Bing-mainonta on ollut pitkään Googlen varjossa hakukonemainonnan alustana, mutta Bingin viimeaikainen kehitys on nostanut sen taas jokaisen digimarkkinoijan tietoisuuteen. Vuonna 2023 Microsoft nimittäin toi Bingiin hakukoneista kaikista ensimmäisenä Chat GPT:n tekoälyn. Mitä se tarkoittaa mainostajille?

Nouseeko Bing Chat GPT tekoälyn avulla haastamaan Googlen?

Microsoftin Bingillä on saattanut olla pitkään maine hieman unohduksiin jääneenä hakukoneena. Todellisuudessa sillä on kuitenkin yhä miljoonia käyttäjiä, ja se on edelleen maailman toiseksi suosituin hakukone heti Googlen jälkeen. 

Google toki jyrää erilaista tilastostodataa globaalisti keräävän Statcounter-sivuston mukaan Suomessakin yli 94 prosentin markkinaosuudella hakukoneista, mutta Bing tulee heti toisena noin 3 prosentin osuudella. Bingin käyttöasteen taustalla on pitkään ollut lähinnä hakukoneen asema Microsoftin käyttöjärjestelmien ja selainten oletushakukoneena. 

Helmikuussa 2023 Microsoft ilmoitti kuitenkin todella merkittävästä uudistuksesta, kun se julkisti tuovansa Bingin hakukoneeseen Chat GPT:n niin sanotun keskustelevan tekoälyn. 

Microsoftin Bing tekoäly-chatille voi esittää monimutkaisiakin kysymyksiä.

Chat GPT:n tekoälyn avulla käyttäjä pystyy esittämään Bingille luovia ja monimutkaisiakin kysymyksiä suoraan hakukoneen sisällä. Bing-hakukoneelle voi antaa lyhyiden hakusanojen sijasta tehtäväksi jopa vaikkapa kuntosaliohjelman tai usean ruokalajin illallisen suunnittelemisen resepteineen ja ainesosineen.

Perinteisen hakutulosnäkymän sijasta Microsoftin tekoälyyn perustuva Bing muodostaa sitten käyttäjän kysymyksistä selkeän ja yhtenäisen vastauksen poimimalla tietoa lukuisista eri lähteistä. Bing-hakukoneelle voi myös esittää jatkokysymyksiä tai tarkennuksia, jos alkuperäinen vastaus ei ollut riittävän tarkka. 

Bing näyttää vastauksen lähteet viestin lopussa.

Uudistuksellaan Microsoft voitti tekoäly-kilvassa Googlen ainakin tämän etapin osalta, sillä se onnistui yhdistämään keskustelevan tekoälyn omaan hakukoneeseensa ennen Googlea. 

Käyttäjälle uudistus on myös merkittävä, sillä Microsoftin Chat GPT -tekoälypohjainen Bing päihittää käyttökokemuksellaan Googlen ainakin niille, joille perinteinen hakutulosnäkymä on saattanut muodostua kankeaksi.

Uuden Bingin julkistuksesta ei mennyt aikaakaan, kun Microsoft tiedotti myös, että se alkaa tuomaan mainoksia suoraan hakukoneen chattiin oman Microsoft Advertising -mainostyökalunsa kautta. 

 

Chatin vastauksissa näkyy myös mainoksia.

Mainostajille ja yrityksille tämä onkin tärkeä hetki olla hereillä Microsoft Advertisingin suhteen, sillä lähitulevaisuudessa on odotettavissa paitsi kasvava määrä uusia Bingin käyttäjiä, niin myös mahdollisuus saada mainoksensa näkyviin suoraan tekoäly-chatin vastauksiin.

 

Microsoft Advertising pähkinänkuoressa

Microsoft Advertisingin kautta pystyy tällä hetkellä tekemään Bingiin Suomessa esimerkiksi hakusanamainontaa, Shopping-tuotemainontaa sekä display- ja natiivi-mainontaa Microsoftin omassa Audience-verkostossa. 

