Facebook-kampanjat voidaan käytännössä jakaa kahteen alakategoriaan:

  1. Kampanjat, joilla haetaan tarjouspyyntöjä, myyntiä tai liidejä
  2. Kampanjat, joiden tavoitteena on näkyvyys

Käytännössä edellä mainitut tekijät määrittelevät myös kampanjan budjetin. Näkyvyyttä tavoittelevan kampanjan voi toteuttaa pienelläkin budjetilla, muutamalla satasella tai jopa muutamalla kymmenellä eurolla.

Mikäli kampanjan tavoitteena ovat tarjouspyynnöt, liidit tai myynti, täytyy kampanjalle varata budjettia vähintään tuhat euroa, jotta Facebookista saadaan kaikki hyöty irti. Mitä enemmän budjettia on, sitä enemmän mahdollisuuksia kampanjan optimointiin on ja sitä kautta parempia tuloksiakin saadaan.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä vähemmän budjettia on, sitä hankalampaa kampanja on saada toimimaan. Tietysti kohderyhmän koko määrittelee myös maksimibudjetin. Esimerkiksi Suomessa on järjetöntä käyttää satoja tuhansia euroja Facebookiin yhdessä kampanjassa, sillä kohderyhmän tavoittaa huomattavasti halvemmallakin.

Yksittäinen Facebook-kampanja toteutetaan siis yleensä silloin, kun tavoitteena on tehdä tuloksia nopeasti tai kun halutaan testata Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksia ensimmäistä kertaa.

Kyllä, haluan tarjouksen Facebook-kampanjasta!

Kenelle Facebook-kampanja sopii?

Facebook-kampanja sopii yrityksellesi, jos:

  • Olet valmis investoimaan Facebookiin tavoitteidesi mukaan
  • Tunnet asiakkaasi
  • Haluat tehdä tulosta

Edellä mainitut ovat välttämättömiä Facebook-kampanjan toteuttamiseksi. Näiden lisäksi kampanjalle on kuitenkin hyvä luoda myös laskeutumissivu ja mielellään myös A/B-testata sitä niin, että Facebookista saatava liikenne ei valu sivustolla hukkaan.

Facebook-kampanjan tavoitteet?

Yleensä Facebook-kampanjoiden ensisijaisena tehtävänä on ajaa liikennettä haluttuun kohteeseen, jossa henkilö tekee tavoitellun toiminnon. Kampanja voidaan rakentaa esimerkiksi arvonnan, mobiilisovelluksen lanseerauksen tai puhtaasti tuotteesi myynnin ympärille.

Suurissa kampanjoissa pystymme hyödyntämään Facebookin algoritmia maksimaalisesti tuloksien taklaamiseksi. Samalla kampanjassa saadaan tietysti myös näkyvyyttä, mutta lähtökohtana on yleensä se, että näkyvyys ei perustele kampanjan kulutusta, vaan tulokset perustelevat sen.

Toki kuten edellä mainittua, voidaan kampanja toteuttaa myös näkyvyyden tavoittelemiseksi. Tällöin toteutus voidaan tehdä pienelläkin budjetilla, mutta tulokset ovat harvemmin yhtä loistavia kuin isommalla budjetilla toteutettuna, vaikka tulokset suhteutettaisiinkin budjettiin.

Kyllä, haluan tarjouksen Facebook-kampanjasta!

Yleisimmin kysytyt kysymykset Facebook-kampanjoista

1. Millaisia tuloksia voin odottaa Facebook-kampanjaltani?

Tämä on hyvin tapauskohtaista, mutta joitakin yleistyksiä on tietenkin mahdollista tehdä. Näkyvyyden hinta Facebookissa Suomessa on keskiarvoltaan 7€ per tuhatta näyttökertaa kohden, puhuttaessa Facebookin uutissyötteestä, jossa mainontaa ensisijaisesti yleensä kannattaa näyttää. Vaihteluväli on toki suuri, 1€–50€, riippuen kohderyhmästä.

Mainoksien klikkausprosentti pyörii yleensä 0,5–10% välillä, riippuen siitä kuinka onnistunut mainos on ja mihin kohderyhmään sitä ajetaan. Yleensä tämä tarkoittaa yhden klikkauksen hinnaksi jotakin 5 sentin ja euron väliltä.

Käydään kustannuksia vielä tarkemmin läpi esimerkin kautta. Asiakas haluaa järjestää arvonnan, johon liikenne ohjataan. Samalla kerätään asiakkaiden yhteystiedot, jotta saadaan asiakas myynnin ja markkinoinnin piiriin. Yksi arvontaan osallistuminen esimerkiksi 20 sentin klikkaushinnalla ja laskeutumissivun konversioprosentin ollessa 20 %, maksaisi tällöin euron.

Tarjouspyyntöjen hinta tällaisilla kampanjoilla vaihtelee tapauskohtaisesti. Meillä on ollut tapauksia, joissa tarjouspyynnön hinta on ollut 3 euroa ja tapauksia, joissa se on ollut 150 euroa.

2. Kuinka paljon Facebook-kampanja maksaa?

Pienen näkyvyyskampanjan saa jo muutamalla sadalla eurollakin. Mutta mikäli kampanjalla halutaan tehdä mitattavia tuloksia, ovat kustannukset aina tuhansissa euroissa, sisältäen sekä työn että median osuuden.

3. Sopiiko Facebook-kampanja minun yritykselleni?

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että jos kohderyhmääsi kuuluu 20–60v Suomalaisia ihmisiä, niin löydät heidät Facebookista tarkasti kohdennettuna. Eli kohderyhmän puolesta suurimmalle osalle ihmisistä rajoitteita ei ole. Se, sopiiko Facebook-kampanja muuten yrityksellesi, riippuu siitä mitä aiotaan kampanjoida ja millaisia tuloksia siltä odotetaan.

Mitään yleistä ohjetta emme tähän pysty antamaan, mutta mikäli olet meihin yhteydessä, voimme auttaa sinua määrittelemään, sopiiko Facebook-kanavana sinulle ja soveltuuko ajatuksesi kampanjasta Facebookiin.

Oletko valmis aloittamaan Facebook-kampanjoinnin?

Kyllä, haluan tarjouksen Facebook-kampanjasta!