• Hakukoneoptimointi

Miten saat lisää ilmaisia kävijöitä verkkosivuillesi? Testatusti toimiva tapa!

Lue testatusti tehokkaat keinot, joilla saimme tuotua asiakkaamme sivuille jopa 10 000 uutta kävijää / kuukausi.

Juuso Lainas

Käyn tässä blogikirjoituksessa läpi yhtä tehokasta menetelmää, jolla olemme saaneet lisättyä laadukkaan kävijävirran määrää asiakkaidemme verkkosivuille. Varoitan jo heti, että menetelmä ei ole mikään quick fix-ratkaisu, kuten harva hakukoneoptimointiin liittyvä menetelmä muutenkaan. Tarvitaan suunnitelmallisuutta ja järjestelmällistä tekemistä, jotta hyviin tuloksiin päästään.

Tätä menetelmää voidaan kutsua tietopankiksi tai vaikkapa sisältökirjastoksi. Tarkoituksena on luoda asiakkaan ongelmiin ja mahdollisiin kysymyksiin vastaavaa sisältöä, joka on helposti käytettävissä ja palvelee asiakkaan matkaa verkkosivustolla. Lisäksi menetelmä antaa alustan myös alan yleisiin aiheisiin liittyvän sisällön jakelun. Samalla pyritään saamaan hyviä laskeutumissivuja hakukoneista suoraan tulevilla potentiaalisille asiakkaille, joiden matka verkkosivustolla on vasta alkamassa.

Aloitimme tekemään sisältökirjastoa yhdelle asiakkaistani tämän vuoden keväällä ja tuloksia tarkastellaan nyt vuoden lopussa. Sisältöjä tuotetaan hyvällä tahdilla ja olemme tämän vuoden aikana saaneet näiden sisältökirjastoartikkeleiden avulla 37 500 kävijää verkkosivustolle. Kävijöiden määrä on noussut n. 25–30 % joka kuukausi ja viime kuussa pelkästään kävijöitä tuli sivustolle n. 10 000 kappaletta näiden artikkeleiden avulla.

Mistä prosessi lähtee ja mitä vaiheita siihen kuuluu? Käydään ne seuraavaksi läpi.

Hakusanatutkimus

Hakusanatutkimus toimii kaiken tekemisen pohjana. Ensimmäisenä meidän täytyy tietää, mitä potentiaaliset asiakkaat hakevat ja minkälaisilla termeillä. Joskus ammattikieli ja tavallisen kansalaisen käyttämä kieli voi poiketa hyvinkin paljon toisistaan, on siis tärkeää saada ne sanat ”kiinni”, mitä asiakkaasi käyttävät. Sisältökirjastoa rakentaessa on myös tärkeää löytää aiheita myös palveluidesi tai tuotteidesi ulkopuolelta, kuten ongelmatilanne ja tiedonhakuun liittyvät haut. Lopputuloksena saat jonkinlaisen listauksen aiheista, mille sivustoltasi tulisi löytyä sisältöä.

Usein kysytyt kysymykset

Tuleeko yrityksesi työntekijöille paljon samoja tai samankaltaisia kysymyksiä liittyen tuotteisiin tai palveluihinne? Näihin olisi varmasti siis hyvä vastata jo verkkosivuilla, sillä todennäköistä on, että kysyjät hakevat tietoa myös hakukoneesta tai verkkosivuiltasi ennen kuin päättävät ottaa yhteyttä. Näiden kysymysten kautta tulisi etsiä lisää hakusanoja ja kasvattaa aihelistaa. Näistä tulisi eriyttää usein kysytyt kysymykset, jotka liittyvät suoraan palveluun tai tuotteeseen.

Lue lisää UKK-osion tärkeydestä: Miksi sivustollasi kannattaa olla UKK (FAQ) -osio

Haastattelut ja kyselyt

Voit hankkia hyödyllistä tietoa siitä, minkälaista sisältöä kävijäsi kaipaisivat haastattelemalla kavereita, asiakkaita tai vaikka kollegoita. Näistä keskusteluista löydät hyviä pointteja sisältökatveisiin ja aiheisiin liittyen. Yksi erinomainen tapa on tehdä sivustolle kysely, jossa kysyt suoraan kävijöiltäsi mielipidettä verkkosivuistasi ja sen puutteista. Tämä tapa on myös tehokas tapa saada tietoa konversio-optimointia ajatellen, josta voit lukea lisää linkin takaa. Tähän sopii työkaluksi esimerkiksi HotJar, kyselyn tekeminen onnistuu sen ilmaisversiolla.

Kaikkien näiden kohtien tarkoituksena on löytää ja kerätä tietoa siitä, mitä sisältöjä sivustollasi ei vielä ole, mikä on relevanttia ja miten ihmiset niitä hakevat. Tällä työllä luodaan pohja tekemiselle, jotta se on tehokasta ja tuloksiin tähtäävää.