MRACE®-mallissamme näillä hakukonemainonnan kanavilla vaikutetaan etenkin Reachiin, joka on kohderyhmäsi ostopolulla kriittisen tärkeä ensimmäinen vaihe. Reach-vaiheessa käyttäjät aktiivisesti etsivät esimerkiksi hakukoneista tietoa tarpeisiinsa, joihin sinun yrityksesi tuote tai palvelu saattaa tarjota vastauksen. 

Reachin ohella Microsoftin mainoskanavilla pystytään vaikuttamaan etenkin Convert-vaiheeseen, jolloin sivulla jo käyneitä kävijöitä pyritään aktivoimaan kohti ostopäätöstä esimerkiksi Audience-verkostossa tehtävällä uudelleenmarkkinoinnilla. 

Bing Ads toimii aivan samalla logiikalla kuin Googlessa, eli mainontaan valitsemasi hakusana käynnistää esimerkiksi tekstimuotoisen hakumainoksen tai Shopping-tuotemainoksen, kun käyttäjä tekee Bing-haun. Jatkossa nämä mainokset tulevat oletettavasti näkymään kasvavissa määrin myös Bingin tekoäly-chatin sisällä. 

Perinteisessä hakutulosnäkymässä mainoksen sijoittuvat orgaanisten hakutulosten ylä- ja alapuolelle sekä sivulle, ja mainonnan hinta määräytyy Googlen tapaan klikkauksen perusteella. 

Bingin hakutulosnäkymä.

Mainostajan kannalta oleellisin ero näiden kahden hakukonejätin mainonnassa tulee kuitenkin erilaisten markkinaosuuksien myötä hakuvolyymeistä. Katsotaanpa paria esimerkkiä. 

Google Adsin ennuste hakuvolyymistä esimerkiksi hakusanalle “miesten takit” on Googlen haussa 4 400 hakua kuukaudessa Suomessa.

Google Adsin ennuste hakuvolyymistä.

 

Microsoft Advertisingin ennuste samalle hakusanalle Bingin haussa sen sijaan on vain 160 hakua kuukaudessa.

Bingin ennuste hakyvolyymistä.

Tämä on toki vain yksi esimerkki, mutta heijastaa suhteellisen hyvin eroja hakukoneiden välillä suomenkielisissä hakusanoissa. 

Pienempien hakuvolyymien takia myös mainostajia on etenkin Suomen markkinoilla Bingissä vähemmän kuin Googlessa, mikä taasen tarkoittaa tietysti pienempää kilpailua ja siten myös edullisempaa klikkihintaa. 

Bingissä mainostaminen onkin yhä huomattavan paljon kustannustehokkaampaa kuin Googlessa samoilla hakusanoilla.

Erot klikkihinnoissa saattavat olla jopa useita euroja. Pienemmän mediabudjetin kulutuksen vuoksi myös konversiot ovat Bingissä usein huomattavasti Googlea halvempia. 

Tämä tekee Bing Adsista edelleen varsin kannattavan kanavan kohderyhmäsi tavoittamiseen, vaikka hakuvolyymit ovatkin pienempiä. 

 

Case-esimerkki: Bing-hakukoneesta voi saada konversioita merkittävästi Googlea edullisemmin

Esimerkkinä eräs toimialansa johtaviin lukeutuva B2B-liidien hankintaan keskittyvä asiakkaamme tekee mainontaa sekä Googlessa että Bingissä hakusanoilla, jotka ovat Googlen haussa erittäin kilpailtuja. Kovemmasta kilpailusta johtuen Googlessa ison konversion hinta onkin ollut keskimäärin jopa 70% kalliimpi kuin Bing-mainonnassa.

Vaikka Bingin kautta saavutettavissa oleva liikenteen ja konversioiden määrä onkin yleensä Googlea vähäisempää, ei Bing-mainontaa kannata kustannustehokkuutensa vuoksi sivuuttaa tehokkaana tukikanavana Google Adsin rinnalla. 

 

Microsoft Advertisingin ja Google Adsin samankaltaisuudet

Microsoft on varmastikin aiemmin tiedostanut Googlen dominoivan osuuden myös mainostajan tarpeiden näkökulmasta, sillä se on vuosien saatossa vienyt Microsoft Advertising -mainostyökaluaan yhä lähemmäs ja lähemmäs Google Adsin mainosalustaa. 

