Jos Facebook-sivusi ovat kunnossa, on aika tavoittaa myös verkkosivustosi kävijät. Facebook-remarketingilla tavoitat ne henkilöt, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustollasi tai olleet mainostesi kanssa vuorovaikutuksessa, ja näin tekemällä osoittaneet kiinnostusta yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin.

Miksi Facebook-remarketing?

Kuinka usein olet ostanut mitään nähdessäsi mainoksen ensimmäistä kertaa? Kun vihdoin olet valmis tekemään ostoksen, muistatko kaikki vertailemasi vaihtoehdot? Jos näet bussipysäkillä mainoksen, muistatko sen vielä kotikoneella surffaillessasi?

Useimmat meistä vastaavat edellä esitettyihin kysymyksiin kieltävästi. Nykyisin ihmisten ostopäätökseen vaikuttavat lukuisat eri tekijät. Tietoa haetaan aktiivisesti verkosta ja tuotteita ja palveluita vertaillaan ahkerasti toisiinsa ennen kuin tehdään lopullinen päätös ostamisesta. Nämä asiakkaan ostoprosessin vaiheet ovat ratkaisevassa asemassa ja yrityksesi kannattaa käyttää hyväksi ihmisten miettimisaikaa. Facebook-remarketing onkin erittäin tehokas markkinointikeino juuri ostoprosessin tiedonhaku- ja vertailuvaiheisiin.

Käytännössä Facebook-remarketing tarkoittaa siis sitä, että uudelleen markkinoidaan tiettyjä asioita henkilöille, jotka ovat jo käyneet yrityksesi sivuilla tai katsoneet esimerkiksi yli 50 % tietystä Facebookissa näytetystä videosta. Facebook-remarketing on oivallinen keino ihmisten muistuttamiseen, yrityksesi tuotteiden tai palveluiden tutustuttamiseen sekä liidien ja asiakkaiden hankkimiseen. Usein saattaa käydä niin, että monet nähdyistä verkkosivuista unohtuu ja sinun yrityksesi sijaan, asiakkaan eurot kilahtavat sen yrityksen kassaan, joka vielä on tuoreessa muistissa.

Facebook-remarketing kampanja voidaan myös kohdistaa niille henkilöille, jotka ovat jo tehneet tavoitellun toiminnon ja kannustaa heitä palaamaan uudelleen sivustollesi. Tyytyväisille asiakkaille markkinoiminen on tutkitusti kaikkein kannattavinta markkinointia. Facebook-remarketing toimii näin myös loistavana keinona lisämyynnille ja jälkimarkkinoinnille.

Kenelle Facebook-remarketing sopii?

Jos nämä kohdat pätevät yritykseesi ja nettisivuihisi, on Facebook-remarketing sinulle sopiva vaihtoehto:

  • Yritykselläsi on nykyaikaiset ja toimivat nettisivut eli niiden rakenne on kunnossa
  • Nettisivustolla on riittävästi liikennettä, vähintään 500 kävijää kuussa
  • Nettisivustolla on ainakin yksi selkeä toiminto, jonka kävijä voi suorittaa. Esimerkiksi tarjous- tai yhteydenottopyynnön jättäminen
  • Haluat tehdä tuloksellista ja nykyaikaista markkinointia
Kyllä, minua kiinnostaa Facebook-remarketing!

Miten Facebook-remarketing toimii?

Uudelleenmarkkinoinnin käynnistäminen on helppoa. Sivustollesi asennetaan ensin Facebook-remarketing koodi eli eväste, jonka avulla sivustolla vierailleet ihmiset voidaan tunnistaa Facebookissa. Facebookin mainontatyökalu kokoaa kohderyhmään henkilöitä ja näyttää kohderyhmän koon. Tämän ansiosta tiedetään, kuinka paljon henkilöitä voidaan tavoittaa Facebook-remarketing -kampanjan avulla.

Facebook-remarketing mahdollistaa myös tiettyjen kävijöiden ja kohderyhmien poissulkemisen. Esimerkiksi, jos et halua sähköpostilistallesi jo liittyneen henkilön näkevän mainostasi, voit sulkea pois ”kiitos rekisteröinnistä”-sivulla käyneet kohderyhmästäsi. Tämän lisäksi Facebook-remarketingia voi hyödyntää lukuisten muiden vastaavanlaisten kohderyhmien luomisessa ja tavoittamisessa.

Tiivistetysti Facebook remarketing-prosessi etenee seuraavasti:

  1. Ensin asiakas etsii tiettyä asiaa
  2. Hän saapuu sivustollesi ja tarkastelee sen sisältöjä, mutta poistuu tekemättä haluttua toimintoa, kuten vaikkapa jonkin lomakkeen täyttäminen
  3. Myöhemmin asiakastasi muistutetaan yrityksestäsi ja tarjonnastasi Facebookissa
  4. Lopulta asiakas palaa ja tekee halutun toiminnon

Löydä myös uusia asiakkaita

Facebook-remarketingia voidaan lisäksi hyödyntää uusien asiakkaiden hankkimisessa. Sen avulla voidaan toteuttaa erittäin tehokas Facebook-markkinoinnin tekniikka: kaksoisolentokohderyhmä. Vaikka nimi ei kenties ole kaikkein sujuvimmin aukeava, on sen tekniikka kuitenkin varsin yksinkertainen. Facebook tunnistaa remarketing-evästeen avulla ensin, millaisia ihmisiä verkkosivuillasi käy selailemassa ja tutustumassa tuotteisiisi tai palveluihisi. Tämän jälkeen näiden henkilöiden perusteella pystytään luomaan kaksoisolentokohderyhmä ihmisistä, joiden Facebook-profiilit ovat samankaltaisia kuin verkkosivustollasi vierailleilla henkilöillä.

Facebook kehittyy jatkuvasti ja voit nyt luoda kaksoisolentokohderyhmän myös asiakkaittesi arvoon perustuen. Tietyt asiakkuudet ovat arvokkaampia yrityksellesi, koska asiakkaan elinkaaren arvo on korkeampi. Kun luotavaan kohderyhmään sisällytetään asiakkaan elinikäinen arvo, Facebook voi hyödyntää tätä tietoa asiakkaiden painottamisessa. Käytännössä Facebook etsii elinikäisen arvon perusteella ihmisiä, jotka muistuttavat arvokkaimpia asiakkaitasi.

Kaksoisolentokohderyhmien luominen on todistetusti erittäin kannattava Facebook-markkinoinnin muoto, koska Facebook todella tunnistaa ne tekijät, jotka juuri sinun verkkosivustosi vierailijoita yhdistävät. Etsit siis käytännössä lisää nykyisten asiakkaittesi kaltaisia henkilöitä, joille kohdistaa markkinointia. Tämä jos mikä kannattaakin ehdottomasti hyödyntää.

Me autamme mielellämme

Oli tarpeesi ja tavoitteesi mikä tahansa sähköpostilistan kasvattamisesta, koulutukseen osallistujien saamiseen tai tarjouspyyntöjen hankkimiseen – Facebook-remarketing on mainio ratkaisu yrityksellesi.

Ota vain rohkeasti yhteyttä, jos haluat saada täyden hyödyn irti verkkosivustasi,  hankkia uusia asiakkaita ja tehdä helposti mittavia tuloksia. Facebook-remarketing kampanja mahdollistaa yrityksellesi tämän.

Kyllä, minua kiinnostaa Facebook-remarketing!

 

Jos sinulla puolestaan on hyvin kävijöitä houkutteleva verkkokauppa, kannattaa ehdottomasti tutustua myös Facebook dynaamiseen uudelleenmarkkinointiin.