Sisällöntuotanto

Houkuttelevan ja aidosti hyödyllisen sisällön tuottaminen on se pullonkaula, mihin moni yritys jämähtää heidän hakukoneoptimoinnissaan. Aikaa tai mielenkiintoa sisällöntuotantoon ei tahdo löytyä, joten hommat ja potentiaalinen hyöty jää puolitiehen. Fakta on se, että hakukoneoptimointi tarvitsee sisällöntuotantoa ja ilman sitä tuloksia on käytännössä mahdotonta saada. Sisällöntuotannon tahtiin ja määrään on vaikea antaa tietty kaavaa, mutta peukalosääntönä voidaan pitää klassikkoa: mitä enemmän, sitä parempi. Jos teet vain yhden sisällön kuukaudessa, on hyvin hidasta ja vaivalloista saavuttaa merkittäviä hakutuloksia.

Eli mitä useammin ja mitä kattavampia sisältöjä tuotetaan, sitä parempia tulokset ovat. Lisäksi sisällön tulee olla aidosti ihmisille kirjoitettua ja heidän kysymyksiinsä ja tarpeisiinsa vastaavaa – muista siis aina kirjoittaa ihmisille, ei hakukoneille. Yhden sisällön kannattaa olla myös vähintään 500 sanaa pitkä – mielellään enemmän. Meidän sisältömarkkinoinnin tiimi auttaa mielellään sivustosi sisällöntuotannossa, kun haluatte lisää tuloksia hakukoneoptimoinnistanne.

Lue lisää sisällöntuotannosta:

Markkinointisi tulokset riippuvat sisällöntuotannostasi

Sisältömarkkinointi on digimarkkinointisi tärkein elementti

B2B-sisältömarkkinointi: brändää, erotu ja hanki uusia asiakkaita

Voit lukea lisää sisällön määrästä ja sen merkityksestä SEO:ssa myös Smartinsights-blogista.

 

Sivusto arkkitehtuuri sekä sisällönjakelu

Kun sisältökirjastoa lähdetään rakentamaan, voi olla hyvä idea aluksi tehdä sisältöjä varastoon ja julkaista isompi määrä niitä ensimmäisellä kerralla. Sillä olisi hassua, jos sivustolla on esim. ”Tietopankki”, jossa on yksi artikkeli.

Mihin tällainen kirjasto sitten sivustolle kannattaisi sijoittaa? Ehdottomasti sivuston ”runkoon” eli päävalikkoon, josta siihen on aina pääsy. Kirjasto tulee jakaa kategorioihin aihealueiden mukaan, jotta käyttäminen on mahdollisimman selkeää ja helppoa. Tässä hyvä esimerkki asiakkaamme Lakitieto-sisältökirjastosta.

Lisäksi jonkinasteisen hakuominaisuus ei varmasti ole pahitteeksi. Voit myös miettiä sopisiko kategoria sivuille nk. pillar page tyyli, voit lukea tästä lisää esimerkiksi tästä HubSpotin blogista.

Kun sisältöjä alkaa sivustolla olemaan jo useampi artikkeli, on tärkeää linkittää niihin sivuston sisällä. Käy sivustoasi läpi ja mieti, mitä sisältöjä asiakkaasi haluavat mahdollisesti lukea seuraavaksi ja mikä palvelee ostoprosessia parhaalla tavalla. Ideaalitilanteessa asiakkaiden polut on suunniteltu ostajapersoonien mukaan ja sisältöjä tuotettu nämä huomioon ottaen. Sisäinen linkitys on lisäksi tärkeä osa sivuston sisäistä hakukoneoptimointia.

Mitä tästä opimme?

Edellä kuvattu prosessi on tehokas, mutta se vaatii tietynlaista osaamista, hakukoneoptimoinnin kokonaisuuden ja teknologioiden ymmärtämistä ja työresurssien panostamista. Prosessi vie ja vaatii aikaa, mutta tämä on hyvä ajatella tietynlaisena perustuksen valamisena, sillä tämänkaltaiset sisällöt palvelevat digitaalista markkinointia kokonaisvaltaisesti.

Jos koet, että yrityksesi tarvitsee apua esimerkiksi tässä blogissa puhutuissa asioissa tai olet miettinyt, että orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa tulisi kasvattaa, me SDM:llä autamme sinua mielellämme.

Jos kiinnostuit hakukoneoptimoinnista kannattaa sinun tutustua meidän SEO-CRO oppaaseen – se ei maksa mitään ja saat siitä varmasti konkreettisia ajatuksia ja työkaluja tekemiseen, lisäksi oppaasta löytyy vinkkejä siihen, jos olet kiinnostunut ostamaan hakukoneoptimointi palveluita ulkoiselta toimijalta.

Lataa ilmainen SEO-opas täältä

[button text=”Tilaa SEO-CRO auditointi” radius=”10″ link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää