YouTube tarjoaa useita kustannustehokkaita ratkaisuja erilaisiin digitaalisen mainonnan tarpeisiin. Tässä kirjoituksessa tarkastelen videomainonnan mahdollisuuksia ja YouTuben soveltuvuutta tuloksellisen mainonnan tekemiseen.

Videomainonta pähkinänkuoressa

YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone. Luit aivan oikein, mietipä tätä hetki.

YouTuben hakuvolyymit ja käyttäjämäärät ovat itse asiassa niin suuria, että koko palvelun sisällään pitämää liikkuvan kuvan määrää on vaikea ymmärtää maalaisjärjellä. Satojen miljoonien tuntien edestä YouTube-videoita katsotaan joka päivä. Eikä tässä vielä kaikki. YouTubessa olevan videosisällön määrää tarkastellessa kannattaa huomioida, että videoiden määrä kasvaa yhä räjähdysmäisellä tahdilla ja käyttäjiäkin palvelussa on jo yli miljardi.

Mainostajan näkökulmasta YouTuben suosio on siis oikea kultakaivos. Videopalvelun käyttämät mainostusratkaisut nimittäin mahdollistavat erittäin tarkasti kohdistettavissa olevan ja edullisen mainostamismuodon. YouTube-mainonta on siis yhdellä sanalla kuvattuna kustannustehokasta.

YouTuben tukemat videomainontamuodot

YouTuben mainontamuodot jakautuvat kolmeen päämainostyyppiin. Käytettävissä olevat mainosmuodot ovat TrueView In-Stream, TrueView Video Discovery ja puskurimainos. YouTubea ainakin joskus käyttäneenä todennäköisesti erotat kyseiset muodot toisistaan seuraavan kuvauksen perusteella.

TrueView In-Stream -videomainokset tarkoittavat sellaista mainosvideota, joka näkyy ennen käyttäjän valitsemaa videota. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että käyttäjän klikatessa haluamaansa videota, toistuu haluttua videota ennen mainostajan tähän istuttama mainosvideo. Nämä varsinaisen videon edessä näytettävät videomainokset ovat ohitettavissa 5 sekunnin katsomisen jälkeen.

TrueView In-Stream-muotoisella videomainoksella mainostava maksaa mainoksen näyttökerrasta vain, mikäli videota katsotaan yli 30 sekuntia tai kun videon katsoja on vuorovaikutuksessa videon kanssa. Alle 30 sekunnin mittaisen videomainoksen näyttämisestä käyttäjälle mainostaja maksaa ainoastaan silloin, kun videomainos on katsottu loppuun asti.

Tästä mainosmuodosta on olemassa myös ei-ohitettava In-Stream -videomainos. Ei-ohitettava In-Stream on kestoltaan 15—20 sekunnin mittainen ja toistuu ohitettavan In-Streamin tapaan ennen varsinaista videota. Vaikka ei-ohitettavan In-Stream -mainosvideon avulla voi saada aikaan enemmän tuloja, niin mainoksen ohitettavuuden estäminen nostaa yleensä merkittävästi videon poistumisprosenttia.

TrueView Video Discovery -mainokset taas näkyvät YouTuben hakutulosten seassa. Mainoksia näytetään varsinaisen hakutulossivun lisäksi myös videon katselusivulla sekä YouTuben etusivulla.

Tämä mainostyyppi koostuu staattisesta kuvasta ja mainostekstistä. Kuvan ja tekstin yhdistelmä näkyy siis luetteloituna varsinaisten videoiden rinnalla, hakutulosten yläreunassa. Luonteensa takia Video Discovery toimii hyvin esimerkiksi silloin, kun haluat mainostaa tiettyä tuotetta tai palvelua samaan aiheeseen liittyvissä videoissa.

TrueView-mainostyyppien idea on, että mainostaja maksaa vain sellaisista mainoksen näytöistä, jolloin käyttäjän voidaan osoittaa huomanneen mainoksen. Näin ollen sinun ei tarvitse mainostajana maksaa turhasta tai satunnaisesta mainoksen näyttökerrasta. Tämä sama sääntö toteutuu In-Stream -mainosten lisäksi Video Discovery -mainoksissa. Video Discoveryssa maksat nimittäin ainoastaan silloin, kun käyttäjä klikkaa mainostasi.

Puskurimainokset eivät kuulu TrueView-mainosperheeseen, joten näiden toiminta ja veloituslogiikka ovat aiemmin mainittuihin mainostyyppeihin nähden varsin erilaisia. Puskurimainos on 6 sekunnin mittainen videomainos, joka näkyy TrueView In-Stream -mainoksen tapaan ennen videota. In-Stream -mainoksesta poiketen puskurimainos ei ole kuitenkaan ohitettavissa.

Koska puskurimainoksen näyttökerta ei vaadi (ohittamattomuutensa takia) käyttäjän vuorovaikutusta, ei tämän mainostyypin veloitustapa voi luonnollisesti liittyä klikkaukseen. Tästä syystä puskurimainoksista maksetaankin tuhannen näyttökerran hintatarjouksen mukainen summa.

Videomainonnan kohdistaminen

Yksi YouTube-mainonnan kustannustehokkuuden suurimmista tekijöistä on tehokas ja tarkka kohdistusjärjestelmä.

Videomainonta voidaan kohdistaa monin eri tavoin, kuten esimerkiksi käyttäjän iän, sukupuolen, fyysisen sijainnin tai vaikkapa videomainokseen liittyvän videon aiheen perusteella. Videomainoksia voidaan myös kohdistaa esimerkiksi YouTube-kanavan tai jopa yksittäisen videon yhteyteen.

YouTube-mainonnan mitattavuus

Videomainonta on rakennettavissa, optimoitavissa ja raportoitavissa haku- ja display-mainonnan tapaan AdWordsin käyttöliittymästä käsin. Tuttu käyttöliittymä näyttää mainostajille samat sarakkeet ja tunnusluvut riippumatta mainosmuodosta. AdWords on itse asiassa varsin puutteellinen alusta videomainonnan kannalta perustavanlaatuisten tunnuslukujen tarkasteluun ja raportointiin. Tähän huutoon vastaa nimenomaan videomainostajia varten kehitetty YouTube Analytics.

YouTube Analytics on ilmainen kaikkien videomainostajien käytössä oleva työkalu ajantasaisten tietojen, tunnuslukujen ja raporttien tarkasteluun. YouTube Analyticsiä ei tule sekoittaa niin ikään kaikille mainostajille ilmaiseen Google Analyticsiin, joka ei monipuolisuudestaan huolimatta tarjoa ensin mainitun veroista seurantadataa videomainostajalle. YouTube Analytics pitää sisällään mm. korvaamattomat katseluaika- ja sitouttamisraportit. Tutustutaan edellä mainittuihin ja moniin muihin YouTube Analyticsin tärkeisiin ominaisuuksiin tarkemmin seuraavassa blogikirjoituksessani.

Yhteenveto

Digitaalisia mainosratkaisuja suunnitellessa kannattaa pitää mielessä videomainostamisen merkittävä potentiaali. Mainostaminen YouTubessa on edullista, tarkasti kohdistettavissa ja oikein tehtynä tuloksellista. Sopivan videomainontamuodon valitsemalla, videoasetukset oikein virittämällä ja harkitun yleisökohdistuksen tekemällä YouTube-mainos ei tunnu mainoksen näkevälle käyttäjälle edes mainokselta, mutta yllättävää mainostajan tuloksen positiivisuudella.

YouTube-mainonta soveltuu yhtälailla tunnettuuden lisäämiseen kuin liikenne- ja kauppavolyymin kasvattamiseenkin. YouTube on lukemattomille mainostajille toistaiseksi hyödyntämättä jäänyt kultakaivos, jonka ohi ei kannattaisi kävellä.

Otahan siis härkää sarvista: tutustu videomainontaan, aloita mainostaminen, mittaa sekä hämmästy tuloksista ja ala louhia kultakaivoksesta aiempaa korkeampaa mainontaan sijoitetun pääoman tuottoa. YouTube-mainonta on tätä päivää ja tulisi ehdottomasti olla hyödynnetty osana yrityksesi digitaalista mainontaa.

Jos haluat kuulla videomainonnan mahdollisuuksista yrityksesi tarpeisiin räätälöitynä, niin ota rohkeasti yhteyttä. Kerromme mielellämme lisää.

Ville

Ville

Ville pyrkii huomioimaan yritysten erilaiset ansaintamallit löytääkseen raikkaat ja kustannustehokkaat kulmat digitaaliseen mainontaan. Mieluiten hän puuhailee hakusana- ja videomainonnan parissa.
Ville