Microsoft Advertisingin käyttöliittymä on nimittäin sekä visuaalisesti että rakenteeltaan ja toiminnallisuuksiltaan hyvin samankaltainen Google Adsin kanssa. 

Hakumainoksissa tekstimainosten nykyinen oletusmuoto on Google Adsin tapaan responsiivinen hakumainos (Responsive Search Ad, RSA), joka on rakenteeltaan ja tekstikenttien pituuksiltaan käytännössä identtinen Googlen vastaavan kanssa. 

Myös käytössä olevat hintatarjousstrategiat ovat samat kuin Googlessa, eli pystyt säätelemään hakusanoista tekemiäsi bidauksia esimerkiksi manuaalisilla hintatarjouksilla tai tekoälypohjaisesti vaikkapa konversiolle asetetun tavoitehinnan perusteella.

Microsoft Advertising jopa tarjoaa import-toiminnollaan mahdollisuuden kloonata nykyinen Google Adsin mainostili asetuksineen Microsoftiin sellaisenaan, mikä tarkoittaa helpoimmillaan sitä, että pystyt muutamalla klikkauksella hyödyntämään jo olemassa olevaa Google Ads -tiliäsi myös Bingin haussa. Google Ads -tiliin tekemäsi muutokset pystyt myös ajastamaan päivittymään automaattisesti Microsoft-mainostilillesi. 

Nämä kaikki mahdollisuudet tekevät Microsoft Advertisingin käyttöön ottamisesta verrattain helppoa, jos Google Ads on yrityksellesi jo ennestään tuttu mainosalusta. Mutta aivan kuten Google Adsissä, myös Bing-hakusanamainonnan pitäminen tuottavana ja tehokkaana vaatii jatkuvaa optimointia ja mainonnan kehitystyötä. 

Parhaimmillaan pystytkin hyvin suunnitellulla ja toteutetulla hakusanamainonnalla tavoittamaan kohderyhmäsi kahdessa suurimmassa hakukoneessa siten, että sinulla on konversioita ja verkkosivuliikennettä tuottava mainosnäkyvyys sekä Bingissä että Googlessa. 

Lue myös: Google Adsin trendit 

 

Microsoftin Chat GPT:n tekoäly tuo Bing-mainontaan paljon uutta potentiaalia 

Bing Ads jää mainosalustana monen mainostajan kannalta harmittavan usein Googlen jalkoihin, eikä ensin mainitun potentiaalia usein edes huomioida. Todellisuudessa Bing-hakusanamainonta on loistava pari Google Adsille. Parhaimmillaan alustat tukevat toisiaan ja kattavat yhdessä lähes kaikki Suomessa tehdyt hakukonehaut.

Mainostaminen Bingissä on oikein toteutettuna tuloksellista ja jokainen mainoksen klikkaus on potentiaalinen asiakkaasi. Vähäisemmän kilpailun takia Bing on myös edelleen Googlea edullisempi tapa tavoittaa kohderyhmäsi hakukoneissa. 

On odotettavissa, että Microsoftin Chat GPT:n tekoäly ja Bingin yhdistelmä tulee tuomaan jo hyvin läheisessä tulevaisuudessa Bingin pariin paljon uusia käyttäjiä, joilla on mahdollisuus nähdä sinun yrityksesi mainos Bingin hakutuloksissa ja tekoäly-chatissä.

Hyvin toteutetun Bing-mainonnan avulla varmistat, että tavoitat juuri nuo käyttäjät oikealla hetkellä ja käännät heidät käyttäjästä asiakkaaksesi.

Haluatko kuulla lisää Bing-markkinoinnin potentiaalista? Google Ads -markkinoinnin ohella toteutamme Bing-mainontaa – tutustu palveluumme ja ota yhteyttä.

 

Myös Bingin suhteen on tärkeää lähteä tavoitteista – opi lisää digimarkkinoinnista ja lataa maksuton opas tavoitteiden asettamisesta!

Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen oikein