• Videomainonta
  • YouTube

YouTube liiketoiminnan tukena

Tiesithän, että YouTube soveltuu niin orgaanisen kuin maksetunkin liikenteensä myötä myös puhtaasti verkkokauppamyynnin kasvattamiseen?

SDM logo

Digimarkkinointi

Oikein tehtynä videomainonta on kustannustehokkuudessaan vertaistaan vailla. Videomainonta nähdään usein soveltuvan lähinnä tunnettuuden ja brändiarvon lisäämiseen, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että YouTube soveltuu niin orgaanisen kuin maksetunkin liikenteensä myötä myös puhtaasti verkkokauppamyynnin kasvattamiseen?

YouTube liiketoiminnan tukena

YouTube-mainonnan soveltuvuus brändinrakennukseen on varsin ilmeistä, joten tartun tässä kirjoituksessa videomainonnan ja ylipäätään YouTuben mahdollisuuksiin verkkokaupan myynnin kasvattamisessa. YouTube tarjoaa lukuisia tapoja liiketoiminnan tehostamiseen, joista monessa yrittäjän mielikuvitus on ainoa rajoittava tekijä.

Yllättävän harva yritys hyödyntää YouTubea tavoitteellisesti siitäkin huolimatta, että se on palveluna perustoiminnoiltaan ilmainen, laiteriippumaton ja hyvin muodikas sekä siitä, että jopa kolmannes koko maailman internetiä käyttävästä populaatiosta käyttää YouTubea [https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html]. Mietipä sitä, siinä on nimittäin aika suuri silmäpariluku kyseessä!

Palvelulla on niin paljon liiketoimintaa tukevaa potentiaalia ja se on kerännyt niin paljon suosiota, että sen tärkeimpien toimintojen ilmaisuus tuntuu suorastaan poskettomalta. Tohdin yleistää ja todeta, että huoliteltu YouTube-mainostaminen ja -sisällöntuotanto ovat hinta—hyötysuhteeltaan lähes lyömättömän kustannustehokkaita.

YouTube-mainonta ja 5 sekunnin koskemattomuus

Yksi YouTube-pohjaisen videomainonnan oleellisimmista lainalaisuuksista on, että standardimuotoinen In-Stream -mainos on ohitettavissa 5 sekunnin katsomisen jälkeen. Mainostaja näkee 5 sekunnin slotin ainoastaan 5 sekuntina, kun taas käyttäjä, niin kuin hyvin tiedät, näkee saman slotin jopa 5 sekunnin pakollisena pahana. Asetelma on siis tyypillisesti sellainen, jossa käyttäjä odottaa turhautuneena sormi napilla 5 sekunnin aikarajan täyttymistä, kun taas mainostaja toivoo käyttäjän katsovan mainosta niin pitkään kuin suinkaan mahdollista.

5 sekuntia on lyhyt ja kriittinen aika, jonka sisällä mainosvideosi tulee saada käyttäjän huomio ja mielenkiinto puolelleen.

Katsojan mielenkiinto tulee siepata tavalla (lue: hinnalla) millä hyvänsä. Pelin henki on siinä mielessä aika ankara, että vaikka videosi olisi tyylikäs, informatiivinen ja puhutteleva, mikään näistä ei automaattisesti petaa sen soveltuvuutta mainosvideokäyttöön. Sen sijaan yli 10 sekunnin keskimääräisiä katseluaikoja tavoitellessa videon ensimmäisten 5 sekunnin tulee olla niin ennalta-arvaamattomia, jopa häiritseviä, että katsojan itsensäkin hämmästykseksi tämä päätyy katsomaan videota pidempään.

YouTube-mainostajat ovat kokeilleet 5 sekunnin jälkeisen mainoksen osan ohittamisen estämiseksi vaikka mitä. Mainosten ensimmäiset sekunnit on käytetty tunteisiinvetoamiseen, suoranaisen katsojan uhkailuun ja jopa roisiin kakkahuumoriin. Maksullisen mainonnan ja yrityksen/palvelun/tuotteen edun ollessa kyseessä, rajana on oikeastaan vain taivas. Moni mainostaja on ymmärtänyt mainoksen ensimmäisiin sekunteihin satsaamisen merkityksen.

Tämä mainosvideo kiinnitti huomioni koskettavuudellaan ja sai minut katsomaan koko videon. Saiko tämä sinut katsomaan koko videon?

Myynnin kasvattaminen videomainonnalla

Tehokkaan videomainonnan suunnittelu ja toteutus eivät ole missään nimessä helppoja tehtäviä. Minulla ei ole esittää aukotonta teoriaa tai kaavaa täydellisen videomainonnan toteuttamiseen. Sen sijaan minulla on opiskelun, harjoittelun sekä yrityksen ja erehdyksen kautta syntyneitä kokemuksia erilaisten ratkaisujen toimivuudesta käytännössä. Yritän tässä artikkelissa parhaani mukaan nostaa esiin ajatuksiani osasta keskeisimmistä havainnoista ja opeistani.

