiat eivät täyty, mutta yleensä edellä mainittujen tekijöiden täyttyessä on todennäköistä, että Facebookin dynaamisella uudelleen markkinoinnilla pystytään tekemään jonkinlaisia tuloksia.

Yllämainittujen tekijöiden lisäksi Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi vaatii toki myös paljon teknisiä ja vähemmän teknisempiä asioita yrityksen verkkosivuilta ja Facebookista.

Olennaisimmat tekijät ovat:

  • Facebook-sivu
  • Facebook-mainostili
  • Facebook Business Manager
  • Facebook pixelin asentaminen
  • Tarvittavien eventtien luominen Facebook pixelin avulla (vähintään: ViewContent, AddToCart ja Purchase)
  • Tuotefiidi, joka sisältää Facebookin vaatimat parametrit

Mikäli kaipaat apua edellä mainittujen asioiden kanssa tai olet muuten kiinnostunut Facebookin dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista, ota meihin yhteyttä!

Kyllä, minua kiinnostaa Facebookin Dynaaminen Uudelleenmarkkinointi!

Facebook dynaaminen uudelleenmarkkinointi Referenssi

Aminopörssi

Aminopörssin kanssa yhteistyömme alkoi vuonna 2015 Google Adwordsilla, jonka tulosten siivittämänä otettiin myös Facebook-markkinointi mukaan palettiin Facebookin dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin muodossa.

Facebookin dynaamiset tuotemainokset mahdollistavat kohdennetut tuotemainokset verkkosivuilla vierailleille. Heidän tarkastellessa tiettyä tuotetta seuraa sen tuotteen mainos Facebookissa.

Aminopörssille kyseiset mainokset tuottivat kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 594 % ROI:n. Mikäli mukaan lasketaan myös mainoksen nähneet ja samana päivänä ostaneet, vastaava luku on 2424 %. Tulokset ovat myös kehittyneet tämän jälkeen jatkuvasti ja nykyisellään dynaaminen uudelleenmarkkinointi tuottaa entistäkin parempia tuloksia Aminopörssille.

Kyllä, minua kiinnostaa Facebookin Dynaaminen Uudelleenmarkkinointi!

Yleisimmin kysytyt kysymykset Facebookin dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista

1. Mikä ero on dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla ja dynaamisilla tuotemainoksilla?

Dynaamiset tuotemainokset ovat se mainosmuoto, jolla dynaaminen uudelleenmarkkinointi Facebookissa toteutetaan. Käytännössä edellä mainitut termit siis sekoittuvat usein puheessa, sillä ne ovat merkitykseltään lähes identtisiä.

2. Minulla ei ole verkkokauppaa, mutta haluaisin silti hyödyntää dynaamista uudelleenmarkkinointia, onko se mahdollista?

Kyllä, mutta käytännöntoteutus ja siitä saatavat hyödyt ovat aina tapauskohtaisia. Mikäli yrityksesi sivuilta löytyy esimerkiksi tuotekatalogi, josta voi selata eri tuotteita, mutta ei voi varsinaisesti ostaa mitään, voi dynaaminen uudelleenmarkkinointi toimia erinomaisesti.

Mikäli katalogissa ei ole tuotteita paljon, voi olla kuitenkin kustannustehokkaampaa tehdä uudelleenmarkkinointi perinteisenä remarketingina.

3. Mitä eroa on dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla ja normaalilla remarketingilla?

Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi mahdollistaa kohdentamisen tuotekohtaisesti helposti ja vaivattomasti, niin että tuotteet ja niiden tiedot päivittyvät automaattisesti myös Facebookiin (olettaen että verkkokaupasta saatavaa tuotefiidiä ei tarvitse muokata manuaalisesti).

Perinteinen uudelleenmarkkinointi tai remarketing taas vaatii manuaalisesti jokaisen kohdennuksen ja mainoksen tekemisen. Käytännössä, jos verkkokaupassasi on 3 tuotetta, kannattaa todennäköisesti pysytellä perinteisen remarketingin puolella, mutta jos tuotteita on kymmeniä, satoja, tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia, on dynaaminen uudelleenmarkkinointi ehdottomasti oikea valinta.

Toki dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin ja perinteisen remarketingin välillä on myös suuria eroja kampanjoiden optimoinnissa. Menemättä sen syvemmälle aiheeseen dynaaminen uudelleenmarkkinointi tarjoaa kattavammat työkalut mainonnan optimointiin Facebookin puolella.

4. Kuinka paljon verkkosivukävijöitä sivustollani tulisi olla, jotta dynaaminen uudelleenmarkkinointi tuottaisi tuloksia?

Absoluuttista vastausta tähän ei pysty antamaan, mutta jotakin suuntaa antavaa toki pystymme sanomaan. Yleisesti ottaen, jos verkkosivukävijöiden määrä on kuukausitasolla satoja henkilöitä, niin kannattaa dynaaminen uudelleenmarkkinointi unohtaa, jos ei ole tarkoituksena samalla aloittaa myös uuden liikenteen ajamista verkkokauppaan.

Kun kävijämäärä on kuukausitasolla tuhansissa, ollaan jo sellaisissa luvuissa, että joissain tapauksissa dynaaminen uudelleenmarkkinointi toimii erinomaisesti.

Joissain tapauksissa tosin 20 tuhatta kävijääkin on vielä liian vähän, jotta markkinoinnin tulokset kattaisivat kaikki markkinoinnista aiheutuvat kulut työn hinta mukaan lukien. Yleensä tällaisissa tapauksissa kysymys on siitä, että verkkosivujen kävijät ovat huonolaatuisia, eivätkä relevantista kohderyhmästä.

Parhaimmillaan dynaaminen uudelleenmarkkinointi on, kun puhutaan kuukausitasolla yli 50 tuhannesta, jopa sadoista tuhansista kävijöistä.

5. Kuinka paljon Facebookin dynaaminen uudelleenmarkkinointi maksaa?

Jos teet kaiken työn itse, pääset liikkeelle euron päiväbudjetilla. Kohdeyleisöt ovat harvemmin uudelleenmarkkinoinnissa valtavia, joten mediabudjettia dynaaminen uudelleenmarkkinointi ei syö aivan älyttömästi. Jos verkkosivustollasi on vaikkapa 10 tuhatta kävijää, jotka käyvät katsomassa joitakin tuotteita, voi dynaamiseen uudelleenmarkkinointiin laskea kuukausitasolla maksimissaan joitakin satoja euroja.

Hinnan ei tulisi kuitenkaan ikinä olla kynnyskysymys dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa, koska uudelleenmarkkinoinnin ainoana tehtävänä on tuoda mitattavia tuloksia. Sille ei kannata laskea minkäänlaista brändiarvoa tai muuta vastaavaa, jonka takia käytännössä alun pienten investointien jälkeen markkinointi joko tuottaa positiivista ROI:ta (Return on investment) ja sitä jatketaan, tai se ei tuota sitä ja siinä tapauksessa joko jatkokehitetään toimintaa tai lopetetaan dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin hyödyntäminen.

Työ dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin rakentamisessa on etupainotteista. Kuten aikaisemmin mainittua, aluksi työaikaa menee jonkin verran verkkokauppaan oikeiden eventtien rakentamiseen, fiidin luomiseen ja näiden yhdistämiseen Facebookiin, sekä tietenkin Facebookissa kampanjoiden rakentamiseen.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen uudelleenmarkkinointiin liittyvä työ on kuitenkin vain kampanjoiden optimointia ja varsinkin sitten, kun dynaaminen uudelleenmarkkinointi saadaan toimimaan hyvin, ei dynaaminen uudelleenmarkkinointi vaadi kuukausitasolla muutamaa tuntia enempää.

Alkuinvestointi on siis yleensä joitakin satoja euroja työssä, jonka jälkeen dynaaminen uudelleenmarkkinointi maksaa muutaman sata euroa kuukaudessa, riippuen verkkokaupan koosta. Toki isommilla verkkokaupoilla dynaamiseen uudelleenmarkkinointiin kannattaa kuluttaa jopa tuhansia euroja kuukaudessa, sillä jokainen siihen sijoitettu euro tuo useita euroja takaisin.

Kiinnostuitko Facebookin dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista? Ota meihin yhteyttä, niin selvitetään, miten me voimme olla avuksi.

Kyllä, haluan tarjouksen Facebookin Dynaamisesta Uudelleenmarkkinoinnista!