YouTube tarjoaa useita erilaisia ratkaisuja videomuotoiseen mainostamiseen. Vilpitön suositukseni on, että et edes mieti ei-ohitettavien videomainosten käyttämistä. En mainitse tätä siksi, että ei-ohitettavien videomainosten käyttäminen on mainostajan kukkarolle kalliimpaa, vaan sen takia, että käyttäjät eivät huomattavan usein pidä niistä. Ei-ohitettava video pakottaa käyttäjän katsomaan videon ja on samalla tyrkyttävyydeltään jo ensimmäinen askel yrityksesi/palvelusi/tuotteesi brändiarvon muodostumiseen. Pakottaminen on usein valitettavan epäkestävä keino hyvän asiakassuhteen aloitukselle.

”Tarjoa katsojalle vaihtoehto, älä pakota.”

Sen sijaan sinun kannattaa antaa käyttäjälle näennäinen mahdollisuus ohittaa video heti 5 sekunnin jälkeen. Tällöin käyttäjälle luodaan valinnanvapaus mainoksen ohittamiseen, mutta mikäli mainoksen sanoma on riittävän sykähdyttävä, on yllättävän iso osa mainoksen katsojista valmiita katsomaan mainoksen loppuun asti omasta tahdostaan. Tässä mallissa sinä et pakota vaan tarjoat.

Sykähdyttävän mainoksen avulla saat käyttäjän pysähtymään, katsomaan mainoksen ja todennäköisemmin myös klikkaamaan mainosta. Verkkokaupan kontekstissa mainoksen klikkaus johtaa videonkatsojaa pidemmälle myyntiputkessasi, joten hyvälaatuista videonkatsomiskokemusta ja vapaaehtoista interaktiota voi pitää mainoksen ultimaattisena tavoitteena. Mainoksen kautta käyttäjä voidaan ohjata putken loppupäässä tietylle tuotesivulle ja verkkokauppaostoksen tekemiseen. Näin ollen ensikosketuksen laatu on hyvin ratkaiseva.

Tämä mainos on minusta pysäyttävä ja hämmästyttävän nerokas. Jopa niin nerokas, että uskallan väittää sen toimivan erittäin hyvin varsinaisen tuotteen myynnissä.

Tuota mainosvideosi siis huolella. Ratkaisevaa on myös mainoksen onnistunut ja riittävän tarkka kohdistus oikeanlaiselle yleisölle. Tulen kirjoittamaan videomainonnan kohdistuksen lainalaisuuksista myöhemmin kesällä.

Myös maksuton YouTube-sisältö voi olla tuottoisaa

Kannattaa huomioida, että siinä, missä videomainonnalla voi kohdistaa juuri oikeisiin ostojalalla liikkeellä oleviin käyttäjiin, voi myös maksuton YouTube-sisältö olla merkittävää ja myyvää. Hyvin tuotettu videosisältö yhdessä huolellisesti optimoidun videon ja kanavan kanssa mahdollistavat jopa suoran myynnin tekemisen.

Maksuttoman YouTuben-sisällön myyntivoima piilee sisällön ja video-optimoinnin laadussa ja huolellisuudessa. Jos video ja kanava löytyvät hyvin YouTuben sisäisellä haulla (lue: löytyvät myös Googlesta) ja videon sisältö on katsojan kannalta riittävän arvokasta, toimii video ikään kuin ilmaisena myyntialustana palveluillesi ja tuotteillesi. Käytännössä homma toimii siten, että esimerkiksi lastentarvikkeita myyvänä verkkokauppana tuotat yleishyödyllisiä videoita oikeanlaisen kantoliinan valinnasta ja sidontatekniikoista.

Suosittelen tuottamaan nimenomaan videoita, jotka ovat selkeästi myyntiputken alkupäässä. Tällöin laadukasta ja vilpittömästi hyödyllistä informaatiota loppukäyttäjälle tarjoava videosi toimii ilmaisena mainoksena yrityksestäsi, mutta mainostaa samalla esittelemiäsi tuotteita suoraan potentiaaliselle asiakkaalle.

Tässä on kyseessä huoliteltu miesten hiustenlaittotutoriaaleihin keskittynyt kanava, jonka jokainen video on itse asiassa suora ostoslista yrityksen omista tuotteista.

YouTubessa mainostaminen on viety niin pitkälle, että videon optimoija voi lisätä kanavan ja videon kuvaustekstien lisäksi merkintöjä ja upotuksia suorina linkkeinä videosta suoraan verkkokauppaasi. Tämän huolellisesti toteuttaessa video toimii parhaimmillaan katapulttina suoraan verkkokaupan tuotesivulle, sillä erotuksella, että tällöin tuleva asiakkaasi voi olla jo valmiiksi vakuutettu yrityksesi/palvelusi/tuotteesi tarpeellisuudesta.

Lopuksi

Jos et vielä hyödynnä YouTubea liiketoiminnassasi, niin suosittelen kokeilemaan. YouTuben suunnitelmallinen käyttö ja huolellinen optimointi maksaa kyllä takaisin. Videosisältösi liikennettä voit seurata monipuolisesti YouTube Analyticsista.

Jos jokin jäi askarruttamaan, niin ota rohkeasti yhteyttä, me autamme mielellämme.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää